PDA

View Full Version : Rack help... :-)



Krikkeden 1ste
17 december 2009, 14:53
Ik zou graag mijn Splawn samen met een pak 19" materiaal in 1 rackje bouwen. De bedoeling is dat met enkele kabeltjes richting 220V, 4X12" en de midi switcher, de boel tot leven komt...
In situaties waar er niet onmiddellijk goeie verlichting is zie ik met moeite verschil tussen een gitaarkabel of een speakerkabel...

Ik ontvang dan ook graag alle links die naar interessante sites leiden waarop er allerlei info te vinden is...
Ik zit toch wel met enkele grote vraagtekens...
Na wat rondsurfen zie ik racks met de amp beneden en boven gemonteerd. Welk zou het beste zijn ivm brom of andere parasieten qua positionering tov de 19" effecten en stompboxen?
Welke Neutrik kan ik gebruiken om achteraan de speakers, midi, 220V, 9V voor Wha door te verbinden (via frontplate, of is het backplate...?)
Als ik met de gitaar in de buurt van de Furman AR-2306 kom begint er een bromfestijn. Waarschijnlijk met de knoert van een ringtransfo die er in ligt (gitaar= humbucker. op single coil= brom²)
Alle algemene opmerkingen meer dan welkom!
Qua materiaal is er:
Splawn quickrod
Furman AR-2306
Voodoo lab GCX
Voodoo lab GCP (ruimte voorzien om hem in de case te vervoeren?)
G-Major
Korg DTR-2000
MXR Flanger (18V)
MXR Phase 90 (bromt met harley bentington http://www.thomann.de/be/harley_benton_ ... fd9ff88fa5) Zou deze brommen met Voodoo Power 2 plus? http://www.thomann.de/be/voodoo_labpeda ... 2_plus.htm)
Nog enkel oude stompboxen zoals een Ibanees flanger enzv...
Alvast thanks voor de hulp! :crazyhappy:

interessander
17 december 2009, 15:46
Ik heb zelf een flichtcase voor een top + 19" laten bouwen:

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/HOJ-recording-020-b.jpg

Inhoud: Mesa mark III, Rocktron Replifex, Korg tuner en een Gemini power conditioner, alles wordt geswitched door een EXEF combi switcher die verstopt zit achterin het rack. Ik heb zelf geen last van brom (maar ook geen single coils) maar heb wel een apate adapter gemaakt voor de Rocktron en phantom power met een kleien ringkerntrafo ipv de standaard Rocktron adapters.

Het enige dat ik nu aansluit is eenmaal 230V naar de power conditioner, een speakerkabel, de gitaar in de input van de amp en een MIDI kabel naar mijn floorboard. (incl. phantom power)

In het onderdeel racks op het forum is er een MIDI faq waar veel belangrijke zaken al worden uitgelegd, ook is er een topic over de achterkant van racks, waar handige voorbeelden van patch panels staan waarmee je alles makkelijk kan aansluiten zonder half in je rack te moeten kruipen.

J-P
17 december 2009, 16:18
De midifaq waar interessander naar refereerde heb ik lang naar moeten zoeken maar uiteindelijk toch gevonden: http://www.midi-omni.com/.

Om op je vragen terug te komen:
- amp plaats ik onderaan, 1ste reden is het gewicht, het ding is zo loeizwaar dat ie het best onderin het rek kan, en niet ergens zwevend. Laag zwaartepunt dus. Maar ik ben niet bekend met jouw amp, wie weet is die een stuk lichter.
- ik heb voor het patch panel, in mijn geval vooraan, zelf speakon van neutrik geplaatst, 4 voor de speakeruitgangen en 1 grijze voor de stroom. Het snoer van mijn line6 floorboard, moet ik gewoon even uitrollen mocht ik ooit weer eens live spelen...

Foto van mijn oude thuis/setup:
http://onderhoud.luiemotorfiets.net/NL/fotoboekgifs/19479_8498_1145200966.jpg

Verder volg ik dit draadje met aandacht omdat ik pas een paar nieuwe gadgets heb gekocht die ik nog in dit rack moet gaan installeren.

Krikkeden 1ste
17 december 2009, 19:48
[QUOTE=J-P;2232500]De midifaq waar interessander naar refereerde heb ik lang naar moeten zoeken maar uiteindelijk toch gevonden: http://www.midi-omni.com/.

Maar ik ben niet bekend met jouw amp, wie weet is die een stuk lichter.

De splawn is een Marshall-achtige, en weegt iets gelijkaardigs. Ik was ook in feite van zin om hem onderaan te plaatsen met onmiddellijk daarboven de Furman, die toch ook wel wat weegt...

Thanks voor de tips! :ok:

Krikkeden 1ste
17 december 2009, 19:49
Ik heb zelf een flichtcase voor een top + 19" laten bouwen:
http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/HOJ-recording-020-b.jpg


Ik wil idd iets gelijkaardigs op wielen! :crazyhappy:
Er zullen wel enkele units meer in moeten...
Ik denk toch minstens voor 8 units plaats te reserveren.
De stompjes zullen al 2 plaatsjes innemen, en vroeg of laat denk ik er nog een decimator in te stoppen ook...
Het schuifje is ook prima voor kabeltjes en dergelijke...

Rinze
17 december 2009, 19:51
Foto van mijn oude thuis/setup:
http://onderhoud.luiemotorfiets.net/NL/fotoboekgifs/19479_8498_1145200966.jpg



Wat een enorme koelkast :o

J-P
17 december 2009, 19:53
Ik wou alles in 1 kast en het gaat toch nooit naar buiten, staat al jaren op dezelfde plek. Op wielen natuurlijk...

Eigenlijk lieg ik een beetje, vroeger ging het gewoon mee naar gigs, dit is de flightcase die er rond hoort:

http://onderhoud.luiemotorfiets.net/NL/fotoboekgifs/19495_9387_1145201020.jpg

Rinze
17 december 2009, 20:55
Ik wou alles in 1 kast en het gaat toch nooit naar buiten, staat al jaren op dezelfde plek. Op wielen natuurlijk...

Eigenlijk lieg ik een beetje, vroeger ging het gewoon mee naar gigs, dit is de flightcase die er rond hoort:

http://onderhoud.luiemotorfiets.net/NL/fotoboekgifs/19495_9387_1145201020.jpg

Mijn jongste dochter staat net even mee te kijken en vraagt of dat een wc is :seriousf:

J-P
17 december 2009, 21:09
:D:D:D Hij is in principe te koop dus hij kan voor allerlei doeleinden gebruikt worden maar goed.

Even on topic, ik ben momenteel die midi faq aan het doornemen en wat een geweldige faq is dat zeg, ik begin er eindelijk iets van te snappen.

Liquid_Metal
17 december 2009, 22:24
:D:D:D Hij is in principe te koop dus hij kan voor allerlei doeleinden gebruikt worden maar goed.

Even on topic, ik ben momenteel die midi faq aan het doornemen en wat een geweldige faq is dat zeg, ik begin er eindelijk iets van te snappen.

Jij hebt zo'n geweldige setup en snapt midi niet...? :???:

J-P
17 december 2009, 22:30
Nooit nodig gehad voor wat ik doe. Iemand heeft het ooit voor me geïnstalleerd en ik heb er verder niets aan veranderd. Ik ben echt een plug and pray type. Ik lees pas sinds kort (vorige week) de manual van die pod pro en ik heb hem al jaren... waarschijnlijk ook de reden dat er een non midi pre amp bijkomt. gewoon knoppen draaien.

Rinze
17 december 2009, 23:17
Ik neem aan dat je "plug & play" bedoelt, hoewel.. als je niks van midi begrijpt wordt het inderdaad wel "plug & pray"

J-P
17 december 2009, 23:21
Precies. Maar goed, nu heb ik de tijd dus ik ga er maar eens voor zitten. Ik heb in de Line6 1 bepaalde preset die ik bijna altijd gebruik en de intellifex staat op een bijpassende patch en meer doe ik er niet mee. Ik schakel tussen clean en metal en dat is het. Ik speel ook geen solos, is niet echt mijn forte. Maar goed, ´nuff said, het is mijn topic niet.

Geoffrey
19 december 2009, 14:24
Ik had ook een case waar amp en rack in één zat.. deze gaat nu de deur uit.
De eerste reden is omdat het rackgedeelte te klein geworden is, en de tweede reden is het gewicht.
Mn amp en 8HE rack zijn nu afzonderlijk, en wegen afzonderlijk al meer dan genoeg.

Het is natuurlijk wel makkelijk als alles bij elkaar zit..

Krikkeden 1ste
19 december 2009, 16:27
Ik had ook een case waar amp en rack in één zat.. deze gaat nu de deur uit.
De eerste reden is omdat het rackgedeelte te klein geworden is, en de tweede reden is het gewicht.
Mn amp en 8HE rack zijn nu afzonderlijk, en wegen afzonderlijk al meer dan genoeg.
Het is natuurlijk wel makkelijk als alles bij elkaar zit..

Ik ben ook idd na wat heen en weer gesleur met de amps (ik heb nog een 5150 die ik eventueel ook zou willen kunnen switchen...) ook aan het twijfelen geslagen. Eventueel alle 19" in een rack plaatsen, en de 2 amps in een andere rack...
Alléén het aansluiten van die tros kabels tussen 19"-amps-pedalboard kunnen me in niet optimale "licht" condities parten spelen... Misschien wel op te lossen met de nodige neutrik connectoren...
Een ander probleem is, dat wanneer ik de 2 amps (elk op een 4X12") wil switchen via de gcx, ik bij de 5150 met een brom zit... (ground loop??) De gitaar gaat nu de GCX binnen via de guitar in, en gaat dus langs de buffer... zou die er iets mee te maken hebben...

J-P
19 december 2009, 18:07
Lijkt me een goede optie, alle 19 inch zooi in een flightcase en dan achterin een patch panel met speakon, labeltje boven de aansluiting met wat het is, Kabels kan je ook een label aan hangen, zodat je altijd de goede hebt. Zo deed ik het vroeger toch, ik moest alleen netsnoer, 4 speakerkabels, midimate kabel uitrollen en vasttapen en dat was het. Wat de brom betreft, die heb ik nu ook sinds de zooi boven op een muziekkamer staat. Ik wijt het er maar aan dat ik daar geen aarde heb, altijd leuk zo´n jaren 30 woning.

Geoffrey
20 december 2009, 11:01
Ik heb nu een 8HE case die ik 2de hands heb kunnen kopen.
Misschien even wat rondkijken of je niets kan vinden?
De 8HE case die ik nu heb zit ook al weer vol.. dus als er nog iets bij komt is deze al weer te klein. :?
Deze case is nu niet zo groot.. maar gaat toch al serieus wegen.
Als je voor 12HE gaat kan ik je toch aanraden om voor twee 6HE cases te gaan.
Als je steeds hulp hebt om je gear te helpen dragen kan je wel voor een 12HE gaan.. anders zou ik je het afraden. Alles samen in één case is natuurlijk veel makkelijker, Alles blijft aangesloten.

Een pedalboard heb ik niet.. bij mij is het dus 'enkel' rack, amp en cab.

Krikkeden 1ste
20 december 2009, 12:19
Ik heb een bromprobleem... :soinnocent:
De situatie is de volgende.
Eén splawn met 4x12" en één 5150 met 4x12"
de gitaar gaat in de GCX "gitaar in" langs de achterzijde "gitaarout" doorgeplugged naar de "in" van kanaal1.
De "out" van kanaal1 gaat naar de "gitaar in" splawn, de "send" gaat naar de "gitaar in" van de 5150.
Voor de duidelijkheid, wanneer ik de gitaar beurtelings rechtsreeks in de input van beide amps steek is er géén brom aanwezig. De brom is hoorbaar in beide 4x12". Als ik de kabel naar de "gitaar in" van de splawn uit de GCX trek is er geen brom meer...
De 5150 bromt dus vanaf dat hij met de massa van de splawn in contact komt...
Iemand een ideetje om dit te vermijden? :D

Krikkeden 1ste
20 december 2009, 12:55
Met een ABY met buffer géén brom... :???:

Geoffrey
20 december 2009, 13:33
Met een ABY met buffer géén brom... :???:

Kan je die ABY met buffer er niet laten tussen zitten?

Krikkeden 1ste
20 december 2009, 13:34
De amps switchen met een Ibanez EPP400 geeft hetzelfde resultaat... :roll:
Effe een sfeerfoto... creëer eens een spaghetti op een sneeuwerige zondag... :-)
http://users.telenet.be/krikke_den1ste/GCX/IMG_5825-1400.jpg

Krikkeden 1ste
20 december 2009, 23:15
De Furman AR-2306 kan niet onmiddellijk op de andere 19" stuff geplaatst worden. Anders is een duidelijke brom te horen. Waarschijnlijk van de ringtransfo die in de Furman zit... Ook als ik met de gitaar op een 50cm van de Furman kom, is er een brom die heviger wordt bij het dichter komen.
In de 19" flightcase kan ik de furman helemaal bovenaan plaatsen met onmiddellijk eronder een lade van 2 units die ik er sowiezo wou inflikkeren om kabels en dergelijke in kwijt te kunnen...
Wel raar dat de afscherming van de furman zo slecht is... zou er nog een ander manier zijn om zelf voor een afscherming te zorgen?
Om de amps te switchen zal ik een ander oplossing moeten zoeken. Er zal toch wel een midi switcher bestaan die zowel de "ground" als de "hot" geïsoleerd schakeld. Met de GCX worden blijkbaar alle "grounds" te samen "verbonden" en ontstaat er daardoor brom...

Geoffrey
21 december 2009, 12:18
Ik heb helemaal geen problemen met brom als ik met mn gitaar dichter bij mn Furman kom..

Krikkeden 1ste
21 december 2009, 18:18
:eek: bizar...
Langs de andere kant is het niet abnormaal dat een transfo met z'n magnetisch veld invloed heeft op andere apparaten die iets met geluid te maken hebben...
Ik zal eens moeten proberen om een afscherming rond de furman te maken...
Wordt vervolgd... :rockon:

LordRiffenstein
22 december 2009, 11:27
Ik heb helemaal geen problemen met brom als ik met mn gitaar dichter bij mn Furman kom..

Dat is ook normaal omdat je geen AR2306 hebt maar eentje uit de PL-series. De AR2306 is een voltage regulator en daarin zit een gigantisch ringkern trafo en die veroorzaakt de brom. De PL-serie heeft dat niet omdat het een veredelde stekkerdoos is. Goed spul, met beveiliging en filtering maar doet verder niks met de voltage die je uit de muur krijgt.

Krikkeden 1ste
26 december 2009, 16:09
Om de amps te switchen zal ik een ander oplossing moeten zoeken. Er zal toch wel een midi switcher bestaan die zowel de "ground" als de "hot" geïsoleerd schakeld. Met de GCX worden blijkbaar alle "grounds" te samen "verbonden" en ontstaat er daardoor brom...

Oplossing gevonden, met dank aan Lord Riffenstein...:crazyhappy:
http://www.thomann.de/be/palmer_pli01_line_isolation_box.htm
Box tussen de "gitaar in" van 1 van beide amps, en brom weg...

Wat betreft de brom die de MXR Phase 90 veroorzaakt als hij gevoed wordt met de Harley Benton (ja, die goedkope...) kan ik zeggen dat er met de Voodoo power plus helemaal géén brom waar te nemen valt...

Conclusie: palmer PLI01= 55€ + Power plus= 198€ =253€ brom weg...
Ga dat weer eens tegen de vrouw uitleggen... :roll:

J-P
26 december 2009, 16:13
Ja, wordt lastig uitleggen, ik heb die Power plus gekocht voor 90 euro namelijk, via ebay :sssh: ;)

LordRiffenstein
27 december 2009, 14:47
Oplossing gevonden, met dank aan Lord Riffenstein...:crazyhappy:
http://www.thomann.de/be/palmer_pli01_line_isolation_box.htm
Box tussen de "gitaar in" van 1 van beide amps, en brom weg...

Wat betreft de brom die de MXR Phase 90 veroorzaakt als hij gevoed wordt met de Harley Benton (ja, die goedkope...) kan ik zeggen dat er met de Voodoo power plus helemaal géén brom waar te nemen valt...

Conclusie: palmer PLI01= 55€ + Power plus= 198€ =253€ brom weg...
Ga dat weer eens tegen de vrouw uitleggen... :roll:

Raar genoeg hoort die van mij liever dat ik anderen op kosten jaag dan dat ik zelf weer met iets afkom :seriousf::seriousf:

ateng
28 december 2009, 07:41
Oplossing gevonden, met dank aan Lord Riffenstein...:crazyhappy:
http://www.thomann.de/be/palmer_pli01_line_isolation_box.htm
Box tussen de "gitaar in" van 1 van beide amps, en brom weg...

Wat betreft de brom die de MXR Phase 90 veroorzaakt als hij gevoed wordt met de Harley Benton (ja, die goedkope...) kan ik zeggen dat er met de Voodoo power plus helemaal géén brom waar te nemen valt...

Conclusie: palmer PLI01= 55€ + Power plus= 198€ =253€ brom weg...
Ga dat weer eens tegen de vrouw uitleggen... :roll:

Wat is dat palmer PLI01? Een soort groundlift ofzo... of is dat een soort filter?

Krikkeden 1ste
31 december 2009, 07:31
Het is een ground isolator...
Er zit niet veel meer in dan een kleine transformator... ;)
Maar het is/lijkt erg nuttig wanneer je op sommige podia plots een brom uit de luidspreker hoort komen, of zoals ik met meerdere versterkers op gemeenschappelijke apparatuur begin te spelen...
http://www.palmer-germany.com/41-1-pli01.html

Geoffrey
31 december 2009, 11:30
Dat is ook normaal omdat je geen AR2306 hebt maar eentje uit de PL-series. De AR2306 is een voltage regulator en daarin zit een gigantisch ringkern trafo en die veroorzaakt de brom. De PL-serie heeft dat niet omdat het een veredelde stekkerdoos is. Goed spul, met beveiliging en filtering maar doet verder niks met de voltage die je uit de muur krijgt.

Was ik niet van op de hoogte.. :soinnocent:

@ Krikke: waar plaats je die palmer PLI01 dan precies?

Krikkeden 1ste
1 januari 2010, 12:31
Je steekt hem tussen de 2 apparaten die wanneer ze "verbonden" zijn brom veroorzaken...
Bij mij is dat na de GCX de lijn naar 1 van de 2 amps...
Als beide amps op de GCX zijn aangesloten zodat ik de amp kan schakelen die ik wil, ontstaat er een brom om bang van te worden...
Met de Palmer is er niets meer waar te nemen... :cheerup:

Krikkeden 1ste
20 januari 2010, 15:16
Rack begint stilaan vorm te krijgen...
Alles werkt bromvrij, nu nog op zoek naar wat meer info over powercon en dergelijke om achteraan alles door te koppelen naar de amps en de speakers, midi, voeding voor wha enzv...

In de toekomst komt er nog een G-Major2 of iets soortgelijks in om de 2de amp van FX te voorzien. Een mixer om de loops parrallel te maken zou er ook nog goed in staan.. :-)


http://users.telenet.be/krikke_den1ste/Rack%20/IMG_6352-1400.jpg

Henri H
20 januari 2010, 16:26
:o Mooi hoor!
Sfeertje, veel beter dan die eerste foto. ;)

Liquid_Metal
20 januari 2010, 17:25
Strakke set hoor. En zoals Henri al zegt: mooi sfeertje!
Denk je niet dat je je serieel-effecten gaat missen bij parallel? Dus compressor, tremolo, noise gate, volumepedaal?

Krikkeden 1ste
20 januari 2010, 17:43
Thanks voor de complimenten... :crazyhappy:
Qua mixer weet ik niet goed welke de mogelijkheden zijn, maar ik meen dat het bij een Suhr minimix 2 mogelijk is om hem via een switch (GCX of G-Major) van parrallel naar serieel te schakelen...
Ik denk dan aan effecten zoals vibrato of een compressor...
Vroeg of laat wou ik nog eens een decimator kopen die dan seriëel kan geplaatst worden, maar je hoort zowel goede als minder goede commentaren van die dingen...
Ik denk dat phasing en flanging best goed kunnen klinken parrallel gebruikt... ttz, ik weet artiesten die het op die manier doen en waar het goed klinkt...
Ik zou graag een Voodoo Lab system mix plus op de kop tikken...
Die lijkt me meer dan ok... Is al een relikwie ondertussen, maar nog heel goed volgens verschillende artikeltjes...

ateng
20 januari 2010, 22:55
Hèhè :) wordt lekker sjouwen straks. Ga ervan uit dat je niet vaak optreed.

Krikkeden 1ste
20 januari 2010, 22:58
:soinnocent: momenteel niet...
Binnenkort koop ik nog enkele extra wieltjes aan denk ik... :-)

Henri H
21 januari 2010, 08:31
Klinkt dat wel goed trouwens, op zo'n plavuizen vloer?

Krikkeden 1ste
21 januari 2010, 08:32
Veel te luid volgens mijn familie... :roll: dikke zever natuurlijk... :punk:

Henri H
21 januari 2010, 08:39
Hehe, dikke zever inderdaad. :soinnocent: :rockon:

LordRiffenstein
21 januari 2010, 10:44
Ik zou graag een Voodoo Lab system mix plus op de kop tikken...
Die lijkt me meer dan ok... Is al een relikwie ondertussen, maar nog heel goed volgens verschillende artikeltjes...

Voodoo Lab system mix plus is niks mis mee :seriousf::cheerup:

http://www.paullenders.com/galleries/2008_yoeri_fransens/large/04.jpg

ateng
21 januari 2010, 10:54
:soinnocent: momenteel niet...
Binnenkort koop ik nog enkele extra wieltjes aan denk ik... :-)

Hahaha heb dat een jaartje volgehouden met 4x12, topversterker, rack en een aantal gitaren op de buhne staan maar ben toen weer terug gegaan naar 2x12 en een topje. En nu... heb ik weer een rack, 3 gitaren en 2 cabinetjes op podium staan :)

vinni
21 januari 2010, 10:55
Deze gast heeft ook leuk spul :
http://www.marklcustom.com/

Hee Raffel....die controllers staan nog neit op je wepsait! Ha!

Vinni

Liquid_Metal
21 januari 2010, 13:39
De System Mix Plus duikt nog wel eens op, maar gaan toch al minimaal 500 euro kosten...
Als je niet te veel functies wil zijn er veel goedkopere mixers.

Krikkeden 1ste
21 januari 2010, 15:37
Voodoo Lab system mix plus is niks mis mee :seriousf::cheerup:

http://www.paullenders.com/galleries/2008_yoeri_fransens/large/04.jpg

:mmmm: :crazyhappy: :D Zo een fossiel past niet in zo een modern rack... verkoop hem toch! :seriousf: