PDA

View Full Version : Bonamassa sound



VanMeekeren
16 december 2009, 19:56
Goedenavond!

Het spookt al een paar dagen door mijn hoofd, en ik kon er zelf eigenlijk niet echt uitkomen wát nu eigenlijk het antwoord is.

- Hoe komt Joe Bonamassa nu eigenlijk aan zijn sound?

Zijn sound is toch wel heel 'vreemd' vergeleken met andere artiesten in zijn stijl. Laag is strak distorted en dominant terwijl zijn hoog toch heerlijk erdoor prikt. Menigeen zou zeggen dat het hoog te nasaal is en niet genoeg aanwezig, ik daarentegen vind het voor zijn stijl zeker toepasselijk.

Maar waar ligt dat nou precies aan? Ik kon zelf twee redenen bedenken en daarbij ook nog twee redenen die niet zo voor de hand liggen misschien.

Logisch:
- Twee versterkers tegelijk
Hij gebruikt eigenlijk altijd zijn Silver Jubilee in combinatie met een andere amp. Soms een Dumble-based amp, soms een Plexi-achtige.

- Fuzz Face
Ik ken zelf eigenlijk zo'n pedaaltje niet zo goed, maar ik kan mij best indenken dat zoiets toch wel kan bijdragen aan zijn specifieke laag.

Minder logisch:
- Tubescreamer
Volgens een YouTube filmpje van de baas zelf heeft hij altijd een TS aanstaan, zou dit dan echt zoveel bijdragen?

- EV-speakers
Ik ken ze zelf niet, maar wat ik lees op internet, dan zouden dit heel neutrale/klinische speakers zijn. Zou dit dan bijdragen?


Wat denken jullie?

Van Meekeren

arcane
16 december 2009, 19:59
Misschien ook het feit dat hij met zijn vingers speelt en niet met een plectrum?

Verder misschien ook zijn (eerdere) gitaar, een tele-achtige met een metalen top.

VanMeekeren
16 december 2009, 22:49
Misschien ook het feit dat hij met zijn vingers speelt en niet met een plectrum?

Verder misschien ook zijn (eerdere) gitaar, een tele-achtige met een metalen top.

Muah, voor sommige gedeeltes is best te horen dat hij inderdaad met zijn vingers speelt. Ik doel eigenlijk wel op de stukken mét plectrum.

Ik weet van het bestaan van die rood/gouden tele, maar ik heb het idee dat zijn sound vooral rondom een Gibson LP is gebouwd.

Van Meekeren

zeiler
16 december 2009, 23:38
er loopt hier volgens mij iemand rond die met hem gespeeld heeft onlangs ;)!

misschien weet hij het? :D!

maar zijn sound is echt wel super inderdaad!!!

ellisvertellis
17 december 2009, 00:26
Ik kan best geloven dat hij altijd een TS gebruikt (of toch vaak). Het viel mij op hoeveel gain hij gebruikt en wat hij er allemaal mee doet (heb hem 3 weken geleden gezien). Hij zit constant te draaien aan die volumeknoppen, hij mengt beide elementen op zo'n manier dat hij uit elk element juist die portie power haalt die hij wil hebben, lijkt mij. Hij's niet de enige die dat doet, maar is er wel heel goed in :). Als je op die manier werkt heb je bijna nix anders meer nodig dan een bak gain om mee te beginnen, m.a.w. een TS.

Ik moet ook maar gokken hoor, da's wat ik toch dacht tijdens zijn gig. Kan er ook volledig naastzitten.




edit: wie is die mysterieuze figuur dan die de eer had met hem te mogen spelen??

Riky
17 december 2009, 20:09
vergeet ook niet het gebruik van delay. Hij heeft altijd een delay (en reverb) aanstaan. Wel subtiel, maar ook dat maakt je geluid voller.

Volgens mij heeft hij voor zijn sound veel inspiratie opgedaan bij Eric Johnson. Hoor duidelijk overeenkomsten.

http://www.youtube.com/watch?v=fBGP7P9FNn4 hij heeft zelfs een fuzzface van eric johnson gekregen:)
http://www.youtube.com/watch?v=I2yHFbT63ug

Verder klinkt het weer zo cliche, amar deze man heeft echt tone in zijn fingers. Hij heeft gewoon een hele mooi vibrato en kan erg goed snelle licks strak spelen.

Vroeger gerbuikte hij trouwens veeeeeeel meer pedalen dan hij nu doet.

