PDA

View Full Version : kwaliteit Gibson SG



HRS
16 december 2009, 17:57
Vele zeggen dat samen met de prijsdaling de gitaren aan kwaliteit ingeboet hebben. De laatste jaren zijn de meeste gitaren ook daadwerkelijk een stuk goedkoper geworden. Is dit echter zo? En vanaf welk jaar heb je nog een degelijke SG?

Mukkez
16 december 2009, 18:02
Wat is jou definitie van degelijk? Ik bedoel, ik heb een Gibson SG Standaard van 2008. Ik heb op SG's gespeeld van verschillende jaren en er zitten altijd goeie en minder goeie bij, maar over het algemeen zijn het goede gitaren. Ik heb de mijne net na z'n geboorte gekocht ongeveer een maand. Dus een redelijke nieuwe SG en ik vind het echt een super gitaar. Nu na dik anderhalf jaar er op gespeeld te hebben, issie eigenlijk alleen maar beter geworden. Qua bespeelbaarheid etc.

Jamman
16 december 2009, 18:03
In de grote lijnen zal dit ongetwijfeld het geval zijn, alle goederen moeten immers zo goedkoop en massaal mogelijk geproduceerd worden tegenwoordig.
Maar ik denk niet dat je zo alle gitaren over 1 kam kan scheren, er zitten echt wel goede gitaren tussen de laatste 10 jaar.

DeadHerring
16 december 2009, 18:11
Er is geen enkel merk dat 100% feilloze producten aflevert. Gibson is, kwalitatief gezien, een van de meest betrouwbare merken. Kritiek wordt vooral gegeven doordat het ontwerp van de gitaren van Gibson geregeld wel 'ns wijzigt, en omdat Gibson klassiek gezien geen goedkoop merk is. Als je zeker wil zijn dat je goede kwaliteit hebt, moet je ergens op gaan spelen voor je het koopt. Maar eender welk merk maakt wel 'ns een minder model. Zelfs kleine bedrijfjes, waar alles nog met de hand gedaan wordt.

HRS
16 december 2009, 18:14
Ik heb wat Les Paul Studios gehad en de van 2003 had duidelijk meer body dan die van 2008. Blijkbaar worden de nieuwere bodies lichter gemaakt (gaten). Ik heb geen idee hoe dat zit met SGs. Ik wil 2de hands eentje aanschaffen van 2008 of 2000. Maar ik vraag me af welke in eerste instantie op papier de beste zou zijn.

wrvh
16 december 2009, 18:18
De laatste jaren zijn de meeste gitaren ook daadwerkelijk een stuk goedkoper geworden.

Heeft dat niet deels ook te maken met de waarde van de dollar?

Daarnaast vraag ik me trouwens wel af wat een SG kostte voor de komst van de euro (dus in guldens). Zijn ze bij die overgang (net als veel andere producten) niet ook wat duurder geworden?

DeadHerring
16 december 2009, 18:30
Ik heb wat Les Paul Studios gehad en de van 2003 had duidelijk meer body dan die van 2008. Blijkbaar worden de nieuwere bodies lichter gemaakt (gaten). Ik heb geen idee hoe dat zit met SGs. Ik wil 2de hands eentje aanschaffen van 2008 of 2000. Maar ik vraag me af welke in eerste instantie op papier de beste zou zijn.
Kijk in eerste instantie gewoon naar de prijs. Je kan een van 1991 en een van 2008 naast elkaar leggen, en ze gaan niet hetzelfde klinken, maar qua bouwkwaliteit is het een dubbeltje op z'n kant welke beter is. En idd, de nieuwe bodies zijn lichter, maar dat wil ook niet zeggen dat ze minder klinken hoor.

Bolder
16 december 2009, 20:34
Ik een SG zitten zeker geen klankgaten. Of heb ik het verkeerd?

DeadHerring
16 december 2009, 20:40
Nee, een SG is daar beetje te dun voor =)

geert1976
16 december 2009, 23:27
SG's hebben geen gatenkaas body en is in tegenstelling tot de LP niet echt gewijzigd de laatste jaren, er valt ook weinig aan te wijzigen, omdat het een houden plank is zonder gelijmde delen met electronica.

Bij SG's is het even uitkijken met welke hals die is uitgevoerd, daar zit per uitvoering nog wel verschil tussen (dun of dik).

Ik heb zelf een SG faded gekocht en die voldoet prima, de fadeds klinken wat helderder en opener dan een standard met dichte lak.

Als je een SG koopt goed kijken naar de neckpocket en de hiel van de hals, dat is een zwak punt van deze gitaren

Jay75
16 december 2009, 23:45
Koop een TOKAI SG ;)

Dealer
17 december 2009, 03:08
Ik ben van plan deze vrijdag mayb een gibson SG std te kopen. Maar waar moet ik op letten dan als ik de kwaliteit check? Kheb alleen ervaring met Am Fenders en daar neem ik altijd wat hulp mee die ik dit keer niet heb...


Hoe controleer ik of de neckpocket en de hiel en neck algemeen wel goed zijn?:)
En waar moet ik nog meer op letten?

bij voorbaat dank.

gerrekat
17 december 2009, 09:07
Het is algemeen bekend dat de halffabrikaten voor de goedkopere gibsons zoals de SG specials en standards in China gemaakt worden. Ze worden nog wel in de VS "in elkaar" gezet. maar ik denk dat Gibson's normale productielijnen het laatste decennium behoorlijk terrein verloren hebben aan kwaliteit ten opzichte van andere "boutique" merken als Dean, Jackson, DBZ, PRS etc.

guitarkid
17 december 2009, 11:03
Maar eender welk merk maakt wel 'ns een minder model. Zelfs kleine bedrijfjes, waar alles nog met de hand gedaan wordt.

Ik denk juist de bedrijfjes waar alles met de hand wordt gedaan.... Voorbeelden genoeg op dit forum. Maar dat is echter ook de charme van handgebouwde gitaren, lijkt me.

Gr. C.

lindstrom
17 december 2009, 11:12
omdat het een houden plank is zonder gelijmde delen



volgens mij is de neck toch echt gelijmd hoor..

DeadHerring
17 december 2009, 12:00
ik denk dat Gibson's normale productielijnen het laatste decennium behoorlijk terrein verloren hebben aan kwaliteit ten opzichte van andere "boutique" merken als Dean, Jackson[...]etc.

rofl, ik denk het niet. Dean is nu toch wel een schoolvoorbeeld van twijfelachtige kwaliteit. Jackson is ook erg wisselvallig.

Gibson wordt hier wat graag gebasht heb ik al gemerkt. Waarheid is dat ze gewoon een merk zijn zoals een ander. Je betaalt minder, heb je minder kans op topkwaliteit. Dat is net zo bij PRS. Maar Dean en Jackson zou ik niet in hetzelfde rijtje zetten van Gibson en PRS hoor.

geert1976
17 december 2009, 12:34
volgens mij is de neck toch echt gelijmd hoor..


ik bedoelde de body;)

geert1976
17 december 2009, 12:36
rofl, ik denk het niet. Dean is nu toch wel een schoolvoorbeeld van twijfelachtige kwaliteit. Jackson is ook erg wisselvallig.

Gibson wordt hier wat graag gebasht heb ik al gemerkt. Waarheid is dat ze gewoon een merk zijn zoals een ander. Je betaalt minder, heb je minder kans op topkwaliteit. Dat is net zo bij PRS. Maar Dean en Jackson zou ik niet in hetzelfde rijtje zetten van Gibson en PRS hoor.

helemaal mee-eens, Gibsons worden gewoon in de USA vervaardigd en zeker niet in China.

Dealer
17 december 2009, 15:30
Als volgens iemand gibsons in China worden gemaakt en alleen in USA samengesteld, zou hij dan een source hiervoor kunnen posten? Dus even vertellen/laten zien waar hij dat vandaan heeft? danku:P

Nog een vraag.... De gibson Sg classics, zijn die niet meer te koop ofz?

Orbis
17 december 2009, 16:17
Volgens mij levert Gibson op dit moment alleen de SG Special en Standard. P90s zul je er dus zelf in moeten zetten, vrees ik.