PDA

View Full Version : Les Vaulin



Hiro
19 december 2009, 17:25
Eindelijk eraan begonnen, tenminste aan de mal dan.
Ik heb al de hele tijd de plannen om een eigen gitaar te bouwen door het zien van al jullie werk hier.

Dit was het ontwerp waar het mee begonnen is:
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/Lespaul_violintif.jpg

Ik wil al mijn eigen voorkeuren erin hebben, en verder ga ik nog wat experimentele aanpassingen doen.

Van hieruit heb ik een blauwdruk gemaakt:
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/Lesvaulinblueprint_small.jpg

De specificaties:
Scale length: 24.75 inches (629 mm)
Body: Mahogany with maple carved top
Glued maple neck
22 fret fingerboard: Rosewood
Nut: Locking nut
Electronics: 3 -wayselector, killswitch,
Individual volume per pickup, 1 master tone
Finish: Carbon fibre top
Pickups: Humbucker bridge, P90 neck
Bridge: Floyd rose Tremolo /double Lock
Tuners: Gotoh tuners
Black plastic binding
Neck axcess contour
Side cut-outs voor viool strijkstok bereik

Als ik er nog niet aan kan beginnen, werk ik altijd veel te ver vooruit zoals je hier kan zien ;)
Ik heb er zelfs al een koffer voor ontworpen:
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/Suitcasewhite_wallpaper.jpg
Gelijk maar een bureaublad achtergrond ervan gemaakt haha
ik heb er ook nog een voor 2 schermen, ja als je niets te doen hebt op je werk moet je toch iets.

Maar als ik er eenmaal aan zal gaan beginnen heb ik genoeg vragen voor jullie om me verder te helpen haha

maar ik ben dus eindelijk maar begonnen en met de hand mn mal gemaakt voor de body:
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/malstap1.jpg
Moet alleen nog even met schuurpapier vlak worden gemaakt, want de onderste helft is nog niet helemaal goed rond, en das wel belangrijk voor de frees later.

Jeroen^^
19 december 2009, 17:33
Ziet er nu al goed uit ! :)

Ga je die F gaten nog verwerken in de echte gitaar ? P90 is wel een mooi element voor zo'n soort gitaar omdat een viool ook een hoog geluid maakt :seriousf:

Hiro
19 december 2009, 17:37
nee word een solid body, semi akoestisch heb ik in een ander ontwerp zitten, maar wou eerst even wat meer bouwervaring opdoen voordat ik een stap verder ging in het akoestische werk

Jeroen^^
19 december 2009, 17:48
Zie je ook wel eens bij tele's dat ze een F hebben maar niet hollow zijn ;)

no 1 hops
19 december 2009, 18:05
ik kan 100% verkeerd zijn maar ik zou deze echt niet als bolt on maken.
dat stuk dat ik maar even middel noem word nog eens verzwakt door de element gaten dus als je dat niet op een of ander manier wat extra support geeft zou ik me in kunnen denken dat dat een keer breekt.
mattia gebruikte wel eens van die strips carbon in de halzen die hij maakt.
zou ik daar bij jouw zeker in de body gebruiken.

verder leuk idee!!

barno
19 december 2009, 18:11
altijd leuk, afwijkende bouw

ik heb wel een beetje schrik dat ie kontzwaar zal worden (iets wat ik vervelender vind als kopzwaar)

succes!

Woml
19 december 2009, 19:53
Viool strijkstok bereik? Als dat je van plan bent om er met zo'n ding op te gaan spelen? Dapper!!! :ok:

aaronstonebeat
19 december 2009, 21:43
Dapper! Ik had precies hetzelfde woord in mijn hoofd.

Ik ben erg benieuwd, ga het op de voet volgen.

EDIT:

Het gaat een apart gevoel geven als je zittend speelt :D

spirit
20 december 2009, 11:42
Apart..., ben wel benieuwd naar het resultaat. Je pakt het wel professioneel aan, met die blauwdruk (alle details, incl. wiring schema), de tekeningen zijn ook mooi gedaan, en gelijk al een koffer ontwerp erbij :ok:

McVenco
20 december 2009, 15:16
Gaaf ontwerp, leuk dat je nu ook (eindelijk ;)) gaat beginnen.

Ik zit alleen even te twijfelen over die strijkstok. Als je daarmee alle snaren wil kunnen bespelen zul je een hele kleine radius moeten gebruiken. Tenzij je alleen akkoorden wil strijken natuurlijk.

Ike57
20 december 2009, 20:21
Altijd leuk: een apart model :ok:
Goede voorbereiding is het halve werk. Ik ben het wel eens met no 1 hops dat het midden van de body wel eens een zwak punt kan worden.

In ieder geval: Succes!

oigun
20 december 2009, 20:30
Ga je nou een bestaande body aanpassen of geheel nieuw maken?
Ik ben niet zo bang voor het middenstuk maar het stukje tussen de single cut
en de versmalling lijkt mijn zwakker... Misschien is het verstandiger de body wat minder taille te geven en de versmalling minder rond te maken zoals bij een echte viool. (just my 2 cents)
Verder: Cool project:cheerup:

Hiro
21 december 2009, 08:35
de versmalling word inderdaad verstevigd zal waarschijnlijk met carbon strips gedaan worden, en t zittend spelen, tja inderdaad, maar zo vaak speel ik niet zittend :p dus heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

En de neck is geen bolt on maar een set, ik weet ook niet waar je dat vandaan haalt want t staat ook bij de specificaties.

Maar leuk dat jullie ook zo enthousiast zijn :) had ik niet verwacht

En kontzwaar is inderdaad iets om rekening mee te houden, ga ik ff iets op verzinnen, de kop is namelijk al groter maar hoogstwaarschijnlijk niet groot genoeg om te compenseren.
Dit kan ik oplossen door soundchambers te maken, word alleen even flink wat rekenen om alles op juiste gewicht te krijgen

En ja voorbereiding doe ik veel, ik wil zoveel mogelijk fouten omzeilen daarom dat het allemaal zo lang duurt ben er enorm veel info voor aan t winnen en alles zo goed mogelijk hier aan t volgen

no 1 hops
21 december 2009, 14:07
@hiro
had je plan verder niet goed gelezen en reageerde vanuit de tekening, foutje!

Hiro
21 december 2009, 15:50
geeft niets :)

en kontzwaar word hij niet, want het is de lp vorm maar dan minder hout, dus eigenlijk word hij lichter.
Maar zie met het hout wel hoe ik hem moet balanceren.

Menneskedyr
21 december 2009, 16:10
Leuke variatie op de Les Paul. Mag ik vragen welk programma je gebruikt hebt om de blauwdruk te maken?

N.

Hiro
21 december 2009, 16:31
Adobe illustrator

Robrock
21 december 2009, 18:54
Aan je voorbereiding ligt het in ieder geval niet. Een gedurfd ontwerp met een aantal uitdagingen voor een bouwer. Om die top met al zijn vormen netjes te carven is al een uitdaging op zich, en dan wil je hem daarna bekleden met carbon fiber, of begrijp ik je specs verkeerd? Succes met de bouw, ik ga hem zeker volgen.

Hiro
21 december 2009, 20:53
Ik wil hem inderdaad Met carbon fibre bekleden op de top. Dit heb ik een keer bij een andere gitaar gezien die grof gevlochtrn carbon fibre over de top legde en daar dan zwarte binding omheen.

GeofJackon
21 december 2009, 21:11
Moeten die carbon doeken niet altijd met hars bewerkt worden zoals fiberglass doeken? Als dat zo is gaat die top vreselijk lang verschrikkelijk stinken. Stomme resin blijft maandenlang geurtjes afscheiden die niet bepaald aangenaam/gezond zijn.

Hiro
22 december 2009, 08:55
ja inderdaad dat moet ja, maar daar ken ik iemand voor die een spuitkamer heeft en ervaring heeft met brushen en airbrushen dus dat gaat helemaal goed komen, ga t echt niet in mn huiskamer doen ;)

Hiro
6 januari 2010, 10:04
Verwijderd

Rock Bottom
6 januari 2010, 12:02
Hee ik zit hier toch niet op het bureau bauw forum:stop:

Hiro
6 januari 2010, 13:07
Ik wou gewoon iets delen hoor, maar als je t niet goed vind dan verwijder ik t wel.

Hiro
6 januari 2010, 14:45
Ik ben op dit moment ben ik hout aan het uitzoeken, want in plaats van een kit te modificeren ga ik toch van scratch af beginnen, dit lijkt me toch beter omdat ik een heleboel aanpassingen wil doen en ik weet van die kit nog niets en al helemaal de hout kwaliteit niet.

Maar nu heb ik dus op espen.de hele mooie stukken gezien voor een hele mooie prijs, maar nu zit ik me af te vragen, kan ik de body beter in 2 delen doen of 1 deel, wat si beter in verhouding met resonantie en kromtrekken, want er stond me iets bij dat je de body uit 2 delen deed met een top erop om tegentrekkracht te geven, of is de top hier goed genoeg voor?

Cocobolo
6 januari 2010, 14:51
...Maar nu heb ik dus op espen.de hele mooie stukken gezien voor een hele mooie prijs....

Ik heb vandaag net 2 maple body-blokken uit 1 stuk gekocht bij Espen, maar de prijzen zijn EXCLUSIEF btw! Verzenden was voor die 2 blokken overigens 31 euro.

Hiro
6 januari 2010, 14:53
ooh vandaar dat ze zoveel goedkoper zijn, maar zelfs met btw zijn ze goedkoper als anderen die ik kon vinden, en ja ik kreeg net ook een mailtje waarin de verzendkosten stonden, en dat is inderdaad niet mis.

Maar wat is hun belastingstelsel? ook 19%?

EDIT: laat maar ik zie t al op hun site, is inderdaad 19%

Cocobolo
6 januari 2010, 15:20
...ik kreeg net ook een mailtje waarin de verzendkosten stonden, en dat is inderdaad niet mis.


Het zijn de feitelijke verzendkosten volgens mij, ik vind het wel veel geld maar niet onredelijk omdat ze het zelf ook moeten betalen. Van NL naar duitsland (10-20kg) is ook 34 euro
(zie hier
verzenden_van_nl_naar_duitsland (http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakketten/via-postkantoor/pakket-buitenland/internationaal-pakket-plus-europa/index.aspx) ). Ze maken daar geen winst op.

Hiro
6 januari 2010, 15:25
nee dat geloof ik ook wel, maar ben zon hoog verzendbedrag niet gewend daarom :P maar ik heb t er voor over.

Maar al met al alles opgeteld vind ik t nog steeds meevallen

Jilles
6 januari 2010, 16:09
Heb je met jouw ontwerp al nagedacht over een doorlopende hals? Aangezien je de zijkanten van de gitaar behoorlijk gaat verzwakken lijkt me dit een sterkere constructie. Maar hey, ik kom ook pas net om de hoek kijken, dus misschien is dit wel onzin.. :noob:

Hiro
6 januari 2010, 16:28
lijm constructie is sterker dan hout, dus qua sterkte valt het allemaal heus wel mee, zolang je m maar niet laat vallen.

Kijk maar naar een les paul neck, die is ook niet breed of dik of stevig, laat m valen en hij is kapot, maar hoe vaak doen we dit?
en moeten we anders maar een 5 x dikkere nek maken om dit te compenseren?

Rock Bottom
6 januari 2010, 19:02
Ik wou gewoon iets delen hoor, maar als je t niet goed vind dan verwijder ik t wel.

Sorry ik had de verkeerde smiley, en onthoud ''neem saracen nooit te serieus mits anders vermeld''

Hiro
7 januari 2010, 09:01
door die smiley, had ik t dus wel als gemeld gezien.

Maar nu dit achter de rug is kunnen we gewoon door ;)

BLUEWEY
3 december 2010, 16:17
we zijn nu bijna 'n jaartje verder..., NOG GOEDE VOORNEMENS voor dit komend jaar :soinnocent::soinnocent:??

Hiro
3 december 2010, 16:20
mn goeie voornemen was mn bedrijfje oprichten en geld verdienen en daar ben ik nu mee bezig :P

Eerst was t een geld issue wat het deed uitstellen en nu is t een tijdskwestie :P

Gretsch 5120
3 december 2010, 16:56
Wellicht kun je hier het een en ander vandaan halen voor inspiratie:

http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/226003-televarius.html

barno
3 december 2010, 17:54
Wellicht kun je hier het een en ander vandaan halen voor inspiratie:

http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/226003-televarius.html

thx voor die link, weer super build van scatter lee

Hiro
6 december 2010, 13:14
ja die heb ik gevolgd die is echt hel vet geworden, skills...skills zeg ik u!

oigun
6 december 2010, 15:30
Respect for the Scatman:
http://i465.photobucket.com/albums/rr17/shanesby/guitars/minitele/scativarius/progectguitar.jpg

Tikkel
6 december 2010, 20:52
Ik ken Scatter Lee beter van dit soort acties:
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/195507-1959-les-paul-jr-build-7.html#post2453696 :soinnocent: