PDA

View Full Version : Transparante lichte overdrive



timkermans
19 december 2009, 00:57
Hey jongens,

ik ben op zoek naar een transparant drive pedaal voor de eerste trap van vervorming, namelijk een lichte drive. Ik speel over volledig cleane amps. Wat ik NIET nodig heb is een tubescreamer die alleen mids heeft, maar wel met een cleane drive sound die de klank van je amp en gitaar met rust laat!

Hier zijn al wat spelers:

RC Booster
CMatMods Sigma Drive
Danelectro Transparent overdrive v1
Xotic BB preamp
Ocd
Timmy
voodoolab sparkle drive
DAM Sonic Titan
Superpuma Trotsky Drive Deluxe
Barber LTD
Menatone Red Snapper
Okko diablo
Catalinbread dirty little secret
Mad Professor Sweet Honey
barbershop by fairfield electronics
TC Jauernig Gristle King
Crowther Hot Cake

Wie kan dit lijstje nog aanvullen?

Grtjs!

Mitch
19 december 2009, 01:12
Aanvullen? Laten we maar eens gaan wieden. De meeste pedalen die je noemt voldoen al niet aan je criteria. Blijven over:

Timmy
Menatone Red Snapper
Okko diablo
Catalinbread dirty little secret

De bovenste twee zijn het meest transparant, de laatste twee een vleugje meer mids of laag, maar wel heel erg lekker. Dus niet plat gecomprimeerd of overmatig gefilterd. De rest van de lijst (nou ja, behalve de flavour of the month shit dan) heb ik allemaal al wel eens gehoord en doen niet wat je er zelf van vraagt. Of ze comprimeren sterker of ze kleuren sterker.

timkermans
19 december 2009, 01:19
Heb er 4 bijgezet


@ Mitch
thnx!

Mitch
19 december 2009, 01:33
Die Sweet Honey ben ik ook wel erg benieuwd naar. Voor de rest krijg ik, gezien de aanvullingen op je lisjtje, toch het ernstige vermoeden dat je je vraag bijna beter op The Gear Page kan stellen :D

timkermans
19 december 2009, 01:36
Hehe! Gepakt door Mitch! Die 4 komen uit een gelijkaardige thread op Thegearpage forum...

E-J
19 december 2009, 02:54
Zoek eens op Youtube naar de filmpjes van Gregor Hilden (zijn accountnaam is Gregsguitars), die heeft ton van filmpjes met de OKKO Diablo. Ik heb sinds een paar maanden er zelf één en ben zelden zo onder de indruk geweest. Werkt verschrikkelijk goed op een cleane versterker. Again zie Gregor Hilden, die gebruikt hem altijd met een oude cleane Fender Vibrolux voor jawel, een randje.

Ik heb ook wel echt goede verhalen gehoord over die Red Snapper en Timmy... maarja net zoals de OKKO 'boutique' pedalen en vaak kom je die in ons mooie kikkerlandje niet tegen :).

tomdiedom
19 december 2009, 03:07
ooooocceeeedeeeee

aah al 10 tekens gehaald, dit forum moet nodig geupdate worden, 1x per minuut zoeken is weinig. en dat soort dingen.

the sure thing
19 december 2009, 08:37
Fulltone Fulldrive II. Absoluut GEEN kleuring en door de kleine toggle switch zeer veelzijdig instelbaar. De meest veelzijdige!!!

timkermans
19 december 2009, 10:28
Hey jongens,

OCD is een optie, maari k vrees nog steeds te compresserend en laat je origineel signaal niet met rust...

Fulldrive is té tubescreamerig, en ik vind hem zelfs niet goed daarvoor...

Mitch
19 december 2009, 10:37
De OCD kán met heel lage gain instellingen wel degelijk enorm transparant zijn. Maar dan is een DLS toch wat lekkerder. De Fulldrive, ondanks minder gain, kleurt toch wel iets meer. Beetje zoals de LTD van Barber dat doet. Het lijkt aanvankelijk heel transparant maar als je gaat spelen merk je dat de reactie op je spel ineens heel anders is, toch alles wat vlakker.

De Timmy is heel mooi transparant en comprimeert op lage gainstanden vrijwel niet. De Red Snapper, hoewel een TS-afgeleide, is super transparant. Misschien een tikkie laag-af maar dan net genoeg om nuttig te zijn in een bandmix. Erg mooi pedaal dat voor deze toepassing naar mijn idee een beetje ondergewaardeerd wordt hier.

Aca Ilic
19 december 2009, 12:18
Barber LTD drive
Tim ( Of Timmy)
Voodooo Lab Sparkle drive

dit zijn nou betaalbare overdrives, wil je boutique transparant sound dan zul je idd okko kunnen uitproberen


ocd> kleurt
fulldrive II> kleurt

the sure thing
19 december 2009, 13:21
... Fulldrive is té tubescreamerig, en ik vind hem zelfs niet goed daarvoor... Dan kan ik met recht zeggen dat je m niet goed afgesteld hebt. De toggle switch naar boven toe en hij blijft bijna alleen maar clean....

Pepe
19 december 2009, 13:32
Die Sweet Honey ben ik ook wel erg benieuwd naar. Voor de rest krijg ik, gezien de aanvullingen op je lisjtje, toch het ernstige vermoeden dat je je vraag bijna beter op The Gear Page kan stellen :D

De sweet honey is een remake van de Honeybee die het geluid van een overdriven Supro moest emulaten, low drive, low headroom. In het BJF kamp zou ik dan eerder denken aan een little green wonder, high headroom en transparant TS ding.

Interessant topic, je zou zeggen dat het Klon Centauer teritory is, BBE... dat je het moet zoeken in boosters met overdrive capaciteiten?

Mitch
19 december 2009, 14:04
Dan kan ik met recht zeggen dat je m niet goed afgesteld hebt. De toggle switch naar boven toe en hij blijft bijna alleen maar clean....

Ja precies, maar als je dan dus een randje drive wil op een cleane amp heb je aan die setting weer niks.
Die LTD en Sparkle Drive vind ik het allebei ook net niet voor wat de topic starter zoekt. Die lijken heel transparant tot je betere pedalen hoort.

Maar wat Pepe zegt, dit is eigenlijk Klon werk. Als we dan toch in TGP-sferen zitten... :D

Fuhgawz
19 december 2009, 14:29
Uit het lijstje dat je gepost hebt kan ik eigenlijk alleen reageren op de Sonic Titan en Timmy. De Sonic Titan gaat het voor jouw doeleinden niet worden. Dat ding excelleert in het bereiken van een heavy sound op een reeds licht overstuurde amp. Lichte drive op een cleane amp kán, maar dan doe je dat ding gewoon te kort. Daarbij is hij niet super transparant. De Timmy is dan meer iets voor jou. Goed af te stellen, transparant (hoewel hij toch neigt naar de treble kant), lichte drive doet hij perfect. Alleen lastig aan te komen, maar dat geldt voor het merendeel van het door jou geposte lijstje.

Henri H
19 december 2009, 15:38
De Sweet Honey heb ik laatst getest op m'n HOOK Captain, zowel op het cleane als op de drive kanalen.
Behoorlijk transparant, en reageert goed op je aanslag, wel weinig gain, maar zou wel 's precies kunnen zijn wat je zoekt.

De MI-Audio Blues Pro is ook best transparant dacht ik? Heeft veel meer gain dan de SHOD, maar is minder dynamisch, wel een goeie overdrive.
Heeft ook minder last van die tubescreamer "neuzigheid" (veel mids, weinig bas).

Shaggy
19 december 2009, 23:51
De bb is heel transparant maar voegt ook top-end toe en heeft een een mid-KUT. Lekker snappy drive pedal hoor :)

Fireburst
20 december 2009, 09:38
De bb is heel transparant maar voegt ook top-end toe en heeft een een mid-KUT

Een mid-cut of een KUT-mid ? ;)

Marshallover
20 december 2009, 21:28
De Diamond J-drive MKIII is een zeer transparante overdrive en bevat ook een cleane boost.

akkebaas
21 december 2009, 00:17
Vox Big Ben

Nitefly7
21 december 2009, 08:54
Cool Cat Transparant Overdrive (CTO-1 of CTO-2); nomen est omen :soul:

Bouke
21 december 2009, 12:53
Red Snapper doet bij mij (icm. met Strat/Tele en Super Reverb) wat jij zoekt. Of de Snapper dat ook doet bij jou (met jouw gitaren/amps) is natuurlijk wat anders. Maar ik zou ook zeker een Red Snapper gaan testen.

Ik zie ook een Barber LTD in het lijstje staan, heb ik ook en veel samen gebruikt met de Snapper. De LTD heeft lang niet dat transparante karakter/speelgevoel als de Snapper. LTD is een best leuk low gain pedaal, maar heeft niet dat gedetailleerde van de Snapper.

Succes!

B (die graag eens een diablo zou proberen)

Nielsje
21 december 2009, 13:50
Niels is erg blij met z'n Diablo :D

marc_o
21 december 2009, 14:10
Klon Centaur (duur)
RR-Fat Drive (betaalbaarder)

Goedkoop en absoluut een testrit waard:
Boss Dyna-Drive

tillens
21 december 2009, 14:19
Inderdaad een Klon Centaur of een Time Machine Boost ( wel goed afstellen)

grtz

stratokai
21 december 2009, 14:21
Stiekem vind ik de Marshall Bluesbreaker 1 wel een aanrader.
Lijkt op de Barber LTD silver edition.
De gewone Barber LTD kleurt teveel (in het mid)

De diablo kan erg vel worden en er zit een "oooomph" omheen waar ik niet aan kan wennen.

De hotcake vind ik ook een goed pedaal; erg helder, transparant. Waarschijnlijk een lichte treble boost.

De goudieFX blue daddy schijnt een moderne variant op de bluesbreaker te zijn. Zou ik toevoegen aan je lijst. Is ook niet zo duur!

ibanez260
21 december 2009, 18:42
kijk zeker ook eens naar blackstar!!!

daar staan echt hele mooie dingen tussen

http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht/htdrive.html

ik hou der van

Mitch
21 december 2009, 18:53
Blackstar en transparant? Da's nieuw voor me :chicken:

Il_Falco
21 december 2009, 18:59
Hoe is die voodoo lab eigenlijk?
transparant? goede drive?

Aca Ilic
21 december 2009, 19:35
....De gewone Barber LTD kleurt teveel (in het mid).....



Barber kleurt....?
Dit is dan nieuw voor mij......

DREAMMACHINE
21 december 2009, 21:52
waarom noemt niemand de HWA Mig*Boost? Heerlijk transparante boost met flink wat power.

De Hot Cake geeft echt teveel body/kleuring aan je sound, hoewel je met sommige gitaar/amp combinaties er ook goed mee kan cleanboosten! (dan vooral single-coils icm. non-EL34 amps)

Mitch
21 december 2009, 22:37
Barber kleurt....?
Dit is dan nieuw voor mij......
Qua pure klank is het subtiel, maar ik vind de mate van compressie altijd hinderlijk bij Barber overdrives. Of het is misschien de verhouding tussen de klank en de amte van compressie, maar ik vond het zowel bij de LTD, de Direct Drive als de Small Fry irritant genoeg om ze niet te willen houden.

marc_o
22 december 2009, 09:55
waarom noemt niemand de HWA Mig*Boost? Heerlijk transparante boost met flink wat power.

De Hot Cake geeft echt teveel body/kleuring aan je sound, hoewel je met sommige gitaar/amp combinaties er ook goed mee kan cleanboosten! (dan vooral single-coils icm. non-EL34 amps)


Ik heb beide pedalen en ook een Klonclone van RR, en die doet het beter dan de Mig* en de Hotcake.
Geef toch de DynaDrive een kans, kost niet veel en verslaat een hoop pedaaltjes op het vlak dat jij zoekt.

Pepe
22 december 2009, 10:57
Hmm, stelligheid.. ik ga die dyna eens opzoeken

in the meantime, Taxidrive van Brunetti staat ook op mijn lijstje als ik geen betaalbare Klon tegenkom


Een Klon van Pedalpusher staat nu al boven de 700 euro en nog een paar uur te gaan.. besopen.

ewout
22 december 2009, 11:08
Ben zelf erg tevreden met de Timmy, dat is voor mij een referentie op dit vlak. Hij klinkt alleen wel erg neutraal en kaal in een cleane Fender of Koch versterker vind ik. Met Marshall & Vox achtigen of i.c.m. een andere overdrive / overdrive kanaal is het perfect.

De catalinbread DLS is zeker een aanrader om te testen. De Catalinbread SFT deed me erg aan de Timmy denken, voor als je niet een jaar op je pedaal wilt wachten.

De fulldrive kan in comp-cut mode van een transparante clean boost naar lichte, transparante crunch worden ingesteld, in FM + mosfet mode met de gain laag is het ook behoorlijk transparant. Love it or hate it. Een aantal mensen die ik ken kochten een Fulldrive nadat ze die van mij gehoord hadden, anderen vonden het weer helemaal niets.

EuroCinema
22 december 2009, 11:27
Ik ben op dit vlak enthousiast over de RC Booster. Ok de T-Rex Moller kan door de mix knop erg transparant blijven. Maar heel eerlijk gezegd vind ik de standaard Boss BD-2, hoe uncool ook, 1 van de betere pedaaltjes op dit vlak.

HaroldA
22 december 2009, 11:31
De MI-Audio Blues Pro is ook best transparant dacht ik? Heeft veel meer gain dan de SHOD, maar is minder dynamisch, wel een goeie overdrive.

Daar gaat mijn stem ook naartoe! Lichte maar dikke drive zonder al te veel kleuring. Voor mij voorlopig de perfecte drive!


De Diamond J-drive MKIII is een zeer transparante overdrive en bevat ook een cleane boost.

Zo transparant vind ik 'm anders niet. Er zit iets in het geluid waar ik niet aan kan wennen. Ik kan ook niet zeggen wat het is, maar ik vind het niet mooi. (denk ik :???:)

Marshallover
22 december 2009, 11:43
Zo transparant vind ik 'm anders niet. Er zit iets in het geluid waar ik niet aan kan wennen. Ik kan ook niet zeggen wat het is, maar ik vind het niet mooi. (denk ik :???:)

Dat is in mijn geval mijn (cleane) gitaargeluid wat er doorheen komt en ik vind het fantastisch transparant!
Misschien dat het jou niet bevalt maar ik vind het 1 van de meest transparante overdrives die ik getest heb. Voor mij ook een reden geweest om 'm aan te schaffen.

HaroldA
22 december 2009, 11:48
Dat is in mijn geval mijn (cleane) gitaargeluid wat er doorheen komt en ik vind het fantastisch transparant!
Misschien dat het jou niet bevalt maar ik vind het 1 van de meest transparante overdrives die ik getest heb. Voor mij ook een reden geweest om 'm aan te schaffen.

Als je er nog 1 wil? :soinnocent:

ewout
22 december 2009, 11:48
Zo transparant vind ik 'm anders niet. Er zit iets in het geluid waar ik niet aan kan wennen. Ik kan ook niet zeggen wat het is, maar ik vind het niet mooi. (denk ik :???:)

Mee eens. Ik had de TR versie, die afgezien van een treble boost exact hetzelfde is. De normale clean boost voegde ook extra treble toe, wat ik vrij vervelend vond. Ik heb hem verkocht na drie maanden ofzo, ondanks dat ik er erg tevreden over was toen ik hem net had.

dml
22 december 2009, 11:49
Goedkoop en absoluut een testrit waard:
Boss Dyna-Drive

+1.
En als je dan toch met Boss bezig bent, probeer ook gewoon de OD-3. Ik heb een hele zwik OD-pedalen geprobeerd, ook die in het lijstje van de TS staan, dure, overgewaardeerde "boutique" tubescreamer-klonen en ben toch bij een OD-3 uitgekomen......

marc_o
22 december 2009, 14:23
Hmm, stelligheid.. ik ga die dyna eens opzoeken

in the meantime, Taxidrive van Brunetti staat ook op mijn lijstje als ik geen betaalbare Klon tegenkom


Een Klon van Pedalpusher staat nu al boven de 700 euro en nog een paar uur te gaan.. besopen.


Voor 199 heb je een RR Fatdrive, wat feitelijk voor 95% een Klon is.
Een Klon voor 700 is zeker bezopen, want als je 'm door Bill Finnegan zelf laat maken (originele Klon) ben je de helft kwijt, moet je alleen een paar weken wachten.

Pepe
22 december 2009, 14:29
Bill schijnt er over geplast te hebben zo zegt de verkoper.

Wie zijn die mensen van RR? Uw Belgische contacten?
Aangezien je de Klon kent neem ik je mening iets serieuzer dan de gemiddelde GN'r (die ik doorgaans heeel serieus neem hoor.._

tillens
22 december 2009, 15:01
Ik kan me goed vinden in Marc' zijn woorden. Ik zelf heb een echte klon en het is een waanzinnig pedaal, maar 700 dollar is echt belachelijk.
Die RR kloon heb ik nog niet gehoord, wel een ander pedaal van RR en dat was fijn. En dan druk ik het nog redelijk netjes uit.

rickert
22 december 2009, 15:03
Dat was gewoon de FatDrive die je toen hoorde op de meeting hoor, volgens mij heeft RR geen andere FX. Hij had toen nog geen mooi uiterlijk maar een behuizing met HEMA-stickers:D

tillens
22 december 2009, 15:07
Dan was het dus de fatdrive,wat zijn naam eer aan doet. gewoon vet.

Dirk_Hendrik
22 december 2009, 15:16
Jammer dan dat RR "even" de betreffende"klon files van freestompboxes heeft geplukt en en vervolgens z'n eigen naam op plakt. Als je er nou gewoon openlijk voor uit komt dat je aan het kopieren bent.. fine:soinnocent:

driftkop
22 december 2009, 15:21
Bad Bob Booster

marc_o
22 december 2009, 15:40
Jammer dan dat RR "even" de betreffende"klon files van freestompboxes heeft geplukt en en vervolgens z'n eigen naam op plakt. Als je er nou gewoon openlijk voor uit komt dat je aan het kopieren bent.. fine:soinnocent:

Heb je er al eentje opengeschroefd dan?
De basis is een klon, maar er zit dacht ik e.e.a. aan verschillen in de opbouw en onderdelen. Ik ben geen techneut, verre van zelfs, maar het resultaat mag er wezen, heb met beide gewerkt, een heel oude originele Klon, met dat paard er nog op en de RR heb ik zelf...er zullen best verschillen inzitten, maar die zijn miniem. R zal overigens de eerste zijn die zegt dat het een klon-kopie is, dus waar jij vandaan hebt dat ie dat openlijk niet zou zeggen, is mij een raadsel.

marc_o
22 december 2009, 15:43
Bill schijnt er over geplast te hebben zo zegt de verkoper.

Wie zijn die mensen van RR? Uw Belgische contacten?
Aangezien je de Klon kent neem ik je mening iets serieuzer dan de gemiddelde GN'r (die ik doorgaans heeel serieus neem hoor.._

Remco is versterkerbouwer, en hij bouwt tevens loopers/switchers op customaanvraag, o.a. voor de band van Anouk, wat belgische acts, die ik niet bij naam ken en wat professionele sessiegasten.

Dit moet geen RR-topic worden, maar je kunt het zien op z'n site
www.rramplifiers.nl (http://www.rramplifiers.nl) of www.musifacts.com (http://www.musifacts.com)

HaroldA
22 december 2009, 15:47
R zal overigens de eerste zijn die zegt dat het een klon-kopie is, dus waar jij vandaan hebt dat ie dat openlijk niet zou zeggen, is mij een raadsel.

Ik kan er overheen lezen, maar ik zie hier nergens "Schaamteloze Klon kopie" staan:


The FatDrive !

Great sounding drive pedal, can also be used as an clean booster with gain on zero!

Contains loads of headroom. And a great responding treble pot!

Dirk_Hendrik
22 december 2009, 17:04
Heb je er al eentje opengeschroefd dan?
De basis is een klon, maar er zit dacht ik e.e.a. aan verschillen in de opbouw en onderdelen. Ik ben geen techneut, verre van zelfs, maar het resultaat mag er wezen, heb met beide gewerkt, een heel oude originele Klon, met dat paard er nog op en de RR heb ik zelf...er zullen best verschillen inzitten, maar die zijn miniem. R zal overigens de eerste zijn die zegt dat het een klon-kopie is, dus waar jij vandaan hebt dat ie dat openlijk niet zou zeggen, is mij een raadsel.

true,
Ik herinner me eigenlijk ook alléén dat ik dat ding in Almere in m'n handen gestopt kreeg als KlonClon met een opmerking in de strekking van "jij hebt toch ook zo'n ding voor Mitch gebouwd "(niet dus). Daarnaast gaf a) de timing (Klon schema in geverifieerde staat sinds enkele maanden online), en b) het formaat (de originele Klonlayout past niet in een 1590BB case) een heftige suggestie dat we met een rechtstreekse klonklon te doen hadden. De reacties over klankmatige getrouwheid doen ook niet anders suggereren.

Maar uiteraard kan ik het mis hebben. Maak maar een fototje van de binnenzijde ;)

marc_o
22 december 2009, 18:37
true,
Ik herinner me eigenlijk ook alléén dat ik dat ding in Almere in m'n handen gestopt kreeg als KlonClon met een opmerking in de strekking van "jij hebt toch ook zo'n ding voor Mitch gebouwd "(niet dus). Daarnaast gaf a) de timing (Klon schema in geverifieerde staat sinds enkele maanden online), en b) het formaat (de originele Klonlayout past niet in een 1590BB case) een heftige suggestie dat we met een rechtstreekse klonklon te doen hadden. De reacties over klankmatige getrouwheid doen ook niet anders suggereren.

Maar uiteraard kan ik het mis hebben. Maak maar een fototje van de binnenzijde ;)

Nee, koop er maar eentje en leef je uit :-)

Het is ook erg zinloos, beetje hetzelfde als een discussie over bijv Haar of Zwier stratmodellen....nee, dat model hebben ze niet uitgevonden, maar voldoet prima. Zo ook met verschillende Klon-clones.....


Maar dit wordt een andere discussie, de TS zoekt een transparante drive en ik denk dat je die absoluut in huis haalt met de Klon of een goede clone

joesman
24 december 2009, 13:10
Ik ben nogal geïntrigeerd door die RR Fat Drive,kunnen jullie hier nog wat meer over vertellen? Werkt het goed samen met voxachtige versterkers?
Ik gebruik nu vooral de hotcake als lowgaindrive,tot voor kort gebruikte ik de Barber LTD samen met de hotcake,maar de ltd is te weinig gedefinieerd voor mij. Kan je de fat drive goed stacken met andere pedalen?

Nellyrocks
24 december 2009, 13:46
Er is natuurlijk al heel veel genoemd maar ik kom er steeds meer achter dat je voor de meest transparante lichte drive alleen maar een booster nodig hebt. Harder insturen geeft vervorming uit je versterker maar kleurt je ingangssignaal niet. Ik gebruik een RC booster.

Ibanez666
24 december 2009, 13:48
Daar gaat mijn stem ook naartoe! Lichte maar dikke drive zonder al te veel kleuring. Voor mij voorlopig de perfecte drive!

Mijn stem gaat ook naar de MI Audio blues pro. Die gaat van heel licht drive tot distortion en dat kan altijd handig zijn :)

Pepe
24 december 2009, 14:01
Er is natuurlijk al heel veel genoemd maar ik kom er steeds meer achter dat je voor de meest transparante lichte drive alleen maar een booster nodig hebt. Harder insturen geeft vervorming uit je versterker maar kleurt je ingangssignaal niet. Ik gebruik een RC booster.

Ook mijn mening, mits met een amp die ook lekker reageert.
Ik heb net een Fat drive besteld maar de RC is ook een ding wat je nooit meer kwijt wil wegens altijd handig. De xotic EP heb ik in Nederland nog niet gezien maar lijkt me ook prima daarvoor.

Molloon Class A boost heeft treble boost eigenschappen, misschien nog bruikbaarder.

jutter
24 december 2009, 14:06
Er is natuurlijk al heel veel genoemd maar ik kom er steeds meer achter dat je voor de meest transparante lichte drive alleen maar een booster nodig hebt. Harder insturen geeft vervorming uit je versterker maar kleurt je ingangssignaal niet. Ik gebruik een RC booster.

Daarom ben ik ook zo blij met mijn EC Stratocaster. Geen pedaal meer maar zo rechtstreeks de amp in. Als ik een klein randje wil op het cleane kanaal draai ik de midboost ietsje open en voila!

marc_o
24 december 2009, 16:10
Ik ben nogal geïntrigeerd door die RR Fat Drive,kunnen jullie hier nog wat meer over vertellen? Werkt het goed samen met voxachtige versterkers?
Ik gebruik nu vooral de hotcake als lowgaindrive,tot voor kort gebruikte ik de Barber LTD samen met de hotcake,maar de ltd is te weinig gedefinieerd voor mij. Kan je de fat drive goed stacken met andere pedalen?


Je kunt 'm zeer goed stacken zelfs.
Ik heb zo'n beetje dezelfde pedalen als jij
Crowther Hotcake
Direct drive (waar jij de LTD hebt)

Wanner je ze stacked, kom je met gemak in de zwaardere sounds.

Bij Anouk gebruikte Angelo ook de LTD en een Fatdrive (prototype).

Ik heb ze over Matchless gehoord (VOXachtige versterker) en daarop prachtige resultaten.

RolandT
24 december 2009, 17:28
Ik heb een Klon en een Tim; als transparante boost neem ik altijd mijn Klon. Als ik met mijn 2Watt tube amp speel staat de Klon altijd aan.

