PDA

View Full Version : Duraline glas vlak?



Gitaar1982
17 december 2009, 05:33
Ik heb een tijdje geleden een glazen plaat van het merk
duraline gekocht bij de Gamma.

Ik heb nu een glazen plaat nodig voor het vlakken van
mijn schaaf. Ik vraag mij af of ik de glazen plaat van het
merk Duraline hiervoor kan gebruiken. Ik heb helaas
geen straightedge om dit te controleren(hoe heet dit in
het Nederlands trouwens?)

De glazen plaat is iets van 60cm lang, 25 cm breed en
12 mm dik.

Kan helaas niet de site vinden van Duraline om hun
klantenservice dit te vragen. Vandaar mijn vraag hier.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Gitaar1982

Gearjunkie
17 december 2009, 07:28
Je bedoelt een haakse hoek?? Die haal je toch voor een paar euro's? Altijd handig.

stijnkenens
17 december 2009, 08:10
Je kan ook een waterpas gebruiken, denk ik.
Maar over duraline kan ik je niets vertellen.


s.

Gitaar1982
17 december 2009, 09:31
Gearjunkie, nee ik een liniaal van 50 cm of langer die echt
zeer vlak is. Heet in het Engels straight edge.

Stijnkenens, ik moet een vlakke plaat hebben waar ik schuurpapier
op kan zetten/vastplakken. Dan kan ik mijn schaaf op vlakken. Gewoon
wat lijnen tekenen op de zool van de schaaf en dan heen en weer over
het schuurpapier heen gaan. Dan naar de lijnen kijken en daarmee
kun je dan beoordelen waar het hol is of juist te hoog. Dat kan niet met
een waterpas.

Ik lees dat floatglas echt vlak is. Floatglas is helder glas en aan de zijkanten
is het groen/geel lees ik. De glazen plaat die ik heb, heeft dat ook, maar ik
denk toch dat ik zo een straight edge koop. Ook handig als ik later moet
checken of de nek mooi vlak is.


Gitaar

flitslicht
17 december 2009, 10:00
Het lijkt me dat als je een echt vlakke plaat glas hebt je die ook op een echt vlakke ondergrond moet neerleggen, want elk materiaal buigt door. Misschien is het een idee om de rand van een rechtopstaande plaat glas te gebruiken als referentie? Die worden in een industrieel proces gefabriceerd en misschien op een 'rolbaan'? Dan zou de rand vanzelf (nagenoeg) echt recht moeten zijn lijkt me.

Ik zit hier ook een beetje mee. Ik heb nu een aluminium vierkant buis om fretjes te vlakken en zit te bedenken hoe ik kan controleren of hij echt recht is en zo nee hoe ik hem rechter kan maken.

ernieman
17 december 2009, 10:35
helemaal geen rechte lat nodig hoor.
Gewoon de glasplaat (12mm is dik genoeg tegen doorbuigen volgens mij) neerleggen op je tafel/werkbank (even controleren of die tafel waterpas is) en dan een glas water over de glasplaat leeggieten. Blijft dat water ergens staan (vreemd patroon) of loopt het ervan af in allerlei richtingen, dan zit je met een niet al te vlakke plaat. Vormt er zich een mooie gladde waterspiegel, dan zit je wel snor denk ik. zorg er wel voor dat de plaat dan ontvet is, anders krijg je misschien een vals negatief resultaat).
Voor een echt vlakke schaaf, kun je hem het beste laten glad frezen toch? Maar dan nog, zelfs met een schaf die niet honderd procent vlak is kun je nog goed schaven hoor.

Succes!

flitslicht
17 december 2009, 10:42
Water heeft wel een vrij hoge oppervlaktespanning, vraag me af hoe nauwkeurig dat in praktijk uitpakt.

ernieman
17 december 2009, 12:30
goed, ok, dan pak je een glas cola, is je schaaf meteen beschermd tegen roest daarna :p

Gitaar1982
18 december 2009, 02:19
flitslicht, ja het is echt irritant wanneer je niet zeker
weet of je echt nauwkeurig bezig bent.

Ik weet niet of een vierkant aluminium buis echt recht
is, maar ik denk het niet. Misschien wel recht genoeg
waar jij het voor gebruikt.

Gitaar

gengar
18 december 2009, 13:01
jongens, wat een gedoe. Een glasplaat is normaal vlak, kijk er een keer langsaf als je geen lineaal hebt en dan kun je zien of dat inderdaad zo is. Glas is bij uitstek het materiaal om een vlakke ondergrond te creeren en buigt echt helemaal niet graag door.

flitslicht
18 december 2009, 14:20
Een stuk glas buigt wel degelijk door. Ga maar eens 's avonds voor het raam staan met binnen het licht aan zodat je de kamer gereflecteerd ziet. Duw je in het midden op de ruit dan zie je de reflectie veranderen, maw de ruit buigt door. Als je een ruit dus op een enigszins holle of bolle werktafel legt neemt de ruit de vorm van de werkbank aan. Hoe dunner de ruit hoe makkelijker dit gaat.

Die aluminium buis die ik heb is een zgn. 'rij' die stukadoors gebruiken om stukwerk vlak te maken. Nadat ik de uiteinden wat heb bijgeschuurd lijkt hij behoorlijk recht. Ik heb dat oa gecontroleerd met de zijkant van de ruit die wij als 'douchegordijn' gebruiken. Ik krijg er nergens een velletje papier tussen als ik hem daar tegen aan houd.

De buis is 6 x 4 cm bij een meter en de wand is 2mm dik. Het is vrij makkelijk om hem een of twee mm door te laten buigen als je kracht zet in het midden. Ik ga hem daarom vol gooien met cement (en nog een kleinere alu buis erin als extra wapening) om de buigzaamheid te minimaliseren. Er moet 5 kg cement in en daarom verwachtik dat ik bij het vlakken straks helemaal geen kracht meer hoef te zetten maar het gewicht het werk kan laten doen. Dat zou een zeer vlak resultaat moeten opleveren.

Mattia
18 december 2009, 14:23
Sorry hoor, maar als je nog geen 'straightedge' hebt, moet je NU eentje gaan kopen. Essentieel stuk gereedschap. Axminster heeft een 'japanse' van 40cm die best aardig is, en goed vlak (vergeleken met de andere twee die ik heb, een van veritas uit alu, eentje van Dick Gereedschap in duitsland, groot, zwaar, duur maar prima). Dat kan je dan gebruiken om te kijken of iets vlak is.

Heb je zwz nodig als je een goede setup wil doen, met goed fretwerk. Anders zijn alle andere vlakbezigheden nogal onzinnig.

flitslicht
18 december 2009, 14:55
Goeie tip, bedankt. Als je gaat googelen op 'straight edge' krijg je vooral links naar een leefwijze zonder drank, drugs en rock&roll :) Vraag me wel af hoe straight zo'n edge van 1 meter lang nog is als je hem hebt laten opsturen...

gengar
18 december 2009, 20:28
natuurlijk kan glas een beetje buigen maar de verhouding dikte glas tov grootte van de glasplaat bij een ruit wat jij noemt is totaal niet in verhouding met een stuk glas, liefst een beetje dik glas, van 20 bij 30 cm. En daarom gebruikt iedereen glas als ze schuurpapier op een hele vlakke ondergrond willen plakken, omdat het A) heel erg vlak is en B) heel erg vlak blijft.

Nogmaals een straightedge is een lineaal, niks meer en niks minder. Bij de goeie gereedschapszaak koop je een goede en daar betaal je dan ook voor, de tolerantie staat op de lineaal vermeld en deze bepaalt hoe recht hij eigenlijk is.

flitslicht
18 december 2009, 23:01
natuurlijk kan glas een beetje buigen maar de verhouding dikte glas tov grootte van de glasplaat bij een ruit wat jij noemt is totaal niet in verhouding met een stuk glas, liefst een beetje dik glas, van 20 bij 30 cm. En daarom gebruikt iedereen glas als ze schuurpapier op een hele vlakke ondergrond willen plakken, omdat het A) heel erg vlak is en B) heel erg vlak blijft.


Maar je wilt ook een heel kleine tolerantie aanhouden, iets van 1/10mm, dat kan zo'n stuk glas ongetwijfeld wel buigen. Leg je nu dat stuk glas van 20x30cm op een werkbank en ga je er kracht op uitoefenen met een schaaf om die te vlakken met schuurpapier, dan neemt het stuk glas gewoon de vorm aan van je werkbank.

Maar ja, ik ben geen gitaarbouwer, dus wat weet ik?

Gitaar1982
18 december 2009, 23:19
Sorry hoor, maar als je nog geen 'straightedge' hebt, moet je NU eentje gaan kopen. Essentieel stuk gereedschap. Axminster heeft een 'japanse' van 40cm die best aardig is, en goed vlak (vergeleken met de andere twee die ik heb, een van veritas uit alu, eentje van Dick Gereedschap in duitsland, groot, zwaar, duur maar prima). Dat kan je dan gebruiken om te kijken of iets vlak is.

Heb je zwz nodig als je een goede setup wil doen, met goed fretwerk. Anders zijn alle andere vlakbezigheden nogal onzinnig.

Ik heb deze gezien:

http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=783391&name=straight+edge&user_search=1&sfile=1&jump=0

http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=364270&name=straight+edge&user_search=1&sfile=1&jump=44

http://www.tilgear.info/products/44/120/kinex_straight_edge_500mm/

http://www.praezisionstools.com/mwgpt/lineale/flachlineal/stahl874_2/Flachlineal_Z032020500.html

12micrometer deviantie over de gehele lengte. Volgens mij 2 keer zo
goed als die Veritas. Of dat ook iets uitmaakt geen idee.

Deze laatste site heeft heel veel verschillende maten en lijkt het goedkoopst.

Is een straightedge(nogmaals hoe heet dit in het Nederlands?) met een ''beveled edge'' beter voor instrumentenbouw?

Gitaar

Mattia
19 december 2009, 02:38
Haarlineaal. Een 'straight edge' is puur om te kijken of iets recht is, en moet dus stijf zijn. Liefst heb ik er een met een 'scherpe' rand zoals die van Axminster, maar die laatste link ziet er ook aardig uit. Heb wel die tweede van axminster als 'backup' en voor kortere stukjes, rechtheid gecheckt met de 'echte'. Die een na laatste lijkt me minder, gezien het 'not intended for high precision engineering use' stukje info. Gitaarbouw moet je benaderen met de nauwkeurigheid van een ingenieur/metaalbewerker, niet met de standaarden van de gemiddelde houtbewerker.

oigun
19 december 2009, 09:04
On-Topic: Een schaafzool of een wetsteen kun je vlakken door een speciaal slijppoeder op een glasplaat te strooien(vlakgrit (http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=4&sid=29&pid=554&detail=true&title=Slijpen%20en%20wetten&subtitle=Slimme%20hulpjes%20voor%20handmatig%20sli jpen%20en%20wetten)). Als je een beetje dik glas hebt zou ik me over de vlakheid geen zorgen maken...
Meestal is de zool van een stalen scaaf nog wel vlak en zijn alleen de zijkanten wat beschadigd(tenzij je er bakstenen mee hebt geschaaft:crazyhappy:). Met een zoete vijl en een wetsteen kun je deze weghalen en schaaft ie weer perfect.

Gitaar1982
19 december 2009, 09:04
Haarlineaal. Een 'straight edge' is puur om te kijken of iets recht is, en moet dus stijf zijn. Liefst heb ik er een met een 'scherpe' rand zoals die van Axminster, maar die laatste link ziet er ook aardig uit. Heb wel die tweede van axminster als 'backup' en voor kortere stukjes, rechtheid gecheckt met de 'echte'. Die een na laatste lijkt me minder, gezien het 'not intended for high precision engineering use' stukje info. Gitaarbouw moet je benaderen met de nauwkeurigheid van een ingenieur/metaalbewerker, niet met de standaarden van de gemiddelde houtbewerker.

Perfect! En bedankt voor dat de laatste zin, dat was ik helemaal vergeten
te vragen.

Jammer dat die haarlinealen zo duur zijn.:eek:

Gitaar1982
19 december 2009, 09:10
On-Topic: Een schaafzool of een wetsteen kun je vlakken door een speciaal slijppoeder op een glasplaat te strooien(vlakgrit (http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=4&sid=29&pid=554&detail=true&title=Slijpen%20en%20wetten&subtitle=Slimme%20hulpjes%20voor%20handmatig%20sli jpen%20en%20wetten)). Als je een beetje dik glas hebt zou ik me over de vlakheid geen zorgen maken...
Meestal is de zool van een stalen scaaf nog wel vlak en zijn alleen de zijkanten wat beschadigd(tenzij je er bakstenen mee hebt geschaaft:crazyhappy:). Met een zoete vijl en een wetsteen kun je deze weghalen en schaaft ie weer perfect.

Ja, zo doe ik het ook. Alleen is niet al het glas vlak. Ik denk wel
dat de glazen plaat die ik heb vlak is, maar ja daar heb je het dan ''Ik denk...''
weet dus niet zeker.

Oh ja, ik lijm schuupapier op het glas. Ik strooi geen slijppoeder op het glas.Volgens mij slijp je dan toch ook het glas of niet?

Een graniet tegel zou ook kunnen lees ik:

http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-Small-Granite-Surface-Plate-210861.htm

Best duur. Ik kijk weleens in de bouwmarkten, maar daar zijn die tegels
een stuk dunner en worden ze alleen per pak verkocht. Ook is het zo
dat de randen niet vlak zijn d8 ik.

Gitaar

gengar
19 december 2009, 10:25
Een haarliniaal is een mesrei, een straightedge hoeft geen haarliniaal te zijn maar is wel altijd een liniaal. Alhoewel een goede mesrei bij uitstek geschikt is voor wat we willen.

Maar even los van de theorie en naar de praktijk. Ik kan je beloven dat je met een stuk dik mdf en een liniaal van een tientje al beter vlakwerk kunt leveren dan bij 98procent van de gitaren die nieuw in het rek hangen.
Ik heb op dit moment weer 6 gitaren waarvan de tong te hoog ligt en de welbekende bump rond de 14e fret te zien is.
Dus ik vind je benadering goed, maar onthoudt dat je niet met toleranties hoeft te werken van micrometers. Maar ik ben ook altijd een voorstander van goed gereedschap dus als je het gaat doen zoals je nu aan het beschrijven bent met de betreffende straightedgehaarliniaalmesreilinialen dan heb je in ieder geval het perfecte uitgangspunt.;)