PDA

View Full Version : Waar upgrade speaker kopen?



Kriske
20 december 2009, 03:57
Ik ben op zoek naar een nieuwe speaker voor mijn Fender Vibro Champ XD en ik dacht aan een Jensen Vintage Alnico P10R of een Jensen Vintage Ceramic C8R.
Een 12" past er niet in (dus liefst 10", maar 8" mag ook) en het moet 4 Ohm zijn.
Ik heb er één gevonden op ebay in USA, maar die wil niet versturen naar België...

Suggesties waar ik dit kan vinden?
Of andere speaker suggesties zijn ook altijd welkom.

Misery Signals
20 december 2009, 10:33
Tubetown. http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c42_Speaker.html

Veel keuze, goeie prijzen en zeer correcte en snelle afhandeling/shipping.

MS

Midwolda
20 december 2009, 13:30
Check ook hier (http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=69) even.
Heb er zelf ook o.a. een speaker gekocht, zeer snel, redelijke prijzen, dik voor elkaar.

josan
21 december 2009, 09:24
De Fender Special Design speaker zijn prima afgesteld op de versterkermodellen in de pre-amp. Ik betwijfel of het geluid beter wordt met een andere speaker. Ik heb een Super Champ XD en er is een site waar iemand sound files heeft neergezet van die versterker met 4 verschillende speakers. De standaardspeaker heeft daarbij m.i. het beste geluid. Ik heb zelf 10 minuten een Jensen mod35 in die van mij gehad en de stock-speaker weer snel teruggezet.
Dus ik zou zeggen:doe het niet en koop gewoon een cabinet, 2x12 of zoiets. Dan weet je zeker dat je er qua geluid op vooruit gaat. Die 2x12 kun je ook later in je leven met andere combo's combineren. En, je verprutst de 2e-hands waarde met al die modificaties. Een originele Fender houdt z'n waarde veel beter.

Kriske
21 december 2009, 18:55
@josan: ik las op harmony central dat het vervangen van de buizen en het vervangen van de speaker een merkbare upgrade is. Ik heb het zelf nog niet gehoord.
Maar is de Jensen mod waarover je spreekt niet eerder British voiced? Van wat ik er over terugvind, zou de Vintage Alnico meer warmte geven aan de sound.

Heb je al eens geëxperimenteerd met andere buizen?

Ibanez666
21 december 2009, 19:46
Bij buizen merk ik eerlijk gezegd niet zo veel verschil, bij speakers des te meer.

FruscianteFan
21 december 2009, 19:50
De Fender Special Design speaker zijn prima afgesteld op de versterkermodellen in de pre-amp. Ik betwijfel of het geluid beter wordt met een andere speaker. Ik heb een Super Champ XD en er is een site waar iemand sound files heeft neergezet van die versterker met 4 verschillende speakers. De standaardspeaker heeft daarbij m.i. het beste geluid. Ik heb zelf 10 minuten een Jensen mod35 in die van mij gehad en de stock-speaker weer snel teruggezet.
Dus ik zou zeggen:doe het niet en koop gewoon een cabinet, 2x12 of zoiets. Dan weet je zeker dat je er qua geluid op vooruit gaat. Die 2x12 kun je ook later in je leven met andere combo's combineren. En, je verprutst de 2e-hands waarde met al die modificaties. Een originele Fender houdt z'n waarde veel beter.
Zou het kunnen zijn dat je stock-speaker was ingespeeld en de vervanging gloednieuw was?

Midwolda
21 december 2009, 20:07
Heb de standaard speaker van m'n Super Champ XD vervangen door een
Eminence Ragin' Cajun, en ik vond het een enorme verbetering.
De versterker leek ineens twee keer zo groot, een veel volwassener geluid.
Zou het iedereen aanraden voor die acht tientjes.
Buizen verwisselen maakt m.i. minder verschil, omdat het toch een hybride amp is.

josan
22 december 2009, 09:14
Een paar reacties op voorgaande reacties.
De buizen lijken bij de SCXD en de VCXD niet het grote verschil te maken. De speaker maakt volgens diverse internetbronnen wat meer verschil. Ik heb een paar Tungsol 6V6 liggen, maar wacht toch maar even met vervangen tot die ElectroHarmonix wat ouder zijn. Ik vermoed dat dit hoorbaar gaat zijn.

De speaker: de Mod is inderdaad iets neutraler dan de Vintage Ceramic van Jensen. Als je de soundsamples op de Jensen site beluisterd, dan vind ik het geluid van de mods t.o.v. de Vintage ceramics mooier, zowel clean als distortion. De Vintage Ceramic zijn behoorlijk scooped en ik was bang dat die in het hoog te scherp zouden worden.

Ingespeeld. Het kan zeker verschil maken, dat de Mod nog niet ingespeeld was, maar het verschil was direct zo duidelijk en groot dat ik dacht: "Hier ga ik geen 2 weken naar zitten luisteren." En bovendien hoe weet ik het verschil tussen ingespeeld en gewendzijn aan? Moet ik dan na 2 weken die oude er weer even in zetten of voor en na opnames maken? Is mij een beetje te veel gedoe. Die ingespeeld Mod zou al veeeel beter moeten klinken wil hij de stock evenaren.

Ragin Cajun: Deze speaker is veel gevoeliger (>100dB) en geeft direct veel meer volume, maar heeft ook veel meer midden en ik vermoed dat je de typische Fender toon een beetje verliest.

Luister eens naar de volgende soundfiles. Ik quote een stukje van een internetpost:

================================================== ===
Kyle Ashley compared 4 different speakers in the SCXD with a clean Chan1 clip and Chan2 V8 clip.

http://soundclick.com/share?songid=7261640

The speakers are in this order:
Stock..Eminence Lil Buddy..Weber10F150..Eminence Rajin Cajun.....Eminence Copperhead

I think it shows how good the stock speaker is at replicating the true Blackface sound of the amp. Unfortunately, it's too inefficient with the stock speaker to gig with.
================================================== ===

Kriske
25 december 2009, 03:56
Bedankt voor de reacties. Ik ga toch eens een andere speaker proberen.
Ik heb een Jensen Vintage Alnico gekocht op ebay. Ik zal bij gelegenheid eens soundsamples plaatsen met het verschil tussen de stockspeaker en de Jensen.