PDA

View Full Version : Ervaring brugpickups (Dimarzio, SD)



caliban
16 december 2009, 22:59
Enkele interessante pickups op internet gezien. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? (telkens brug)

De dimarzio d-activator en de d-activator-x. De x heeft iets weg van de x2n heb ik een vaak vermoeden, maar dan minder scherp. De gewone lijkt me gewoon een mooie high-outputter.

De Seymour Duncan alternative-8, alnico-8 magneet, geen idee wat ik hiervan zou moeten verwachten. Ik heb een Distortion, klinkt super (ceramische magneet), maar ik lees dat de alnico wat zachter zou klinken.

Orpheo
16 december 2009, 23:50
de dimarzio d activator in de brug is FEL. echt, heel fel, en imho weinig kloten. de x-versie is wat vetter, maar by no means een x2n. die is bagger en baggervet.

de alternative 8 is een totaal ander beest. de draaddikte is 'geheim' maar ik vermeod dat het een JB is met meer draad op de spoel, dus het snijdt wat hoog wat als je er een alnico5 in zou zetten om 't te vergelijken met een JB, en het drukt wat harder het mids door en het laag is meer aanwezig. Een alnico 8 is niet per definitie zwakker dan de ceramische magneet uit de duncan distortion. Nja, niet zozeer qua output dan. hij heeft minder sterkte, maar daardoor kan de snaar langer resoneren, en dat geeft je meer output, simpel gezegd.

een alnico8 is de tussenweg tussen de alnico5 en ceramisch. Het heeft de output van een ceramisch magneet, maar niet de stringpull, niet het neuzig mid, niet die fizz, en wel de ballen en karakter en dynamiek die je in je alnico5 aantreft.

Ik vind de duncan distortion/jb (zelfde spoelen!) met een alnico8 een van de beste pickups, voor iedere stijl. hij gaat met de A8 meer twangen dan met de A5 of cer. en hij is strakker met gain. gesplit krijg je een heel lekker quacky geluid, maar voor metal is 't gewoon een beest. Echt een bruut tonebeest. pinches vliegen eruit zoals je nooit hebt ervaren.Ik heb een flinke lading elementen, en de alnico8 pickups steken er altijd met kop en schouders bovenuit. Ik ga ook niet voor niks een flinke stapel aanpassen met zo'n magneet. ook de pafs.

caliban
17 december 2009, 01:27
Dus op zich is de alternative zeker aan te raden? (Eigenlijk hetgeen jij zegt te maken, maar dan met meer draad op de spoel)
Thanks :)

frekie
17 december 2009, 11:03
GFS Power Rails, leuk budget alternatief. Hoog afstellen, tegen de snaren aan bijna. Heel lekker voor metal of hardrock. (Heb ik te koop, PM me maar).

Orpheo
17 december 2009, 12:18
Dus op zich is de alternative zeker aan te raden? (Eigenlijk hetgeen jij zegt te maken, maar dan met meer draad op de spoel)
Thanks :)

de alt8 is toch anders dan de JB. de JB met alnico8 snijdt veel harder zeg maar dan de alt8. ik vind de jb8 lekkerder dan de alt8, en, tis goedkoper.

caliban
17 december 2009, 14:47
de alt8 is toch anders dan de JB. de JB met alnico8 snijdt veel harder zeg maar dan de alt8. ik vind de jb8 lekkerder dan de alt8, en, tis goedkoper.

Waar haal je de magneten ergens om eronder te veranderen?

caliban
17 december 2009, 14:51
Kan iemand die GFS'en nader toelichten? Ook een ceramische magneet lees ik. Vergelijkbaar met een ander type pickup.

Ik lees ook dingen over Dimarzio-PU's, die minder treble achtig zouden zijn dan SD's. Wat moet ik me hierbij voorstellen, minder scherp?

Orpheo
17 december 2009, 15:09
Kan iemand die GFS'en nader toelichten? Ook een ceramische magneet lees ik. Vergelijkbaar met een ander type pickup.

Ik lees ook dingen over Dimarzio-PU's, die minder treble achtig zouden zijn dan SD's. Wat moet ik me hierbij voorstellen, minder scherp?

die crunchy rails lijken op de duncan JB qua tone, alleen dan minder dynamisch.

die magneten koop je bij wymoreguitars.com. tis n betrouwbare tent, heb er al veel gekocht (en hij is direct gelinkt met het duncan forum en het bedrijf zelf).

caliban
17 december 2009, 15:23
die crunchy rails lijken op de duncan JB qua tone, alleen dan minder dynamisch.

die magneten koop je bij wymoreguitars.com. tis n betrouwbare tent, heb er al veel gekocht (en hij is direct gelinkt met het duncan forum en het bedrijf zelf).

Oké ga ik een keer checken, de power rails zijn die vergelijkbaar met de crunchy rails?
Zo een GFS zou je dus kunnen gebruiken om een andere magneet onder in te steken (als alternatief op een JB met andere magneet onder in)?

caliban
17 december 2009, 15:42
Ik heb op de whymoreguitarsite problemen met mijn adres ingeven. Amerikanen denken er blijkbaar niet altijd aan dat niet elk land uit staten bestaat.

pol
17 december 2009, 15:48
ik ga ook es wat met die magneten spelen, is het moeilijk om die te verwisselen ? wat doe je dan, die 2 schroefjes onder de pickups losdraaien en kan de originele magneet dan zo los ?

caliban
17 december 2009, 15:54
Hier staat het een beetje uitgelegd

http://www.projectguitar.com/tut/barmagswap.htm

Orpheo
17 december 2009, 16:16
ik ga ook es wat met die magneten spelen, is het moeilijk om die te verwisselen ? wat doe je dan, die 2 schroefjes onder de pickups losdraaien en kan de originele magneet dan zo los ?

Jep thats it. Echt een eitje. Wees wel n beetje voorzichtig met de magneet. Pak je m iets te hard beet, dan kan ie breken. Pak na de wissel wel effe een föhn en verwarm m, dan smelt de was n beetje, en is ie weer mooi gepot.

Mail wymore effe, er is n bepaalde truc voor. Hun internetwinkel is niet geweldig maar de service des temeer. John, zo heet die vent geloof ik, is n shappelijke vent.

De powerrails zijn wat vetter, beetje ala superdistortion. Bij die rails zijn de magneten gelijk, de spoelen zijn anders. Magneetwissel kan bij nagenoeg ieder element.

caliban
18 december 2009, 14:13
Jep thats it. Echt een eitje. Wees wel n beetje voorzichtig met de magneet. Pak je m iets te hard beet, dan kan ie breken. Pak na de wissel wel effe een föhn en verwarm m, dan smelt de was n beetje, en is ie weer mooi gepot.

Mail wymore effe, er is n bepaalde truc voor. Hun internetwinkel is niet geweldig maar de service des temeer. John, zo heet die vent geloof ik, is n shappelijke vent.

De powerrails zijn wat vetter, beetje ala superdistortion. Bij die rails zijn de magneten gelijk, de spoelen zijn anders. Magneetwissel kan bij nagenoeg ieder element.

Zijn die GFS'en te vergelijken met Dimarzio dan? Ik denk dat ik sowieso een alternative 8 ga kopen, en een magneetje om te experimenteren (met de SD Distortion denk ik).

Orpheo, allereerst bedankt voor je zeer wijze/behulpzame antwoorden, maar nog een vraag iets specifieker:
Je spreekt over de JB8 die harder snijdt dan de ALT8 doet. Is dit in de zin van meer hoog, minder bas, en heeft een ALT meer output dan een JB met alnico 8?

Kan iemand nog een comment geven in verband met het verschil tussen SD en Dimarzio op vlak van trebly/scherp zijn?

Dank je

Orpheo
18 december 2009, 18:16
Zijn die GFS'en te vergelijken met Dimarzio dan? Ik denk dat ik sowieso een alternative 8 ga kopen, en een magneetje om te experimenteren (met de SD Distortion denk ik).

Orpheo, allereerst bedankt voor je zeer wijze/behulpzame antwoorden, maar nog een vraag iets specifieker:
Je spreekt over de JB8 die harder snijdt dan de ALT8 doet. Is dit in de zin van meer hoog, minder bas, en heeft een ALT meer output dan een JB met alnico 8?

Kan iemand nog een comment geven in verband met het verschil tussen SD en Dimarzio op vlak van trebly/scherp zijn?

Dank je
ik vind gfs ongeveer even dynamisch en/of vlak als dimarzio, correct.

De JB8 heeft een strakker laag en meer midhoog om te snijden zeg maar. ook meer hoog dan de alt8. de alt8 heeft meer midlaag en meer laag,en een wat lossere feel.

Je kunt niet duncan 1 op 1 vergelijken met dimarzio. het hangt af van element en element. maar wat ik WEL hoor, is dat dimarzio wat vlakker klinkt, wat minder dynamisch dan duncan.

caliban
18 december 2009, 23:14
ik vind gfs ongeveer even dynamisch en/of vlak als dimarzio, correct.

De JB8 heeft een strakker laag en meer midhoog om te snijden zeg maar. ook meer hoog dan de alt8. de alt8 heeft meer midlaag en meer laag,en een wat lossere feel.

Je kunt niet duncan 1 op 1 vergelijken met dimarzio. het hangt af van element en element. maar wat ik WEL hoor, is dat dimarzio wat vlakker klinkt, wat minder dynamisch dan duncan.

Bedankt :). De Distortion kan ik toch ook gebruiken om een JB8 van te maken, niet?