PDA

View Full Version : Nieuwe PA aanschaffen



Wiellem
19 december 2009, 13:58
Na alweer een jaar of 1,5 met een beginners Pa setje gespeeld te hebben is het tijd voor iets nieuws en beters.

Nu zat ik met de vraag of subwoofers echt nodig zijn?

En ik vroeg me af wat (2ehands) een goede set is voor relatief weinig geld, budget zal ongeveer 800 euro zijn.

http://link.marktplaats.nl/297467305 - Is dit een goede set voor 1100 euro? Zit wel geen woofer bij...

Wiellem
21 december 2009, 21:26
We hebben een mooie set op het oog met twee subwoofers en 2 speakers van 300 watt.

Weet iemand of dit genoeg is voor een kleine zaal met pakweg 100 man? Zoja dan gaan we deze ws halen.

pimmetje
21 december 2009, 22:24
Dat soort specificaties zegt zonder andere info nogal weinig...
Om maar een eerste voorzetje te geven: wat en hoe wil je precies met die PA versterken en wat voor speakers/subwoofers zijn 't (diameter, efficiency...)?

Wiellem
22 december 2009, 12:14
Dat soort specificaties zegt zonder andere info nogal weinig...
Om maar een eerste voorzetje te geven: wat en hoe wil je precies met die PA versterken en wat voor speakers/subwoofers zijn 't (diameter, efficiency...)?

Hmm ja vergeten die weet ik zo niet.

Nu zitten we met de abnd dus met de keuze voor een Yamaha Stagepas 500 die dan de zang en keyboard versterkt in de oefenruimte maar waarmee we waarschijnlijk niet zullen kunnen optreden. En tussen een wat oudere complete set van rond de 1500 watt inclusief subs en monitoren van ongeveer dezelfde prijs.

Wat is wijsheid? Altijd handig om een complete PA voor eventuele optredens/feesten ooit te hebben staan toch? Maar tegelijkertijd onzin voor in een kleine oefenruimte... terwijl de prijs die onzin dan weer weghaalt?

Wat zou jij doen een complete set van 1500 watt kopen voor pakweg 200 euro meer, of een kleine setje van 500 watt waarbij de drums niet uitversterkt kan worden?

pimmetje
22 december 2009, 14:11
Het is heel erg afhankelijk van je wensen.

Daarom vroeg ik ook wat en hoe je precies wilt versterken.
Gaat 't om een PA waar alleen de zang en evt de kick over gaat of meer een totaalgeluid?
Moet dat ding als zang- en drumversterker opboxen tegen een aantal hoogvermogen buizenbakken met 4x12 eronder op oorlogsvolume?

Denk er ook aan dat veel tenten waar dat soort oorlogsvolume mag zelf al een PA hebben staan, waarover de zang en kick waarschijnijk wel kunnen.

Kijk dus ff rustig aan wat je nodig denkt te hebben. Te groot kan natuurlijk niet enorm veel kwaad als 't gaat om de mogelijkheden, maar je moet 't ook steeds meeslepen, opzettten, kwijt kunnen en opruimen.

Met een band hebben we regelmatig de grootste moeite om zo'n grote PA kwijt te kunnen in iets kleinere tenten. Of in kroegen waar architectonisch niet enorm met live muziek rekening was gehouden :D.
Ook is sluipt er vanzelf wat afschuifgedrag in als 't gaat om opzetten en opruimen. Vooral als zo'n enorm onding alleen voor de zang en evt kick meegaat...

Wiellem
25 december 2009, 17:25
Afgelopen week een PA Set gehaald, 2 x Yamaha speakers van 500 W en een Soundcraft Powerstation 350.

Maar ik lees nu dat de Powerstation 350 een vermogen heeft van 175 watt RMS en een piek van 350 watt terwijl de speakers een vermogen van 500 watt aankunnen...

Ik denk dus dat de versterker te licht is voor de speakers, klopt dit?

Zou een Powerstation van 300 watt RMS beter zijn of is dat weer te zwaar?

Yamaha American Series speaker

Two way passive design
Driver components: 15" + 2" titanium compression driver on CD horn
Power handling: 500 Watts
Frequency response: 55Hz - 16kHz
Nominal Impedance: 8 Ohms
Sensitivity: 99dB @ 1 Watt, 1 Metre
Dispersion: 90° horizontal x 40° vertical
Crossover point: 1.7kHz
Fittings: 2 x steel bar handle, 35mm top hat
Connectors: 2 x Neutrik Speakon NL4
dimensions: 475(w) x 712(h) x 362(d)
Weight: 27.5kg

keenoncoolstuff
28 december 2009, 12:12
Koop gewoon een Behringer Europower (of iets in die richting) met een vermogen van tussen de 600 en 750W aan 8Ohm. Kost geen drol, en is voor jouw doel echt voldoende.
Investeren in een andere powermixer is weggegooid geld.



Groet, Rob.

Wiellem
28 december 2009, 12:29
Mwah had al besloten om het maar gewoon zo te laten, gaat hard genoeg zo :)