PDA

View Full Version : Vraagje over zo glad mogelijk schuren



DarknessAwaits
17 december 2009, 22:33
Ik ben bezig aan een zelfbouwgitaar (foto's zullen nog volgen, iedere zaterdag kom ik een stukje verder) en deze nadert het eindstadium. Net als mijn andere gitaren wil ik hem behandelen met olie (Danish Oil).

Voor het beste resultaat zal ik hem zo glad mogelijk moeten schuren (dat is mijn idee althans) en dat heb ik nu op de top goed gedaan. Maar het probleem ligt bij de afgeronde randen van de top, deze krijg ik lang niet zo glad als de bovenkant.

De top is van quilted maple (4mm dik) en heb ik geschuurd met een vlakschuurmachine tot en met 600 grit schuurpapier. De randen heb ik met de hand geschuurd, ook tot en met 600 grit. 600 grit is helaas het fijnst wat ik heb kunnen vinden en heb toch al wel een aantal bouwmarkten afgezocht.

Is er een manier om het met de hand net zo glad te krijgen als met de schuurmachine?

Alvast bedankt. :ok:

BamBuFan1
17 december 2009, 22:56
De top is van quilted maple (4mm dik) en heb ik geschuurd met een vlakschuurmachine tot en met 600 grit schuurpapier. De randen heb ik met de hand geschuurd, ook tot en met 600 grit. 600 grit is helaas het fijnst wat ik heb kunnen vinden en heb toch al wel een aantal bouwmarkten afgezocht.

Schuurpapier van meer dan 600 grit is in ieder geval bij automaterialenzaken te krijgen (Brezan e.d.). Daar is vaak 1000/1500/2000 grit te krijgen.

oigun
17 december 2009, 23:24
Wat je kan proberen is het hout wat vochtig te maken, laten drogen en daarna weer schuren. Vooral kops hout kan war ruwer zijn door het frezen als dit niet met een superscherpe frees is gedaan. Als je gaat olieën kan je tussendoor ook nog schuren. Gebruik op ongelakt hout liever geen zwart waterproof schuurpapier dit kan het smerig maken.

gengar
18 december 2009, 13:05
bij de betere lak/verfzaak schuurpapier kopen tot 1500 ( ik gebruik graag 3M)en dan droog of nat schuren. Het nat maken van het hout zorgt ervoor dat de vezels ahw gaan staan en dan kun je mooier schuren. Dit geldt in principe een keer, het is niet zo dat er elke keer allemaal vezels omhoog gaan staan bij opnieuw nat maken van het hout.

Mattia
18 december 2009, 14:20
Meer dan 600 hoeft niet echt, ik maak bodies voor olie altijd 'af' met wat staalwol na 400 of 600 korrel schuurpapier.

nonpaint.nl heeft hele boeken 3M wetordry schuurpapier.

DarknessAwaits
19 december 2009, 15:01
Bedankt voor de reacties. Ik ben vandaag verder gegaan met schuren en heb inderdaad staalwol (00) gebruikt voor de fijne afwerking. Werkt erg goed!

:ok: