PDA

View Full Version : Midi



Simone Toet
19 december 2009, 14:39
Wie kan mij helpen/advies geven?
Ik speel acoustisch gitaar en maak steeds meer gebruik van alternatieve stemmingen. Mijn docent had als optie om een midi gitaar te kopen. Daarmee kun je dus een E snaar (6e) als een C laten klinken. Ik wil graag een acoustisch geluid behouden, maar dit is misschien niet mogelijk, omdat je dan de originele stemming blijft horen. Ik weet sinds kort dat een Parker Fly ook een mooi acoustisch geluid heeft. Is dit dan mijn enige optie?

Groetjes, simone.

Anderie
19 december 2009, 14:43
ik weet niet of je een midigitaar of een gitaar met een midi element bedoeld, maar mijn persoonlijke mening over een midi gitaar dat de feel totaal weg is. bij een midi gitaar zitten namelijk geen snaren. het voelt allemaal een beetje plasctic aan enzo. maar het is wel leuk speelgoed en ik dacht dat er ook wel bands waren met zon ding.
hoop dat je hier wat aan hebt en succes met je speurtocht

Simone Toet
19 december 2009, 14:54
Nee, dan bedoel ik een gitaar met midi element. Het probleem begint te ontstaan dat ik continu mn snaren anders moet stemmen. Het is harmonisch gezien een verrijking, maar praktisch gezien het tegenovergestelde. Ik zoek dus een oplossing. Of heel veel gitaren aanschaffen, of zorgen dat door een midi signaal de snaren andere toonhoogtes krijgen. Punt is dat ik graag een acoustisch geluid zou willen behouden. Daar ligt het probleem denk ik. Ik weet van een Parker Fly dat die een acoustisch geluid heeft door speciale pick-ups.
Maar misschien heeft iemand hier ervaring mee??

Anderie
19 december 2009, 15:05
op acoustisch is dat wel erg vervelend want je hoort zelf de snaren nog wel.
je kunt natuurlijk een gibson robot achtige gitaar kopen. die stemt zichzelf maar een midi element lijkt mij niet de oplossing voor jouw probleem

Simone Toet
19 december 2009, 15:19
Wel heel grappig, ik wist niet dat het bestond! Tsja, hier zitten al een paar alternativieve stemmingen in geprogrammeerd, maar ik heb idd veel meer opties nodig. Ik zou wel eens willen weten hoe Joni Mitchell dat deed voordat zij aan een Parker fly midi gitaar begon. Maar bedankt voor het meedenken! De Parker Fly is een byzondere gitaar, omdat hij electrisch is, maar wel actoustisch geluid heeft als optie. Alleen ze zijn geloof ik moeilijk te krijgen en duur.

Midwolda
19 december 2009, 16:22
Ik dacht dat een Parker Fly alleen maar een piezo element onder de brug er bij had?
Dat heeft dan niets met stemmingen te maken, het geeft alleen een meer acoustische klank.
En dan hoef je niet eens zo'n dure Fly te kopen, een NiteFly en een P38 hebben dat ook.
Die scoor je al voor een 500 euro op Speurders en Marktplaats en zo.
Oh en er staat er ook èèn op GitaarMarkt. ;)

budje
19 december 2009, 17:53
Joni Mitchell deed live stemmen. (http://www.youtube.com/watch?v=-q4foLKDlcE)

bert k
19 december 2009, 18:27
Ik zou eens goed bij Line 6 gaan kijken, die hebben modellen waar dat schijnt te kunnen.

Simone Toet
19 december 2009, 18:58
Bedankt voor al het meedenken! Ik heb een goeie optie gevonden voor een midi gitaar. Namelijk een Godin Multiac Steel SA. Dit is een steelguitar met midi uitgang, alleen zonder klankkast. Alleen weet ik niet wat ik nodig heb om de toonhoogte van de snaren via midi te veranderen. Weet iemand dit?

