PDA

View Full Version : Engl--> z12-->??



macwilliams
16 december 2009, 20:50
Nu heb ik net mijn ENGL Z12 footswitch binnen maar hoe sluit ik deze aan op mijn ENGL (steve morse) amp?

Hoeveel kabels ga ik nodig hebben?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ook mijn G-major en de amp naar de footswitch "luistert"? Het liefst tegelijk.
Dus wanneer is op een trap dat hij de preamp instelling pakt en de G-major instelling.

Dit is zowaar helemaal nieuw voor mij en waarschijnlijk alles wat ik nu te horen krijg is jibberish...


-=hellup!=-

macwilliams
17 december 2009, 09:46
Nu niet allemaal tegelijk.

interessander
17 december 2009, 09:52
Waarschijnlijk zit er MIDI IN en THRU op, dan kun je de Z12 op je amp aansluiten met IN, en dan verbind je de G-major via de THRU. Je hebt dus twee midi kabels nodig.

iWishmaster
17 december 2009, 09:53
Hiervoor moet je in het rack forum kijken, Staat een enorme midi faq met alle antwoorden.

macwilliams
17 december 2009, 15:24
Maar dat topic is dat een sticky?

iWishmaster
17 december 2009, 20:43
Even gekeken: blijkbaar is het geen sticky meer. Maar hier isie:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90781&highlight=midi

macwilliams
17 december 2009, 21:49
Even gekeken: blijkbaar is het geen sticky meer. Maar hier isie:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=90781&highlight=midi

Bedankt,
ik had hem zo even aangesloten zoals interessander het aangaf en ben met de knoppen gaan spelen. Ik kreeg hem dus niet van de fabrieks instellingen af (gmajor) en moest dus eerst naar de site van TC om de handleiding te raadplegen. Na het indrukken van een paar knoppen lukte dat ook. En daarna lukte het ook om er een preamp kanaal er aan toe te voegen en op te slaan. De eerste poging was een fiasco want ik wist niet dat hij de amp mute ook opslaat. Dus ik zet de amp van standby (de mute dus) en geen geluid onder knop 1 wat ik ook deed. Maar dat is na enkele verwensingen en godslasterende woorden ook goed gekomen. Maar nu heb ik weer even de tijd om met de mogelijkheden te spelen.

Ik zal dit weekend de FAQ doornemen. En een langere midi kabel halen zodat de schakelplank ook op de grond kan liggen.

Is dit verkeerd geplaatste topic niet voor niks geweest.

Interessander, ook jij bedankt. :ok:

Henri H
17 december 2009, 22:03
Midi is best simpel, maar je kunt het zo ingewikkeld maken als jezelf wilt.
In jouw geval, met je G-Major en ENGL SM is het, als je de boel eenmaal hebt ingeregeld, de perfecte combi denk ik.
Heb je de Z12 nieuw gekocht?

PM me maar als je er niet uitkomt, misschien kan ik je wel helpen. :ok:

macwilliams
17 december 2009, 22:14
Bedankt Henri,
het gaat nu de goede kant op. Het volgende wat er moet gebeuren is het aansluiten van een laptop op de Major zodat de EQ ook bewerkt kan worden.

De Z12 is een tweedehandsje.

Henri H
17 december 2009, 23:39
Mooi dat het lukt. :)

Ik ken de G-Major niet zo goed, maar kun je de EQ niet met de knoppen van de G-Major zelf instellen?

macwilliams
18 december 2009, 05:14
Dat schijnt niet onmogelijk te zijn. Alleen snap ik er de ballen van.

Henri H
18 december 2009, 10:26
Wat ik gedaan heb met m'n Replifex:

- Standaard fabrieks-patches opgezocht die me wel bevielen.
- Hush (noisegate) uitgezet.
- Eventueel een klein beetje tweaken, opslaan en klaar.

Het kost wel wat tijd, en zeker als je nieuw bent wat midi en 19" multi-effects betreft, maar als je het eenmaal geprogrammeerd hebt, is het wel helemaal klaar.
Bovendien, als je het eenmaal snapt, is het ook niet ingewikkeld meer.
Ik heb de instellingen van mijn Replifex al zeker een half jaar niet meer gewijzigd, op de relais na dan.

Je kunt er ook mee naar B1, kunnen ze je vast wel helpen.
En je bent altijd welkom om hier een avondje langs te komen, evt. met je top erbij. (en de BBQ-gitaar ;))

macwilliams
18 december 2009, 10:48
Ga ik zeker doen maar dat word volgend jaar. :ok:

Er is nu plek voor 126 presets, zoveel ga ik nooit nodig hebben.
Zes heb ik er nu verzonnen of eigenlijk drie met clean en de zelfde drie met scheur. Naast de noisegate van de amp en de major heb ik ook nog een 1/2 19" noise supressor van boss liggen. Daar wil ik ook nog de EQ van hebben. Dan kunnen die naast elkaar boven op de Major liggen. Dan heb ik voor de andere fx loop nog wat extra geluiden. Ik kan me niet voorstellen nog meer nodig te hebben. Alleen stereo heb ik nog niet maar dan moet er nog een Steve morse amp bijkomen en een 4x12 cab. Dus dat wordt hem voorlopig niet.
Heb ook nog wat gelezen over phantom power voor het switchboard daar hangt nu een adapter aan en daar wil ik eigenlijk van af. Ook weer iets om me in te verdiepen. Dat ga ik wel even vragen bij B1.

Orpheo
18 december 2009, 11:49
en ik maar denken dat ik 't zwaar had met mijn SE en de z12...al die opties en presets, om gek van te worden soms ;)

macwilliams
18 december 2009, 12:56
Ik denk dat het even moeilijk is alleen heeft de se meer mogelijkheden.
Een licht dimmer waar ik enkel aan en uit kan schakelen. :D

macwilliams
19 december 2009, 18:14
Even ter aanvulling, de Steve morse doet niet aan phantom power. Dat word dus voeden met een adapter.

Henri H
19 december 2009, 20:38
Doet de G-Major ook niet aan phantom power?

Wat je alsnog zou kunnen doen:

- Adapter voor de Z-12 in hetzelfde stop contact als die van de G-Major
- 5-aderige (midi-)kabel kopen (de meeste midi-kabels hebben maar 3 aders!)
- 2 aders gebruiken voor 9V (de buitenste 2 zo uit m'n hoofd), de andere 3 aders voor midi
- verloop-snoertje maken met aan de ene kant 5-polige female-din (midi + 9V), aan de andere kant een midi-stekker (male) en een 9V stekkertje female.
Volgens mij kan de Z-12 door een 5 aderige din gevoed worden, dus een verloopstekker aan de kant v.d. Z-12 isniet nodig. Ook + en - maakt niet uit voor de Z-12 volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
wel kan ie zowel wisselspanning als ook gelijkspanning tussen 9 en 18 V(?!)aan.

Voila! "phantom power".

Houd wel rekening met de diameter v.d. 9V stekkertjes, die heb je in 2 maten ik dacht 2,1 en 2,5 mm. doorsnee.

Als je een hekel hebt aan hele kleine stekkertjes solderen kun je de midi-stekkers ook vervangen door 5-polige XLR-stekkers, is bovendien veel robuuster.

In principe werkt het ook zo bij mijn Replifex, die heeft gewoon 2 x 9V ingeplugd; één voor de Replifex zelf, en één voor de Z-12, fysiek gescheiden.

Edit: even uit de handleiding gekopieerd:
9 POWER SUPPLY socket - Foot controller power circuit:
If you do not route the power supply via the MIDI cable, you must connect an external power pack here. You can use standard power
packs that supply either 9-20 volts DC or 7-15 volts AC and approx. 300 mA current. Ensure the power pack you choose bears the
requisite safety certification. The polarity of the socket is insignificant.

macwilliams
20 december 2009, 12:52
Dat is ook een oplossing:ok: scheelt alweer een kabel over de grond.

jacksonarjan
19 juni 2013, 16:15
Misschien een domme vraag, Ik heb een engl special edition met een z12. Ik weet niet eens hoe het pedaal werkt. Hoe zou ik een mooie clean en een lead kunnen opslaan bijv. en werkt deze met of zonder adapter? gezien ik hem zonder adapter al wel aan heb gekregen via midi in geloof ik.

Henri H
20 juni 2013, 00:03
Daarvoor heb je de handleiding van de ENGL SE nodig, niet echt moeilijk....

jacksonarjan
20 juni 2013, 14:07
oke henri bedankt.