PDA

View Full Version : AB box



caliban
19 december 2009, 22:12
Ik had hier een ABY box liggen met transformatortjes en alles erop en eraan, maar die werkt niet naar behoren. Heel erg veel lawaai, en als je hem uitzet terwijl je amp nog aanstaat, precies een neerstortend vliegtuig oid :s.

De Y had ik ondertussen ook al niet meer nodig. Enkel AB. Nu heb ik alles uit de pedaal gehaald, en een heel simpel ding er in gebouwd. Op zich lijkt het wel prima te werken, maar wat denken jullie er van?

De bedoeling is dat alle vier de switches samen switchen, ik heb gewoon twee dubbele footswitches (kan niet aan de namen uit dpdt of hoe het ook noemt). Ze staan dicht bijeen dus makkelijk met de voet samen te switchen.

http://img10.imageshack.us/img10/8317/96662764.png

KoenB
19 december 2009, 23:05
De aardes hoef je niet mee te switchen hoor! In dit geval heb je maar 1 DPDT nodig.
GROUND-----o
\o-------OUT A
IN ---------o-------o
o--OUT B
GROUND------------o/

En alle aardes soldeer je op 1 punt vast. Je kunt ook de behuizing gebruiken als aarding, zolang de behuizing van metaal is gebeurd dit vanzelf aangezien de sleeves van de jackinputs dan de behuizing aanraken. Dat laatste doe ik eigenlijk altijd.

caliban
19 december 2009, 23:14
De aardes hoef je niet mee te switchen hoor! In dit geval heb je maar 1 DPDT nodig.
GROUND-----o
\o-------OUT A
IN ---------o-------o
o--OUT B
GROUND------------o/

En alle aardes soldeer je op 1 punt vast. Je kunt ook de behuizing gebruiken als aarding, zolang de behuizing van metaal is gebeurd dit vanzelf aangezien de sleeves van de jackinputs dan de behuizing aanraken. Dat laatste doe ik eigenlijk altijd.

Ik hou de aardes apart om geen groundloop te verkrijgen, is dat niet best?.

KoenB
20 december 2009, 22:23
Opzich heb je daar wel een puntje. Maar dan alsnog hoef je dat niet met een 2e DPDT te doen. Je kunt ook 1 3DPT nemen en daarmee de hele boel schakelen ;)

GretschGuy
21 december 2009, 03:58
Als die A/B-box op DC werkt (9V ofzo) kan je helemaal geen aardlus krijgen.

caliban
21 december 2009, 14:21
Hij is helemaal passief. Ik moet geen ledjes of niks hebben feitelijk
Hij klinkt vrij goed, geen hum maar eerder lichte ruis. Als ik het pedaal aanraak is deze erger. Nu ga ik de ingang zijn sleeve eens aan het chassis hangen, dan is dat hopelijk ook geaard.

caliban
21 december 2009, 19:25
De lichte ruis blijft ook nadat ik het chassisje (verkleinwoord :D) aan de aarde van de input jack heb verbonden.

Ligt het misschien aan het chassis zelf of aan de gebruikte bekabeling.
Ik heb dit gedaan:

http://img691.imageshack.us/img691/8317/96662764.th.png (http://img691.imageshack.us/i/96662764.png/)

Groen is binnenkant, rood buitenkant van de shielded-cable, grijze ringetjes wijzen op wat samen 1 shielded cable is. Gewoon zwart zijn de gewone kabels, hier leek shielding me een beetje minder nodig. Zit is daar fout?

GretschGuy
21 december 2009, 22:28
Wat doet die 'gewone' (zwarte) bekabeling aan de 'hot side' van de output pluggen?

caliban
21 december 2009, 22:37
Tegen lawaai, ruis in de versterker die niet is ingeschakeld.

GretschGuy
22 december 2009, 00:51
Gaat dus naar aarde als dat kanaal niet actief is? Dat is wellicht niet nodig. Bovendien, hoe meer kabeltjes, hoe meer kans op 'overspraak' (is dat 'n woord?). Het eventuele signaal naar aarde komt misschien in het andere kanaal terecht.