ThaBluesBreaker
18 december 2009, 03:07
interessant topic, ik volg even

Brewskie
18 december 2009, 07:39
Hey everybody....
Heres how you do the delay thing.. 1st ( Jim your right) you need a wet and a delay amp.. Preferably two different kinds of overdrive. ex.Marshall/lFender or Marshall / Dumble.. Those are the two I use.. One side ( Marshall) put a DD-3 with all knobs set to 12 oclock, you may have to tweek them depending on the unit itself.. I have 6 DD-3s and they all sound a little different..Keeley makes a good version with a analog switch thats my current fav. Next take your Fender/ Dumble style amp use a out board reverb (ex Boss digital reverb or old fender spring) or if your amp has reverb so much the better. Disclaimer: the old Fender springs are a constant battle to keep working.. They sound great but are the crutch of my existence right now.. I carry 3, two in the trailer and one on the bus. Maybe one works right on any given day.. maybe... So delay on one side reverb on the other. This makes it all naturally separate both on stage and in the house.. Next is the most imortant thing. The Delay must be run through the effects loop.. Running a delay in front the amp is extremely difficult to handle. It runs away from you and its hard to control. The effects loop is the only answer.. Now as far as effects loops are concerned. Standard Marshall ones wired in series are the best.. Stay away from the ones wired parallel with all the knobs and controls and switches. They are way too much work and render poor results.. The rest is personal taste.. more subtle or wet or inbetween is up to you.. Its also important to realize that this is not my original recipe, its Eric Johnson's circa 1988. Got to give credit were its due. Lots of racking my brain trying to figure that one out. Thanks Joe Bonamassa

Toch wel lekker, zo'n toegankelijke muzikant.

VanMeekeren
18 december 2009, 14:46
Toch wel lekker, zo'n toegankelijke muzikant.

Ik vind dat echt super inderdaad! Joe blijft er (meestal) nog redelijk nuchter en open onder. Er zijn zeker wel andere mensen waar de arrogantie wel toeslaat.

Ik ben ook van plan om met twee heads tegelijk te spelen, ik ben dan wel van plan twee Marshall's te gebruiken. Ik denk dat je dan een heel rijke/volle sound krijgt met een complexe structuur. Plus dat je grapjes uit kan halen zoals in Brewskie's post.

Van Meekeren

JeroenSchaaf
18 december 2009, 15:12
Ja Mister Joe B!, had dit topic nog niet gezien!

Een stukje van hoe hij zijn geluid opbouwd:

- Een versterker staat altijd aan op crunch/medium gain ( de Marshall Silver Jubileum ) Dit gebruikt hij om aan een strakke sound te komen.
- Daarbij hangt altijd een Boss DD3 in de loop ( niet altijd aan )
- Daarnaast mengt hij hier versterkers bij in, zoals een plexi achtige ( met Mid boost ) of een dumble achtige.

- Bij de dumble achtige versterkers ( van Weelden, Carrol Ann, Two rock ) hangt in de loop een Boss Rv5 en een Boss DD-3. deze staan eigenlijk altijd aan. Om zo aan het ''gierende'' hoog te komen.

- De Tubescreamer gebruikt die om zijn geluid net even iets strakker te maken, zoals bij Just got Paid.

- De fuzzface ( die appart voor Eric Johnson is gebouwd, en toen uiteindelijk bij JB is gekomen ) Gebruikt die vaak samen met de Plexi achtige om zo een Eric Johnson geluid te krijgen :)

- Belangerijk deel van zijn settup zijn de Auralex isolation pads waar zijn speaker kasten op staan. Ook maakt hij gebruikt van een Plexiglass baffle die voor zijn 4x12's staan. Die halen al een hoop irritant hoog weg.

- En sids kort heeft hij de silver Jubileum via een Palmer speaker simulator naar de FOH gaan. en zo laat hij het geluid van de mic's plus de simlulator mixen.

Dat is het ongeveer! +/- vergeet vast nog wel wat maar dan typ ik het er nog wel bij.

stratestic
21 december 2009, 13:51
Mooi interview met veel foto's van Joe Bonamassa zijn spullen.
Zijn rack ziet er heel indrukwekkend uit.


http://www.jbonamassa.com/GUITAR%20PLAYER%20FEATURE%20STORY%2009.pdf

Luke-wannabe
21 december 2009, 14:04
Deze toon heeft mij ook lang bezig gehouden. Dat mooie viool-achtige Eric Johnson/Joe Bonamassa ronde hoog strakke laag achtig ding.
Wat ik wel tot de conclusie ben gekomen is dat je gewoon met vrij veel gain begint en een beetje met je volume- en toonknoppen de 'vorm' van het geluid maakt. Dat tophoog eraf waardoor je zelfs op je brugpickup een heel warm geluid krijgt.
Daarbij moet je ook op een andere manier spelen. Het is moeilijk om uit te leggen, maar je moet ook 'warm en soft' spelen ipv punchy en schel. Meer richting de hals, meer met je vingers.
Het lukt trouwens niet op een 1x12 combootje, je moet denk ik wel een halfstack minimaal hebben.

stratestic
21 december 2009, 14:31
Klopt van die volume en toon pot manier van spelen (:???:) voor een vioolachtig geluid. Lees net in het interview dat ik postte dat hij de controls van zijn Les Pauls voor 25% rhytm pickup gebruikt en 75% lead pickup openzet.

Interessant interview, mooi ook dat hij altijd eerlijk in interviews over zijn spullen en settings verteld. Hij weet natuurlijk toch dat niemand het hem zo snel nadoet....

JeroenSchaaf
21 december 2009, 14:32
En dan nog, mocht iemand het na doen klinkt het toch niet zo als hij! :)

Lol! :cheerup:

Riky
21 december 2009, 14:35
En mocht diegene wel precies hetzelfde klinken dat is het een na aper.

JeroenSchaaf
21 december 2009, 14:38
En mocht die gene een na aper zijn dan...


En zo gaan we door! Zometeen dat pdf'je even doorlezen! coole foto's zitten erbij.

ellisvertellis
21 december 2009, 15:13
Mooi interview met veel foto's van Joe Bonamassa zijn spullen.
Zijn rack ziet er heel indrukwekkend uit.


http://www.jbonamassa.com/GUITAR%20PLAYER%20FEATURE%20STORY%2009.pdf


Thnx, goed artikel!

Het stuk waar hij het heeft over het mengen van amps om de juiste klank te krijgen vind ik zeer leerrijk. Een fan van de 25Watt amps is hij duidelijk niet en om welke redenen krijg je er gelijk bij, enz. Allemaal info waar je anders toch maar naar kan raden he.

edit: over het juist mengen van zijn pick-ups had ik dan toch al gelijk, hah! ;)

E-J
21 december 2009, 15:28
Hij heeft ook eens ergens gezegd dat zijn toonknoppen vaak op 5 (ipv 10) staan om zo een warmer geluid te krijgen. Het oorverdovende volume (en die plexi glas schermen om het weer wat te dimmen) is ook erg belangrijk lijkt me!

Zie dit filmpje van een fan die Bonamassa's rig heeft nagebouwd... met twee Ceriatones. Luister eens... :)
http://www.youtube.com/watch?v=8vIS-aArMBw

JeroenSchaaf
21 december 2009, 15:31
Vind ik deze beter geslaagd :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZKBC7rc_BYA&feature=related

Luke-wannabe
21 december 2009, 15:38
@ EJ NL: Ik vind dir absoluut niet als Bonamassa klinken. Meer een 13 in een dozijn rocksoundje..
Die van Jeroen heeft meer de Bonamassa sound.

Riky
21 december 2009, 15:46
@ EJ NL: Ik vind dir absoluut niet als Bonamassa klinken. Meer een 13 in een dozijn rocksoundje..
Die van Jeroen heeft meer de Bonamassa sound.

vind ik ook. Vind het ook geen mooi geluid.

EDIT: hier nog ene filmpje van een andere set up van hem: http://www.youtube.com/watch?v=LPeQLaFAvlE

Kan alleen het filmpje ff niet meer vinden waar hij zijn oude set up showed. Met bugera amps. De enige amp die al zijn sets heeft overleefd is de Marshall.

Luke-wannabe
21 december 2009, 15:56
Bugera? Budda bedoel je!!

Die dude uit Jeroen z'n filmpje kan ook lekker Eric Johnsonnen zeg! Pfoeh. Word toch altijd een beetje week van die toon.. Zo prachtig.

JeroenSchaaf
21 december 2009, 15:57
Met bugera amp? lols?

JeroenSchaaf
21 december 2009, 15:58
Bugera? Budda bedoel je!!

Die dude uit Jeroen z'n filmpje kan ook lekker Eric Johnsonnen zeg! Pfoeh. Word toch altijd een beetje week van die toon.. Zo prachtig.

Ja die gast kan dingen! ook super vriendelijk trouwens, zit ook op het JB forum!

Riky
21 december 2009, 16:09
Bugera? Budda bedoel je!!

Die dude uit Jeroen z'n filmpje kan ook lekker Eric Johnsonnen zeg! Pfoeh. Word toch altijd een beetje week van die toon.. Zo prachtig.

whaha:D verrek. Vandaar dat ik het niet kon vinden.

stratestic
21 december 2009, 19:32
ellisvertellis

Thnx, goed artikel!

Het stuk waar hij het heeft over het mengen van amps om de juiste klank te krijgen vind ik zeer leerrijk. Een fan van de 25Watt amps is hij duidelijk niet en om welke redenen krijg je er gelijk bij, enz. Allemaal info waar je anders toch maar naar kan raden he.



Het mengen van de verschillende versterkers is volgens mij toch niet zo gemakkelijk als het lijkt. In het artiikel gaat Joe Bonamassa daar verder op in maar echt eenvoudig is het niet blijkt wel. Blijkt ook wel uit de filmpjes van imitaties.
Duidelijk is wel dat je een Fender achtige clean nodig hebt en vooral een MarshallvSilver Jubliee versterker voor zijn sound. Hij zegt namelijk dat hij ALTIJD de Marshall aan heeft staan en daar vervolgens een van de overige drie versterkers bij gebruikt. Hoe dat mengen van het geluid precies werkt ben ik niet achter gekomen na het lezen. Dat schijnt meer met het midden gebied van zijn versterker te maken te hebben ofzo. Volgens mij wil het het Fender achtige clean van de Two Rock/ Van Weelden enz. gebuiken om een rondere toon te krijgen. Ze dienen echt als aanvulling maar hoe hij schakelt enz. begrijp ik niet. Mooiste vond ik nog dat hij zegt dat hij het geluid altijd hetzelfde heeft ongeacht zaal. Door de Auralex platen en die plexiglas baffles (die duidelijk geen gewone plexiglas platen zijn) kan hij altijd dezelfde goede toon krijgen ongeacht zaal.