Pepe
4 januari 2010, 22:46
Ik heb de Fat drive net binnen en even flink aan de tand gevoeld. What can I say, vier letters en het rijmt op testosteron...http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Eerlijkheid gebied te zeggen dat het al jaren geleden is dat ik er eentje gehad heb dus ik moet het doen met het geheugen. Ik weet gelijk weer wat het grote bezwaar was, de gain kleurt gradueel vanaf 0 en je verliest toch wel wat aan tube sound, net zoals deze Fat drive dus. Maar ut heb zijn plek, zekers. En het is ook geen bedroom drive natuurlijk, dit weekend 2 gigs comming up en dat lijkt me een betere test.

Maar lieve help, Remco mag de schroefdraad voor de bodem wel beter tappen, ik heb 2 kruiskoppen moeten vernaggelen eer ik de bodem er af had. En dan slingert het batterijtje ook nog los over het printplaatje heen.. daar komen ongelukken van..
Voor die prijs mag daar best wel een stukkie schuimrubber van af lijkt me/

shredneck
4 januari 2010, 23:12
Xotic EP Pre

Subdecay Liquid Sunshine

TC Jauernig Luxury Drive

shredneck
4 januari 2010, 23:14
Maar lieve help, Remco mag de schroefdraad voor de bodem wel beter tappen, ik heb 2 kruiskoppen moeten vernaggelen eer ik de bodem er af had. /

Ik vermoed dat ie die niet zelf tapt maar standaard behuizingen gebruikt?

vinni
4 januari 2010, 23:25
Effe reageren :

Crowther Hotcake : Totaal niet transparant en verkloot je dynamiek
OCD : Erg goed.....mijn advies
Fulldrive : kil...begrijp niet dat mensen dit mooi vinden
Voodoo lab Sparkle drive : zie Fulldrive
Dano TO v1 : erg goed....mijn advies
MI Audio Blues Pro : Als je van muggen houdt....Ik dus niet
Xotic BB : Moah....
Xotic RC : klinkt vierkant en kil
T-rex Moller : kil.....niet lekker

Bovenstaande pedalen allemaal zelf gehad.....over pedalen die ik
nooit zelf heb getest/gehad schrijf ik niet over.

Overigens heb ik nog maar één overdrive : De Dano.
Gebruik'm niet maar gaat ook niet weg.

Wat ik nog wil horen :
-De Sweet Honey of the BJF
- EP-pre / Xotic
- DLS
- Klon

Vinni

shredneck
4 januari 2010, 23:35
De Liquid Sunshine heb ik nu zelf, die is erg transparant, een zogenaamde "low gain" overdrive en zowel instelbaar als cleanboost ook. Mijn favoriet op dit gebied.

De EP-pre ken ik alleen van CinchFX.

shredneck
4 januari 2010, 23:36
Effe reageren :

Crowther Hotcake : Totaal niet transparant en verkloot je dynamiek
OCD : Erg goed.....mijn advies
Fulldrive : kil...begrijp niet dat mensen dit mooi vinden
Voodoo lab Sparkle drive : zie Fulldrive
Dano TO v1 : erg goed....mijn advies
MI Audio Blues Pro : Als je van muggen houdt....Ik dus niet
Xotic BB : Moah....
Xotic RC : klinkt vierkant en kil
T-rex Moller : kil.....niet lekker

Bovenstaande pedalen allemaal zelf gehad.....over pedalen die ik
nooit zelf heb getest/gehad schrijf ik niet over.

Overigens heb ik nog maar één overdrive : De Dano.
Gebruik'm niet maar gaat ook niet weg.

Wat ik nog wil horen :
-De Sweet Honey of the BJF
- EP-pre / Xotic
- DLS
- Klon

Vinni

VINNI, wat voor versterker heb je deze pedalen op geprobeerd? Niet toevallig een silverface twin?

timkermans
4 januari 2010, 23:43
Effe reageren :

Crowther Hotcake : Totaal niet transparant en verkloot je dynamiek
OCD : Erg goed.....mijn advies
Fulldrive : kil...begrijp niet dat mensen dit mooi vinden
Voodoo lab Sparkle drive : zie Fulldrive
Dano TO v1 : erg goed....mijn advies
MI Audio Blues Pro : Als je van muggen houdt....Ik dus niet
Xotic BB : Moah....
Xotic RC : klinkt vierkant en kil
T-rex Moller : kil.....niet lekker

Bovenstaande pedalen allemaal zelf gehad.....over pedalen die ik
nooit zelf heb getest/gehad schrijf ik niet over.

Overigens heb ik nog maar één overdrive : De Dano.
Gebruik'm niet maar gaat ook niet weg.

Wat ik nog wil horen :
-De Sweet Honey of the BJF
- EP-pre / Xotic
- DLS
- Klon

Vinni

Vinni,

Heb je dat met een strat of LP getest?

Grtjs!

vinni
5 januari 2010, 00:03
VINNI, wat voor versterker heb je deze pedalen op geprobeerd? Niet toevallig een silverface twin?

Nee.....wel verschillende amps.....maar niet met een Silverface twin.

weet nog wel dat ik een erg lekkere klank had met een Bandmaster reverb en een GT500.

Kan niet alles testen hé! ;)

Vinni

vinni
5 januari 2010, 00:09
Vinni,

Heb je dat met een strat of LP getest?

Grtjs!

Een HELE-goeie vraag.....ik speel alleen met Humbuckers.
Wat mij is opgevallen is dat vrijwel alle reviews van overdrives e.d.
met strats gebeuren.

Ik moet inderdaad opmerken dat alles wat ik test/gebruik natuurlijk een schakel is in een groter geheel.

Ik wilde toch een bijdrage leveren....maar ik reageer steeds minder op dit soort topics.

De reden.....met alle respect.....
Eigenlijk zijn dit onzin topics.....
Wat voor mij werkt hoeft totaal niet voor jou te werken. Mijn oren vinden iets lekker klinken dat jij afschuwelijk kan vinden. En zoals gezegd.
Zo'n pedaal is slechts een schakeltje in het geheel.

Als er al iets te winnen is met dit soort topics dan is het dat als 90% van de reacties een bepaalde kant op gaan, dit dan ook wel zo zal zijn.

Overigens respect voor ieders mening en inbreng hoor :makeup:

Vinni

shredneck
5 januari 2010, 00:10
Kan niet alles testen hé! ;)

Vinni

Ha, daar zeg je wat.
De gt500 vond ik ook wel ok, ooit eens zo'n grijze gebruikt en die was eigenlijk vrij aangenaam.

shredneck
5 januari 2010, 00:14
Een HELE-goeie vraag.....ik speel alleen met Humbuckers.
Wat mij is opgevallen is dat vrijwel alle reviews van overdrives e.d.
met strats gebeuren.

Ik moet inderdaad opmerken dat alles wat ik test/gebruik natuurlijk een schakel is in een groter geheel.

Ik wilde toch een bijdrage leveren....maar ik reageer steeds minder op dit soort topics.

De reden.....met alle respect.....
Eigenlijk zijn dit onzin topics.....
Wat voor mij werkt hoeft totaal niet voor jou te werken. Mijn oren vinden iets lekker klinken dat jij afschuwelijk kan vinden. En zoals gezegd.
Zo'n pedaal is slechts een schakeltje in het geheel.

Als er al iets te winnen is met dit soort topics dan is het dat als 90% van de reacties een bepaalde kant op gaan, dit dan ook wel zo zal zijn.

Overigens respect voor ieders mening en inbreng hoor :makeup:

Vinni


Good call, helemaal mee eens.

TimS
5 januari 2010, 00:15
De Liquid Sunshine heb ik nu zelf, die is erg transparant, een zogenaamde "low gain" overdrive en zowel instelbaar als cleanboost ook. Mijn favoriet op dit gebied.
Heb ik ook gehad, wat een verschrikkelijk slecht ding, blij dat ik daar vanaf ben ;)

Rom
5 januari 2010, 00:27
En de T-rex mudhoney? Zonder boost erg mooi en licht in te stellen. Vinnie vind hem vast wat kil, maar voor wat er gezocht wordt....

timkermans
5 januari 2010, 01:02
Een HELE-goeie vraag.....ik speel alleen met Humbuckers.
Wat mij is opgevallen is dat vrijwel alle reviews van overdrives e.d.
met strats gebeuren.

Ik moet inderdaad opmerken dat alles wat ik test/gebruik natuurlijk een schakel is in een groter geheel.

Ik wilde toch een bijdrage leveren....maar ik reageer steeds minder op dit soort topics.

De reden.....met alle respect.....
Eigenlijk zijn dit onzin topics.....
Wat voor mij werkt hoeft totaal niet voor jou te werken. Mijn oren vinden iets lekker klinken dat jij afschuwelijk kan vinden. En zoals gezegd.
Zo'n pedaal is slechts een schakeltje in het geheel.

Als er al iets te winnen is met dit soort topics dan is het dat als 90% van de reacties een bepaalde kant op gaan, dit dan ook wel zo zal zijn.

Overigens respect voor ieders mening en inbreng hoor :makeup:

Vinni

Akkoord! Maar als je weet naar wiens mening je moet luisteren (is meestal uit te maken uit de manier van posten en de mate van detail in zijn beschrijving), kan je zelf toch selecteren wat je gelooft en wat niet?

Jou mening zou goed zijn, moest je een strat speler zijn,... Helaas ;-)

stikel
5 januari 2010, 02:02
Ken ze alleen maar van filmpjes de Sexdrive van Durham Electronics

groet Jan

Heibel
5 januari 2010, 09:50
Ben net terug uit New York en heb daar de Modtone Dynodrive gekocht:

http://www.modtone-effects.com/sites/www.modtone-effects.com/photos/ModTone_Banners/Dyno_Drive.jpg

Het is een heerlijke transparante overdrive. Je gitaargeluid blijft altijd in tact, er komt slechts 'n randje aan. Met de gain op 11u, tone dicht op 'n amp die nog net clean is is het heerlijk blues spelen..

lindstrom
5 januari 2010, 10:00
En de T-rex mudhoney? Zonder boost erg mooi en licht in te stellen. wordt....

plus één! erg lekkere lichte drive.

Comfortably Daniel
5 januari 2010, 10:11
Hmm...ik zie in elk geval dat er veel meningen zijn. ;)

Al eens naar de Keeley BD-2 of Butler Tube Driver gekeken? Ze zijn allebei erg transparant en goed voor lichte drive.

marc_o
5 januari 2010, 11:45
Ik heb de Fat drive net binnen en even flink aan de tand gevoeld. What can I say, vier letters en het rijmt op testosteron...http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Eerlijkheid gebied te zeggen dat het al jaren geleden is dat ik er eentje gehad heb dus ik moet het doen met het geheugen. Ik weet gelijk weer wat het grote bezwaar was, de gain kleurt gradueel vanaf 0 en je verliest toch wel wat aan tube sound, net zoals deze Fat drive dus. Maar ut heb zijn plek, zekers. En het is ook geen bedroom drive natuurlijk, dit weekend 2 gigs comming up en dat lijkt me een betere test.

Maar lieve help, Remco mag de schroefdraad voor de bodem wel beter tappen, ik heb 2 kruiskoppen moeten vernaggelen eer ik de bodem er af had. En dan slingert het batterijtje ook nog los over het printplaatje heen.. daar komen ongelukken van..
Voor die prijs mag daar best wel een stukkie schuimrubber van af lijkt me/

Welkom bij de club. Ik zou je bevindingen zeer zeker even naar hem mailen overigens!

Live komt ie het best tot z'n recht, maar dat wist je al.

Heel veel plezier ermee!

Pepe
5 januari 2010, 12:52
Tx Marc O.

Sinds '88 ben ik grote fan van de Butler en hoewel hij clean, drive en full bore en alles daartussen als geen ander doet zou ik hem zeker niet transparant willen noemen.

Maar wat is transparant eigenlijk? Geen compressie? Weinig mids? Geen idee eigenlijk. Is transparantie een goed ding in de rock'n roll?

Johnny Guitar Watson die met zijn 335 direkt de mengtafel in ging, daar denk ik aan bij een transparante gitaar. Billy Gibbons met zijn Mcdonalds 100% pure beef sound is dat verre van.

shredneck
5 januari 2010, 12:58
Transparante overdrive is denk ik een licht randje drive zonder kleuring van het geluid, dus puur een klein beetje vervorming, vrij subtiel.

De Liquid Sunshine blinkt daar in uit, net als de Timmy, uiteraard alleen gebruiken met een goede buizenversterker want dat is je basis.

shredneck
5 januari 2010, 13:02
Is transparantie een goed ding in de rock'n roll?

Johnny Guitar Watson die met zijn 335 direkt de mengtafel in ging, daar denk ik aan bij een transparante gitaar. Billy Gibbons met zijn Mcdonalds 100% pure beef sound is dat verre van.

Ik denk het wel, het geluid van veel rock'n roll bands heeft minder vervorming dan we vaak denken. Als er sprake is van te veel vervorming worden akkoorden een brei.

Pepe
5 januari 2010, 13:07
Ja, maar daar ga je al. Randje is per definitie compressie, zonder kleuring betekent eigenlijk dat ie niks doet.

In principe is een niet kleurende booster onzin, je kan ook de pre amp op je versterker meer open zetten, wat de een erbij doet moet bij de ander er weer af. De pre amp oversturen omdat je amp dat zelf niet goed kan.. bij een twin kan ik me daar iets bij voorstellen maar niet bij de moderne meerkanaals.

shredneck
5 januari 2010, 13:08
Heb ik ook gehad, wat een verschrikkelijk slecht ding, blij dat ik daar vanaf ben ;)

:-) Die heb ik juist van jou overgenomen en bij mij werkt ie briljant.

shredneck
5 januari 2010, 13:13
Ja, maar daar ga je al. Randje is per definitie compressie, zonder kleuring betekent eigenlijk dat ie niks doet.

In principe is een niet kleurende booster onzin, je kan ook de pre amp op je versterker meer open zetten, wat de een erbij doet moet bij de ander er weer af. De pre amp oversturen omdat je amp dat zelf niet goed kan.. bij een twin kan ik me daar iets bij voorstellen maar niet bij de moderne meerkanaals.


Dat is enigzins waar, maar er zijn zat pedalen die je geluid echt anders kleuren, meer midden geven, te veel hoog geven etc, dat ervaar ik als je geluid kleuren.
Compressie ervaar ik niet als kleuring, de aanslagdynamiek verandert wel maar je basissound niet.

TimS
5 januari 2010, 13:36
:-) Die heb ik juist van jou overgenomen en bij mij werkt ie briljant.
Vandaar het knipoogje he, ik kwam er ineens achter dat jij het was. Is het nog gelukt met je pedalenboard?

Waar ik bij een transparante overdrive aan denk is het geluid wat je krijgt als je het cleane kanaal van je versterker zo hard zet dat hij net gaat oversturen. De Liquid Sunshine doet dat erg goed, maar toen ik eindelijk een goede transparante overdrive had kwam ik er achter dat het toch niet is wat ik zoek. Een TS-achtig pedaal vind ik los wat minder klinken, maar heb ik in de praktijk toch meer aan.

Mitch
5 januari 2010, 16:52
Ja, maar daar ga je al. Randje is per definitie compressie, zonder kleuring betekent eigenlijk dat ie niks doet.

In principe is een niet kleurende booster onzin, je kan ook de pre amp op je versterker meer open zetten, wat de een erbij doet moet bij de ander er weer af. De pre amp oversturen omdat je amp dat zelf niet goed kan.. bij een twin kan ik me daar iets bij voorstellen maar niet bij de moderne meerkanaals.
Tuurlijk heb je bij geringe oversturing al compressie, maar toch zit er veel verschil in hoe dat in de praktijk klinkt en voelt. Ik ken genoeg pedalen die een mooi klein randje geven maar je dynamiek sterk naar beneden trekken. De zedzaamheid zit 'm er voor mij in dat een pedaal ondanks het randje dat -ie aan je geluid geeft tóch nog een hoop van je dynamiek heel laat. Dat is er maar weinig gegeven...
Een booster gebruiken voor een extra randje, waarom niet? En waarom niet bij een moderne meerkanaalsamp? Daar kan dat ook prima werken. Het wordt pas onzinnig als je dat als basissound gaat gebruiken, dan kun je net zo goed je pre amp verder open zetten. Maar ja, waar gebruiken we pedalen voor: aan- en uit kunnen zetten!

Pepe
5 januari 2010, 18:01
Ja, sure.. ik ging er even van uit dat een meerkanaals amp al ruimschoots voorziet in al uw klank en oversturings wensen maar blijkbaar niet.

Bovendien ben ik ook wel weer fan van overkill en het somst umsonst.

Mitch
5 januari 2010, 18:40
Advocaat van de duivel hoor, voor mij geen channel switchers :D

shredneck
5 januari 2010, 21:25
Vandaar het knipoogje he, ik kwam er ineens achter dat jij het was. Is het nog gelukt met je pedalenboard?

Waar ik bij een transparante overdrive aan denk is het geluid wat je krijgt als je het cleane kanaal van je versterker zo hard zet dat hij net gaat oversturen. De Liquid Sunshine doet dat erg goed, maar toen ik eindelijk een goede transparante overdrive had kwam ik er achter dat het toch niet is wat ik zoek. Een TS-achtig pedaal vind ik los wat minder klinken, maar heb ik in de praktijk toch meer aan.

Tim, morgen ga ik weer eens met mijn board aan de gang, ben er nog niet uit gekomen ivm weinig tijd gehad nog.

Ontopic, die Sweet Honey Overdrive klinkt beter dan de Honey Bee in die vergelijking van Gearmanndude! Ok, youtube, maar toch, je hoort duidelijk verschil, mooi pedaal man.

Marshallover
5 januari 2010, 21:54
Tx Marc O.
Maar wat is transparant eigenlijk? Geen compressie? Weinig mids? Geen idee eigenlijk.


Precies mijn vraag ook, aangezien ik een aantal reacties heb gelezen over het niet transparant zijn van de Diamond J-drive MKIII

Volgens de van Dale:

trans·pa·rant bn doorzichtig; doorschijnend

Als ik dit dan "vertaal" naar een transparante overdrive denk ik aan een overdrive die wat door het oorspronkelijke geluid gaat maar niet helemaal dicht smeert of ernstig beïnvloed.

De J-drive klinkt fantastisch doordat het oorspronkelijke gitaargeluid er door heen gaat. Niet dicht gesmeerd wordt en dus "doorschijnt" door het oorspronkelijke geluid.

Pepe
5 januari 2010, 23:31
Ja, mijn definitie zou zijn dat de tonen onafhankelijk te onderscheiden blijven bij oversturing maar een ongedefinieerde speaker of een crappy pickup kan al roet door het eten gooien. Maw, een transparant pedaaltje alleen hoeft nog geen transparant geluid op te leveren.

marc_o
5 januari 2010, 23:35
Tx Marc O.

Sinds '88 ben ik grote fan van de Butler en hoewel hij clean, drive en full bore en alles daartussen als geen ander doet zou ik hem zeker niet transparant willen noemen.

Maar wat is transparant eigenlijk? Geen compressie? Weinig mids? Geen idee eigenlijk. Is transparantie een goed ding in de rock'n roll?

Johnny Guitar Watson die met zijn 335 direkt de mengtafel in ging, daar denk ik aan bij een transparante gitaar. Billy Gibbons met zijn Mcdonalds 100% pure beef sound is dat verre van.

Vind ik ook altijd moeilijk en weet het niet te omschrijven, en volgens mij bedoelt iedereen er weer net iets anders mee.....mag je uberhaupt wel horen dat ie aanstaat? Zo nee, dat lijkt me transparant ten top!
Ik vind het belangrijk dat een drive goed bij mijn versterker past en bij de drives die ik dan maar transparant zou moeten noemen is het meer alsof ie bij je versterker hoort, extra kanaal ofzo...

Aca Ilic
6 januari 2010, 00:10
transparant milde overdrive definitie is bij mij dat je je eigen geluid door je amp krijgt met net iets meer volume en klein randje aan.
Definitie van je eigen geluid mag natuurlijk niet aangetast worden anders is het geen transparante overdrive meer....

Comfortably Daniel
6 januari 2010, 07:06
Ja, mijn definitie zou zijn dat de tonen onafhankelijk te onderscheiden blijven bij oversturing maar een ongedefinieerde speaker of een crappy pickup kan al roet door het eten gooien. Maw, een transparant pedaaltje alleen hoeft nog geen transparant geluid op te leveren.

Helemaal mee eens. Je zal eerst een goede cleane basissound moeten hebben om zo'n pedaal goed tot z'n recht te laten komen.

Een transparante overdrive betekent niet meteen dat het maar om een "klein randje" hoeft te gaan. Ook met wat meer oversturing kan een overdrive nog steeds transparant klinken...dus mijns inziens, dat je orginele sound, van gitaar en amp, nog steeds goed hoorbaar blijft en niet te veel dichtgesmeerd is.

Aca Ilic
6 januari 2010, 07:17
Helemaal mee eens. Je zal eerst een goede cleane basissound moeten hebben om zo'n pedaal goed tot z'n recht te laten komen.

Een transparante overdrive betekent niet meteen dat het maar om een "klein randje" hoeft te gaan. Ook met wat meer oversturing kan een overdrive nog steeds transparant klinken...dus mijns inziens, dat je orginele sound, van gitaar en amp, nog steeds goed hoorbaar blijft en niet te veel dichtgesmeerd is.



Daniel,

transparante "lichte" overdrive was de titel by the way, dus als je wat "vettere" randje prefereert, dan hebben we het niet meer over een lichte overdrive ;-)

Marshallover
6 januari 2010, 09:02
Zo zie je maar dat er veel definities genoemd worden terwijl de definitie van een definitie (snappen we het nog?) de volgende is:

de·fi·ni·tie de; v -s beschrijving van wat iets is: per ~ uit de aard der zaak, vanzelfsprekend

vanzelfsprekend dus....

Niet zo vanzelfsprekend op dit forum en daarom is het misschien handig om bij elke opening van een topic waarin je (alle forumleden) op zoek bent naar een bepaald geluid een voorbeeld (youtubefilmpje etc.) noemt, of in ieder geval jouw definitie van het geluid wat je zoekt weergeeft.

Wanneer is een overdrive warm? Wat is een randje? Wat is transparant?

De definitie van ruis en brom is in een sticky hierboven piekfijn uitgelegd maar het ontbreekt veel te vaak aan een duidelijke beschrijving van wat men zoekt.

Henri H
6 januari 2010, 09:44
Mwa, "transparant" en "licht" lijken me duidelijk genoeg, ik snap in ieder geval prima wat ermee bedoeld wordt, ook al kan het voor de één net iets anders zijn als voor de ander.
Mijn Maxon OD808 b.v. geeft zoveel "kleuring" op een cleane amp, dat ik het niet echt geschikt vind als een overdrive op zichzelf, maar over een overstuurde amp/kanaal voegt ie net dát beetje toe, wat voor een strakke sound zorgt.

Mitch
6 januari 2010, 10:24
Helemaal mee eens. Je zal eerst een goede cleane basissound moeten hebben om zo'n pedaal goed tot z'n recht te laten komen.

Een transparante overdrive betekent niet meteen dat het maar om een "klein randje" hoeft te gaan. Ook met wat meer oversturing kan een overdrive nog steeds transparant klinken...dus mijns inziens, dat je orginele sound, van gitaar en amp, nog steeds goed hoorbaar blijft en niet te veel dichtgesmeerd is.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens :listen: Cleane basissound is absoluut niet noodzakelijk om een trapsnaparante overdrive te gebruiken. Mijn basissound is licht crunchy en als een drive dan voor nét dat beetje meer crunch zorgt zonder al te duidelijk het klankspectrum te veranderen vind ik het een transparante drive.
Heerlijk, dat geneuzel op de vierkante millimeter :D

timkermans
6 januari 2010, 10:54
Als ik specifieker moet gaan zal ik zeggen dat ik voor op een cleane amp een pedaal zoek die me na mijn cleane sound zonder pedalen een 1e level van overdrive geeft, licht betekent voor mij dat hij met lichte picking redelijk clean kan bespeeld worden, en transparant betekent dat hij de klank van de amp niet aantast, zeker geen mids bij geeft, en zeker geen bass weg knipt (vb mijn Blues pro).

Mitch
6 januari 2010, 10:56
Op de juiste amp lijkt de Blues Pro het laag juist weer te benadrukken, net als de OCD.
Combinaties hè...

Kim Wilson
6 januari 2010, 10:57
Dynamisch dus. Komt de OCD dan niet in aanmerking? Die schoont goed op, is clean bij zachter spelen en laat redelijk wat van je klank heel.

HaroldA
6 januari 2010, 10:59
transparant betekent dat hij de klank van de amp niet aantast, zeker geen mids bij geeft, en zeker geen bass weg knipt (vb mijn Blues pro).

Mijn Blues Pro is juist heel "transparant" op mijn oude Marshalls. Geen kleuring, alleen meer overdrive. Geen verlies van laag en geen boost van mid, alleen pure oversturing.

Ik heb net de IC verwisseld met een NE5532P en dan is het felle er ook af, nog "transparanter" dus. :ok:


Dynamisch dus. Komt de OCD dan niet in aanmerking? Die schoont goed op, is clean bij zachter spelen en laat redelijk wat van je klank heel.

Met mijn OCD (clone) had ik juist heel erg veel kleuring op mijn Marshalls. Alles werd dichtgesmeerd en laag/mid/hoog verhouding veranderde nogal.

Op een cleane amp lijkt me de OCD beter geschikt.

timkermans
6 januari 2010, 11:01
Idd, maar die OCD klinkt in mijn ogen leuker als 2e trap oversturing, ik wil een pedaal dat echt dedicated clean OD is.


Ik ga wel de Danelectro's es proberen (CTO en CO) , maar ze zijn moeilijk te vinden in België...

Grtjs!

Comfortably Daniel
6 januari 2010, 12:01
Daar ben ik het dan weer niet mee eens :listen: Cleane basissound is absoluut niet noodzakelijk om een trapsnaparante overdrive te gebruiken. Mijn basissound is licht crunchy en als een drive dan voor nét dat beetje meer crunch zorgt zonder al te duidelijk het klankspectrum te veranderen vind ik het een transparante drive.
Heerlijk, dat geneuzel op de vierkante millimeter :D

ghehehe...inderdaad...je hebt hier ook wel gelijk in. 't Is maar net wat je basissound is. :)
Maar...aangezien ik dacht dat ik ergens eens gelezen dat Timkermans een cleane basis had, ging ik hiervan uit. ;)

Zoals ik eerder al zei...voor mij (over een Twin Reverb en/of Sound City 50+...clean) klinken de Tube Driver en Keeley BD-2 super als "bijna clean boost/klein randje".

apekop
3 juni 2010, 10:19
Sorry dat dit topic weer even opgraaf, maar ik had geen zin om weer een nieuw topic te straten.

Ik zoek een mooie warme overdrive, die niet al te 'overdreven' is, maar die ik zowel voor ritme partijen als solo's kan gebruiken. Het wordt mijn enige overdrive en ik ga hem gebruiken met een cleane amp (Fender twin reverb of bassman).
Het overdrive geluid wat ik het mooiste vind is dat van David Gilmour. Iets bluesier, zoals sommige John Mayer dingen, moet hij ook kunnen.

Ik dacht zelf aan de Xotic BB preamp of een Ibanez TS-9 tubescreamer.

De Ibanez heb ik ooit geprobeerd (is al weer een tijd geleden), maar ik heb nog geen kans gehad om beide pedalen langs elkaar te horen.

Iemand nog tips? welke is het meest geschikt of toch iets anders?

HaroldA
3 juni 2010, 10:24
Ik dacht zelf aan de Xotic BB preamp of een Ibanez TS-9 tubescreamer.

Een tubescreamer is alles behalve 'romig' en kun je het beste gebruiken om -je raad het al!- je buizen te laten schreeuwen.

Xotic BB preamp ken ik niet...


Mijn test tips: OCD, MI Audio Blues Pro, Timmy, Zendrive en natuurlijk de Diamond J-Drive mk3. :soinnocent:

jutter
3 juni 2010, 10:29
Sorry dat dit topic weer even opgraaf, maar ik had geen zin om weer een nieuw topic te straten.

Ik zoek een mooie warme overdrive, die niet al te 'overdreven' is, maar die ik zowel voor ritme partijen als solo's kan gebruiken. Het wordt mijn enige overdrive en ik ga hem gebruiken met een cleane amp (Fender twin reverb of bassman).
Het overdrive geluid wat ik het mooiste vind is dat van David Gilmour. Iets bluesier, zoals sommige John Mayer dingen, moet hij ook kunnen.

Ik dacht zelf aan de Xotic BB preamp of een Ibanez TS-9 tubescreamer.

De Ibanez heb ik ooit geprobeerd (is al weer een tijd geleden), maar ik heb nog geen kans gehad om beide pedalen langs elkaar te horen.

Iemand nog tips? welke is het meest geschikt of toch iets anders?

Ik neem aan dat je een strat hebt? Zelf heb ik een fender strat usa en een koch twintone. De koch op het cleane kanaal vind ik vergelijkbaar met een cleane fender versterker. Voor een mooi hees strat geluid gebruik ik een MI Audio Crunchbox met een lage gain instelling( ongeveer op half 10). Misschien heb je hier iets aan?

apekop
3 juni 2010, 10:38
ik heb inderdaad een Fender usa strat, kon niet missen met die voorbeelden natuurlijk

Pepe
3 juni 2010, 10:52
Voor de Gilmour sounds de Butler tube driver -beetje open deur natuurlijk-

Een BB zit wel in de richting maar dit soort TS based pedalen die oversturen dmv mids, the easy way, klinken altijd een beetje generic en beter op fender amps dan amps die ook veel mids in huis hebben.


Gilmour's sound is wel wat gecompliceerder dan wat mids oppeppen maar een BB is wel een goed ding voor watie moet doen.

jutter
3 juni 2010, 10:53
ik heb inderdaad een Fender usa strat, kon niet missen met die voorbeelden natuurlijk

Het mooie van de crunchbox is dat hij een interne presence potmeter heeft. Hiermee kun je mooi je geluid mee fijntunen. Omdat een strat een heldere sound heeft heb ik de presence iets bijgesteld zodat ik een mooie sound heb. De CB doet het erg goed met single coils. Mooier dan met humbuckers maar dat is een kwestie van smaak.

Nielsje
3 juni 2010, 11:37
Ik zie het onderwerp 'transparante lichte overdrive' voorbij komen, en het gaat over een crunchbox.. tja. Dat pedaal is met stip het pedaal wat ik het kortste ooit heb gehad..

HaroldA
3 juni 2010, 11:38
Ik zie het onderwerp 'transparante lichte overdrive' voorbij komen, en het gaat over een crunchbox.. tja. Dat pedaal is met stip het pedaal wat ik het kortste ooit heb gehad..

Hier ook! :ok:

Nee, wacht: dat was de Boss BD-2... :chicken:

MjS
3 juni 2010, 11:46
Ik vond de Crunch Box erg lekker, de overdrive van mijn amp destijds was niet super (H&K Statesman Dual EL84) en die Crunch Box gaf een goeie scheur. Transparant zou ik 'm echter niet durven noemen... En het is ook meer een distortion dan een overdrive.

Henri H
3 juni 2010, 12:06
Ik vond de Crunch Box erg lekker, de overdrive van mijn amp destijds was niet super (H&K Statesman Dual EL84) en die Crunch Box gaf een goeie scheur. Transparant zou ik 'm echter niet durven noemen... En het is ook meer een distortion dan een overdrive.Hier nog zo ééntje.
Je kunt hem licht instellen, maar hij doet toch het beste waar ie voor bedoeld is: Met één druk op de knop een "Marshall crunch" op een cleane amp.
Wellicht dat het nog uitmaakt op wat voor amp je hem gebruikt, en uiteraard kan het ook nog uitmaken welke gitaar je gebruikt.

Nogmaals, het is niet per definitie een lichte transparante overdrive, maar je kunt hem wel licht instellen. Of ie dan transparant genoeg is, betwijfel ik.

jutter
3 juni 2010, 12:27
Ik krijg er wel een lekkere transparante toon uit. Ik ben het met jullie eens dat het wel afhangt of hij goed met je amp en gitaar matcht.

apekop
3 juni 2010, 13:03
Voor de Gilmour sounds de Butler tube driver -beetje open deur natuurlijk-
.

van wat ik zo gehoord hebt spreekt me deze het meeste aan.
Is deze alleen bij Butler zelf te verkrijgen?
En zijn de nieuwe even goed als de oude uit de jaren '80?
het enige nadeel lijkt me de Amerikaanse netsnoer, die zal dus omgebouwd moeten worden, toch?
zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik deze ga aanschaffen? zo heb ik bijvoorbeeld gelezen dat de 12AX7 buis minder mooi klinkt.

Pepe
3 juni 2010, 13:21
van wat ik zo gehoord hebt spreekt me deze het meeste aan.
Is deze alleen bij Butler zelf te verkrijgen?
En zijn de nieuwe even goed als de oude uit de jaren '80?
het enige nadeel lijkt me de Amerikaanse netsnoer, die zal dus omgebouwd moeten worden, toch?
zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik deze ga aanschaffen? zo heb ik bijvoorbeeld gelezen dat de 12AX7 buis minder mooi klinkt.

Ik zie hem in vele versies langskomen maar er is maar 1 Butler, nu weer te bestellen bij Butler zelf voor een limited time.
Zijn pedaal is anders dan de rest, interne trafo en slimme feedback loop. De nieuwe zijn gelijk aan de oude maar het pedaal heeft wat inwerk tijd nodig, hij gaat met de loop van tijd wat milder en rijper klinken. Je moet natuurlijk wel de 220 versie hebben dus aan ebay.usa heb je niks.
Er zit nu een RCA clear top ECC82 uit 1959 in maar 12AX7, 5751, 12AT7, 12AY7, 12AV7 en 12AU7's werken allemaal. Ik werk meer in het cleane/smooth gebied maar een telefunken ecc83 gooit hem naar Marshall JMP, het is maar wat je wil.

E-J
3 juni 2010, 13:38
Ik heb een jaren '80 Tube Driver gehad en kunnen vergelijken met een nieuwe BK Butler en de verschillen zijn inderdaad nihil. Een 12ax7 geeft je weinig clean headroom, een 12au7 ietwat meer en het maakt het geluid een tikkeltje minder agressief. Verwacht echter geen wereld van verschil bij andere buisjes, het is tamelijk allemaal subtiel.

Zoek anders even op youtube (naar epajanssen), ik heb een aantal videotjes gemaakt waarin ik de Tube Driver vergelijk met de Digitech Bad Monkey, Marshall Guv'nor, Okko Diablo en Proco Rat. Ik vind de Tube Driver een geweldig pedaal maar vind hem wat minder passen bij humbuckers, en juist daar speel ik het meeste op..

apekop
3 juni 2010, 15:43
ok, het gaat de Tube Driver worden. Het is een beetje een gok omdat ik hem niet kan testen, maar gezien de lovende berichten en de gebruikers kan er niet veel mis gaan denk ik.

Ik heb even gemaild over welke buizen ze tegenwoordig gebruiken en dit was de reactie:
"The Tube is the same that Groove Tubes, Mesa, Ruby Tubes, etc uses from ShuGuang.
An optional OEM YUGO tube is available at $59 extra. (Hand selected from new old stock)"

is dat nog de moeite om te overwegen, of voegt dat weinig toe?

er is trouwens ook een bias upgrade optie. Ik weet niet of dat ook nog iets toevoegd?

HaroldA
3 juni 2010, 15:52
ok, het gaat de Tube Driver worden. Het is een beetje een gok omdat ik hem niet kan testen, maar gezien de lovende berichten en de gebruikers kan er niet veel mis gaan denk ik.

Sittard ligt toch ook daar ergens in Limburg? Kun je niet EJ NL even lief aankijken en een testje met hem regelen?

E-J
3 juni 2010, 16:29
Sorry maar zoals eerder aangegeven heb ik de Tube Driver niet meer...

Uit de Tube Driver krijg je een vrij heldere overdrive met ballen. Luister eens naar 'Take a Breath' en 'Coming Back To Life' van Gilmour's laatste solotour, dat is typisch de Tube Driver (met hier en daar een compressor). Heel erg agressief en dik klinkend als je de gainknop hoog zet...

Hierzo:
http://www.youtube.com/watch?v=K2aYvh3H0W0
(solo is een Big Muff achtige)

http://www.youtube.com/watch?v=PCSFz_YycYA

Voor John Mayer zou ik misschien eerder naar een ander pedaal kijken dan een Tube Driver, bijvoorbeeld naar een Tubescreamer. Die klinkt wat warmer en gecomprimeerder...

Pepe
3 juni 2010, 20:10
Van alle overdrives die ik heb is de Butler de enige die voelt als een amp, je kan er prachtig clean mee spelen als een Fender amp en naarmate je meer gain indraait schakelt hij naar seventies Marshall. De contour in mijn 19 inch versie -die ik ook heb- behandelt het low mid van een Fender, de bias regelt het upper mid van een Marshall. De updgrade van het pedaal doet ongeveer hetzelfde maar izonder staat hij afgesteld als non fender en full Marshall wat het meest transparante geluid oplevert.

Als je hem bestelt, doe het met de goedkoopste buis. Op Ebay haal ik oude Mullard, Phillips, RCA's en RFT's voor gemiddeld 15 euro per stuk.

Ik moet er wel bij zeggen, het is geen transparante overdrive zoals de Sweet Honey, net zoals een amp krijg je naarmate meer gain meer compressie en mids.

apekop
4 juni 2010, 00:19
.

Uit de Tube Driver krijg je een vrij heldere overdrive met ballen. Luister eens naar 'Take a Breath' en 'Coming Back To Life' van Gilmour's laatste solotour, dat is typisch de Tube Driver (met hier en daar een compressor). Heel erg agressief en dik klinkend als je de gainknop hoog zet...



Is die beginsolo van Coming Back to Life ook een Tube Driver denk je? klinkt nog behoorlijk clean. Wel echt een machtig geluid zeg!

Ook leuk jouw youtube filmpje trouwens van vergelijk van de Tube Driver met de Bad Monkey.
Ik heb de Bad Monkey ook, het is zeker voor dat geld een goed pedaal, die dingen kosten echt niks. Ik vind hem wel iets te veel mids hebben.

@Pepe, bedankt voor de buizentip. Maar denk je dat die Oem Yugo buizen niet veel toevoegen? Ik heb niet veel verstand van buizen, dus mij zegt het niks.

Pepe
4 juni 2010, 00:50
Zoals EJ al zei, klank technisch zijn het subtiele verschillen maar de versterkingsgraad maakt wel een hoop uit. Bij een ECC83 ga je op negen uur de oversturing in, bij een 82 pas om 12 uur. Bij de eerste meer gain, de laatste geeft je een groter spectrum van clean naar overdrive.

Die Yugo tube zit standaard in mijn Zendrive, klinkt prima maar ik heb er nooit iets anders in gehad dus veel kan ik daar niet over zeggen.
Die amerikanen doen een beetje overspannen over nos tubes, het is iets exotisch maar Engelse Mullards, franse RTF's, Valvo of telefunkens.. .het zijn allemaal branded philips.

Comfortably Daniel
4 juni 2010, 21:03
Tube Driver...goeie keus ;) Ik gebruik 'm ook nog steeds met veel plezier. Ik heb er een Philips 12AU7 in zitten wat inderdaad een groter spectrum tussen clean en scheur oplevert.

De Bias-optie van de nieuwe Butler geeft je wat meer afstelmogelijkheid, maar 't is niet echt nodig in mijn ogen. Voor Gilmour is 't een "must have".

allochthomas
26 september 2010, 11:21
Even een bump in dit topic.

Heeft iemand ervaring met de keeley ts-808? Ik kan er namelijk 1tje overkopen voor 175 euro. Ik ben al een tijdje op zoek naar een warme overdrive om mijn clean en lead kanaal te boosten. Ik merkt tijdens het repeteren dat ik de optie mis om gewoon een lichte overdrive te gebruiken en de clean wat meer power te geven. Voor de lead kan ik wel wat meer gain en volume gebruiken om de solo's er wat meer uit te laten springen.

Nielsje
26 september 2010, 11:28
Heb jij ervaring met een gewone 808, is dan mijn wedervraag?
Ik vind 175 euro te veel voor dat keeley ding.


Overigens: Mocht ik ooit een overdrive in de markt zetten, dan zou ik de behuizing gewoon van plexiglas maken.
Transparanter kan het niet!

allochthomas
26 september 2010, 11:34
Nope, ik heb een boss od-3 liggen die ik toen met mijn cube had gekocht. Ik gebruik hem soms, maar meer uit pure noodzaak want ik vind het niet veel soeps. Ik lees veel goeds over de keeley, vandaar dat ik de vraag stel. Als de keeley beter is tov de normale ibanez of maxon 808 dan vind ik het niet erg om wat extra geld uit te geven.

Weet iemand nog meer od's die aan mijn eisen voldoen? Een vriend heeft een BB preamp gekocht en die is er erg over te spreken.

Nielsje
26 september 2010, 11:37
Ik denk eigenlijk dat al het genoemde in dit topic min of meer geschikt is voor hetgeen wat je wil. Het e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van je setup.

tillens
26 september 2010, 15:33
ik zou dan gewoon kijken naar een ts 9, doet waarschijnlijk ook wat je wil maar kost geen 175,-. .
wat voor geluid zoek je precies?

Henri H
26 september 2010, 18:56
Een TS-9/808 is niet echt warm, en al zeker niet transparant, ook met plexiglas gaat ie niet transparanter klinken. :sssh:

Ik zou, als ik jou was naar een Blues Pro kijken.
Ik gebruik zelf een Goudie FX 808+, en dat geeft op het leadkanaal van mijn amps precies die extra duw, die ik zocht, en op het clean kanaal is het "bruikbaar".
Hij is in ieder geval breder inzetbaar dan een TS-9/808, heeft meer gain, maar kan ook als cleanboost gebruikt worden.
Bovendien kost ie nieuw iets van €120,-.

tillens
26 september 2010, 19:53
Een TS-9/808 is niet echt warm, en al zeker niet transparant, ook met plexiglas gaat ie niet transparanter klinken. :sssh:


Dat ligt er denk ik aan hoe je een ts 9 instelt.. net over mijn clubman die ts 9 aan gehad, en klinkt zeer zeker warm, op haar manier transparant en vol.. ligt er dus denk ook aan over wat voor amp je speelt.

Henri H
26 september 2010, 20:23
OK, dat kan dan misschien zo zijn, maar ik heb toch het idee dat er "warmere" overdrives op de markt zijn, dan een TS9.
Als voorbeeld had ik de Blues Pro genoemd, maar er zijn er in dit topic nog veel meer voorbijgekomen.

Mitch
26 september 2010, 21:00
Ik begrijp sowieso niet dat je een topic over transparante overdrives bumpt met een vraag over een tubescreamer, zelfs als -ie door Keeley is gekieteld :D