PDA

View Full Version : Beginnen met basgitaar spelen.



A3N
17 december 2009, 20:13
Goede avond allemaal!

Zojuist heb ik me hier geregistreerd omdat ik met een aantal vragen zit, want ik wil basgitaar gaan spelen. En natuurlijk heb ik mij ook geregistreerd omdat het mij hier wel gezellig lijkt :).

Ikzelf heb totaal geen ervaring met wat voor gitaar bespelen dan ook. Ik mix en remix Techno/Minimal/House en daar komt eigenlijk gelijk mijn eerste vraag al op. Gitaren worden aangesloten op gitaarversterkers, maar ik zou dit graag via mijn mengtafel via mijn monitoring willen laten lopen, aangezien ik een mooi systeem heb, overigens ook voorzien van een leuke sub. Andere reden waarom ik dit wil is omdat het dan gemakkelijk te mixen valt met andere bronnen en via de rec. out gelijk opgenomen kan worden. Nou heb ik gelezen dat je voor het aansluiten op een mengtafel een DI box nodig hebt en die moet insluiten op de mic ingang, waar ik er wel een aantal van heb, ook met phatoom voeding. Wat is nou een goede DI box (€ 100 max) en zijn er nou ook bepaalde basgitaren die beter geschikt zijn om via monitoring ipv van gitaarversterker te spelen dan anderen?

Volgende vraag. Wat zijn een aantal goede types voor een budget van tweedehands max. € 300? Goedkoper is nooit erg haha. Ik heb op internet zoveel verschillende dingen voorbij zien komen dat ik de bomen door het bos niet meer zie zeg maar. Misschien dat iemand hier nog wel wat leuks heeft staan? Een mooie aanbieding is altijd welkom ;).

Ik lees vaak dat het belangrijk is om het instrument goed te testen, dat is natuurlijk wat lastig voor mij. Ik lees ook van alles over dikke en dunne halzen, etc. Wat is nou aan te raden voor een kleine man van 1,72 met kleine handen. Een zware gitaar zou voor mij naar mijn logisch inzien niet al te praktisch zijn :P.

Uiteraard heb ik rond gezocht hier, maar ik kon niet echt concrete antwoorden op mijn vragen vinden. Vergeef mij wanneer ik wat over het hoofd gezien heb :).

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Henkie spenkie
17 december 2009, 23:24
Hey A3N!

Tof dat je gaat bassen en welkom hier op het forum!

Voor zover ik weet (heb dit ook regelmatig gedaan) kun je een basgitaar ook zonder DI Box aansluiten op een mengtafel. Die heb je dus niet perse nodig. Ik kan me wel voorstellen dat dit een beter geluid opleverd, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Verder heb ik niet echt veel verstand van DI boxen, dus misschien dat iemand anders daar meer over weet.

Volgens mij zijn basgitaren allemaal even geschikt om via monitor te spelen.

Let er hierbij wel op dat kleine monitorspeakers nooit zo mooi het geluid van een basgitaar weergeven als grote bas speakers. De afmeting van je speaker bepaald namelijk een groot deel van je geluid. Kleine speakers geven de hoge tonen beter weer, grote geven de lage beter weer. Maar misschien is dit voor jou allemaal al bekende kost.

Wat betreft de basgitaar: Dit hangt zeer sterk samen met de soort muziek die je speelt. Het geluid van een basgitaar kan erg verschillen. Zelf zul je dit in het begin misschien niet direct merken, maar naarmate je wat meer verdiept hebt in het geluid valt dit wel op. Dus als je kunt zeggen welke stijl je gaat bassen/welke artiesten je tof vind klinken kan daar een beter advies over worden gegeven.

Wat ik zelf in ieder geval een leuke bas in die klasse vind is de Ibanez ATK300. Nieuw net iets te duur, maar 2ehands goed te doen. Ook over Squier vintage bassen hoor ik niets anders dan goede verhalen.

Wat betreft het testen: Je kunt als beginner natuurlijk weinig zeggen over het geluid, maar je kunt ze in ieder geval eens vast houden. Kijken hoe dat nu voelt. Misschien voel je dan zelf al direct een verschil.

Verder kun je bij 2ehands letten op beschadigingen: Kraakt/ruist het geluid, is de hals recht, is de brug een keer afgebroken en er slecht opnieuw opgelijmt en over het algemeen: ziet hij er nog netjes uit of is er ruw mee omgegaan.

Veel succes met het zoeken in ieder geval! Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

A3N
18 december 2009, 22:39
Bedankt voor je reactie!

Wat betreft de sound, dit spreekt mij erg aan:
http://www.youtube.com/watch?v=JMSq__vg7Gs&feature=related





Zie net dat ik mezelf vertypt heb in de titel, beetje achterlijk :P. Als een moderator zich zo vrij voelt om de titel aan te passen zou ik dat niet verveld vinden :).

Bassbitch
19 december 2009, 14:35
TT aangepast.

Henkie spenkie
19 december 2009, 14:49
Dat is een Precision bas. In dat geval zou ik eens gaan kijken naar de Squier vintage P-bass.

http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=6800505

Klein beetje boven je budget, maar misschien 2e hands?

A3N
19 december 2009, 18:21
@Bassbitch:
Thnx!

@HenkieSpenkie:
Tweedehands vind ik geen probleem. Een P-Bass, dat is een bepaald soort bas? En een Jazz-Bass is weer wat anders? Die moet ik totaal niet hebben of hoe zit dat precies?

pauld
20 december 2009, 15:29
@Bassbitch:
Thnx!

@HenkieSpenkie:
Tweedehands vind ik geen probleem. Een P-Bass, dat is een bepaald soort bas? En een Jazz-Bass is weer wat anders? Die moet ik totaal niet hebben of hoe zit dat precies?

Deze heb ik...


http://www.youtube.com/watch?v=sr91TffAEDs&feature=related

http://www.andertons.co.uk/Squier/pid15143/cid560/SquierVintageModifiedJazzBassNatural.asp

A3N
20 december 2009, 17:02
Kijk aan, mooie sound, hier ben ik goed mee geholpen :-).

marvelade
27 december 2009, 18:34
Bedankt voor je reactie!

Wat betreft de sound, dit spreekt mij erg aan:
http://www.youtube.com/watch?v=JMSq__vg7Gs&feature=related



Slappen heet dat. Is een heel fijne stijl om te spelen. Op mijn Warwick gaat dat heel goed, maar ik heb nog maar weinig basgitaren bespeeld waarop dat niet ging dus dat maakt verder niet zoveel uit. Als je goed met een equalizer overweg kan kom je al een heel end. Jouw DJ gear is ervoor gemaakt om alle frequenties even veel te versterken dus op dat vlak moet je zelf een beetje gaan shapen in die richting, maar je vindt vast wel ergens Bode-diagrammen van basversterkers die je dan kunt gaan na-apen met een goede equalizer (hoe meer bandjes hoe beter).

Greetz,
Marv

marvelade
27 december 2009, 18:44
P.S.: Over een "DI box".

Dat is eigenlijk een apparaatje dat de impedantie van je signaal aanpast (het hoog-impedante signaal uit je gitaarelementen wordt omgevormd naar een laagimpedant signaal waar je versterker/mengtafel wat mee kan).

In zijn simpelste vorm is dat gewoon een transformator:

http://www.whirlwindusa.com/tech02.html



grtz,
Marv

A3N
27 december 2009, 21:43
Slappen heet dat. Is een heel fijne stijl om te spelen. Op mijn Warwick gaat dat heel goed, maar ik heb nog maar weinig basgitaren bespeeld waarop dat niet ging dus dat maakt verder niet zoveel uit. Als je goed met een equalizer overweg kan kom je al een heel end. Jouw DJ gear is ervoor gemaakt om alle frequenties even veel te versterken dus op dat vlak moet je zelf een beetje gaan shapen in die richting, maar je vindt vast wel ergens Bode-diagrammen van basversterkers die je dan kunt gaan na-apen met een goede equalizer (hoe meer bandjes hoe beter).

Greetz,
Marv
Via mijn audio interface kan ik digitaal equalizen op een zeer uitgebreide manier, dus dat zit in ieder geval goed :).