Als het toch nodig blijkt het inactieve kanaal te aarden, kan dat door de switch vlak achter de input anders in te richten (en een weerstand toe te voegen).

caliban
22 december 2009, 01:21
Gaat dus naar aarde als dat kanaal niet actief is? Dat is wellicht niet nodig. Bovendien, hoe meer kabeltjes, hoe meer kans op 'overspraak' (is dat 'n woord?). Het eventuele signaal naar aarde komt misschien in het andere kanaal terecht.

Als het toch nodig blijkt het inactieve kanaal te aarden, kan dat door de switch vlak achter de input anders in te richten (en een weerstand toe te voegen).

Een weerstand tussen de hot van de input en de switch in? Wat voor waarde stel je voor.

Voorlopig lijkt hij wel te werken, maar zonder dat beetje ruis zou leuker zijn. In ieder geval vind ik hem nu toch al sowieso beter dan met transformatoren.

HaroldA
22 december 2009, 09:45
Voorlopig lijkt hij wel te werken, maar zonder dat beetje ruis zou leuker zijn. In ieder geval vind ik hem nu toch al sowieso beter dan met transformatoren.

Welke switcher met trafo's heb je gemaakt? Die van GGG? Die werkt namelijk perfect bij mij (en vele anderen)...

GretschGuy
22 december 2009, 21:41
Een weerstand tussen de hot van de input en de switch in? Wat voor waarde stel je voor.

Voorlopig lijkt hij wel te werken, maar zonder dat beetje ruis zou leuker zijn. In ieder geval vind ik hem nu toch al sowieso beter dan met transformatoren.

Nee, een weerstand naar aarde. Twee eigenlijk. Parallel aan de verbinding naar de 'hot' outputs. Dus tussen switch en aarde.

Moet groot genoeg zijn om geen (merkbaar) verlies van signaal te hebben als 't kanaal actief is. Maar toch een verbinding naar aarde, indien nodig, als het kanaal niet actief is. 1 Meg is, denk ik, wel afdoende.

caliban
22 december 2009, 22:43
Nee, een weerstand naar aarde. Twee eigenlijk. Parallel aan de verbinding naar de 'hot' outputs. Dus tussen switch en aarde.

Moet groot genoeg zijn om geen (merkbaar) verlies van signaal te hebben als 't kanaal actief is. Maar toch een verbinding naar aarde, indien nodig, als het kanaal niet actief is. 1 Meg is, denk ik, wel afdoende.

OK, maar dan zit je toch terug met mogelijkheid tot aard lus?

GretschGuy
22 december 2009, 23:23
Lijkt me geen substantieel risico (t.o.v. huidige constructie). Die weerstanden werken natuurlijk twee kanten op. Het is onwaarschijnlijk dat, voor enig signaal v.a. aarde, de 1 Meg weerstand naar het actieve kanaal de weg van de minste weerstand is.

Bovendien is er al het nodige verval over de andere weerstand van een mogelijk signaal dat v.a. de output van het inactieve kanaal is binnen gekomen.

Ook kan je een hoop bekabeling verwijderen. Daarmee voorkom je 'capacitance by proximity' (sorry, weet de NL terminologie niet).

caliban
22 december 2009, 23:33
Lijkt me geen substantieel risico (t.o.v. huidige constructie). Die weerstanden werken natuurlijk twee kanten op. Het is onwaarschijnlijk dat, voor enig signaal v.a. aarde, de 1 Meg weerstand naar het actieve kanaal de weg van de minste weerstand is.

Bovendien is er al het nodige verval over de andere weerstand van een mogelijk signaal dat v.a. de output van het inactieve kanaal is binnen gekomen.

Ook kan je een hoop bekabeling verwijderen. Daarmee voorkom je 'capacitance by proximity' (sorry, weet de NL terminologie niet).

