PDA

View Full Version : Dringend serieus advies gevraagd over snaren



jutter
19 december 2009, 23:33
Na het spelen heb ik altijd van die vieze zwarte vingertoppen. Ik kan mijn snaren schoonmaken wat ik wil, voor en na de tijd, maar dat helpt niet. Ook handen wassen voor het spelen helpt niet. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat ik gevoelig ben voor nickel. Ik ben nu op zoek naar nickelvrije snaren maar kan ze niet vinden. Weet iemand een snarenmerk die nickelvrij is?

zjanke
20 december 2009, 11:32
Ernie Ball heeft stainless steel snaren (http://www.ernieball.com/products/category-940-String-Sets#). Ik gebruik ze zelf ook omdat "standaard" snaren al roesten als ik er naar kijk. Zag nt ook dat ze titanium coated hebben, misschien ook nog een optie...

Jordii
20 december 2009, 12:20
Haha, dan heb ik hier ook "last" van :seriousf:

Fenderfan
22 december 2009, 22:32
Naar snaren zonder nickel kun je lang zoeken. Ze bestaan simpelweg niet. De nickel wordt toegevoegd om roest te remmen. ZOnder nickel heb je letterlijk een stalen snaar. Die zijn geen lang leven beschoren.

Krijg je geen zwarte vingers van het fretboard ?

jutter
22 december 2009, 22:37
Naar snaren zonder nickel kun je lang zoeken. Ze bestaan simpelweg niet. De nickel wordt toegevoegd om roest te remmen. ZOnder nickel heb je letterlijk een stalen snaar. Die zijn geen lang leven beschoren.

Krijg je geen zwarte vingers van het fretboard ?

Nee. Het blijkt echt van nikkel te komen. Maar er zijn tich ook steelstrings? Die bevatten toch geen nikkel?

flitslicht
22 december 2009, 22:46
Maar als je gevoelig bent voor nikkel betekent dat dat je een allergie hebt. Je krijgt dan uitslag in de vorm van rode plekken. Het verklaart volgens mij (maar wie ben ik) niet dat je zwarte vingers krijgt van nikkelen snaren.

jutter
22 december 2009, 22:58
Maar als je gevoelig bent voor nikkel betekent dat dat je een allergie hebt. Je krijgt dan uitslag in de vorm van rode plekken. Het verklaart volgens mij (maar wie ben ik) niet dat je zwarte vingers krijgt van nikkelen snaren.

Ja, dat dacht ik eerst ook. Maar ik heb het web afgezocht en blijkt toch dat het een allergie is...

flitslicht
22 december 2009, 23:09
Er staat heel veel op het web, ook heel veel onzin en vooral op medisch gebied. Ik zou zelf eerst eens bij de dokter gaan vragen wat die zegt.

Als de snaren zwart gaan afgeven lijkt het me eerder dat ze allergisch zijn voor jou, of dat je zweet misschien de snaren aantast of zo. Als je huid zelf zwart wordt van nikkel (dus geen zwart laagje op je vingers, maar de huid zelf echt zwart) is er iets heel raars aan de hand.

The Running Man
22 december 2009, 23:14
Misschien helpen Elixir snaren.
Die zijn gecoat met een hele dunne kunststof laag die er best wel lang op blijft zitten.:punk:

zjanke
24 december 2009, 14:16
Naar snaren zonder nickel kun je lang zoeken. Ze bestaan simpelweg niet. De nickel wordt toegevoegd om roest te remmen. ZOnder nickel heb je letterlijk een stalen snaar. Die zijn geen lang leven beschoren.


Huh? Stainless steel is volgens mij toch echt wel nikkelvrij en bij mij gaan deze juist langer mee dan "standaard" snaren....

Eko
24 december 2009, 16:18
Hoe vaak wissel je de snaren? Iedere 3 dagen zou een indicatie kunnen zijn voor het aantasten van je zweet bij de snaren. Ik heb de keus ofwel gewoon na iedere repetitie de snaren er af ( en ook na ieder optreden) of ik speel op Elixir. Vroeger had ik ooh zwarte jatten na het spelen. kwam van de roest van de snaren.
Volgens mij bevatten alle snaren nickel. Het wordt aan staal toegevoegd om het harder te maken. Zonder nickel rekken de snaren uit tot in de eeuwigheid.
Naast Elixir zijn er nog andere opties zoals DR colorcoated snaren en Dean Markley met behandelde snaren.

G.G.
24 december 2009, 18:01
Ik heb zelf ook een nikkelallegie. Erg lastig , titanium horloge, niets met metalen knoopjes aan de binnenzijde van kleding. Lang metaal gereedschap vasthouden geeft ook de nodige irritatie. Het gevolg is rode plekken op de huid, meestal in de ellebogen en knieholtes en keel. De bekende plekken dus, maar nooit zwarte vingers. Je huid wordt niet zwart van een allergie, alleen als je eraan doodgaat en dan nog pas na een paar weken ontbinding.

Die zwarte vingers komen echt van roest of andere aanslag van de snaren, het komt niet uitje lichaam.

Snaren goed schoonmaken en tijdig vervangen lijkt mij de beste optie als het alleen om zwarte vingers gaat, want dat is geen allergie. Krijg je rode geirriteerde huid, dan kan je beter naar andere snaren kijken, bijvoorbeeld met een coating zoals eerder genoemd.

jutter
25 december 2009, 11:04
Hoe vaak wissel je de snaren? Iedere 3 dagen zou een indicatie kunnen zijn voor het aantasten van je zweet bij de snaren. Ik heb de keus ofwel gewoon na iedere repetitie de snaren er af ( en ook na ieder optreden) of ik speel op Elixir. Vroeger had ik ooh zwarte jatten na het spelen. kwam van de roest van de snaren.
Volgens mij bevatten alle snaren nickel. Het wordt aan staal toegevoegd om het harder te maken. Zonder nickel rekken de snaren uit tot in de eeuwigheid.
Naast Elixir zijn er nog andere opties zoals DR colorcoated snaren en Dean Markley met behandelde snaren.

Mijn vingers beginnen al zwart te worden als de snaren er pas 10 minuten op zitten! Ik heb ook Elixer geprobeert; na een uurtje heb ik hetzelfde..:???:

teledude
28 december 2009, 12:16
Mijn vingers beginnen al zwart te worden als de snaren er pas 10 minuten op zitten! Ik heb ook Elixer geprobeert; na een uurtje heb ik hetzelfde..:???:

Roest van Nikkel is zwart, evenals roest van zilver. Alleen bij zilver wordt het zilveroxide genoemd ( is hetzelfde) omdat zilver een edelmetaal is en geacht wordt niet te roesten..:cooler:

De zuurgraad van het vet op je huid / vingers maakt dat het nikkel sneller oxideert, en dat zie je dan als een zwartverkleuing. Uiteraard geldt, hoe meer nikkel in de snaren, hoe zwarter de vingers!

Allergie is een overgevoelige reactie van het lichaam op een stof, waarbij roodheid zwelling en jeuk optreden. Ook kan er een overmatige hoeveelheid histamine worden aangemaakt met als gevolg bv benauwdheid, ademhalingsklachten, glottisoedeem, etc.. Dat zijn de wat heftigere allergische reacties.

Om kort te gaan, zwart worden van vingers heeft hoegenaamd niets te maken met allergie.

Fenderfan
4 januari 2010, 09:46
Huh? Stainless steel is volgens mij toch echt wel nikkelvrij en bij mij gaan deze juist langer mee dan "standaard" snaren....

Steelstrings heten zo omdat het hoofdzakelijk staal is waaruit de snaar bestaat. Ferro en koolstof, en hieraan wordt nickel toegevoegd.
Als je bij ferro en koolstof - lees staal - chroom en nickel toevoegd dan krijg je Roest vast staal.
probleem met chroom is dat het staal hard wordt. Een rvs snaar bestaat niet omdat je die meteen kapot trekt. Het is simpelweg te hard en breekbaar.

Op veel verpakkingen staat de hoeveelheid toegepast nickel vermeld. Je kunt zoeken naar een snaar met een laag percentage nickel. Maar die zijn dan relatief snel oxciderend.

Oceanborn
7 februari 2010, 18:46
Mocht je er echt veel last van hebben dan zou je nog gold-plated snaren kunnen proberen. Klinkt bizar, maar ze bestaan. :)

http://www.astrings.co.uk/images/009400pxl.jpg

Een vriend van mij had een keer een gitaar gekocht met gold plated hardware: hartstikke mooi alleen al zijn snaren gingen oxideren als een bezete. De gold-plated strings waren het enige wat er langer dan een paar weken op kon blijven zitten...

Succes!

jutter
7 februari 2010, 18:48
Thanks! Om de één of andere reden heb ik de laatste weken er minder last van.

schwalbe
7 februari 2010, 21:02
Kan liggen aan een verandering in je dieet; daar veranderd je zweet ook van.

henkjanwiegers
8 februari 2010, 20:04
Het kan best dat metalen als nikkel en zilver reageren op je lichaam. Mijn moeder heeft een zilveren ring die, afhankelijk van haar state of mind soms heel helder glanst en soms zwartig is en geen glans in te poetsen. Zoiets bestaat echt.

Daarnaast, wat je zegt over zwarte vingers krijgen als de snaren er nog maar tien minuten op zitten: geven sommige snaren niet af als je ze net uit het pakje haalt? Mijn flatwounds maak ik altijd met een doek schoon als ik ze er net opgezet heb, omdat er een zwartige beschermlaag omheen zit. Maar goed, als je het na schoonmaken nog hebt, zal het daar niet aan liggen.

Verder werden DR colorcoated snaren genoemd. Die kan ik van harte afraden. Ik had de zwarte variant, ik heb er in korte tijd drie snaren van gebroken. Was ik niet erg van gecharmeerd. Ok, voor de eerste speelbeurt leek het leuk op mijn zwarte gitaar, maar na een (kort) tijdje ging de kleur er al af en toen ik de gebroken snaren moest vervangen, was de helft zwart en de helft chroom. Geen gezicht natuurlijk.

Nou, misschien heb je er iets aan ;)

ß@®+
9 februari 2010, 08:50
Ik krijg juist alleen zwarte vingers van nieuwe snaren. Na een dagje spelen geven ze niet meer af.

RVS is een legering van vooral staal, nikkel en chroom, dus ook daar zit nikkel in.:sssh: