PDA

View Full Version : Vraag over aansluiten jack's



Brewskie
17 december 2009, 13:53
Ik heb op mijn werkbank een zelfbouwpakket liggen voor een fuzzpedaal van Newtone: De Muff Fuzz.

Dit is de eerste keer dat ik dit doe. Het printje is al helemaal gesoldeerd. Dat ziet er netjes uit, dus ik ben trots ! :ok:

Maar nu moet de bedrading aangesloten worden. Nu heb ik er een aansluitschema bij van de site, maar ik heb nog een vraag: Hoe sluit ik precies de jack's aan ? De schuine kant op het plaatje heeft bij mono 1 aansluitpunt. Bij de stereo heeft die schuine kant wel 3 aansluitlipjes.
http://www.newtone-online.nl/images/standaard.jpg

De Jacks zien er zo uit:
Mono: 2 connectors (1 onder, 1 aan de aarde.) Moet paars aan de aarde of zwart ?
http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cd63m.JPG

Stereo: 4 connectors (3 onder, 1 aan de aarde.)

Waar moet de zwarte draad aan vanaf de LED aan ?
Waar moet de zwarte draad aan vanaf de DC-bus ?
Waar moet de zwarte draad aan vanaf de effect-out - ?
Waar moet de groene draad aan ?

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/cd63ss.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp.

ponq
17 december 2009, 15:35
Precies zoals t in t plaatje staat ;)

Maar idd, dat is soms even lastig om t goed te zien.

Wat ik meestal doe is even een jack in de bus steken en dan met een multimeter meten welk lipje Tip is en welk lipje Ring/Sleeve.

Signaal gaat naar Tip. Aarde gaat naar (Ring/)Sleeve.

Aarde = aarde (in dit geval), waar de aardes precies samen komen maakt niet zo veel uit. De behuizing geleidt in de meeste gevallen ook, dus de aarde verbinding van de ene jack bus naar de andere is overkill. Die verbinding is er al via de behuizing.

Kan je hier wat mee?

matto
17 december 2009, 15:36
Als je in het stereo jack chassis een stereo jack plugt dan moet je even meten welke poot aan de ring zit, de ring moet aan de min van de batterij aansluiting komen.
De sleeve( het langste deel van de plug) komt aan massa de overblijvende poot is dan signaal.

Brewskie
17 december 2009, 19:04
ponq, matto...het is gelukt. Bedankt. Hij doet het.

Maar, zoals te verwachten heb ik nog wel wat problemen. Het fuzz geluid klinkt goed, maar ebt vrij snel weg, na de aanslag. ONgeveer na 2 seconden. En de lamp brandt niet vanaf het moment van inschakelen. Maar als je goed kijkt brandt hij wel (lichtjes) als je aanslaat, maar gaat ook uit gelijk met het snel wegebben van het geluid.

Hoe kan dat nou ?:(

RoelTM
17 december 2009, 20:40
Kinkt als een lege batterij, of verkeerde adapter...

Brewskie
17 december 2009, 21:27
Kinkt als een lege batterij, of verkeerde adapter...

De batterij was inderdaad leeg. Met de adapter erop (1 spot) sterft hij niet meer direct weg. De LED blijft echter niet aan. Alleen bij het aanslaan licht hij op.

Plant
17 december 2009, 21:35
De batterij was inderdaad leeg. Met de adapter erop (1 spot) sterft hij niet meer direct weg. De LED blijft echter niet aan. Alleen bij het aanslaan licht hij op.

Is dat alleen als het effekt aanstaat? Het lijkt erop dat de LED via de schakelaar op de uitgang van het effekt wordt aangesloten en nu een soort piek-detektor of 1 LED VU-metertje is.

Brewskie
17 december 2009, 22:27
Is dat alleen als het effekt aanstaat? Het lijkt erop dat de LED via de schakelaar op de uitgang van het effekt wordt aangesloten en nu een soort piek-detektor of 1 LED VU-metertje is.

Ja, alleen als hij ingeschakeld werd. Met de nadruk op 'werd', want nu dat ik de elektronica in de behuizing heb gedaan, doet hij het helemaal niet meer. Geen lampje, ook niet bij aanslaan. Geen geluid als hij aanstaat. Alleen nog geluid bij bypass. Als ik de adapter er op aansluit, krijg ik er wel een bak ruis bij, als hij aanstaat. Valt toch weer tegen. En de solderingen zijn nog wel allemaal zo netjes.

Brewskie
17 december 2009, 22:58
Inmiddels weer alle elektronica uit de behuizing gehaald. En nu doet de Fuzz het wel weer. Eigenlijk zelfde status als voor de inbouw. Lampje licht weer op bij het aanslaan. ...En ik kreeg een engelse radiozender door op het apparaat. Heb ik een middengolf radio gebouwd ?

RoelTM
17 december 2009, 23:11
Die radio komt waarschijnlijk doordat hij niet in een metalen behuizing zit, dat schermt namelijk af.

Dat ie het niet doet komt waarschijnlijk doordat hij in een metalen behuizing zit. Een van je componenten (waarschijnlijk iets met de jacks of pots) raakt de behuizing, waardoor het signaal de verkeerde kant opgaat, waarschijnlijk van component naar component via de behuizing.

Brewskie
18 december 2009, 00:03
Ja, er komen 4 draden (zwart) uit op de aarde-connector van de input-jack, die direct in verbinding staat met het chassis van de jack, die vervolgens direct verbinding maakt met de behuizing. In de beschrijving staat niets over isolatie. Maar ik ben er nu wel achter dat het daar mee te maken heeft. Nu dat alles eruit gehaald is, werkt ie weer en als ik met het chassis van de input jack de behuizing aanraak, stopt ie direct.

nico verduin
18 december 2009, 07:37
Hier heb je de datasheet van dat ding: http://www.switchcraft.com/products/pdf_files/jack-90_schematic.pdf

Brewskie
18 december 2009, 08:11
Hier heb je de datasheet van dat ding: http://www.switchcraft.com/products/pdf_files/jack-90_schematic.pdf

Dank je, Nico. Die pdf toont inderdaad de jack's die door Newtone ook in hun getekende schema is afgebeeld, welke ook in mijn openingspost is afgebeeld.

Ik ondervind nog wel problemen. De fuzz doet het dus, maar niet meer als ik de input jack aan de behuizing vastzet. Ik heb dus het idee dat de zwarte draden niet goed zitten. Ik overweeg nu de behuizing te isoleren tov de jack-schroefdraad (sleeve?). Maar ik heb toch de indruk dat dit niet nodig zou zijn. Alhoewel, op bijgesloten link staat links bovenin ook iets over insulated tov het panel.

Ik heb het idee dat deze beschrijving op deze site hoort bij de jacks die jullie gebruiken in het schema dat jullie getekend hebben. Daar zie je ook een schuine kant op het chassis van de Jack. De door jullie geleverde jacks hebben en andere layout.
http://www.switchcraft.com/products/pdf_files/jack-90_schematic.pdf

Ik weet het nu even niet meer. Dit plaatje schijnt bij de geleverde jacks te horen. http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=3782.0;attach=4278 ;image

Brewskie
18 december 2009, 17:03
De Fuzz doet het (...afgezien van de LED).

Mijn aanpak: alles er eerst uit gehaald. Daarna met de batterij en gitaar en de versterker erop aangesloten de boel weer stap voor stap ingemonteerd. Het bleek te maken te hebben met het printje dat de behuizing raakte. Er zitten mooie voetjes bij geleverd die de afstand houden tot de zijkant, maar nu raakte hij de onderkant van de behuizing. Ik heb de voetjes iets hoger geplaatst. Volgende keer neem ik wel een grotere behuizing. Ik vind dit toch te krap. De jacks moest ik ook al de lipjes buigen, omdat ze anders tegen elkaar aan komen. Ik heb tijdens het bouwproces wat foto's gemaakt. Die zal ik even in een aparte topic plaatsen.

Groet, Brewskie.