PDA

View Full Version : Spelen en zingen



ellisvertellis
17 december 2009, 01:51
Hallo,

gitaar spelen in een band lukt, zingen eventueel ook wel, maar beiden... :o

Zijn er truukjes, weetjes, "foefkes" voor? Is het gewoon oefenen of kunnen sommige mensen het gewoon niet en anderen wel, zoiets als het bekende buikje-draaien-kopje-wrijven?

Benieuwd...

Ellis

pimmetje
17 december 2009, 09:56
Allereerst: zorg dat je beide partijen echt kent.
Als je moet denken over je tekst, dan is de kans groot dat je iets op je gitaar verneukt. Andersom, als je bezig moet zijn met je gitaar, dan gaat je zang eraan. Live kan dat zelfs versterkt overkomen, omdat je plots naar je gitaar kijkt en dus naar beneden zingt ipv in de mic.

Om het samen spelen te oefenen, kan 't helpen om echt ff ervoor te gaan zitten en bepaalde woorden aan bepaalde aanslagen te koppelen. Op die manier kan je de start en de accenten, en daarmee enige flow, juist krijgen. Persoonlijk deed ik dat koppelen echt op papier om dan met de metronoom erbij die zooi er langzaam in te stampen.

Als het tegelijk spelen en zingen ECHT niet wil, kan 't soms helpen om de gitaarpartij te spelen terwijl je heel bewust iets anders doet. Naar buiten kijken tijdens het spelen kan al genoeg zijn. Dan gaat 't zeg maar om een soort ontkoppeling voordat je de gitaarpartij ergens anders mee kan koppelen.

En als je de twee partijen dan eindelijk samen kan oefenen, is 't idd gewoon dood-oefenen. Spelen totdat je 't eigenlijk kan dromen en met beide partijen een beetje kan spelen zonder dat het hele kaartenhuis ineen dondert :D.
Na een tijdje wordt 't natuurlijk steeds meer tweede natuur en kan je veel makkelijker nieuwe partijen vrijwel tegelijk instuderen.

Dribbel_
20 december 2009, 15:36
Makkelijkste vond ik is als je steeds aan het begin van een maat alleen het akkoord aanslaat, dus vooral zingen en af en toe een akkoord, en dat steeds een beetje uitbreiden

CowGuitar
20 december 2009, 17:37
Goed op de timing letten. Bewust weten op welke tel je met wat moet beginnen.

ACSlater
30 december 2009, 22:38
Nog even inhaken;

Het vergt een goeie vorm van multitasking (is geen mooi nederlands woord voor helaas) en dat kun je leren door dingen veel te doen. In het begin heb je het druk zat met gitaarspelen, daarna zingen en voordat je het weet heb je nog aandacht over voor het op elkaar letten in de band of in het publiek zoeken naar wat lekkers voor na de show. Zorg steeds dat je de basis van het ene goed voor elkaar hebt, voordat je met het andere begint. Sommige mensen leren het nooit en zo ken ik een zanger/gitarist van een ouwe mannenbandje die zowat op elke gitaaraanslag, een accent in zijn zang legt. Dat is echt om je aan dood te ergeren.
In tegenstelling tot wat er veel op feestjes wordt geroepen (voornamelijk door vrouwen) zijn mannen beter in multitasken maar dit geheel terzijde :)

JvD.
31 december 2009, 00:51
ik verdeelde vroeger mijn hele tekst in lettergrepen. en dan keek ik wat ik met de gitaar deed bij welke lettergreep. en dan eerst sloom oefenen. opeens kun je het.

Di Stefano
31 december 2009, 16:48
Ik had er nooit echt superveel problemen mee, maar het zingen/spelen lukt bijna vanzelf sinds ik ben beginnen drummen. Het helpt echt enorm voor je 'coordinatiegevoel', of hoe ik het ook moet noemen.

Muzieknono
11 januari 2010, 09:37
Ik ben het ook aan het leren nu en vind het behoorlijk lastig, heb het gevoel dat ik eerst het gitaargedeelte blindelings moet kunnen spelen voor ik me kan concentreren op zingen.
Grtz. Dirk Jan :B

m@rijn
11 januari 2010, 11:37
je start best met akkoorden en zang tegelijk. Tokkelen is al heel wat moeilijker omdat je dan ook (soms) nog eens met verschillende ritmes zit.
start met een eenvoudig liedje als bv boulevard of broken dreams van green day. 2 akkoorden per maat en zang erover. Als je dit eens kunt, dan kun je gaan uitbreiden.

ellisvertellis
11 januari 2010, 11:47
De akkoorden lukken bij mij wel (meestal), de moeilijkheden beginnen bij het spelen van een totaal andere melodie dan de die van zanglijn. Het is dan een beetje alsof je twee nummers door elkaar moet voortbrengen.

Bedankt voor de tips alvast trouwens iedereen!

OJee
12 januari 2010, 23:01
Het gekke is dat ik altijd in mijn hoofd moet mee zingen met een nummer om het goed te kunnen spelen (ik zing zelf niet in de band, alleen wat backing). Ook in de solo's van de andere gitarist, 'hoor' ik de tekst van het nummer. De accoordenovergangen die ik ook meestal op basis van de tekst. De melodielijn en de akkoorden hoor ik als één geheel. Ik heb er dan ook geen moeite mee om te spelen en te zingen. Juist ik ik niet zing, is het voor mij juist moeilijker...


OJ