PDA

View Full Version : Welke microfoon ?



TimoSomers
17 december 2009, 15:44
Hey peepz!

Ik wil voor m'n thuisstudio een nieuwe mic kopen, puur om vocals op te nemen.
Ik ben echter een totaal leek op microfoon-gebied, dus ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen.
Ik zoek een microfoon met een 'warme' sound, die gevoellig is voor kleine nuances zegmaar, maar ook tegen wat harder werk kan.
(M'n zangstijl is ala Glenn Hughes & Richie Kotzen en een beetje Linkin park).
M'n budget is zo rond de 300 euro (mag meer mocht er echt een hele goede zijn voor wat meer monetas).

Zelf heb ik een oogje op de Shure PG 42 en de AKG C 3000 B , weet iemand hier het verschil tussen?

Thanks!

dennis_rhcp
17 december 2009, 15:50
Beste Timo,

Ik kan je ten eerste aanbevelen om niet een shure pg serie te nemen
wat ik je zeker wel kan aanraden in een shure SM 58 (110euro) daar kan weinig fout mee doen. als je toch liever een condensator wilt kan ik je aanraden om een Audio Technica 2035 of een Studio Projects B1.

Als ik jou was zou ik dan ook investeren in een goede voorversterker (denk aan een buizen voorversterker kan uitlopen van 40 tot 1000 euro, ik heb zelf eentje van tube art voor 90euro) en een pop filter is zeker een must.

als je een condensator hebt moet je ook denken aan de akoestiek van de ruimte. want dat is heel bepalend

gr dennis

TimoSomers
17 december 2009, 15:59
Thanks dennis, zal die mikes eens uitchecken!
Wat zou jij aanbevelen als voorversterker? (heb ook echt geen idee hoe dat werkt overigens)

Is de behringer T1 iets trouwens?

dennis_rhcp
17 december 2009, 16:05
als je van ruis houdt en rook uit je apperatuur dan moet je behringer nemen:sssh:

ik heb zelf deze http://www.thomann.de/nl/art_tube_mp_studio_v3.htm
en deze http://www.thomann.de/nl/focusrite_octopre_mkii.htm

de eerste is gewoon prima (vind ik, er zijn mensen die deze niet mooi vinden klinken) en de tweede zijn eigenlijk 8 voorversterkers in 1 rack maar heeft geen buis, (maar focusrite is algemeen wel goed)


succes

Han S
17 december 2009, 17:16
De AKG C3000 B zou ik zeker niet kopen. Ik heb indertijd twee originele C3000's gekocht, de zwarte nog die veel beter staan aangeschreven, maar die heb ik verkocht en twee nieuwe B1's gekocht en ik hield nog geld over en had betere microfoons.

De AT scoort stukken beter en als je AKG wilt is er een nieuwe, de goedkopere uitvoering van de beroemde C414. Ik geloof dat hij C214 heet.

TimoSomers
18 december 2009, 12:40
@Han: Heb schijnt wel dat die akg c3000b heel anders is dan de originele (desondanks het een 'afgeleide van' is). Weet je een winkel waar ze die SP b1 hebben toevallig? (of een soundclipje van een stem opgenomen met de B1 zou helemaal fantastisch zijn)
Bedankt voor je hulp btw!

@Dennis: is zo'n voorversterker echt nodig? (Gezien ik met Logic opneem, zit ook helemaal vol met eq's, limiters, voorgeprogammeerde vocal settings, etc)
Thanks voor je hulp ook!!

marter544
18 december 2009, 13:01
@Han: Heb schijnt wel dat die akg c3000b heel anders is dan de originele (desondanks het een 'afgeleide van' is). Weet je een winkel waar ze die SP b1 hebben toevallig? (of een soundclipje van een stem opgenomen met de B1 zou helemaal fantastisch zijn)
Bedankt voor je hulp btw!

@Dennis: is zo'n voorversterker echt nodig? (Gezien ik met Logic opneem, zit ook helemaal vol met eq's, limiters, voorgeprogammeerde vocal settings, etc)
Thanks voor je hulp ook!!

Je hebt sowieso iets van een voorversterker of mengpaneel nodig met fantoomvoeding, wil je een condensator mic gebruiken. Ik heb zelf een el-cheapo behringer buizen voor-versterker, met fantoomvoeding. Tot nu toe geen problemen mee gehad, en klinkt ook best lekker. Wil je het voor echt serieus opname-werk gebruiken, dan zou ik wel wat meer investeren..