Dus nog maar 1 switch overhouden. De rest helemaal hetzelfde, en een 1M naar de grond aan de beide ouput-hots?

GretschGuy
22 december 2009, 23:40
Ja, daar komt 't wel op neer. Je zal natuurlijk ff moeten checken of je geen merkbaar signaalverlies over het actieve kanaal hebt. Als dat er toch is, kan je nog weerstanden met een hogere waarde proberen.

caliban
22 december 2009, 23:52
Ik probeer het een van de volgende dagen een keer. Als mensen nog een tip hebben, aub vertel!

fredjuh
25 december 2009, 19:38
http://img198.imageshack.us/img198/2301/abbox.png
Gewoon een dpdt schakelaar en je legt de niet-gebruikte uitgang aan ground en je schakelt. Van crosstalk kan hier geen sprake zijn.
edit: Ik begrijp nu wat je wilt met de aarde gescheiden houden. Je hebt 3 plastic (en dus geïsoleerde) jacks nodig en een 3PDT schakelaar nodig. Volg dan het schakelingetje hietboven en schakel dan de aarde ook mee. Dan moeten de 2 versterkers wel met randaarde aan elkaar verbonden zijn. Dus neem altijd een geaard stekkerblok mee voor je rig. Wel zo veilig als je die dan in een geaard stopcantact steekt, maar dat is niet noodzakelijk voor de signaaloverdracht.

caliban
26 december 2009, 12:19
Zijn hierbij ook nog weerstanden naar de grond aan te raden oid?

fredjuh
26 december 2009, 13:48
Nee, geen enkele weerstand. Let wel erg op hoe je de aarde aansluit. In het schema dat ik postte heb ik het nl. erg versimpeld. Als A uitstaat dan moeten de tip en sleeve van A verbonden zijn met elkaar en met niks anders. Hetzelfde voor B, dus geen gezamelijke aarde zoals in het schema. Je moet echt alle 3 de aardes uit elkaar houden en alle drie de "hots." het bakje waar je het allemaal inbouwt moet geaard zijn aan de input. Het is mogelijk dat ie plopt, en als dat een probleem is dan kan het worden verholpen. Eerst zo maar even kijken. Je zou bijv. een weerstand kunnen plaatsen tussen de ground van A en B, maar dit kan een ground loop opleveren. Die weerstand moet dus zo groot zijn dat er geen groundloop ontstaat, en zo klein dat ie ground A en B op gelijk niveau zet.

caliban
26 december 2009, 13:53
Nee, geen enkele weerstand. Let wel erg op hoe je de aarde aansluit. In het schema dat ik postte heb ik het nl. erg versimpeld. Als A uitstaat dan moeten de tip en sleeve van A verbonden zijn met elkaar en met niks anders. Hetzelfde voor B, dus geen gezamelijke aarde zoals in het schema. Je moet echt alle 3 de aardes uit elkaar houden en alle drie de "hots." het bakje waar je het allemaal inbouwt moet geaard zijn aan de input. Het is mogelijk dat ie plopt, en als dat een probleem is dan kan het worden verholpen. Eerst zo maar even kijken. Je zou bijv. een weerstand kunnen plaatsen tussen de ground van A en B, maar dit kan een ground loop opleveren. Die weerstand moet dus zo groot zijn dat er geen groundloop ontstaat, en zo klein dat ie ground A en B op gelijk niveau zet.

Wat ik had gemaakt, komt uiteindelijk toch ook op hetzelfde neer hè, alleen in 2 footswitch-versie. Ik heb geen 3PDT switch liggen, maar als ik nog een keer wat anders moet bestellen, laat ik er eens eentje komen.

caliban
28 december 2009, 15:50
Quelle misere. Gisteren het ding nog eens veranderd. Eerst had ik geprobeerd met twee 2.2M weerstanden aan de tip van de outputs, klonk heel erg slecht, veel brom, veel noise...
Dan dit:
http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_sw_ab_sc.pdf?phpMyAdmin=4a28f86a515b7883e7bc35 a68d4e7b6d

zonder led-spul en batterij. En ook met een dubbele schakelaar/footswitch ipv driedubbele.

