PDA

View Full Version : toetsenbord?



jan jansen
19 december 2009, 11:48
Wat is de ``standaard``(minimum) dikte van een toetsenbord?e.e.a. ivm de aanschaf van een partijtje hout.

JJ

KoenB
19 december 2009, 13:50
Deze trap ik niet in, te makkelijk


maar zonder dollen: gemiddeld fretboardje is volgens mij tussen de 6 en 8 mm dik

pueblo
19 december 2009, 14:29
Deze trap ik niet in, te makkelijk



? wat bedoel je

Anderie
19 december 2009, 14:33
toetsenbord wss....

gengar
19 december 2009, 19:29
qwerty neem ik aan?

een kwart inch, dus zo'n 6,5 cm is ok

Minda
19 december 2009, 20:29
6,5mm bedoel je. 6,5 cm is wat dik...

gengar
19 december 2009, 20:33
6,5 mm inderdaad, sorry

Enra
19 december 2009, 22:15
Hoezo, 6.5 cm te dik? 6.5 cm kun je met een zaagsnede van 2mm toch echt verzagen tot zo'n 7 a 8 toetsen. Niks te dik!!

Enra
21 december 2009, 08:09
Wat is de ``standaard``(minimum) dikte van een toetsenbord?e.e.a. ivm de aanschaf van een partijtje hout.

JJ

Nu even serieus. Mijn vorige post is ietwat missleidend. Een ruwe gitaartoets is zo'n 8 a 9 mm dik. Soms worden ze zelfs dikker afgeleverd. Een bewerkte - ingezaagde en klaar voor verlijming - toets is 6 a 6,5 mm dik. Bij toetsen geldt altijd de voorwaarde dat deze kwartiersgezaagd moet zijn en bij voorkeur een rechte nerf.

Cocobolo
21 december 2009, 08:55
..Bij toetsen geldt altijd de voorwaarde dat deze kwartiersgezaagd moet zijn en bij voorkeur een rechte nerf.

Hoi Enra,
weet je misschien ook waarom dat is? Heeft het anders effect op de klank, of gaat het anders werken? of iets anders? Ik heb al een tijdje een aantal erg mooie honduras rosewood plankjes liggen, die ik ooit nog eens als toets wil gaan verwerken maar ik weet niet uit mijn hoofd of het kwartiers is (ik denk het niet).

Enra
21 december 2009, 16:30
Hoi Enra,
weet je misschien ook waarom dat is? Heeft het anders effect op de klank, of gaat het anders werken? of iets anders? Ik heb al een tijdje een aantal erg mooie honduras rosewood plankjes liggen, die ik ooit nog eens als toets wil gaan verwerken maar ik weet niet uit mijn hoofd of het kwartiers is (ik denk het niet).

Bij kwartiers hout is de krimp op alle vlakken evenredig; twisten of warp is bij foutvrij hout dan nagenoeg uitgesloten. Die stabiliteit draagt bij aan de stabiliteit van de volledige hals.

Overigens gebruikt Fender ook veel dosse gezaagde toetsen. Het kan dus wel. Maar wees voorzichtig met half-kwartiers.

Cocobolo
21 december 2009, 19:31
Bij kwartiers hout is de krimp op alle vlakken evenredig; twisten of warp is bij foutvrij hout dan nagenoeg uitgesloten. Die stabiliteit draagt bij aan de stabiliteit van de volledige hals.

Overigens gebruikt Fender ook veel dosse gezaagde toetsen. Het kan dus wel. Maar wees voorzichtig met half-kwartiers.

Aha, dat is helemaal duidelijk. Dank! Ik had nog niet gedacht aan het effect dat het kan hebben op de volledige hals. Maar klinkt wel heel logisch. Ik zal eens beter gaan bekijken wat ik heb liggen.

jan jansen
21 december 2009, 20:56
Bij kwartiers hout is de krimp op alle vlakken evenredig; twis.

hoe moet ik dit zien..?In de lengte gezaagd hout?

JJ

gengar
22 december 2009, 11:33
ik raad je aan om even te googlen voor kwartiers gezaagd en dan een artikel ervan te lezen, dit wil je wel kennen denk ik. Chris Paulick heeft er ook nog een goed filmpje over op youtube staan , in relatie tot het uitzoeken van geschikt hout.

Enra
22 december 2009, 11:59
ik raad je aan om even te googlen voor kwartiers gezaagd en dan een artikel ervan te lezen, dit wil je wel kennen denk ik. Chris Paulick heeft er ook nog een goed filmpje over op youtube staan , in relatie tot het uitzoeken van geschikt hout.

+1. Je vind zeker de juiste info. Ik had wel een plaatje willen plakken, maar kom er niet helemaal uit hoe ik dat moet doen vanuit mijn eigen bestanden.

oknarb180
30 december 2009, 02:20
hoe moet ik dit zien..?In de lengte gezaagd hout?

JJ

Hey,

Voor de duidelijkheid een plaatje:
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/41004_DOSSE_1.jpg

Kwartiers gezaagd hout is stabieler dan dosse gezaagd.
Ofwel, dosse kan eerder werken/krom trekken (o.i.d.)

vr.gr.

Branko

Enra
30 december 2009, 07:48
Hey,

Voor de duidelijkheid een plaatje:
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/41004_DOSSE_1.jpg

Kwartiers gezaagd hout is stabieler dan dosse gezaagd.
Ofwel, dosse kan eerder werken/krom trekken (o.i.d.)

vr.gr.

Branko

Hé, let op, die middelste mag je niet kwartiers noemen; het hart van het hout loopt daar doorheen. Het is absoluut NIET stabiel en hout scheurt altijd van de buitenzijde naar het hart toe!! Absoluut ongeschikt voor gitaarbouw in het algemeen.

oknarb180
1 januari 2010, 21:49
Hé, let op, die middelste mag je niet kwartiers noemen; het hart van het hout loopt daar doorheen. Het is absoluut NIET stabiel en hout scheurt altijd van de buitenzijde naar het hart toe!! Absoluut ongeschikt voor gitaarbouw in het algemeen.

Klopt, was me wel bekend, maar niet aan gedacht om te vermelden.

Hierom dus, zie de scheuren in het hart:
http://www.af.nl/voorraad/massief/houttechniek/kopscheur.JPG

vr.gr.

Branko