PDA

View Full Version : JCM 800, hoe slecht kan het zijn?



bubbles
16 december 2009, 19:05
Beste gitaarnetters,

Ik speel al zo'n goede 2 jaar gitaar, eerst met zo'n starterspakket, nadien overgestapt op een Epi LP Standard en een Vox AD100VT.

Die Vox is echter niet wat ik zoek, te veel (voor mij) nutteloze effecten en que stijl komt hij niet overeen.

Het geluid dat ik zoek ligt ongeveer bij GnR, jaren 80 hard rock.
Ik heb begrepen dat ik dan richting de JCM 800 moet gaan kijken maar daar zit dus het probleem.

De meeste daarvan (op de reissue na) zijn in de jaren 80 gemaakt maar ik zou liever iets 'nieuws' kopen.
Na wat opzoekwerk blijken de reissues toch niet hetzelfde te zijn en zijn de originele toch beter.

Van versterkers weet ik vrij weinig wat betreft de binnenkant, de lampen, ...

Hoe weet ik nu of ik een miskoop doe?
Gezien die dingen 25 jaar meegaan kunnen ze toch wel tegen wat maar hoe weet ik dat hij na 2 weken niet uiteen valt?

Zijn dat dingen die je kan blijven repareren of hoe zit dat?

Alvast bedankt.

DeadHerring
16 december 2009, 19:15
Wat is je budget?

Je kan ook op verscheidene manieren goedkope(re) JCM800 clones laten maken, sommige zijn beter dan andere.

Jay75
16 december 2009, 19:15
Gewoon een oude kopen man, vette sound, hoe de nieuwe zijn weet ik niet maar ik zat met hetzelfde, ging op aanraden van velen voor een oude en precies de sound die ik zocht.

Heel misschien verkoop ik mijn oudje uit 1982 maar als je daar iets over wilt weten moet je effe PM-en

m@rijn
16 december 2009, 19:42
ik heb nu 2 maand mijn jcm 800 2210 uit '89. De Reverb is ondertss wel stukgegaan, maar voor de rest niets op aan te merken (dit is dan ook zijn zwakke punt (dus controleer dit goed, mocht je er eentje kopen) naar horen zeggen, ik zal het makkelijk oplossen met een pedaaltje)

Aan de tolex van mijn amp te zien, heeft het ding al heel wat meegemaakt. En hij heeft nog steeds een dijk van een geluid. De perfecte sound waar ik al lang naar op zoek was. Vette scheur, goeie crunch.

bubbles
16 december 2009, 20:32
En indien hij serieus mishandelt is geweest, wat is dan het worst case scenario?
Volledig kapot of kan je hem altijd voor een bepaald bedrag terug 'nieuw' krijgen.

Ik ben alleen nogal bang, omdat die dingen 25 jaar oud zijn, dat ze niet lang meer te gaan hebben.

Mijn budget ligt rond de 800 euro.
Ik had dus gedacht aan een tweedehands combo. (50 watt)

DeadHerring
16 december 2009, 20:47
Dit is voor thuis te spelen?

Ik zou zeggen, test een paar van de modellen die zoveel aangeraden worden op deze forums, een JCM800 moet dan toch ook een master volume hebben, of ie gaat te hard gaan om gewoon thuis wat gain te halen.

Ga 'ns naar je lokale grote gitaarwinkel en test zoveel mogelijk amps uit in je prijsklasse. Vind degene die je het beste klinken, en kom met een shortlist van die terug. Dan hebben we zo'n beter beeld hé.

m@rijn
16 december 2009, 20:50
een tweedehands jcm 800 combo kan je al voor 600€ of minder krijgen. Onlangs zag ik er eentje passeren op 2dehands voor 450, maar dat was een unieke kans die na 1 dag al verdwenen was ;)

ik ben zeker geen kenner hé, dus je gaat wat ik zeg beter nog eens dubbelchecken. Voor wat het waard is:

"Volledig kapot" is niet echt mogelijk. Je hebt er verschillende onderdelen aan. Ofwel is bv de reverb kapot, ofwel heb je volumeverlies, ofwel zijn de buizen kapot en noem maar op. Er kan zoveel kapot gaan ;)

Om je een idee te geven: ik ben even bij keymusic geweest ivm mijn reverbprobleem. De reverb herstellen zou me +- 100€ kosten. Daarom ga ik dus voor een pedaaltje, wat in dezelfde prijscategorie ligt.
Maar als je hem koopt, check dan gewoon eens alles goed gedurende een uur en dan ga je geen miskopen doen. Neem desnoods iemand mee die er meer van kent dan jij (heb ik trouwens ook gedaan toen ik mijn jcm 800 head kocht).
En als er iets niet deftig werkt, dan koop je hem toch gewoon niet? Of dan leuter je in elk geval 100€ vanaf.

Ze zijn idd soms 25 jaar oud, dan kan het al gebeuren dat er iets stuk gaat. Maar die dingen dateren van een tijdperk waarin alles onverwoestbaar was gemaakt. De marshalls van toen zijn oerdegelijk en kunnen wel wat verdragen.
Ze rijden toch ook nog rally met auto's van 50 jaar oud?

bubbles
16 december 2009, 21:01
Normaal ga ik naar Keymusic maar daar hebben ze (denk ik) geen tweedehandse dus dan kan ik geen oude JCM 800 testen.
Gezien die versterkers nog altijd zo geliefd zijn zullen ze er wel tegen kunnen, maar ik wil niet eerst 800 euro uitgeven aan de versterker zelf en dan om de twee nog iets moeten laten herstellen.

Ik zou echt liever iets nieuw kopen, dan weet ik wat er mee gebeurd is want, naar mijn mening, kan een tweedehands totaal verkeerd uitslaan.
(no offence naar diegenen die hier vaak verkopen)

Moesten de reissues even goed zijn, zou ik doorsparen maar dat is dus niet het geval.
Zijn er andere modellen die nog gemaakt worden die in de buurt komen?

Wat die prijsklasse betreft, ik geef liever iets meer uit dan met iets thuis te komen dat je niet echt wilt.
Dus die 800 euro kan nog wat omhoog geduwd worden.

Mufftin
16 december 2009, 21:01
ik zeg London City Hornet :).

bubbles
16 december 2009, 21:08
Liever binnen Marshall zelf.
Met die Vox zeiden ze dat die zo veel andere versterkers exact kon simuleren en dat bleek toch niet echt waar te zijn.

m@rijn
16 december 2009, 21:39
zoek dan een jcm 800 head + cab, kan je voor +- 1000 wel vinden (als je goed zoekt en onderhandelt). Je gaat naar diene mens en je test het daar. Vind je het niet je ding, dan koop je het niet. Zo simpel is het ;). En als je niet te ver van ieper woont mag je ook altijd eens bij mij komen spelen.

ik heb al vaak tweedehands gekocht en heb nog nooit slecht gevaren. Zolang je het materiaal goed uittest / iemand meeneemt die er wat van kent, kan er naar mijn mening weinig fout lopen.
Als je nieuw wil kopen, dan ga je toch heel wat in kwaliteit moeten inboeten. Een nieuwe JCM 800 kerry king sig kost je al 1200. Wat eruit komt is van mindere kwaliteit en het ding kost 500€ maar dan de goedkoopste jcm 800 head. Waarom dan twijfelen? er zal mss af en toe iets te repareren vallen, maar dat wil niet zeggen dat er met nieuw materiaal niks fout kan gaan.

yhcmarc
16 december 2009, 22:04
Dat het oud is zegt niet meteen dat het snel stuk gaat, ik speel zelf op een ampeg V4 uit '74 en een JCM800 uit '87 die beiden wekelijks gebruikt en versleept worden, soms nog veel vaker en ze werken nog altijd prima. Af en toe een klein dingetje, diode stuk, powerswitch etc. etc ...

Daarnaast, als een amp of gitaar al 25 jaar zonder problemen gebruikt wordt zul er er van uit kunnen gaan dat het goed materiaal is en dat het nog wel een tijdje mee zal gaan, met nieuw spul moet je dat altijd maar afwachten.

Zo heb ik ook ooit een zgan Koch powertone (een van de eerste serie) gehad, wat een ontzettende klotebak was dat (ik ken ook helaas nog een aantal zeer ontevreden ex koch gebruikers), altijd stuk en problemen, op een gegeven moment ben ik 3 keer binnen een half jaar bij Koch langs gegaan om dat ding weer te laten maken, toen was ik het zat en heb ik hem geruild voor een Marshall JCM800 2210 en nooit meer omgekeken. Ik kon trouwens ook niet echt vrienden worden met de sound van die Koch.

zjanke
16 december 2009, 22:05
Als het vooral gaat om een goede binnenkant en de buitenkant eventueel wat minder mag zijn moet je even bij Lexvandoef in zijn sig kijken. Gemod door CMW, dus de kwaliteit van het circuit en onderhoud zit wel goed. Buitenkant is minder en het is een 100 watter, maar dan heb je ook meteen iets goeds....

pol
17 december 2009, 13:13
die marshall reissue's zijn wel in orde hoor. voor een jaren 80 jcm800 hoef je ook niet veel schrik te hebben, als er al eens iets stukgaat is het altijd wel vrij eenvoudig te repareren.

van de 2210 zijn wel wat verschillende versies gemaakt, de oudere (voor 84's ergens denk ik) hebben een wat ander circuit.

zeer brute versterker trouwens, zo'n 2210, behoorlijk veel gain.

Lexvandoef
17 december 2009, 13:37
Als het vooral gaat om een goede binnenkant en de buitenkant eventueel wat minder mag zijn moet je even bij Lexvandoef in zijn sig kijken. Gemod door CMW, dus de kwaliteit van het circuit en onderhoud zit wel goed. Buitenkant is minder en het is een 100 watter, maar dan heb je ook meteen iets goeds....

Thnx! :seriousf:

Ik ben dan ook wel vriendelijk om hem te pmmen... ;)

Nobler
17 december 2009, 16:27
Allereerst vind ik dat elke oudere versterker al zoveel mojo opgedaan heeft in zijn leven dat hij eigenlijk altijd al meer karakter heeft dan een nieuwe versterker, maar dat is denk ik persoonlijk.

Bijkomend voordeel van een 'gewone' oude versterker kopen (dat gaat natuulijk niet op voor 'verzamelaarsstukken') is dat je aanmerkelijk minder betaalt dan een nieuwe zou kosten. Het repareren van een oudere versterker is eigenlijk altijd mogelijk en kan volgens mij ook vrijwel altijd uit, zeker bij een 'populaire' versterker als de JCM800. Tenzij je erg veel pech hebt zul je zoveel besparen op een tweedehands versterker ten opzichte van een nieuwe versterker, dat je daarvoor echt wel de nodige reparaties kunt bekostigen vóór je duurder uit zou zijn dan met een nieuwe.

Jay75
17 december 2009, 17:06
Hi Bubbles ik heb je even een PM gestuurd, check maar even.

Geoffrey
17 december 2009, 17:09
@ bubbles: Van waar ben je precies?
Als je makkelijk in Gent kan raken, dan weet ik wel iets zeer intressants voor je.

svdijk
17 december 2009, 19:27
Als een JCM800 al kappot zou gaan, is die iig altijd te repareren, en zolang de trafo's goed zijn, kost dat ook nooit veel.
Je moet trouwens de spanning terenwoordig wel op 240Volt zetten, en niet op de 220Volt stand, anders staat er op de elco's constant de maximum spanning die ze kunnen hebben (500Volt DC).

heavy-metal-thunder
17 december 2009, 19:39
Enkele bedenkingen:

- Als dit is voor thuis te spelen, kan je geen betere wensen dan de Vox. In groep vind ik dit zelfs ook lang niet zo slecht.
- dé Marshall sound zit niet in een 1*12 combo. Maar in een Head met bij voorkeur een 4*12 onder en luid zetten.
- een Marshall DSL doet het niet slecht. op Crunch van het 1ste kanaal zit je heel dicht in jcm800 territorium (ik durf wedden dat minstens de helft van GN het verschil niet hoort)

Henri H
17 december 2009, 19:51
Ik heb vorige week de 2203 reissue even aan de tand gevoeld.
Helaas had ik niet m'n eigen gitaar bij me, maar volgens mij is het wel een erg lekkere amp hoor.
Ik heb geen referenties met een "echte" oude 2203, maar als je een oude op de kop kan tikken, ben je veel voordeliger uit, bovendien houdt ie z'n waarde.
Een nieuwe is nadat je betaald hebt al gelijk zo'n €200,- minder waard.

Jay75
17 december 2009, 20:22
Enkele bedenkingen:

- Als dit is voor thuis te spelen, kan je geen betere wensen dan de Vox. In groep vind ik dit zelfs ook lang niet zo slecht.
- dé Marshall sound zit niet in een 1*12 combo. Maar in een Head met bij voorkeur een 4*12 onder en luid zetten.
- een Marshall DSL doet het niet slecht. op Crunch van het 1ste kanaal zit je heel dicht in jcm800 territorium (ik durf wedden dat minstens de helft van GN het verschil niet hoort)

Ik vind juist wel dat DE sound van AC/DC die ik zocht in mijn combo zit. De 4010, juist PRECIES wat ik zocht. Guns n roses speel ik dan weer niet hehe

Kan me wel voorstellen dat een head + cab en hard nog vetter is, maar ik heb al mijn shows en opnames gedaan met die 4010 en ik vind t echt excellent ;)

Check the opnames in sig:

Baker
17 december 2009, 21:02
Na wat opzoekwerk blijken de reissues toch niet hetzelfde te zijn en zijn de originele toch beter.

Dat opzoekwerk, betekent dat dat je daadwerkelijk zo'n reissue geprobeerd hebt, of ga je puur op allerlei meningen en forums af?

Als dat zo is, scheer je dan naar de winkel om te testen.
Check vervolgens eens een amp van een adverteerder. Je hoeft hem toch niet meteen te kopen?

Test, probeer en vorm zelf een mening.

heavy-metal-thunder
17 december 2009, 21:15
Ik vind juist wel dat DE sound van AC/DC die ik zocht in mijn combo zit. De 4010, juist PRECIES wat ik zocht. Guns n roses speel ik dan weer niet hehe

Kan me wel voorstellen dat een head + cab en hard nog vetter is, maar ik heb al mijn shows en opnames gedaan met die 4010 en ik vind t echt excellent ;)

Check the opnames in sig:

Dit klinkt echt tof, zeer zeker. De ritmepartijen vind ik meer richting Plexi dan JCM80. Ik vermoed dat jouw gain (bij de begeleiding) vrij laag staat en vrij veel MV.

En opnames is toch een verschil met hoe het (niet uitversterkt) in een groep klinkt. Thuis speel ik enkel op mijn valvetronix AD30 en als ik daar een mic zou voorhangen, dan kom ik met mijn Les Paul echt wel in de buurt. Maar in het "echt" kan die vox natuurlijk niet mee, heeft niet die dynamiek, druk en lampen-feel.

Maar begrijp me echt niet verkeerd, ik vind het mooi hoor.

bubbles
18 december 2009, 17:49
Zoveel reacties! :)

Dat opzoekwerk gaat idd over de forums maar als op verschillende forums door bijna iedereen dezelfde mening is gegeven, ga ik ervan uit dat het min of meer juist is.

Het is voor thuis te spelen, maar die Vox is echt niet mijn ding.

Voor de sound, is een 1*12 echt niet genoeg dan?

Qua 'herstelbaarheid' ben ik wel overtuigd denk ik, bedankt hiervoor.

De pm's ga ik nu beantwoorden.

Rinze
18 december 2009, 18:22
Met betrekking tot de meningen op de verschillende fora: hou in de gaten dat iedereen elkaar achterna lult, vaak zonder zelf veel hands-on ervaring te hebben opgedaan met het onderwerp.

Misschien ook goed om te bedenken dat de meningen van gitaristen over dit soort dingen erg mode-gevoelig zijn (in het verleden werden JCM800's ook collectief verguisd). Tien mensen kunnen iets roepen maar het gaat er uiteindelijk natuurlijk om hoe een versterker jou bevalt.

bubbles
18 december 2009, 18:55
Klopt, maar ik heb er geen ervaring mee dus kan ik ook moeilijk vergelijken.
En dan kan je niet anders dan op anderen afgaan, toch?

Jay75
18 december 2009, 18:56
Dit klinkt echt tof, zeer zeker. De ritmepartijen vind ik meer richting Plexi dan JCM80. Ik vermoed dat jouw gain (bij de begeleiding) vrij laag staat en vrij veel MV.

En opnames is toch een verschil met hoe het (niet uitversterkt) in een groep klinkt. Thuis speel ik enkel op mijn valvetronix AD30 en als ik daar een mic zou voorhangen, dan kom ik met mijn Les Paul echt wel in de buurt. Maar in het "echt" kan die vox natuurlijk niet mee, heeft niet die dynamiek, druk en lampen-feel.

Maar begrijp me echt niet verkeerd, ik vind het mooi hoor.

Thanks ;)

Ja gebruik niet superveel gain, smeert vaak ook alles dicht dus idd de master HARD.
De solo's heb ik met een zijn met een analoge EHX Hot Tubes uit de studio ingespeeld trouwens.

En ben het echt eens dat je zelf dingen moet proberen omdat iedereen elkaar vaak napraat.
Maar wel vaak kan je wel veel info van reviews en forums halen, ik doe het eigenlijk altijd wel, goed nalezen.
Maar het is sowieso iets persoonlijks, sound, dus ga maar eens SPELENNNNNNN!!! ;)
Succes

Hier trouwens de JCM 800 4010 thuis met de (ex)Gretsch van me:
http://www.youtube.com/watch?v=lFGJgPtaRYU

heavy-metal-thunder
18 december 2009, 18:57
om dan maar iedereen niet naar de mond te praten: uit de vox haal je voor thuis gebruik de JCM800 sound. En als je niet luid kunt zetten, zelfs nog beter dan uit The Big M. Ik heb de meest bekende Marshalls gehad of op zijn minst uitgebreid gehoord, ik heb vanalles geprobeerd om thuis toch die sound te krijgen... mastervolumes, PPMIV, Richmod, hotplate, Marshally pedaaltjes... maar sinds ik 4 jaar geleden een Vox AD30 gekocht heb, iks mijn zoektocht (voor thuisgebruik) beëindigd. Ik ga zelfs meer zeggen: ik vind het soms frustrerend dat ik uit mijn gear voor groepsgebruik niet zo'n goeie sound krijg. Ik begrijp niet waarom de Vox jou niet aanstaat. Zet hem op manual op UK 80's, gain op 7,5, volume op 7, eq ergens halverwege (afhankelijk van de gitaar), Master ook ergens op 7 en achteraan de volumeknop op minimum. Dan heb je toch een overtuigende JCM800 sound? Ik heb het echt vergeleken in de tijd dat ik nog een 4010 had en dat geluid kwam sterk in de buurt. OK, in groepsverband ga je veel luider spelen en komt een 4010 veel overtuigender over (alhoewel ik deze amp liever op een 4*12 greenback cab hoor) dan de semi-digitale vox.

heavy-metal-thunder
18 december 2009, 19:01
Jay75, ook met de Gretsch klinkt dat erg goed, very AC/DC. Maar hoe luid sta je? Gain op 6 en MV op 3? Ik denk dat ze jou door gans het huis horen? Dat kan ik hier thuis niet maken. Mijn valvetronix staat op minimum (= 1,5W en dan staat de volume en Master ongeveer halfweg) dat is niet luid. Op dat volume klinkt een 4010 écht niet beter dan de Vox. Om jou een idee te geven hou luid (stil) dit is: als ik mijn Gretsch 6120 inplug, is de versterker nauwelijks of niet hoorbaar.

Baker
18 december 2009, 19:45
Zoveel reacties! :)

Dat opzoekwerk gaat idd over de forums maar als op verschillende forums door bijna iedereen dezelfde mening is gegeven, ga ik ervan uit dat het min of meer juist is.


Moet je vooral doen.
Dan weet je zeker dat je met een amp thuiskomt waarvan iedereen op alle forums zeggen dat het een geweldig ding is.

... en wat je er zelf van vindt doet er niet toe :confused:

Je kunt toch gewoon naar een gitaarwinkel gaan?!? is dat zo moeilijk?
Of reageren op een advertentie, en een oude JCM800 checken.
Man, doe zelf iets in plaats van achter de meningen van anderen aan te hollen.

Braindead
18 december 2009, 21:07
Volgens mij is het ook tijd dat je eens een muziekwinkel aandoet. Je kunt het geluid van een band (GnR)op een plaat best mooi vinden maar in het echt kan je zo;n amp heel anders beleven. Misschien vind je dat een jcm 800 wel helemaal niet zo op je spel reageert als je zou willen. Vaak is het geluid ook anders als je het in een mix hoort dan als je er zelf op speelt. En te slotte kunnen meningen op een forum (of fora) een vertekend beeld geven aangezien voornamelijk mensen kunnen reageren op een amp topic als ze hem zelf hebben en er tevreden over zijn. Er lopen er ook zoveel rond die nou niet bijzonder fan zijn van de jcm 800 sound, maar die spelen een andere amp en hoor je daar niet.

Kortom: Ga dus testen ipv je blind te staren op reviews van de jcm 800.

heavy-metal-thunder
18 december 2009, 21:38
Moet je vooral doen.
Dan weet je zeker dat je met een amp thuiskomt waarvan iedereen op alle forums zeggen dat het een geweldig ding is.

... en wat je er zelf van vindt doet er niet toe :confused:

Je kunt toch gewoon naar een gitaarwinkel gaan?!? is dat zo moeilijk?
Of reageren op een advertentie, en een oude JCM800 checken.
Man, doe zelf iets in plaats van achter de meningen van anderen aan te hollen.

Is niets met meningen vragen op een forum (waartoe dient het anders), zolang hij zelf maar zijn oren gebruikt. Maar, een versterker testen in een winkel (soms erg goeie akoestiek/demping waardoor mensen te weinig kunnen inschatten hoe luid ze eigenlijk staan) en er daarna mee in een band spelen, kan soms erg verschil geven.

Mitch
18 december 2009, 22:10
Een JCM800 en thuis spelen :dontgeti: dan mist -ie toch wel ballen hoor, dat ding begint pas echt lekker te klinken op volumes die voor het gemiddelde repetitiehok misschien al een streepje te hard zijn. Dan liever een wat minder 'pure' bak uit de JCM200 serie of misschien zelfs een JVM in plaats van een goeie ouwe 800.
Het is maar een gedachte...

Jay75
18 december 2009, 23:37
Ja Gain op 6 denk ik idd en de MV op net iets boven 2. Maar voor thuis speel ik nu meestal over de VOX AC15 ( die ik ga verkopen omdat ik een AC30 ga kopen ) en op zo'n transistor Orange ding van 15 watt, die ook erg hard kan.

Jay75
18 december 2009, 23:38
Een JCM800 en thuis spelen :dontgeti: dan mist -ie toch wel ballen hoor, dat ding begint pas echt lekker te klinken op volumes die voor het gemiddelde repetitiehok misschien al een streepje te hard zijn. Dan liever een wat minder 'pure' bak uit de JCM200 serie of misschien zelfs een JVM in plaats van een goeie ouwe 800.
Het is maar een gedachte...

Ja gebruik m thuis eigenlijk nooit, was alleen effe om te kijken hoe die Falcon erop klonk.
In de oefenruimte mag ie lekker hard = 3,5 haha

Wausser
20 december 2009, 20:09
http://link.marktplaats.nl/299588394

Wie kan mij wat vertellen over deze JCM800. Een soort van special edition ofzo?

In de advertentie zegt de verkoper dat hij wat ruist. Waar kan dit aan liggen?
Al met al, de 375,- waard?

Demoi-crazy
20 december 2009, 20:18
Als je bij marshall wil blijven dan raad ik je de JVM aan...

Ik heb hem ook en door de verschillende kanalen en gain-instellingen kan je de JCM heel goed benaderen... ikzelf heb mijn JVM ingesteld als een "hot-rodded" JCM.... and I like it a lot.....:blast:

Henri H
20 december 2009, 21:28
http://link.marktplaats.nl/299588394

Wie kan mij wat vertellen over deze JCM800. Een soort van special edition ofzo?

In de advertentie zegt de verkoper dat hij wat ruist. Waar kan dit aan liggen?
Al met al, de 375,- waard?Dat is in principe de zelfde als mijn 2205, maar dan dus in een combo met 1 G12M-70 speaker.
Die speaker hoorde ik toevallig net voorbij komen in een Youtube filmpje, gepost in het speaker-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2235160#post2235160).
Ik werd er niet blij van, van die speaker, de combo op zich is wel OK denk ik, maar dat ie ruist verontrust me wel een beetje.
Misschien een buisje of iets anders wat eenvoudig is op te lossen?

Wausser
20 december 2009, 21:55
Dat is in principe de zelfde als mijn 2205, maar dan dus in een combo met 1 G12M-70 speaker.
Die speaker hoorde ik toevallig net voorbij komen in een Youtube filmpje, gepost in het speaker-topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2235160#post2235160).
Ik werd er niet blij van, van die speaker, de combo op zich is wel OK denk ik, maar dat ie ruist verontrust me wel een beetje.
Misschien een buisje of iets anders wat eenvoudig is op te lossen?

Hij gaat akkoord met een bod van 375, maar heb hem wel gemaild met het hoe en wat over de ruis en wanneer de buizen zijn vervangen.

Ik ben onder de indruk dat er ook geen schakelaar bij zit. Welke zou ik daarvoor moeten hebben?

Ibanez666
20 december 2009, 22:19
Hij gaat akkoord met een bod van 375, maar heb hem wel gemaild met het hoe en wat over de ruis en wanneer de buizen zijn vervangen.

Ik ben onder de indruk dat er ook geen schakelaar bij zit. Welke zou ik daarvoor moeten hebben?

Ik zou het niet doen voor 375 gezien de omstandigheden

Wausser
20 december 2009, 22:36
Oké ik heb mail terug.

De input is verder oké alleen zou hij een nieuw chassis deel kunnen gebruiken.
De buizen zijn anderhalf jaar geleden vervangen door JJ's en KT77's in de poweramp. Er zit wel een switch bij.

Ibanez666
20 december 2009, 22:47
Oké ik heb mail terug.

De input is verder oké alleen zou hij een nieuw chassis deel kunnen gebruiken.
De buizen zijn anderhalf jaar geleden vervangen door JJ's en KT77's in de poweramp. Er zit wel een switch bij.

Ik heb je ff ge pmt

Antoine
18 januari 2010, 00:19
Zit er zeker niet mee in om een originele JCM800 te kopen uit schrik dat hij niet meer zou deugen. Ik heb er zelf eentje (model 2205) sinds '88/89. En zelfs door er ca. 5 jaar niet op te spelen, klinkt hij nog altijd top.
Ooit eens 1 lamp moeten laten vervangen, that is it.
En natuurlijk scheurt hij pas goed van zodra het volume wordt opengedraaid, maar op kamer-niveau klinkt hij ook heel goed.
Teveel feedback kan bij hoger volume wel soms optreden, maar dan enkel met de eigen boost, niet met pedaaltje + clean kanaal.
Hopelijk vind je er vlug 1tje.

pol
18 januari 2010, 01:17
binnenkort komt er nog een nieuwe Slash sig Marshall uit, de AFD100, waarbij ADF staat voor Appetite for destruction :)

verder vind ik dat onder een Marshall een 4 x 12 hoort, die open combo's vind ik echt 2 x niks + ze zijn onhandig in het vervoer, zwaar, en geen handvaten op de zijkant.

de JVM heb ik laatst ook nog getest, het komt in de buurt, maar net niet zo puur als een 800.

de Kerry King sig is ook super voor die GNR achtige dingen, je zou verwachten dat het een metalamp is, maar 't is ook gewoon een goeie 800 met ingebouwde boost en gate, altijd mooi meegenomen, zeker eens testen als je die tribals niet te lelijk vind.

bij ouwe jcm800's is het nog maar uitkijken of ze goed zijn, ik heb er al zoveel gehad en allemaal klonken ze verschillend, de 50 watters vind ik over het algemeen minder, wel meer dan luid genoeg, maar lang niet zoveel body, dacht dat dit met het voltage van de buizen te maken had ?

2210 en 2205 zijn idd ook interessant, maar je moet de latere versie hebben, ergens in 85 is er iets aan het circuit veranderd. Die versterker krijgt ook nog eens extra gain als je het kanaalvolume opendraait, een heel stukje meer dan een jcm800 2203. Vroeger was er hier nog een metalcore band, Congress waarvan de gitarist zo'n 2210 had, dat klonk super, heel brutaal, en rauw, moest wel hard gaan voor dat eruit kwam

Braindead
6 februari 2010, 16:19
Even een bump. Ik vond dat ie hier wel paste.
Filmpje jcm 800 vs sl-x En samen.....

http://www.youtube.com/watch?v=Jp5Nt5X0cz0

Thiez
6 februari 2010, 16:40
Een vriend van me heeft een reissue jcm 800 en vind hem persoonlijk prima klinken. Er zit misschien een klein verschil met de orginele oude jcm's maar aan de andere kant een groot voordeel dat er een fxloop in zit vind ik persoonlijk.

crapton
6 februari 2010, 22:24
Kijk ook eens naar de nieuwe Marshall JMD:1 en dan de 501. Ik vind de demo's behoorlijk overtuigend.

Voordeel is alles in 1 pakket en tegen redelijke prijs. Een goede doorsnede van Marshall sounds o.a. die JCM800 maar ook de JVM410 enz. Kan je dus kiezen wat je wil.

En de mensen die zweren bij 'het moet buizen zijn', analoog enz hebben misschien deels gelijk maar ik zou toch zeker eerst zelf eens gaan testen. Ga ik iig doen...

Braindead
6 februari 2010, 23:38
Maar wat vinden we van dat clipje dan? De onbekende Sl-x en de zeer beroemde befaamde vereerde jcm 800.

Henri H
7 februari 2010, 00:28
De kwaliteit v.h. filmpje is belabberd, kun je geen pijl op trekken.
Bovendien wordt de JCM 800 Kerry King vergeleken met de SL-X, dus niet "de zeer befaamde JCM 800 (2203)".

Agent_Smith
7 februari 2010, 13:53
Die SL-X klinkt veel beter.

Braindead
7 februari 2010, 15:11
Dessalnietteplus. Ik vind dat je het verschil echt wel kunt horen. Ik wel over mijn stereo, en ik weet wel welke ik beter vind.... :)


De kwaliteit v.h. filmpje is belabberd, kun je geen pijl op trekken.
Bovendien wordt de JCM 800 Kerry King vergeleken met de SL-X, dus niet "de zeer befaamde JCM 800 (2203)".