Klinkt beter, maar nog altijd niet wat het zou moeten doen :(. Nog altijd lichte brom/ruis. Zo een lehle ding lijkt me wel een goeie keuze, maar bijna 100 euro voor een stomme switcher........

HaroldA
28 december 2009, 16:14
Klinkt beter, maar nog altijd niet wat het zou moeten doen :(. Nog altijd lichte brom/ruis.

Zoals ik al eerder zei: ik heb erg goede ervaringen met de amp aby van GGG. 1 amp direct aan GND en de andere via de trafo. 0% brom.

caliban
28 december 2009, 16:39
Is die ook passief? Ik ga er eens naar zoeken, want heb normaal wel transfo's liggen.

HaroldA
28 december 2009, 16:58
Is die ook passief? Ik ga er eens naar zoeken, want heb normaal wel transfo's liggen.

Nope... Draait (intern) op 18v.

caliban
28 december 2009, 17:01
Ik ga het checken, maar bestaat er een alternatief met ook trafo's, maar dan niet actief?

De normale ab box van LEHLE is passief en ik denk zelfs zonder trafo, hoe zouden zij het dan doen, bromloos, ruisloos?

fredjuh
28 december 2009, 17:29
The new Lehle P-Split II stands for "passive splitting" with maximum signal fidelity, making it possible to route an instrument to two amps simultaneously. The outputs are electrically isolated from one another by the Lehle LTHZ high end transformer, so hum loops are excluded from the start. The Lehle LTHZ transformer is specially designed for use with high-impedance signals, but also splits low-impedance signals with line levels cleanly and reliably. It provides the signal either balanced or unbalanced at the ISO output. In addition, the Lehle P-Split II also features phase-reversal and ground switches with gold-plated contacts, making it a passive high end DI Box for all signal types. Last but not least, the Lehle P-Split II features an ultra-compact design, assuring totally reliable functioning in the smallest possible housing.
Lijkt me duidelijk. Hoe je het had geprobeerd zou moeten werken. kun je anders een foto posten van de binnenkant van je kastje? Ik denk dat als je alles strak en netjes soldeert met een 3pdt en afgeschermd draad dat het gewoon zou moeten werken zonder bijgeluid.

caliban
28 december 2009, 17:54
Lijkt me duidelijk. Hoe je het had geprobeerd zou moeten werken. kun je anders een foto posten van de binnenkant van je kastje? Ik denk dat als je alles strak en netjes soldeert met een 3pdt en afgeschermd draad dat het gewoon zou moeten werken zonder bijgeluid.

Waar de afgeschermde wires? Enkel voor het signaal, niet voor de grond verwacht ik

fredjuh
28 december 2009, 18:01
De ground hang je aan shield en hot aan de ader.

caliban
29 december 2009, 17:35
Voorlopig is het doenbaar zoals het nu werkt, maar in het weekend toch nog beetje verbeteren.
Is het belangrijk dat ik de shielding maar aan een kant aansluit? Frans (cluseau) had me dit ooit verteld omtrent gebruik in lampen versterkers.
En kan ik de shielding best in een keer aan het aardpunt hangen of beter op de jacks hun sleev-kant?

Zo een dom dingetje, en toch kan je er zo veel fouten mee doen.

fredjuh
30 december 2009, 15:46
klopt, in versterkers moet je de shield maar aan een kant aansluiten, maar wat je in jouw doosje probeert te doen, is voor de versterker die signaal krijgt ervoor zorgen dat het zoveel mogelijk lijkt op een gewone gitaarkabel en voor de andere versterker moet je de tip aan de sleeve leggen.
http://img97.imageshack.us/img97/8688/abboxuitgebreid.png
http://img690.imageshack.us/img690/9760/abboxlayout.png
Zo moeten alle aansluitingen. En het chassis gewoon aan 1 kant aarden en verder niks. Probeer anders even een foto te posten en te kijken of de brom/ruis weg is als je m zonder chassis gebruikt.

caliban
30 december 2009, 16:06
Thanks , ben je trouwens een naamgenoot van me?

Ik denk dat ik het snap, maar kan het zijn dat de bovenste en onderste switch omgekeerd moeten aangesloten worden (de linkerkant).

fredjuh
30 december 2009, 16:17
Als je frederik heet wel...

Nee, het is echt goed zo. De aansluitingen zijn juist niet symmetrisch, anders zouden a en b of tegelijk aanstaan, of tegelijk uit.

caliban
30 december 2009, 16:29
Inderdaad Frederik, maar over het schema'tje. Ik denk net dat hoe het is getekend het niet assymetrisch is...

fredjuh
31 december 2009, 17:14
Je hebt gelijk! Stom van me. Ik ben een beetje enthousiast geweest met het copy-knopje. Ik dacht: "Hee, das handig, dan hoef ik de 2 outs niet allebei te tekenen."

caliban
1 januari 2010, 14:21
Logisch dat je jezelf vergist in zoveel lijntjes zo kort op elkaar. Ik denk dat ik het begrijp, en heb denk ik nog wel een 3-switch liggen :).

caliban
3 januari 2010, 00:43
Vandaag (ofja gisteren) gemaakt. Zelf een behuizing geïmproviseerd. Ik had een mooie stevige plaat aluminium liggen. Zelf een beetje geplooid, en een redelijke behuizing mee gemaakt. Alles erin, en ca va wel, maar blijft ongeveer hetzelfde als mijn eerste probeersel. Heel doenbaar, maar het mag stiller.

Iemand nog wat tips? Toch wat weerstanden hangen, en waar dan best?

Foto heb ik niet, kodak z'n batterijen waren plots plat (prachtige alliteratie).

fredjuh
3 januari 2010, 13:10
Hmm... Wat je nog kunt proberen is:
Een foto maken
Eventjes zonder behuizing proberen
Eh, grounds nalopen?
Misschien kan je afgeschermd draad beter.
Hele kleine condensator tussen hot en ground van input. (maakt je geluid ietsje doffer, is noodoplossing)
Kabels naar gitaar en versterkers korter.
Buffer voor schakeldoosje.

Tsja ik noem maar wat dingen, misschien helpt er een.

Gaat het schakelen zelf eigenlijk ploploos?

caliban
3 januari 2010, 14:03
Hmm... Wat je nog kunt proberen is:
Een foto maken
Eventjes zonder behuizing proberen
Eh, grounds nalopen?
Misschien kan je afgeschermd draad beter.
Hele kleine condensator tussen hot en ground van input. (maakt je geluid ietsje doffer, is noodoplossing)
Kabels naar gitaar en versterkers korter.
Buffer voor schakeldoosje.

Tsja ik noem maar wat dingen, misschien helpt er een.

Gaat het schakelen zelf eigenlijk ploploos?

Geen last van die kabouter


:roll:, het spijt me maar betere humor gaat voor later zijn...

Ik zal een van dees proberen een foto te nemen.

caliban
10 januari 2010, 15:18
http://i47.tinypic.com/jv6ww8.jpg

fredjuh
10 januari 2010, 15:32
En dan nog eentje van de binnenkant. :) Maar, lekker bezig geweest. :ok:

caliban
10 januari 2010, 15:55
Ik heb schrik om het open te maken, om hem niet meer goed dicht te krijgen :D:D. Al zeg ik het zelf :), ik vind het er decent uitzien!

driftkop
10 januari 2010, 16:16
Geen ledjes zodat je kunt zien welk kanaal is ingeschakeld?

caliban
10 januari 2010, 16:43
Geen ledjes zodat je kunt zien welk kanaal is ingeschakeld?

Dat vind ik op zich ballast. Ik hoor zelf wel of hij clean over overstuurd is.