PDA

View Full Version : Welke pedalen kopen?



Lander
18 december 2009, 18:21
Hallo,

Ik speel nu ongeveer al 10 maanden gitaar en heb tot nu toe alleen gewerkt met gitaar en amp. Ik heb gezien dat bijna alle gitaristen met pedals werken en dat de klank van de gitaar dan ook veel beter wordt. Ook wil ik graag gaan recorden op mijn pc, en daarvoor heb ik ook een pedal nodig. Welke pedal(s) raden jullie me aan? Ik speel het meest oude rock zoals guns 'n roses, acdc, led zeppelin, pink floyd enz. Ik heb een Epiphone SG.

Alvast bedankt.

FruscianteFan
18 december 2009, 18:26
Welkom op het forum!

Ik denk dat, voor een goed advies, het handig is om te weten wat voor versterker je nu hebt, en of je die wel gaat gebruiken voor opnames. Persoonlijk vind ik Blackstar erg goed voor overdrive (het effect dat je zoekt, denk ik).

En trouwens, in het Nederlands is een 'pedal' een pedaal, en twee 'pedals' zijn twee pedalen ;)

Ace 1.15.19
18 december 2009, 18:30
Ligt er inderdaad aan wat voor versterker je nu hebt. Als je iets zoekt om op te gaan nemen zou een Line 6 POD iets kunnen zijn. Wat is je budget? Als je een pedaal zoekt om een 'scheur' geluid te krijgen kan je met jou muzieksmaak denken aan een overdrive.

Lander
18 december 2009, 18:30
haha weet ik, ik gebruikte gewoon de engelse term :P. Mijn amp is: Bogey CL30R.

Ace 1.15.19
18 december 2009, 18:32
Ik ken het merk niet en als ik het in Google intyp krijg ik werkelijk waar geen één resultaat. Zeker dat er geen typfout in zit? Vertel er eens wat meer over.

Lander
18 december 2009, 18:36
Ik ken het merk niet en als ik het in Google intyp krijg ik werkelijk waar geen één resultaat. Zeker dat er geen typfout in zit? Vertel er eens wat meer over.

http://www.musicweboutlet.com/zencart/images/Bogey-GL30B.jpg
't is deze. En waarschijnlijk een heel basic amp vandaar dat je er niet veel over vindt.(gekocht op aanraden van de plaatselijke gitaarwinkel) Maar hij klinkt goed voor mij :).

Ace 1.15.19
18 december 2009, 18:38
Zitten er ook al effecten op? Nogmaals, wat voor budget zat je aan te denken? We kunnen wel dingen aan gaan raden van een X aantal euro's maar als het budget niet toereikend is heb je daar natuurlijk niks aan.

Lander
18 december 2009, 18:41
Zitten er ook al effecten op? Nogmaals, wat voor budget zat je aan te denken? We kunnen wel dingen aan gaan raden van een X aantal euro's maar als het budget niet toereikend is heb je daar natuurlijk niks aan.

Effecten bedoel je daarmee treble, mid, bass, reverb, distortion ? Die zitten er op ja, ik weet niet echt de prijs van die dingen.. m'n budget rond de 50 euro ?

Ace 1.15.19
18 december 2009, 18:43
Treble, mid en bass is om je versterker in te stellen (hoge, midden en lage tonen) dus dit zijn geen effecten. Distortion is inderdaad een effect wat je geluid vervormd waardoor je een zogenaamde scheur krijgt. Reverb zorgt voor galm.

Wat zoek je precies voor pedaal/effect?

FruscianteFan
18 december 2009, 18:43
Zitten er ook al effecten op? Nogmaals, wat voor budget zat je aan te denken? We kunnen wel dingen aan gaan raden van een X aantal euro's maar als het budget niet toereikend is heb je daar natuurlijk niks aan.
Als je nou ff op die link klikt, zie je dat er zowaar 5 knoppen op zitten. Net genoeg voor een driedelige EQ en mastervolume.