Simone Toet
19 december 2009, 19:00
Vraagje aan Bert: Waar moet ik naar zoeken bij line 6?

bert k
19 december 2009, 19:23
Ik weet het niet... Ik heb even rondgekeken, maar ik vond niet wat ik dacht dat ze hadden. Ik meen me te herinneren dat die alternatieve stemmingen gewoon met zo'n gitaar gemaakt konden worden, kwestie van knopje drukken. Misschien dat iemand het weet?
Met midi wordt het ook nog een hele klus. Je moet een gitaar met midi hebben, dan een midiplayer die het geluid opwekt (en wel een goeie, anders klinkt het nergens naar.) en een mogelijkheid om de gespeelde noten te veranderen. Het probleem is dat je dezelfde noot op verschillende snaren hebt zitten, op verschillende posities. Dat moet de hele setup wel snappen natuurlijk, dat een b op de a-snaar als een b moet klinken, maa een b op de e-snaar als een a. (Om maar iets te noemen,) Volgens mij gaat dat echt wel een paar duizend euro kosten.

LaurentB
19 december 2009, 19:32
Als je én met alternatieve stemmingen wilt spelen én een goed akoestisch geluid wilt hebben: omstemmen, en nieuwe vingerzettingen leren.

Midi en weet ik wat voor toestanden klinken plastic, nog steeds.

Harald
19 december 2009, 19:49
Dacht idd. dat de line6 'akoestische' gitaren die mogelijkheid hadden, maar de onversterkte sound blijft natuurlijk wel standaardstemming dan. En dat lijkt me knap irritant. Als ik thuis versterkt speel op mijn akoestische gitaren hoor ik het onversterkte geluid altijd nog wel tenslotte. Dat kan niet anders dan gaan storen! Zo'n robottuning systeem zoals op een gibson lijkt me dan toch de enige optie. Of gewoon zelf omstemmen. Als je je stemmingen enigzins groepeert is het ws. met een beperkt aantal gitaren best te doen. Gaat het richting Michael Hedges qua variatie is één gitaar en geduld ws. de beste combinatie.

piezo
19 december 2009, 20:50
Bedankt voor al het meedenken! Ik heb een goeie optie gevonden voor een midi gitaar. Namelijk een Godin Multiac Steel SA. Dit is een steelguitar met midi uitgang, alleen zonder klankkast. Alleen weet ik niet wat ik nodig heb om de toonhoogte van de snaren via midi te veranderen. Weet iemand dit?
Op de meeste gitaarsynths en mogelijk ook op gitaargeluidprocessors als de Line-6 en Roland VG kun je in iedere patch (= geheugenplaats met geluidje) een andere stemming programmeren. Door vervolgens met 1 druk op de knop/voetschakelaar van geheugenplaats te wisselen, wissel je ook meteen van stemming.

Maarrrr......... ik heb sterke bedenkingen tegen jouw plan om je stemmingsmoeilijkheid op te lossen door "MIDI-gitaar" te gaan spelen. Ik weet niet precies hoe je je dat voorgesteld had, maar je weet er duidelijk nog helemaal niets van. Lees je aub goed in en beproef eerst alles, voordat je ook maar één onderdeel van de keten koopt.
(Een Multiac SA heeft bijvoorbeeld geen MIDI-uitgang maar een 13-pins uitgang)

Simone Toet
19 december 2009, 21:03
Je hebt gelijk, ik weet er nog vrij weinig vanaf. Daarom probeer ik via gitaarnet wat informatie te krijgen. Ik ben bijna afgestudeerd muzikant en waar ik mee bezig ben is om met de stukken die ik schrijf op gitaar zoveel mogelijk te spelen op professioneel niveau. De gitaristen op het conservatorium weten niet veel van alternatieve stemmingen, wat logisch is, omdat je geen goed overzicht meer hebt in wat je doet. Maar ik merk dat er hele mooie klanken en harmonien ontstaan. Ik weet echt niet wat ik moet doen. De semi-acoustische Martin die ik nu heb heeft heel zacht, onbewerkt hout en als ik een andere stemming instel, verandert de hals en wordt hij valsig hoger in de hals. Het heeft tijd nodig om bij te stellen en dat heb je niet tijdens een concert. Dus je adviseert me om meerdere gitaren te kopen? Ik sta ook niet te springen om naar midi over te gaan, maar als dat de enige oplossing is dan heb ik denk ik geen keus...

piezo
19 december 2009, 21:18
http://bx.line6.com/variaxacoustic/capo.html zou een mogelijkheid zijn, maar of het voor jou klankmatig voldoet, weet ik natuurlijk niet.
Met een Multiac SA samen met een gitaarprocessor uit de Roland VG serie kun je ook in verschillende stemmingen spelen. http://www.rolandce.com/products/product.php?prod_old=0&prod_new=0&cat_group_id=9&cat_head_id=0&cat_id=29&prod_id=5896&language_id=NL

Plant
19 december 2009, 21:27
De Nederlandse gitarist Paul Pleijsier heb ik wel eens live zien spelen op een Paradis Avalon gitaar.

Zag er erg revolutionair uit. Koploos (stemmen doe je aan de achterkant van de body) en de toets loopt alleen bij de lage E snaar nog twee fretjes door tot D.

Het is een (nylonsnarige) midi gitaar, Paul gebruikt de midi alleen als 'octaver' om zo de basnoten een octaaf lager te laten klinken, maar als dit kan moeten andere 'toonomzettingen' toch ook mogelijk zijn?

Hier (http://www.youtube.com/watch?v=8gqfd7rxa4U) speelt hij een stuk van Bach, als je goed luistert hoor je de diepe bastonen.

Simone Toet
19 december 2009, 21:39
Beste Piezo,

Ik heb inderdaad het idee dat de Godin Multiac een mooiere klank heeft dan de line 6 gitaar. Echter is die 2e misschien praktischer... Het is moeilijk te zeggen wat beter klinkt, want je kunt het niet even uitproberen. Ik heb ook geen idee wat midi voor effect heeft op de klankkleur. Ik neem aan dat de processor hier ook invloedt op heeft. Zo'n Roland zou dan een goeie optie zijn (?). Bedankt voor je hulp!

gorgasm
19 december 2009, 21:47
opties volgens mij
-een vetta kopen, want dat moet volgens mij daarmee wel lukken
-dikkere dikste snaar en naar C draaien
-7string spelen, en die B naar C brengen.

piezo
19 december 2009, 21:52
De beste raad die ik je kan geven om te kunnen optreden met 1 gitaar in verschillende stemmingen: leer moppen of anderszins onderhoudende verhalen te vertellen terwijl je omstemt!
(Geen dank ...., maar voor een percentage van de recette houd ik mij aanbevolen)


Het is een (nylonsnarige) midi gitaar, Paul gebruikt de midi alleen als 'octaver' om zo de basnoten een octaaf lager te laten klinken, maar als dit kan moeten andere 'toonomzettingen' toch ook mogelijk zijn?Praktisch gezien niet. De aanslagvertraging van een gitaarsynth op de lage snaren is namelijk vaak dusdanig storend, dat je ook je gewone snaargeluid erbij moet horen om je spel nog goed te kunnen timen (en daarmee tegelijk die vertraging voor de luisteraars verdoezelt)

Jordii
19 december 2009, 22:02
+1

Wat is er mis met even stemmen? Veel alternatieve stemmingen zijn makkelijk te doen zonder bijvoorbeeld een stemapparaat. Persoonlijk zou ik ook nooit voor een midi gitaar kiezen. Ik heb er nog nooit één in handen gehad, maar ik ga meestal ook voor de meer standaard gitaren.
Heb je er ooit één uitgeprobeerd om te kijken hoe dat nou voelt/speelt in vergelijking met een normale akoestische gitaar?

telecastermaster
20 december 2009, 08:46
Ik las laatst een artikel over de spider capo. Daarmee kun je iedere snaar afzonderlijk fretten, en zijn alternatieve stemmingen mogelijk: http://www.spidercapo.com/ Lijkt me een stuk eenvoudig dan de duistere wereld van Midi...





De Spider Capo geeft je de mogelijkheid om in zeer veel alternatieve stemmingen te spelen zonder je gitaar voortdurend te verstemmen.

Je klemt het apparaat ergens op de hals en dmv de uitstekende pennetjes druk je een stalen vinger op de snaar. Als je bijvoorbeeld DADGAD wilt spelen, zet je de Spider in de 2e positie en druk je de stempels van snaar 5, 4 en 3 naar beneden. Wordt dus 0 2 2 2 0 0 = EBEABE.

Wel een toontje hoger natuurlijk, en dat heeft weer invloed op de sfeer en klankkleur van je stuk. Maar leuk om mee te experimenteren is het wel. Andy McKee maakt ook regelmatig gebruik van zo'n partiële capo. En hij is er in verschillende breedtes. Dus ook klassieke gitaristen en banjospelers kunnen er gebruik van maken.




http://www.spidercapo.com/homeimages/capo-montage.jpg

Jordii
20 december 2009, 09:03
Op die mannier kun je niet op lagere stemmingen komen, of wel?

Harald
20 december 2009, 09:59
opties volgens mij-dikkere dikste snaar en naar C draaien
-7string spelen, en die B naar C brengen.

Het gaat bij alternatieve stemmingen niet alleen om een ander bereik, maar je gitaar klinkt ook anders. Het resonantiegedrag van de open snaren is nl. anders. Open snaren kunnen gaan meeklinken met tonen die je aanslaat en dat levert nu juist vaak het mooie volle geluid van een alternatieve stemming op. Dat is zeker zo belangrijk dan een evt. lagere E snaar. Bovendien kun je weer heel andere grepen pakken, en zettingen spelen die in standaard stemming niet werken. Michael Hedges gebruikte dacht ik zelfs stemmingen waarbij meerdere snaren hetzelfde gestemd waren. Dat levert ook een behoorlijk apart effect op. En bij Crosby Stills Nash en Young, en Joni Mitchell werd er ook nogal eens met alternatieve stemmingen gespeeld. Luister maar eens naar Suite Judy Blue Eyes, of de LP Don Juan's Reckless Daughter (te gekke plaat trouwens, met Jaco Pastorius in topvorm)

Ik vraag me trouwens af of het veranderde resonantiegedrag van een alternatieve stemming bij de Line 6 gitaren en midigitaren meegenomen wordt. Ik vermoed echt dat het enige bevredigende alternatief voor een omgestemde akoestische gitaar een omgestemde akoestische gitaar is. Behalve misschien in een live situatie met een vrij stevig podium geluid, en zelfs dan alleen omdat het handig is. Als mijn vermoeden over het resoneren klopt blijft het toch een net iets mindere trade off.

Wel triest trouwens dat er op de conservatoria blijkbaar niemand rondloopt die in deze materie thuis is. Is eigenlijk een redelijk standaard gegeven voor akoestische gitaar (en trouwens ook weer elektrisch)

Simone Toet
20 december 2009, 11:14
Tsja, je moet er ook maar net mee bezig zijn natuurlijk. Het overzicht zoals die in standaard stemming is, is natuurlijk weg. Plus ik zit op de jazzafdeling. Denk dat ze bij pop hier misschien wel meer van weten.
Ik ben het helemaal met je eens dat de resonanties anders zijn. Ik denk dat dat ook precies het punt is, wat mij er zo in aantrekt. En dan heb je ook helemaal gelijk dat dat effect waarschijnlijk weg is bij midi. Ik kan ook wel redelijk snel omstemmen, alleen moet ik een gitaar hebben die warm klinkt en een stevige hals heeft. Ik ben helemaal verliefd op het geluid van mijn Martin, maar hij klinkt mede zo warm, omdat het hout zacht en onbewekt is. Dus die hals verbuigt zodra ik de snaren lager stem. Ik heb gelezen dat Taylors een heel stevige hals hebben. Het wordt een keuze waar ik nu echt goed over na moet denken.

Over die capo: Het is een heel grappig idee, lijkt me leuk om te proberen. Maar hij kan inderdaad niet de snaren lager stemmen, alleen hoger. Daarmee krijg ik niet het gewenste effect. Want hoe lager, hoe meer boventonen hoorbaar zullen zijn. Maar bedankt voor de optie :)

Ron Houben
20 december 2009, 14:10
http://www.rmcpickup.com/acousticgold.html

Kijk even in deze link. RMC is sinds jaar en dag de firma voor dit soort dingen. Deze elementen zitten ook in de Multiacs. Je kunt ze laten inbouwen in het instrument van je keuze, dan aansluiten op een synthesizermodule waarmee je de verschillende stemmingen kunt instellen.

Succes!
Ron Houben

Simone Toet
20 december 2009, 15:24
Bedankt Ron,

Het wordt steeds interessanter! Ik kom wel tot een goede oplossing. Ik denk dat ik een multiac ga aanschaffen. Ik moet even proberen of deze een stevige hals heeft. Zodat ik de keuze heb om een synthesizermodule te gebruiken of niet. Als ik de snaren anders stem, moet de hals natuurlijk niet in die mate krom gaan staan dat het vals wordt. Ik denk dat het geluid van een multiac me wel zal bevallen. Is de klank warm? Het zal iig goed komen met mn AER versterker. Bedankt!

telecastermaster
20 december 2009, 21:23
Over die capo: Het is een heel grappig idee, lijkt me leuk om te proberen. Maar hij kan inderdaad niet de snaren lager stemmen, alleen hoger. Daarmee krijg ik niet het gewenste effect. Want hoe lager, hoe meer boventonen hoorbaar zullen zijn. Maar bedankt voor de optie :)

Bariton gitaartje aanschaffen.... :)

peter_heijnen
21 december 2009, 08:57
Ik denk dat ik een multiac ga aanschaffen.
Als ik je zo bezig hoor over het belang dat je hecht aan de akoestische klank, zou ik toch zeker zo'n line6 variax als Bert aanraadt overwegen en dan met name de elektrische versie.

http://www.gigasonic.com/images/line6variax600sburst.jpg

Deze heeft ook akoestische sounds die per snaar te verstemmen zijn, geen klankkast (dus relatief weinig last van het originele/akoestische/nietontstemde snarengeluid), maar ook -en vooral- een superieure tracking tov alle andere 'midi to guitar' systemen zoals dus bijv ook die op de mulitiac. Tracking houdt in hoe het hele systeem de snaartrilling oppikt en verwerkt tot de uiteindelijke synthetische toon. Vergeet daarbij ook niet te checken hoe veel verschlillende patches (= programma's) je kunt programmeren en snel kunt oproepen, want als je bijv maar één alternatieve stemming op zo'n ding kunt maken houdt het natuurlijk ook op.

Simone Toet
22 december 2009, 11:52
Ik weet t niet.. Zo'n Line 6 Variax spreekt me toch niet zo aan. Ik heb even op youtube demo's geluisterd met deze gitaar. Ook een belangrijk punt is dat ik een AER versterker heb. Deze is speciaal ontwikkeld voor acoustische gitaren. Mijn voorkeur gaat op het moment toch uit naar de Godin Multiac steel SA. De vraag is nu of deze hals de lager gestemde snaren aankan.

Wat ik ook erg interessant vind is een bariton gitaar. Ik heb een beetje gegoogled, maar volgens mij zijn deze gitaren niet makkelijk te krijgen. Zijn er nog winkels die deze gitaren verkopen? Of 2e hands?

Simone Toet
22 december 2009, 20:05
Wat tot nu toe de meest interessante opties zijn, is 1) een baritongitaar te gebruiken. Deze kun je door een capo te plaatsen bij de 4e fret gebruiken als 'gewone' gitaar. Maar met behulp van de spidercapo (tip van telecastermaster) kun je dus ook lagere alternatieve stemmingen gebruiken. Het klinkt apart, maar daar hou ik op zich wel van :) Ik was hier sowieso nooit opgekomen zonder alle reacties! Super! Heel leuk dat iedereen zo actief meedenkt!

Andere optie blijft nog steeds een Godin multiac steel met synthmodule.