PDA

View Full Version : Het wondermiddel gevonden!



Ewoud Kuijt
19 december 2009, 15:54
Aan het eind van mijn topic over mijn tweede pannenkoek had ik het over de kleine, in cirkelpatroon lopende, krasjes die na het polijsten nog te zien zijn. Het topic ontaarde toen in een polijstmachine-topic.

Maar nu heb ik een revolutionair product gevonden. Nee, je zit niet naar Tommy-teleshopping te kijken. Let op!

Before:

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/IMG_2677.jpg

After:

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/IMG_2683.jpg

Jahaa, kijk nog maar eens goed. Gooi alle polijstwielen en -machines maar uit het raam. Dit klusje kostte me slechts 10 minuutjes (voor de voorkant).

En natuurlijk ga ik het geheim met mijn forumfamilie delen:

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/IMG_2687.jpg

Ga naar www.guitarscratchremover.com. Ook diepere krasjes gaan eruit of worden veel minder. Gewoon even met een microfiber doekje met de hand poetsen. Het potje wat ik heb kost $9.95.

I'm a happy camper.

Cocobolo
19 december 2009, 16:11
klinkt heel goed! Dank voor het delen :ok:

Mag ik vragen hoeveel je met verzendkosten erbij kwijt was? Ik vraag het omdat het misschien een optie is om met meerdere personen een bestelling te plaatsen. Of wellicht is het ook in Nederland of Belgie te krijgen?


EDIT : ik zie intussen op die site dat non-usa shipping FREE is bij een bestelling van meet dan $90...

Ewoud Kuijt
19 december 2009, 16:29
Hoi Marco,

De kosten voor 1 zo'n potje was ook maar een paar dollar dus dat valt ook mee. Ziet er goed uit toch? Als je 1 of 2 gitaren per jaar doet zoals ik dan heb je aan een zo'n potje voorlopig genoeg. Als je er twee koopt krijg je de derde gratis!

Cocobolo
19 december 2009, 16:32
dan ga ik het zeker bestellen en proberen, ik heb al een hele tijd geleden een tele gemaakt die alleen nog maar wacht op een mooi kleurtje (ok, ook de electronica moet nog en zo...).

barno
19 december 2009, 16:37
holy Fok, dat ziet er indrukwekkend uit. heb juist hetzelfde probleem. als dat met dit is opgelost: blote knieën gewijs dankbaar voor deze tip!

Ewoud Kuijt
19 december 2009, 16:48
Als je wil kan ik wel mijn bankrekeningnummer geven. Voor financiele dankbaarheid!

JER00N
19 december 2009, 16:52
Ziet er goed uit, ik wil binnenkort ook m'n ouwe gitaar weer opnieuw gaan lakken. Vooral omdat ie zwart is zag je daar inderdaad nogal veel van die krasjes op zitten.

Ewoud Kuijt
19 december 2009, 17:18
Ze hebben speciaal voor zwarte gitaren een aparte crème. Op zwart zie je de meeste krasjes. Dus voor die is het perfect.

jutter
19 december 2009, 17:30
Ze hebben speciaal voor zwarte gitaren een aparte crème. Op zwart zie je de meeste krasjes. Dus voor die is het perfect.

ik kan nergens iets vinden over die aparte creme voor zwarte gitaren. Er staat wel dat ze die kit aanraden voor zwarte gitaren.

Gothra
19 december 2009, 17:34
Wow ziet er goed uit, gaat er iemand dit bestellen?

Over zwarte gitaren, ik heb een aantal diepere krasjes op mn jackson. Je zit wit in t midden, zouden die er ook uit gaan?

Ewoud Kuijt
19 december 2009, 17:46
Ze hebben voor alle soorten kleuren en gitaarmerken speciale mengsels. Ik heb gevraagd om de "generic" crème zonder siliconen. Ze doen er standaard een beetje siliconen in. Mijn algemene versie is uitermate geschikt voor zwartgelakte gitaren. De Site is niet de meest overzichtelijke. Ik heb dus een potje besteld die in de kit zit.

Ewoud Kuijt
19 december 2009, 17:55
Wow ziet er goed uit, gaat er iemand dit bestellen?

Over zwarte gitaren, ik heb een aantal diepere krasjes op mn jackson. Je zit wit in t midden, zouden die er ook uit gaan?

Wanneer je wit in het midden ziet dan gaan de krassen tot in de grondlak dus die gaan er zeker niet uit.

Gitaarbouwer
19 december 2009, 18:11
Beetje off topic:
Zou dit spul ook op 2K motor (of auto) lak werken? Of zou die lak te hard zijn? Want daar zit ik met hetzelfde probleem na schuren t/m korrel 2000 en polijsten met twee Commandant gradaties.

Mattia
19 december 2009, 18:18
Ik denk dat dit weer zo'n type gatenvullend spul is, en niet zozeer de boel polijst.

Om even overduidelijk te zijn: ALLEEN de siliconen-vrije versie bestellen, als je ooit je gitaar zou willen kunnen refinishen.

gengar
19 december 2009, 19:26
ik denk dat Mattia gelijk heeft, maar dat doet verder niks af aan jouw resultaat, het product doet wat jij wil!
Om een kras weg te werken moet je OF de kras vullen OF de lak rond de kras tot de bodem van de kras wegschuren/ smelten/ oplossen. Meer mogelijkheden zijn er eigenlijk niet en aan de snelheid en resultaat bij jou te zien lijkt het toch wel dat de krassen gevuld worden, tenzij jij als een wilde gepolijst hebt.

Ewoud Kuijt
19 december 2009, 20:10
Toch beweren ze op de site dat de krassen niet gevuld worden. Ze geven wel een hele beschrijving van hoe ze het doen.

•Not a filler, cover-up, or temporary fix.
•Finish winds up looking CLEANER, BETTER, NEWER!
•Real scratch removal that will not harm your finish, and works at the microscopic level with nano-particles to systematically eliminate scratches.
•Numerous different polish blends available including our silicone-free guitar polish and scratch remover
•Please tell us what color and brand of guitar you have when ordering. For gloss and high-gloss finishes only. Finishes vary widely from guitar to guitar.
•MONEY BACK GUARANTEE!

Ik neem aan dat met middelen die de krassen opvullen je na verloop van tijd de krassen weer terug ziet komen.

Mattia
19 december 2009, 20:41
Toch beweren ze op de site dat de krassen niet gevuld worden. Ze geven wel een hele beschrijving van hoe ze het doen.

•Not a filler, cover-up, or temporary fix.
•Finish winds up looking CLEANER, BETTER, NEWER!
•Real scratch removal that will not harm your finish, and works at the microscopic level with nano-particles to systematically eliminate scratches.
•Numerous different polish blends available including our silicone-free guitar polish and scratch remover
•Please tell us what color and brand of guitar you have when ordering. For gloss and high-gloss finishes only. Finishes vary widely from guitar to guitar.
•MONEY BACK GUARANTEE!

Ik neem aan dat met middelen die de krassen opvullen je na verloop van tijd de krassen weer terug ziet komen.

Je verwijdert krassen of via schuren, of via vullen. Schuren doen ze niet, dus het vult.

gengar
19 december 2009, 20:43
maar hoe zou je het dan technisch verklaren? Zoals in mijn vorige post genoemd, zijn er nou eenmaal niet veel manieren om een kras te laten verdwijnen naar ik weet.
Misschien is het een combi van vullen en schuren (polijsten) maar ik vraag me af wat ze met die nano particles bedoelen behalve dat dat goed bekt. In elke polijstpasta zitten heel kleine deeltjes, anders schuurt het natuurlijk niet en elk middel bestaat uiteindelijk uit nano particles als je maar lang genoeg doorgaat. Er zitten zelfs pico particles in en nog kleiner, positronen waarschijnlijk? Ik ben bang dat het gewoon zwets is en lekker interessant klinkt. Nogmaals, ik wil niks af doen aan het product, het doet wat het belooft te doen dus chapo! Ben altijd geneigd om technisch theoretisch iets te willen begrijpen.

barno
19 december 2009, 21:19
ik begrijp de scepsis van sommigen maar wat is eigenlijk the big deal dat het niet zou polijsten maar vullen bv? het zijn maar foto's natuurlijk maar op het eerste zicht vind ik het resultaat toch tamelijk spectaculair. het gaat toch vooral om de visuals, niet?

Ewoud Kuijt
19 december 2009, 21:38
ik begrijp de scepsis van sommigen maar wat is eigenlijk the big deal dat het niet zou polijsten maar vullen bv? het zijn maar foto's natuurlijk maar op het eerste zicht vind ik het resultaat toch tamelijk spectaculair. het gaat toch vooral om de visuals, niet?

Ook in het echt ziet het er spectaculair uit!

Als ik hun website zo lees is het toch echt een soort polish maar dan net iets anders dan alle anderen. Voor de 10 euro die dit potje wilde ik het risico wel nemen. Dat is een stuk minder geld dan vele anderen middelen en het is het eerste dat ook echt doet wat het belooft. Zelfs het in Amerika zeer geroemde Scratch-X van Maguiars deed niet wat ik wilde en dat was 18 euro voor een tubetje.

Ik ben een onverbeterlijke romanticus en misschien daardoor ben ik geneigd te geloven dat dit misschien wel echt een nieuw middeltje is wat een hoop werk overbodig maakt. Ik moet wel toegeven dat het taalgebruik op de website wat veel weg heeft van "daytime TV" van de commerciele zenders. But hey, it delivers (so far)!

Nogmaals mijn vraag. Komen de krasjes na verloop van tijd niet terug bij het gebruik van zogenaamde vullers? En zo ja; hoe lang duurt dat ongeveer?

Misschien dat 1 van mijn forumvrienden eens in de buurt van Katwijk komt dan kun je het even komen proberen. Je zal net zo sprakeloos zijn als ik was.

oigun
19 december 2009, 21:47
Het enige waar ik huiverig voor ben is dat als je wilt refinishen problemen krijgt met de lak... Er bestaan wel meer van dat soort scratch removers (http://www.youtube.com/watch?v=_RVby6pBjKU) :seriousf:
Hiermee wil ik niet zeggen dat dit niet goed zou zijn.

gengar
19 december 2009, 21:49
het maakt inderdaad niks uit, product is prima, wat ik eigenlijk bedoel is dat ik me afvraag wat het anders zou dan de middelen die er al zijn, technisch gezien dan.
Als het vult, en de 'vulling' is zacht dan zal het inderdaad niet lang houden. Maar dat is wel de methode om zo snel mogelijk een leuk resultaat te verkrijgen.
Ik gebruik zalf 3M en ik denk dat dat voor een ieder ook wel aan te raden is. 3M is gewoon een topmerk wat door veel profs gebruikt wordt en gewoon te krijgen hier. Ik gebruik zelf de groene en de gele, machinaal of handmatig op te brengen en geeft een goeie hoogglans. Ook mijn schuurpapier is van 3M, fretten polishen doe ik 240/ 400/600/800/1200/1500/2000 en dan nog even met de groene en evt gele, klinkt als een hoop werk maar valt heel erg mee en je hebt glasheldere frets.
Probeer eens een keer, misschien bevalt het wel heel erg goed.

sjoerdnijhuis
20 december 2009, 17:46
Ik weet dat ik hier nieuw ben maar wil toch ff reageren :soinnocent: zal me zsm wel voorstellen..

@ TS: ik zie dat je ScratchX hebt gebruikt en dat het niet werkt..
hoe heb je het verwerkt?? oefen je wel voldoende druk uit? hoelang verwerk je het en waarmee verwerk je het?

Ik haal de krassen op mijn gitaar altijd weg met een ander product van Meguiars
uit de professionele lijn (M105)
Met een excentrische machine (dual/action)verwerken :ok: werkt super en ik hoef niet een product aan te schaffen uit een ander land (ik polijst semi-professioneel auto's en heb daardoor wel een hele hoop polijstmiddelen in mijn bezit) en dit is het enige wat werkt, daarna nog een keer met een fijne polijstmiddel er achter aan om de glans beter naar voren te halen.. daarna waxen en hij is weer helemaal top :supercool:

gebruik alleen maar middelen die ik ook op de auto kan gebruiken (als het daar goed goed genoeg voor is dan kan het ook op de gitaar :sssh: )

Ewoud Kuijt
20 december 2009, 18:25
Hoi Sjoerd, welkom op dit forum.

Ik gebruik Scratch-X met de hand. Wel met veel druk en een aantal keer achter elkaar. Ik heb helaas niet de beschikking over welke polijstmachine dan ook. Het helpt wel iets maar niet zo mooi als dit product.

Nog even reageren op de discussie over vullen en polijsten. Ik vermoed dat het hier toch sprake is van een soort polijstmiddel en geen vuller. De diepere krassen moet je echt een aantal keer behandelen en dan zie je ze steeds "minder" worden. Ook op de website vertellen dat bij diepere krassen wat meer druk moet uitoefenen. Hierdoor ben ik toch echt geneigd te denken dat er een polijstproces plaats vindt.

sjoerdnijhuis
20 december 2009, 18:41
Hoi Sjoerd, welkom op dit forum.

Ik gebruik Scratch-X met de hand. Wel met veel druk en een aantal keer achter elkaar. Ik heb helaas niet de beschikking over welke polijstmachine dan ook. Het helpt wel iets maar niet zo mooi als dit product.

Nog even reageren op de discussie over vullen en polijsten. Ik vermoed dat het hier toch sprake is van een soort polijstmiddel en geen vuller. De diepere krassen moet je echt een aantal keer behandelen en dan zie je ze steeds "minder" worden. Ook op de website vertellen dat bij diepere krassen wat meer druk moet uitoefenen. Hierdoor ben ik toch echt geneigd te denken dat er een polijstproces plaats vindt.

Bedankt ;)
Reden waarom ik het zeg is omdat het wel een product met gebruiksaanwijzing is en het meestal verkeerd wordt gebruikt. het product de schuld geven is o zo makkelijk he :soinnocent:(nee bedoel het niet negatief)

Hoe je kunt testen of het een polijstmiddel is en geen filler
Even met isopropanol alcohol (99%) (verkrijgbaar bij appotheek of drogisterij) insprayen en uitpoetsen zie je de krassen weer dan is het een filler en in mindere mate een polijstmiddel.. :soinnocent:

Ewoud Kuijt
20 december 2009, 19:02
Dat laatste is een goed idee. Ik hoop alleen dat dat niet gevaarlijk voor de celluloselak die ik gebruik.

sjoerdnijhuis
20 december 2009, 19:05
Dat durf ik niet te zeggen, alleen wel dat het veel op auto's wordt gebruikt en dat het daar ook geen schade aanricht.

Gitaarbouwer
20 december 2009, 19:44
He Sjoerd,

Ook namens mij welkom op dit gezellige maar vooral leerzame gitaarbouwforum!
Wat is de laatste stap vóórdat je met die Meguiars aan de slag gaat?
Schuren misschien? En tot welke korrel schuur je dan?

sjoerdnijhuis
20 december 2009, 20:06
Ook bedankt:crazyhappy:

Ik heb een keer mijn "oude" Les Paul (Maya) compleet geschuurd met korrel 2000, daarna 2500 en gefinisht met 3000 daarna met die M105 op een roterende machine (AEG PE150) met een wollen polijstpad en daarna met een D/A machine met een Finish pad en een ander Meguiars product (M205) afgewerkt
:mmmm::rockon: uiteraard wel een goed laagje wax na die tijd aangebracht..echt een super resultaat maarja wat een werk.. (1 week elke avond mee bezig geweest)

Voor handmatig is M105 ook te verwerken na 2000 grid (kost nog een beetje meer tijd) dan hoef je ws niet na te bewerken en anders kan ja na die tijd altijd nog met ScratchX nabewerken als het resultaat niet goed genoeg mocht zijn

Sorry ik ben een "beetje" veeleisend als het over de staat v/d lak aangaat, vandaar dat ik zolang bezig ben geweest. De producten die ik omschrijf zijn niet erg goedkoop (zeg €37,5 voor de m105 en €45 voor de M205 per liter) maar je doet er erg lang mee.. (pm maar als je interesse hebt in een kleine sample, ik heb genoeg ivm hobby)

Ike57
20 december 2009, 20:13
Ik haal de krassen op mijn gitaar altijd weg met een ander product van Meguiars
uit de professionele lijn (M105)


Dit is toch wel even interessant. Ik wist niet dat Meguiars ook in Nederland te koop was....

In de politoer tutorial van Orville en Robert Milburn (http://www.milburnguitars.com/fpbannerframes.html) wordt ook melding gemaakt van Meguiars om de politoer sessies af te werken.


..... when the final glaze coats are dry (about 4 days) we can now polish out the guitar. Polishing This is the simplest part of French polishing. First, go over the entire instrument with Meguiar's #7 Show Car glaze. Once again, if you discover a thin or dull area, add additional glaze coats. You will need to wait at least two days after any glazing process before you can use the Meguiar's and complete the project......

Ken je dit produkt ook? Zo ja, kun je me ook vertellen waar dit te koop is? Is dit een soort auto wax zonder silliconen?

Thankx :ok:

sjoerdnijhuis
20 december 2009, 20:55
en je dit produkt ook? Zo ja, kun je me ook vertellen waar dit te koop is? Is dit een soort auto wax zonder silliconen?

Uiteraard ken ik dit product :)
Bij mijn weten is dit een glaze (oftewel: een glansverbeteraar. door de oliën die erin zitten gaat de lak meer glanzen) dit werkt dus niet als krasverwijderaar maar puur om er meer glans uit te halen.
Om die glans langer te laten zitten is het slim om na die tijd nog een laag wax aan te brengen

Ik kan je wel een pm sturen waar dit product evenals de M105 te koop is, want weet niet of ik hier commerciële links mag plaatsen :???:

Ike57
20 december 2009, 21:40
Ik kan je wel een pm sturen waar dit product evenals de M105 te koop is, want weet niet of ik hier commerciële links mag plaatsen :???:

Thanx !

Je mag hier gerust een link plaatsen naar een website van de verkoper (ik neem tenminste aan dat jij dat niet zelf bent :D), dan hebben anderen er ook nog iets aan.

sjoerdnijhuis
20 december 2009, 22:09
Nee hoor heb geen belangen .
kan het naar mijn idee beter eerst vragen :p

http://www.carclean.nl/producten/Professioneel/Meguiars/Meguiars_Mirror_Glaze.aspx

Als het goed is moet je er direct staan ;)

zjanke
6 januari 2012, 12:41
Even bumpen. Ik ben via een ander topic hier terecht gekomen en ben benieuwd hoe de ervaringen zijn na 2 jaar :)

Ewoud Kuijt
6 januari 2012, 22:36
Uuuh, had je het tegen mij?

Zo ja: Ik ben nog steeds zeer tevreden. De superfijne krasjes zijn nog steeds weg. Nog sterker: ik had pas een kras zitten in één van de lenzen van mijn nieuwe Oakley zonnebril en dacht dat het klaar was. Ik heb de lens nu 2 poetsbeurtjes gegeven met dit spul en ik zie 'm al niet meer als ik 'm op heb. Nog één keer en dan is ie helemaal weg. Dit alles zonder de licht spiegelende laag weg te poetsen.

Als mensen een keer in de buurt zijn wil ik best een keer een demonstratie geven op zijn/haar gitaar. Nou klink ik wel zo'n man van Tellsel.

zjanke
7 januari 2012, 09:58
Niet alleen specifiek tegen jou, maar tegen de mensen die (misschien wel naar aanleiding van dit topic) dit middel gekocht hebben. Als iets iets aanvankelijk een wondermiddel lijkt, maar het uiteindelijk niet blijkt te zijn dan hoor je er nooit meer iets over, vandaar even de vraag.
Het lijkt dus een prima poetsmiddel te zijn, ik ga ook maar eens een potje bestellen. Naast een glimmende gitaar wil ik ook eens kijken wat het doet met het vizier van mijn helm :)

Bedankt voor je reactie!

Ike57
7 januari 2012, 10:07
Een tijdje geleden heb ik Meguiar's #7 Show Car glaze gekocht. Dit is niet bedoeld om krassen te verwijderen maar met dit spul kun je een gitaar in no time een mooie hoogglans meegeven.

Ik heb het gebruikt op een politoer ondergrond, maar in principe kun je het op iedere (lak) ondergrond gebruiken.

wireman
14 januari 2012, 20:37
Ik ga denk ook maar eens zo'n potteke bestellen.. Ik twijfel echter nog. Nitro is te gek... mooi, leeft en ruikt lekker... maar die krassen!!!
Ik heb nu een matte plek op de plaats waar mn hand op de body rust (bij de brug)..
Ik weet nog niet... gewoon laten verouderen zoals het hoort is the way to go.. Het is tenslotte een strat... maar wel een waar een hoop spaarcentjes in zitten... tja... keuzes...

Mattia
18 januari 2012, 12:41
...maar met een polijstmachine en een staaf middel van een tientje kun je ook in ongeveer 10 minuten een gitaar op showroom shine krijgen, hoor...

bass blom
6 maart 2012, 15:16
zou dit hier nog zin hebben?

http://hetgelegevaar.nl/lpsoft/IMG_2042.jpg

ik heb wel eens gezegd, poetsen is voor mietjes, maar dit is toch wel ranzig gewoon hier en daar :D

Ray_W
7 maart 2012, 17:03
Check wel even of het product 100% siliconen vrij is.
Meestal als dat er niet op de verpakking expleciet vermeld word, kun je er van op aan dat er dan ook echt wat siliconen inzitten.

De behandelde gitaar glimt prima en is als een spiegel zo glad maar je werkplaats is wel vanaf dat moment "besmet" en bij de volgende gitaren die gespoten / gelakt worden ziet het lakwerk er meteen een stuk minder uit.

Ik weet niet of siliconen hier bij dit product in het spel zijn maar, even goed hierop letten kan geen kwaad.

Ray.