PDA

View Full Version : HELP: Tremolo te hoog door zwaardere snaren?



Jackflash27
19 december 2009, 08:42
Hallo,
Voor het geval ik een vraag stel die al elders op dit forum is behandeld, alvast mijn excuses. Ik heb 'm in elk geval nog niet gevonden. Daarnaast is het de eerste keer dat ik een beetje met de instellingen aan het experimenteren ben, dus sorry als het een domme vraag is.

Hier komt ie:
Ik heb gisteren een iets dikkere set snaren op mijn Stratocaster (MIM, 2009)gezet (van 0.09 naar 0.10). Daarna alles helemaal afgesteld (trust rod, action, zelfs de mensuur gecheckt). Alles stond prima, maar aan het eind kwam ik erachter dat het tremolo blokje veel te hoog staat. Die zou op ongeveer 3 mm moeten staan van de body, de mijne staat nu op 6 mm. Nu is mijn vraag: hoe krijg ik 'm weer op 3mm. Moet ik dan de 2 schroeven bij de veren (achterkant) strakker aandraaien? En heeft dat dan weer niet gevolgen voor de action hoogte? Is de oorzaak van dit feit trouwens dat de dikkere snaren meer van de veren vergen en dat daarom het tremolo blok onder meer spanning staat (en vandaar dat ie hoger staat?)?

Wie helpt mij uit de brand? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Bolder
19 december 2009, 08:58
Je moet er gewoon een extra veer bijzetten : )
Ik had het ook toen ik op mijn gloednieuwe strat van 0.09 naar 0.10 was gegaan, maar het was binnen no-time opgelost.

Maar waarschijnlijk moet je nu wel weer je actie een beetje bijstellen, en misschien zelfs een beetje intoneren nog omdat de snaarlengte iets korter/langer is..

Wabbie
19 december 2009, 11:33
extra veertje erbij, of even die schroeven wat verder aandraaien. Je actie gaat hierdoor trouwens wel wat naar beneden dus misschien dat je die even opnieuw moet afstellen. Intonatie zal zo hard niet gaan denk ik.

succes!

Jackflash27
20 december 2009, 08:28
Bedankt voor de tips! Ik heb vooralsnog alleen de schroeven wat aangedraaid, en dat is al voldoende. Het tremolo blok is nu op de gewenste hoogte ''ingedaald'' :). Action hoefde ik nagenoeg niet bij te stellen.