PDA

View Full Version : Hoe doen jullie dat??



Gearjunkie
16 december 2009, 16:10
Wat mij nu steeds bezighoud: graag zou ik (weer) in een bandje gaan spelen.
Maar als ik dan ga nadenken, en zie dat de meesten eens per week repeteren zie ik een probleem:

Repetitie: 4 uur, borrelen, komen en gaan totaal 6 uur
Oefenen thuis: Elke dag minstens een half uur, totaal 3,5 uur

Het kost dus zowieso 10 uur per week, en dan heb ik het nog niet over de organisatie van de band, afhakers, repetoire vaststellen en bijstellen...

Kortom, hoe doen jullie dit, naast een fulltime baan, een vrouw thuis, andere verplichtingen...???

ellisvertellis
16 december 2009, 16:32
Mijn vriendin is vaak weg: dat helpt. Kinderen zijn er (nog) niet: dat helpt ook. Voor de rest weinig of geen tv kijken en af en toe met je vrouw naar de cinema (dan is die ook content). De rest van die tijd voor muziek benutten en je week zit idd propvol.

Dan lukt het eigenlijk nog niet, maar alla, erover lullen tijdens het werk geeft toch al iets of wat voldoening :)

Tankman
16 december 2009, 16:42
Organisatorische discussies worden via e-mail gevoerd. Iedereen kan op werk of op school gedurende de dag wel hun mail checken, en wat beantwoorden. Als het om belangrijkere zaken gaan, bespreken we dat bij oefensessies tijdens een pauze of achteraf.

Onze oefensessies duren 3 uur, met gemiddeld een half uur uitloop voor een kleine vergadering, mededelingen etc.

Thuis oefenen...Tja...de key hier is om te leren multitasken. Terwijl ik voor de tv zit, wil ik weleens een gitaartje pakken, en dan tokkel ik unplugged een stukje ofzo. Maar thuis oefenen doe ik meestal alleen als ik vroeg klaar ben met school. Mijn vriendin en ik zijn meestal 's avonds dan wel samen en dan speel ik niet zoveel gitaar.

Het scheelt wel weer dat ik op mezelf woon. Ik kan overdag zeker thuis oefenen als ik daar zin in heb, omdat ik er toch niemand mee stoor. Dit gaat echter wel veranderen, aangezien ik volgend jaar ga samenwonen.

De TIJD discussie hebben we bij de band wel vaker gevoerd, en is ook de reden waarom de vorige bassist is vertrokken. Tijd moet je gewoon maken. Dat konden wij allemaal op de basmeneer na.

Wat ook weer helpt is een tolerante vrouw/vriendin. Als mijn vriendin een weekendje bij me is, ben ik niet het hele weekend constant alleen met haar bezig. Dan wilt zij weer wat op tv zien dat ik niet leuk vind, of is ze met huiswerk ofzo bezig. Dan ga ik lekker gitaar spelen, dan wel met koptelefoon, maar dit is gewoon niet leuk. Dit soort momenten gebruik ik ook weleens om via internet met de band dingen te regelen.

Het komt neer op goed plannen, goede communicatie met je band en misschien wel het allerbelangrijkst goede communicatie met je vriendin/vrouw/partner. Dan zal die vanzelf wel toleranter worden.

pimmetje
16 december 2009, 16:53
Organisatorische discussies worden via e-mail gevoerd. Iedereen kan op werk of op school gedurende de dag wel hun mail checken, en wat beantwoorden. Als het om belangrijkere zaken gaan, bespreken we dat bij oefensessies tijdens een pauze of achteraf.

Onze oefensessies duren 3 uur, met gemiddeld een half uur uitloop voor een kleine vergadering, mededelingen etc. Bij ons idem.
Vooraf is de oefenavond dan ook goed ingedeeld. We weten allemaal welke partijen van ons worden verwacht en dan heb je die maar (redelijk :D) te kunnen. Als iemand iets daarvoor mist - tijd, een schema of iets van geluid - dan mailen we onderling.

Dagelijks een half uurtje wegsluipen lukt me prima. Omdat ik van huis werk, is 't voor mij extra makkelijk om bijvoorbeeld tijdens de lunch alvast een gitaartje op te zoeken en nog wat te tokkelen.
's Avonds onversterkt op een electrische wat oefenen voor de tv wil ook nog wel gebeuren... dan heeft de vriendin er geen last van en combineer ik gezin met hobby :D.

Een deel van de verkoop/pr-activiteiten gaat tijdens het uitgaan of zelfs tijdens het werk. Als ik langs een kroeg kom waar we vaker spelen, loop ik ff snel binnen voor een heel kort praatje. Als ik bijvoorbeeld bij een klant ben en ik zie daar vlakbij een kroeg waar we nog niet gespeeld hebben, dan gooi ik ff een kaartje af en maak een kort praatje.
Dan heb je 't over minutenwerk, wat best effectief kan zijn. Al kan 't niet geheel zonder (na) bellen.

Een ander bandlid doet dat ook soms zo... een derde bandlid is meer van bepaalde kroegen/organisaties mailen. Zo verdeeld valt de urenlast zeer mee.

Heibel
16 december 2009, 16:56
Kortom, hoe doen jullie dit, naast een fulltime baan, een vrouw thuis, andere verplichtingen...???

haha, uit het leven gegrepen..lastig is het. Ik speel nu in 'n coverband en dat gaat nog wel. Beetje bijhouden en af en toe iets nieuws uitzoeken...Buiten de repetities (1x per week) heb ik zo'n 2x 2 uur per week om er tijd aan te besteden. Dan ga ik echt met alles opgebouwd in de weer. Tussendoor grijp ik de losse minuten om even iets te pingelen. Als m'n vriendin van huis is, besteed ik meestal die hele dag of avond aan muziek om te compenseren..

Voorheen heb ik lang eigen werk geschreven met m'n toemalige band. Daar kom ik echt niet meer aan toe. Als je samenwoont met een druk leven erbij, dan kom je er niet meer aan toe om met 'n biertje en je gitaar op de bank te zitten, TV te kijken, muziek te luisteren, voor je uit te staren en te pielen om aan ideeën te werken. Dat mis ik wel..Ik moet m'n tijd constructief besteden om me voor te bereiden voor m'n coverband en heb geen tijd meer om pas iets te gaan doen wanneer de inspiratie mij roept..

Tankman
16 december 2009, 17:05
@pimmetje: Hebben wij dan weer het voordeel dat we op 1 nummer na alleen eigen werk spelen. (Neem aan van je post dat je covers doet?)

Wat we trouwens ook hebben is dat als iemand een nummer heeft geschreven, of een paar riffs, song ideetjes heeft, teksten, wat dan ook! Gooien we die op de adrive. (www.adrive.com)

Dat is een heel handig online storage systeempje. We hebben allemaal toegang hierop. Al onze nummers staan hierop, de teksten ook, het onderhanden werk etc.

Wat wij ook doen, is onze oefensessies opnemen en die gooien we ook op de Adrive, zodat iedereen het terug kan luisteren in zn eigen tijd.

Iedereen doet hetgeen waar zij het best in zijn.

De andere gitarist is accountant, en die beheert dan ook meteen de bandrekening en al het financiele.

De drummer is goed in computerzooi, dus bouwt en beheert hij de website en de myspace.

De zanger en ik zijn erg van het mensen bellen, gig regelen en netwerken. Zo heb ik nu een sluiproute naar Roadrunner Records gecreeerd. Netwerken is leuk!

De bassist heeft een wat drukker schema en helpt waar hij helpen kan.

En wat betreft de partners, die helpen ook mee. Mijn vriendin heeft samen met de vriendin van de zanger foto's gemaakt. De vriendin van de zanger gaat weer in samenwerking met de drummer photoshoppen.

Verder hebben alle meiden aangeboden om tijdens optredens te helpen met promotie (stickers ofzo uitdelen) en met cd en t-shirt verkoop etc.

Zo zie je maar ook dat een band veel verder gaat dan alleen de muzikanten. Als je een heel team achter je hebt staan maak je jezelf het nog makkelijker.

pimmetje
16 december 2009, 17:29
@pimmetje: Hebben wij dan weer het voordeel dat we op 1 nummer na alleen eigen werk spelen. (Neem aan van je post dat je covers doet?)

Wat we trouwens ook hebben is dat als iemand een nummer heeft geschreven, of een paar riffs, song ideetjes heeft, teksten, wat dan ook! Gooien we die op de adrive. (www.adrive.com)

Dat is een heel handig online storage systeempje. We hebben allemaal toegang hierop. Al onze nummers staan hierop, de teksten ook, het onderhanden werk etc. Met de band waarover ik 't hier had, spelen we blues. Vooral covers, maar vaak wel wat bewerkt nadat we 't origineel aardig door hadden. Dus een tussenweg :D.
Ik weet niet of dat qua tijd een voordeel of nadeel is. Dat ligt denk ik aan de werkwijze en de insteek van alle bandleden; die moet aansluiten op wat je doet anders doe je een half nummer op een oefenavond van 5 uur...

Wat betreft de technische kant, doen wij 't ongeveer hetzelfde. Wij nemen de zooi ook regelmatig ff op en delen 't via een systeempje achter de website. Daarop staan dan de originelen en idd ook onderhanden werk e.d..

Net als alle kroegen/zalen in onze gezamenlijke online agenda staan, als naslagwerk voor wie wat wil gaan regelen. Daar staan ook bepaalde bijzonderheden en de eerdere gages en zo in.

Renin
16 december 2009, 17:30
Wat mij nu steeds bezighoud: graag zou ik (weer) in een bandje gaan spelen.
Maar als ik dan ga nadenken, en zie dat de meesten eens per week repeteren zie ik een probleem:

Repetitie: 4 uur, borrelen, komen en gaan totaal 6 uur
Oefenen thuis: Elke dag minstens een half uur, totaal 3,5 uur

Het kost dus zowieso 10 uur per week, en dan heb ik het nog niet over de organisatie van de band, afhakers, repetoire vaststellen en bijstellen...

Kortom, hoe doen jullie dit, naast een fulltime baan, een vrouw thuis, andere verplichtingen...???

Prioriteiten stellen:

Gewoon parttime werken :seriousf:

schizo910
16 december 2009, 17:49
Weinig slapen... Ik heb een gezin, twee koters en een eigen toko. Ik sport minstens 2 avonden in de week, ben vrijwilliger bij de plaatselijke speeltuin, doe nog wat sponsorwerk én oefen elke maandagavond in Den Helder da's 2 uur heen en weer rijden. :o

En dan nóg tijd hebben voor GN! :p

ThomasR
16 december 2009, 18:14
Als je vrouw het probleem is moet je met je band een vaste avond afspreken om te repeteren want vrouwen willen graag alles op voorhand kunnen plannen. Als zij dan weet dat jij die avond ""moet"" repeteren dan kan ze daar niet over zagen. Ik zelf heb ook twee kinderen werk volcontinue en doe grote verbouwingen in mijn huis maar de wekelijkse repetitie gaan ze mij niet afpakken. En vooral belangerijk kijk nooit meer tv, dat is voor niets goed behalve dan met de kinderen naar MUSTI of zo voor dat kinderbinding gedoe ;)...

Thomas

soup
16 december 2009, 18:30
De zanger en ik zijn erg van het mensen bellen, gig regelen en netwerken. Zo heb ik nu een sluiproute naar Roadrunner Records gecreeerd. Netwerken is leuk!

Heeft roadrunner eigenlijk Nederlandse bands onder zich?

TimmU
16 december 2009, 18:32
Ik slaap gewoon overdag, dan heb je 's avonds alle tijd om muzikale dingen te regelen.

Tankman
16 december 2009, 18:33
Heeft roadrunner eigenlijk Nederlandse bands onder zich?

Yep. Roadrunner heeft een hele nederlandse afdeling en volgens mij liggen de roots van Roadrunner ook bij een Nederlander.

Een van de bekendere Nederlandse acts op Roadrunner is Delain.

Gearjunkie
16 december 2009, 19:09
Weinig slapen... Ik heb een gezin, twee koters en een eigen toko. Ik sport minstens 2 avonden in de week, ben vrijwilliger bij de plaatselijke speeltuin, doe nog wat sponsorwerk én oefen elke maandagavond in Den Helder da's 2 uur heen en weer rijden. :o

En dan nóg tijd hebben voor GN! :p

Kijk, dat vind ik nu knap!

De voorbereiding maakt natuurlijk het verschil, in mijn vorige band deden we eigenlijk zomaar wat, en dat leidde ertoe dat het op het eind alleen nog maar discussieavonden waren ipv repetities...
Ik ben geholpen!

Tankman
16 december 2009, 19:18
Voorbereiding is idd belangrijk. Als je geen tijd hebt om te oefenen, moet je maar zorgen dat de nummers zodanig in je hoofd gestampt zitten dat je het je ook kan veroorloven. Helaas moet ik van dit systeem ook vaker gebruik maken. Maar ik doe toch mn best om zo vaak mogelijk te spelen.

Wat wel belangrijker is dan voorbereiding is motivatie. Als je in een band zit met mensen die niet gemotiveerd zijn, wordt het ook alleen maar moeilijker. Bij ons wilt iedereen echt gewoon het best mogelijke product neerzetten en zo vaak mogelijk optreden. Dat merk je ook aan de muziek, ook al zeg ik het zelf.

schizo910
17 december 2009, 11:25
Ik heb het ook meegemaakt hoor, bandleden die vrouw of koters kregen en ineens was er niets meer mogelijk...

Toen ik ging samenwonen heb ik duidelijk gezegd: "Maar onthoud dat ik in een bandje speel en er regelmatig niet zal zijn"

Toen ik ging trouwen heb ik duidelijk gezegd: "Maar onthoud dat ik in een bandje speel en er regelmatig niet zal zijn"

Toen we ons eerste kindje kregen heb ik duidelijk gezegd: "Maar onthoud dat ik in een bandje speel en er regelmatig niet zal zijn"

Toen we ons tweede kindje kregen heb ik duidelijk gezegd: "Maar onthoud dat ik in een bandje speel en er regelmatig niet zal zijn"

Alle 4 de keren antwoordde ze "Ik vind je leuk zoals je bent, ik wil dat je blijft zoals je bent. Je bent mede zo doordat je in bandjes speelt"

Je moet de tijd die je wel bij je gezin bent goed benutten. Ik heb gelukkig het voordeel (gecreëerd) dat ik om de hoek werk en 's middags gewoon thuis eet mét de kinderen, ik breng de oudste na de lunch naar school en als ik 's avonds moet werken doe ik dat na acht uur als ze op bed liggen. Voor mijn kinderen ben ik er dus vaker dan de meeste papa's terwijl ik waarschijnlijk vaker van huis ben dan de gemiddelde papa en ook meer uren in de week maak wat werk betreft...

En nóg heb ik het gevoel dat ik meer kan doen met m'n tijd :seriousf: Als ik even niets uit m'n handen krijg of 2 tellen loop te lummelen of inderdaad voor die kijkkast blijf hangen voel ik me schuldig tegenover mezelf :o :p

JTB
17 december 2009, 11:37
schizo, klinkt alsof je het goed geregeld hebt. Ben het met de instelling van je vrouw roerend eens. Je partner moet van je houden om wie je bent en ook in mijn geval is muziek enorm belangrijk voor me. Pak je dat af, dan zijn we geen vriendjes meer. Mijn vriendin vind mijn muziek takkeherrie, maar als we iets opgenomen hebben is ze wel de eerste die het wil horen. Zelf heeft mijn vriendin een eigen paard, ik heb er nix mee, maar als ze er gelukkig van wordt moet ze dat vooral blijven doen en zal ik haar daar ook in helpen/steunen waar ik dat kan.

EuroCinema
17 december 2009, 11:56
Het valt allemaal wel mee vind ik. Repetitie is een avond per week en in de week van een optreden, repeteren we niet. Ik ken mensen die meer tijd kwijt zijn in de sportschool. Thuis is er altijd wel gelegenheid om een uurtje je gitaar om je nek te hangen. Je moet natuurlijk dan niet hele avonden met een afstandsbediening in de hand doorbrengen, maar daar hou ik toch niet van. En als ik aan het componeren ben, heb ik weleens een erg kort nachtje. Bakkie koffie extra in de ochtend en je overleeft het wel.
Promotie etc... wij hebben de taken een beetje verdeeld en laten elkaar vervolgens vrij om die naar eigen goeddunken zelfstandig uit te voeren. HEEL belangrijk, anders ga je ten onder aan een overlegcultuur.. Voor boekingen werken we steeds meer met een boeker, voor ons plaatje met een label en voor financiën met een verloningsbureau. In alle gevallen moeten ook zij wat verdienen (dus lever jij wat inkomsten in), maar daar staat toegevoegde waarde en tijdswinst tegenover. Best te doen zo hoor!
Natuurlijk maakt de houding van je partner alle verschil. Mijn vriendin vindt het erg leuk dat ik muziek maak en staat er helemaal achter, en daar bof ik mee.

B_2_the_a
20 december 2009, 09:06
Voor mij is het door mijn werk onmogelijk om in een bandje te spelen, daar baal ik van.

Ik maak veel uren, veel reistijd, werk wisselend overdag/'s avonds en voornamelijk in het weekend.

Nu raak ik mijn muzikale ei kwijt door in de studio op m'n werk naast de werkuren lekker zelf aan te kloten en stukken schrijven en opnemen. Af en toe een vriend of vriendin uitnodigen om mee te schrijven en mee te spelen. Puur voor onszelf.

Eomer
22 december 2009, 14:00
Het kost dus zowieso 10 uur per week, en dan heb ik het nog niet over de organisatie van de band, afhakers, repetoire vaststellen en bijstellen...

Kortom, hoe doen jullie dit, naast een fulltime baan, een vrouw thuis, andere verplichtingen...???

Is voor mij geen enkel probleem. Werk 32 uur per week, heb een vrouw en kind en ben zo'n 20-30 uur met de band/muziek bezig...
Heel simpel gezien zitten er 168 uren in 'n week. Daar gaat 32 uur werk en pak 'm beet 50 uur slapen vanaf...Blijft er nog 86 uur over...da's een hoop hoor :-)