Ik denk trouwens dat het met je huidige versterker weinig uitmaakt welk pedaal je koopt.

Lander
18 december 2009, 18:44
Distortion.

Ace 1.15.19
18 december 2009, 18:45
Als je nou ff op die link klikt, zie je dat er zowaar 5 knoppen op zitten. Net genoeg voor een driedelige EQ en mastervolume.
Waardoor er dus nog één knoppie overblijft... Vaak zitten er op dat soort versterkers een reverb of distortion, wat ook in dit geval blijkt dus.

Lander
18 december 2009, 18:52
Dus, wat raden jullie me aan? En als ik het zo hoor zou ik beter een nieuwe amp kopen ...

Ace 1.15.19
18 december 2009, 18:54
Ik zal niet meteen schreeuwen dat je een nieuwe amp moet kopen. Misschien wil je eerst nog verder oefenen op deze. De keuze is volledig aan jou. Als je denkt dat je 'toe' bent aan een nieuwe/andere/betere versterker voel je denk ik zelf het beste wanneer je daarmee vooruit wil.

Punt is wel, voor 50 euro heb je geen noemenswaardige versterker.

Lander
18 december 2009, 18:55
Ik zal niet meteen schreeuwen dat je een nieuwe amp moet kopen. Misschien wil je eerst nog verder oefenen op deze. De keuze is volledig aan jou. Als je denkt dat je 'toe' bent aan een nieuwe/andere/betere versterker voel je denk ik zelf het beste wanneer je daarmee vooruit wil.

Punt is wel, voor 50 euro heb je geen noemenswaardige versterker.

Ja, dat weet ik ook wel weer ;) Ik bedoel nog nog steeds welke pedaal je me aanraadt.

Ace 1.15.19
18 december 2009, 18:59
Kan je niet door je distortion subtiel in te stellen wat classic rock spelen? Lijkt me een beetje dubbel om een distortion pedaal te kopen als het ook op je versterker zit.

Lander
18 december 2009, 19:01
Kan je niet door je distortion subtiel in te stellen wat classic rock spelen? Lijkt me een beetje dubbel om een distortion pedaal te kopen als het ook op je versterker zit.

Hm, toch elke amp heeft distortion? en die pedalen zijn toch om de 'tune' beter te krijgen en te verwisselen van gewoon geluid naar distortion? Of heb ik het nou helemaal mis?

Ace 1.15.19
18 december 2009, 19:03
Hm, toch elke amp heeft distortion? en die pedalen zijn toch om de 'tune' beter te krijgen en te verwisselen van gewoon geluid naar distortion? Of heb ik het nou helemaal mis?
Ik denk dat je er helemaal naast zit. En BTW, zeker niet elke amp heeft standaard distortion. Tune betekend trouwens stemming. Als je 'in tune' bent betekend dat dat je gitaar goed gestemd is. Jij bedoelt 'tone'.

Lander
18 december 2009, 19:04
Ik denk dat je er helemaal naast zit. En BTW, zeker niet elke amp heeft standaard distortion. Tune betekend trouwens stemming. Als je 'in tune' bent betekend dat dat je gitaar goed gestemd is. Jij bedoelt 'tone'.

Idd. Oke dan... :p, ben nog niet helemaal vertrouwd met de technische snufjes ivm gitaar ;p

Ace 1.15.19
18 december 2009, 19:05
Idd. Oke dan... :p, ben nog niet helemaal vertrouwd met de technische snufjes ivm gitaar ;p
Geeft niet, iedereen moet ergens beginnen met leren ben ik van mening.

Mitch
18 december 2009, 19:08
Knul, als je nou eerst effe de sticky "Links naar goed soundclips" doorbladert dan begrijp je misschien iets meer wat effecten zijn en wat je ermee kunt. Je hebt nu werkelijk geen idee. Dat geeft niet, zo zijn we allemaal begonnen maar het is dan een beetje als vragen naar welke auto we je aanraden als je net hebt leren fietsen.