PDA

View Full Version : gibson & epiphone hummingbird



dutch.idiot
17 december 2009, 17:47
De laatste tijd speel ik weer steeds meer van origine akoestische nummers. Mijn elektrische gitaren (fender strat en gibson les paul studio) klinken daar eigenlijk niet goed genoeg voor en mijn "oude" akoestische heeft niet meer de beste klank en ik vind persoonlijk de hals veel te dik.
Ik ben dus wat gaan zoeken naar akoestische (staalsnarige) gitaren. Uiteindelijk kwam ik terecht bij de Gibson Hummingbird. Die past echter niet goed binnen mijn budget. Daarom wil ik jullie vragen of de Epiphone Hummingbird dan een goed alternatief is of dat ik beter een ander model kan kopen (bv. Gibson Songmaker Dreadnought Rosewood).

Thijs

episua
17 december 2009, 21:09
Qua uiterlijk lijken de Epiphone hummingbird en Gibson natuurlijk ontzettend op elkaar maar qua klank vind ik de hummingbird maar matig hoor. Weinig body, maar hij ziet er wel mooi uit. De Canadese Songbird zijn echt wel erg goed voor het geld. Deze worden door Garrison gebouwd. Maar qua klank weer iets totaal anders dan de klassieke Gibson hummingbird. Gewoon eens ergens wat testen, dat is het beste toch?!

dutch.idiot
18 december 2009, 14:13
tensten is in ieder geval het belangrijkste. Weet iemand trouwens iets over epiphone hummingbirds die net na het kopen uit elkaar vallen? Ik las zoiets op het Gibson-forum

Thijs

kakature
22 december 2009, 12:40
Ik heb al enkele maanden een Epiphone Hummingbird en ben er best tevreden van. De klank is goed en helder maar niet super ('t is dan ook geen Gibson ofzo). De action is ook zeer laag, iets te laag voor mij want ik speel vaak slide.

Algemeen gezien wel een zeer goeie gitaar voor z'n prijs, ik kan 'm zeker aanraden.

Oja, en de mijne valt niet uit elkaar :p

dutch.idiot
25 december 2009, 00:50
Ik heb al enkele maanden een Epiphone Hummingbird en ben er best tevreden van. De klank is goed en helder maar niet super ('t is dan ook geen Gibson ofzo). De action is ook zeer laag, iets te laag voor mij want ik speel vaak slide.

Algemeen gezien wel een zeer goeie gitaar voor z'n prijs, ik kan 'm zeker aanraden.

Oja, en de mijne valt niet uit elkaar :p

Dat laatste is in ieder geval handig :p. Dat er geen Gibson-geluid uit komt is logisch; dat kun je niet verwachten voor die prijs.
Als ik er een zou kopen, hoe pas ik dan de action aan? Ik heb het namelijk nog nooit hoeven doen. Kan iemand me daar iets over vertellen (en iets over de gitaar zelf als je daar nuttige informatie over hebt)?

Eko
25 december 2009, 20:51
Slecht zijn de Epi`s niet. Maar zet ze niet in een head-to-head vergelijking met de originele gibsons. Actie aanpassen is meestal iets meer werk dan alleen maar een halspen aandraaien. Beter om zoiets door een dealer te laten doen. Meestal komt het neer op aanpassingen van de kam, brug en hals.

Anderie
25 december 2009, 20:57
Ik heb zelf een oude cimar hummingbird.. dit is echt een goede gitaar en als je er nog een kan vinden op marktplaats zeker proberen!!

synapse
26 december 2009, 13:29
Ik heb sinds anderhalve week een Gibson CSR-ce, gekocht voor iets meer dan € 1.000.
Ik vind deze zowel acoustisch als versterkt echt heel goed klinken, heel veel definitie en mooi helder. Als hem vergelijk met mijn meer dan 30 jaar oude Martin D18, dan doet hij daar niets voor onder!
Zeker het proberen waard!

dutch.idiot
28 december 2009, 20:16
En de Epiphone Hummingbird: weet iemand een punt waar ik zéker op moet letten?

Eko
29 december 2009, 23:23
De Epi`s worden in grote hoeveelheden gemaakt onder supervisie van Gibson / Epiphone. Dat houdt in dat ze zeker netjes gebouwd zullen worden. Er zullen echter wel variaties tussen zitten. De een kan dus beduidend beter klinken dan de ander. Dat hoor of merk je vast als je er eerst eens meerdere gaat bespelen. Doen dus!