PDA

View Full Version : Hoe werkt dit boost pedaal?



kalmah
17 december 2009, 13:32
Beste forummers,

Weet iemand of met dit pedaal alleen het volume verhoogd wordt, of dat het meer een soort van boost is waarmee je een hoeveelheid vervorming krijgt?

http://i299.photobucket.com/albums/mm289/ruudalberink/rathamp.jpg

Bedankt!

interessander
17 december 2009, 13:37
Volgens mij doe je het met deze juist andersom, 100% volume is je solo sound, en met de potmeter stel je een lager volume in voor je normale sound. Het is dus geen booster maar een soort preset volumeknop.

HaroldA
17 december 2009, 13:58
Beste forummers,

Weet iemand of met dit pedaal alleen het volume verhoogd wordt, of dat het meer een soort van boost is waarmee je een hoeveelheid vervorming krijgt?

Bedankt!

Zit er een 9v of een batterij aansluiting op? Anders lijkt het me dat het inderdaad een passieve volumeknop is.

Zoiets gebruik ik ook om m'n JCM 800 clean te krijgen.

interessander
17 december 2009, 14:00
Het is een passief pedaal, en ik neem aan dat het niet al te duur hoeft te zijn om dit zelf te fabriceren.

kalmah
17 december 2009, 14:15
Dus hij verlaagd het volume eigenlijk?
Nja, maakt ook al weinig uit ;)
Als ik maar geen vervorming van het geluid krijg, want dat heb ik met de boost knop op mijn versterker wel.. en dat is lelijk :seriousf:

G.G.
17 december 2009, 16:41
Het is een passief pedaal, en ik neem aan dat het niet al te duur hoeft te zijn om dit zelf te fabriceren.

Als het een passief doosje is (denk het wel, anders hadden ze wel een leuk LEDje aangebracht), is het niet duur te maken. 2 jacks, een potmeter en knop en een doosje en footswitch (laatste twee zijn het duurst)

EDIT: zit wel een ledje in. Zag op duitse sites dat ie tussen de €45 en €69 kost.

HaroldA
17 december 2009, 16:43
Als het een passief doosje is (denk het wel, anders hadden ze wel een leuk LEDje aangebracht), is het niet duur te maken. 2 jacks, een potmeter en knop en een doosje en footswitch (laatste twee zijn het duurst)

Eigenlijk moet je ook een weerstandje en condensator toevoegen... :sssh:

interessander
17 december 2009, 16:44
Het vreemde is dat ik ergens een andere foto zag en er is nergens een dc bus aanwezig, maar het lijkt er op dat het puntje van de i van switch een groene LED is...

kalmah
17 december 2009, 18:30
Dat lijkt mij ook. En dat betekent dus dat het pedaal actief is, en dus het volume zelf verhoogd? (en vervormd?)

G.G.
17 december 2009, 19:31
Eigenlijk moet je ook een weerstandje en condensator toevoegen... :sssh:

Tuurlijk, treblebleed cap.

G.G.
17 december 2009, 19:32
Dat lijkt mij ook. En dat betekent dus dat het pedaal actief is, en dus het volume zelf verhoogd? (en vervormd?)

Hij hoeft niets te verhogen. Voeding kan ook alleen voor de led zijn. Denk eerder dat de solostand TB is.

Dick Wolkendeck
18 december 2009, 09:12
Eigenlijk moet je ook een weerstandje en condensator toevoegen... :sssh:

Ik heb er zelf eentje laten knutselen, zonder concensator want ik heb hem in de effectsloop (serieel), na de output van mijn replifex. Die replifex heeft een laagohmige uitgang, dus is er geen condensator nodig.

Er zit wel een relais in dat via de channel switches van de replifex aan en uit wordt geschakeld. Dus ik programmeer aan/uit mee in de replifex preset.

Swan
18 december 2009, 11:40
Dat lijkt mij ook. En dat betekent dus dat het pedaal actief is, en dus het volume zelf verhoogd? (en vervormd?)

volume verhogen =/= vervorming, je hebt ook boosters die heel lang clean blijven zoals de SHO. natuurlijk moet je wel een amp hebben die genoeg headroom heeft.

Mitch
18 december 2009, 15:46
Ik ken het pedaal. Er zit inderdaad een ledje in en daar is de voeding voor. Verder is het inderdaad een passieve volumepot. Het aardige is wel dat de led brandt als het pedaal UIT staat. Dan sta je immers in de solo-stand ;)