PDA

View Full Version : Weer een cheapo gekocht



geert1976
19 december 2009, 00:28
Vandaag naar Leeuwarden afgereisd en een Harimu SG opgehaald, inclusief gitaartas, band en een Kay Solid State versterkertje

Was trouwens heel erg glad daar op de A 32 vanaf de afrit Grou.

Het is een Cheapo uit Korea, triplex body, dikke C-shape hals, slechte mechanieken en nep humbuckers, maar wel met een heuse t-o-m brug, dat dan weer wel.
Er is ooit een andere topkam opgezet, maar deze is om te janken, morgen prop ik er een nieuwe topkam op en andere mechanieken.
Ik heb nog een setje Gibson mechanieken liggen van een 2004 melodymaker een idee?

Ik denk zelf dat de gitaar afkomstig is uit de Samick fabriek, zeker gezien de sticker met de type code ( EG-502)

Het geluid is wat je mag verwachten van nep humbuckers een beetje P90 achtig.
actie is erg hoog en ik denk dat ik de hals ga shimmen, maar ook een stukje van de voet afhaal zodat die niet meer zo hoog uit de body steekt, kan de brug ook een stuk naar beneden.
Trussrod zit gelukkig bij de headstock en die moet ook een stukje losser, hals is nu te bol.

De algehele staat is heel erg goed te noemen, geen beschadigingen en frets vertonen geen slijtage en geen gekraak in de pots of switch.

De leeftijd van de gitaar schat ik zo rond 77-79, vanwege de t-o-m brug en de niet-meer-gibson-headstock

Een paar foto's

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001-52.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002-54.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003-49.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004-49.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/005-45.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006-39.jpg

Mitch
19 december 2009, 01:16
Het is een Cheapo uit Korea, triplex body, dikke C-shape hals, slechte mechanieken en nep humbuckers, maar wel met een heuse t-o-m brug, dat dan weer wel. Er is ooit een andere topkam opgezet, maar deze is om te janken, morgen prop ik er een nieuwe topkam op en andere mechanieken.
Ik denk zelf dat de gitaar afkomstig is uit de Samick fabriek, zeker gezien de sticker met de type code ( EG-502)

Eeeeh.... gefeliciteerd :???:

geert1976
19 december 2009, 01:30
jawel hoor, het allemaal geen onoverkomelijke dingen, tuners en topkam zijn zo gewisseld en de nephumbuckers produceren een lekker P90 achti geluid.

Uitdaging is, om hier een goed bespeelbaar gitaartje van te maken

Mitch
19 december 2009, 01:35
Bedoel je met nep humbuckers dat het grote enkelspoelers zijn met een hb-kapje er overheen?

geert1976
19 december 2009, 01:45
Bedoel je met nep humbuckers dat het grote enkelspoelers zijn met een hb-kapje er overheen?

yep, inderdaad:ok:

vulvasonic
19 december 2009, 02:50
Het is je gegund hoor, maar wat MOET je ermee?!?!?
Mijn eerste electrische gitaar was vrijwel identiek aan deze van jou. Ik heb 'm destijds nieuw gekocht en na een jaar was ie gewoon op en moest ik op zoek naar een gitaar van betere kwaliteit. Ik zou het ding nooit weg doen, tenslotte heb ik op dat ding de basis gelegd van alles wat ik als gitarist geworden ben en daardoor is ze me te dierbaar. Ik zou echter van mijn leven niet meer een gitaar willen van een dergelijke kwaliteit.
En als ik zie hoeveel leuk spul je hebt, dan kan ik er met mijn goede verstand echt niet bij wat jou zo aantrekt in die rommel.
:chicken:

wietse
19 december 2009, 07:33
jij was mij dus voor, was een leuk dingetje voor de handel geweest voor mij, goed bespeelbaar maken en snel weer weg.
die versterkers werden ook onder de naam avora verkocht, zijn net zoals de gitaar niet al te best.

Bolder
19 december 2009, 09:01
ik vind de gitaarband wel mooi!

macwilliams
19 december 2009, 09:02
Weer een project voor Geert. Ga je er echte buckers in steken? Of prop je die enkelspoelers er weer in? Heb je al een plekje gevonden voor die buckers die je bij mij hebt opgehaald? Hoe klinken die nu dan?

Ik vind dit best wel een grappige gitaar. En nu ik die poep bruine heb vastgehad en bespeeld kan mijn volgende zomaar eens een sg worden. Alleen jammer van die dunne body's. Maar dat zal wennen zijn.

RS-Rik
19 december 2009, 09:10
Die stond op MP "wegens gebrek aan talent".

Heb je de beste man/ vrouw nog horen spelen?

Bolder
19 december 2009, 09:12
Alleen jammer van die dunne body's. Maar dat zal wennen zijn.

Als ik een LP oppak dan denk ik precies het tegenover gestelde!

macwilliams
19 december 2009, 09:25
Als ik een LP oppak dan denk ik precies het tegenover gestelde!

Zullen we samen een boze brief aan Gibson schrijven?
Dan wil ik een sg met een twee maal zo dikke body en
jij een LP die half zo dik is! Misschien dat ze dan weer twee sigs
ervan kunnen maken.

Ukeloeder
19 december 2009, 09:55
Headstock lijkt sterk op mijn oude Condor LP-alike. Al heeft die geen block inlay maar dots. Ziet er helemaal niet verkeerd uit dat dingetje. Die gitaarriem heeft een beetje wat van de JodiHead riemen. Mag ik vragen wat je ervoor kwijt was?

Bolder
19 december 2009, 10:09
Zullen we samen een boze brief aan Gibson schrijven?
Dan wil ik een sg met een twee maal zo dikke body en
jij een LP die half zo dik is! Misschien dat ze dan weer twee sigs
ervan kunnen maken.

Haha dat wordt geweldig!

Midwolda
19 december 2009, 10:29
Een LP met een half zo dikke body, dat mag toch geen probleem zijn om zelf even te fabrieken, Mac? ;)

munkie
19 december 2009, 10:34
Heb ik ook gezien, er is niet zoveel aanbod hier in 't Noord'n. Misschien maar goed ook dat jij hem hebt gekocht :ok:
Ben zelf de laatste tijd wat aan het struinen naar Mat gitaartjes, laatst een Westone Thunder I opgehaald. Echte opknapper met versleten frets enz. Maar in de basis een gitaar van zeer goede kwaliteit. En ECHT 25 jaar oud hout, je kan een nieuwe gitaar relicen tot je erbij neervalt maar het blijft een stuk piepjong hout.
Denk aan "Wheeler Dealers", klassiekers opknappen die anders naar de sloop gaan :punk:

Hellsbellsnl
19 december 2009, 10:41
jij was mij dus voor, was een leuk dingetje voor de handel geweest voor mij, goed bespeelbaar maken en snel weer weg.
die versterkers werden ook onder de naam avora verkocht, zijn net zoals de gitaar niet al te best.
Zie je wel, ik dacht al wat komt me die lay out bekend voor.
Heb er eens een gekocht (gitaar,2 x boss pedaal en avora 25G1 voor 125.=)
een verzamelaar heeft toen die avora voor (jawel) 75,= van me over genomen.
De Boss pedaaltjes deden ieder nog een euro of 40 op MP, en de gitaar bracht hetzelfde op als waar ik de hele set voor had gekocht.
Dus....ik weer blij.


Als ik een LP oppak dan denk ik precies het tegenover gestelde!
Gibson smartwood misschien iets voor jou?
Zijn alleen een beetje zeldzaam.
http://smartwood (http://cgi.ebay.nl/GIBSON-LES-PAUL-SMARTWOOD-EXOTIC-USA_W0QQitemZ130346303459QQcmdZViewItemQQimsxZ2009 1122?IMSfp=TL091122171001r679)
Een vriend van mij heeft er een en die heeft hij gekocht voor €50.= (de goede man wist absoluut niet wat hij verkocht en wilde er van af. hij stond daar in een tochtige garage)

Bolder
19 december 2009, 10:52
Gewoon de andere helft eraf branden toch Macwilliams?

geert1976
19 december 2009, 11:19
Het is je gegund hoor, maar wat MOET je ermee?!?!?
Mijn eerste electrische gitaar was vrijwel identiek aan deze van jou. Ik heb 'm destijds nieuw gekocht en na een jaar was ie gewoon op en moest ik op zoek naar een gitaar van betere kwaliteit. Ik zou het ding nooit weg doen, tenslotte heb ik op dat ding de basis gelegd van alles wat ik als gitarist geworden ben en daardoor is ze me te dierbaar. Ik zou echter van mijn leven niet meer een gitaar willen van een dergelijke kwaliteit.
En als ik zie hoeveel leuk spul je hebt, dan kan ik er met mijn goede verstand echt niet bij wat jou zo aantrekt in die rommel.
:chicken:

Om een één of andere reden blijven deze gitaartjes mij aantrekken en het knutselen is gewoon erg leuk.

Tja ik heb inderdaad leuke gitaren staan, maar toch kan ik mij erg vermaken met deze dingen.

Deze ziet er nog heel erg gaaf uit dus echt de moeite om op te knappen en een setje nieuwe tuners en topkammetje doet vaak al wonderen.

Heb er vanmorgen even op gepingeld en het geluid is niet slecht, vrij helder en inderdaad P90 achtig.

Hij is met zijn kleur etc. zo fout dat die toch weer goed is.

geert1976
19 december 2009, 11:21
jij was mij dus voor, was een leuk dingetje voor de handel geweest voor mij, goed bespeelbaar maken en snel weer weg.
die versterkers werden ook onder de naam avora verkocht, zijn net zoals de gitaar niet al te best.

Ja, ik wist toen ik belde dat ik snel moest handelen, tis praktisch in je achtertuin:ok:

geert1976
19 december 2009, 11:23
Weer een project voor Geert. Ga je er echte buckers in steken? Of prop je die enkelspoelers er weer in? Heb je al een plekje gevonden voor die buckers die je bij mij hebt opgehaald? Hoe klinken die nu dan?

Ik vind dit best wel een grappige gitaar. En nu ik die poep bruine heb vastgehad en bespeeld kan mijn volgende zomaar eens een sg worden. Alleen jammer van die dunne body's. Maar dat zal wennen zijn.

Weet ik nog niet, maar denk het eigenlijk niet, de neppers geven een leuk geluid:ok:

De humbuckers die ik van jou heb gekocht zitten in de SG en doen precies wat ik voor ogen had, een knorrig geluid geven, heerlijk ok Back Home op te spelen

geert1976
19 december 2009, 11:26
Die stond op MP "wegens gebrek aan talent".

Heb je de beste man/ vrouw nog horen spelen?

haha nee, hij gaf aan dat die er geen gevoel voor had en hij had hem van iemand gekocht die de gitaar na vele jaren van zolder had gehaal en dat is wel te zien, gitaar verkeerd in een hele goede staat.

Het verbaasde mij dat de elektronica zijn werk doet zonder te ruizen en te kraken;)

VanMeekeren
19 december 2009, 11:32
Ik snap eigenlijk ook niet wat er nou precies zo leuk is aan van die hele goedkope 'rommel' te sparen. Tuurlijk is het een hobby, maar dan nog.

Ik heb zelf ook enkele van zulke projectjes ondernomen, maar ik begin mij altijd mateloos te storen aan bepaalde factoren die gewoon 'fout' zijn aan de gitaar. Spelen doe ik toch het beste als ik vertrouwen heb in het instrument en echt weet dat het goed spul is. Dat heb ik vaak niet met die hele goedkope dingen van weleer.

Persoonlijk vind ik het wél leuk om een instrument zo te krijgen wat net zo goed speelt als een Gibson LP Custom (bijvoorbeeld), maar dan voor een fractie van de prijs. Alleen doe ik dat dan liever niet met een gitaar gemaakt van pallet-hout maar iets zoals een Gibson LP Studio.

Van Meekeren

geert1976
19 december 2009, 11:41
Ach Gibson heeft nu ook een SG uitgebracht met een triplex body, dus daar hoeven we ons niet meer voor te schamen.

Zo goed als een Gibson wordt die niet, wat je er ook aan doet, maar ze zijn wel heel redelijk te krijgen tot goed bespeelbaar te krijgen.

De hals ga ik daarom ook onder handen nemen, die komt in de zelfde stand te staan als een SG, licht hellend naar de achterzijde van de body gericht.

mikeyaxeman
19 december 2009, 14:19
Ik zou als ik van die triplex meuk had dat hele boeltje verkopen en dat geld houden en sparen en dan gewoon een paar echte axes kopen.
Daar beleef je volgens mij veel meer plezier aan dan deze "leuk voor aan de café muur" modelletjes sorry maar dat is mijn mening.

geert1976
19 december 2009, 17:18
Ik zou als ik van die triplex meuk had dat hele boeltje verkopen en dat geld houden en sparen en dan gewoon een paar echte axes kopen.
Daar beleef je volgens mij veel meer plezier aan dan deze "leuk voor aan de café muur" modelletjes sorry maar dat is mijn mening.

Ik heb al 6 Gibsons, dus dat zit wel goed, dacht ik zo en het knutselen aan deze oude beestjes blijft leuk, ieder zijn hobby zeg ik maar.

Waarom verkoop jij die chinese Squiers niet, kun je er ook nog een axe bijkopen :-)

macwilliams
20 december 2009, 21:20
Weet ik nog niet, maar denk het eigenlijk niet, de neppers geven een leuk geluid:ok:

De humbuckers die ik van jou heb gekocht zitten in de SG en doen precies wat ik voor ogen had, een knorrig geluid geven, heerlijk ok Back Home op te spelen

Mooi dat ze je bevallen, ze lagen hier toch maar wat in een kistje.
Wat voor een versterker heb je eigenlijk?

geert1976
20 december 2009, 22:32
Mooi dat ze je bevallen, ze lagen hier toch maar wat in een kistje.
Wat voor een versterker heb je eigenlijk?

2 stuks:

Een Fender 112 SE met 160 watt en een Fender Champion van 25 watt, maar ik wil toch een buizenampje aanschaffen:ok:

macwilliams
20 december 2009, 23:08
Je eerste buizenbak? Heb je al iets op het oog?

geert1976
20 december 2009, 23:31
Je eerste buizenbak? Heb je al iets op het oog?

nee nog niet, hoeft geen mega-bak te zijn, ik kijk rustig rond

Midwolda
20 december 2009, 23:32
Ik doe een gokje: hij moet lekker klinken met SG's. :roll: :seriousf:

geert1976
20 december 2009, 23:33
Ik doe een gokje: hij moet lekker klinken met SG's. :roll: :seriousf:

correcto mundo:ok:

Midwolda
20 december 2009, 23:36
Hee Geert, jij bent zo'n enthousiaste knutselaar, waarom bouw je niet zelf?
Er staan een paar heel leuke topics bij De Werkbank...

geert1976
20 december 2009, 23:38
Hee Geert, jij bent zo'n enthousiaste knutselaar, waarom bouw je niet zelf?
Er staan een paar heel leuke topics bij De Werkbank...

hhmja is mij wel eens door mijn gedachte geschoten, maar denk niet dat ik al goed genoeg ben om een versterker in elkaar te solderen, gitaren gaat wel, maar versterkers:soinnocent:

Midwolda
20 december 2009, 23:47
Maar je hoeft er toch niks van af te weten? :soinnocent:
Touwtje A aan piefje B solderen, schroefje 4 in gaatje 5, en hup stroom d'r op.
In dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129270) hebben ze het over een handleiding van 50 pagina's, stap voor stap.
Duurt bij mij ook niet lang meer voor ik er maar eens aan ga beginnen..

geert1976
20 december 2009, 23:56
Maar je hoeft er toch niks van af te weten? :soinnocent:
Touwtje A aan piefje B solderen, schroefje 4 in gaatje 5, en hup stroom d'r op.
In dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129270) hebben ze het over een handleiding van 50 pagina's, stap voor stap.
Duurt bij mij ook niet lang meer voor ik er maar eens aan ga beginnen..

Ik zal het morgen eens op mijn gemakje gaan lezen:ok:

prs
21 december 2009, 12:21
En ECHT 25 jaar oud hout, je kan een nieuwe gitaar relicen tot je erbij neervalt maar het blijft een stuk piepjong hout.
Denk aan "Wheeler Dealers", klassiekers opknappen die anders naar de sloop gaan :punk:

Sorry maar een goed stuk massief elzen, essen, mahonie of elke andere gebruikelijke houtsoort zal absoluut beter klinken dan jouw 25 jaar oud gedroogd multiplex. Je idealiseert hier wel heel erg.