PDA

View Full Version : Tubescreamer voor high-gain amp.. maar waarom?



Geoffrey
16 december 2009, 14:05
Velen zweren trouw aan een tubescreamer voor hun high-gain amp, maar ik snap nog steeds niet waarom.
Ik heb reeds een Ibanez ts-9, Keeley modded ts-9 en een Digitech BadMonkey gehad. Ofwel doe ik iets verkeerd, ofwel doet deze echt niets wat high-gain ten goede komt.

De instellingen van mn Digitech BM zijn momenteel
level: volledig open
low: rond 6a7
high: rond 4a5
gain: volledig dicht
De instellingen verander ik wel, maar enige verbetering hoor ik niet.
Natuurijk kun je nu gaan zeggen, 'wat verwacht je van iets wat nieuw 44euro kost?'
Maar die ts-9 deed het ook niet, en dit is toch een gekende en veel gebruikte ts.

De instelling van mn amp
Gain: 7
Low: 5.5
mid: 6.5
high: 4.5

Renin
16 december 2009, 14:10
welke amp heb je?

(afgezien dat het een peavey is?)

Geoffrey
16 december 2009, 14:15
Peavey 5150II

JTB
16 december 2009, 14:21
flikker die ts maar weg, heb je echt niet nodig met een 5150...

Renin
16 december 2009, 14:23
Ik gebruik mijn overdrive als volgt:

level: 16.00 uur
tone: 12.00 uur
drive: 08.00 uur (hij 'pakt' net het signaal zeg maar)

Resultaat:

Het medium crunch geluid van mijn versterker wordt een mooi volle high-gain sound. Het volume wordt dus niet harder, maar de amp gaat meer oversturen.

Uitleg:

Het pedaal boost je signaal en geeft er een kleurtje aan. De ts bijvoorbeeld boost vooral ook het middengebied.

Dit werkt minder goed als de amp al op standje high-gain staat, want meer oversturing is dan niet wenselijk en levert alleen maar narigheid op.

iWishmaster
16 december 2009, 14:28
Hoe meer gain je op je amp gebruikt, hoe minder een booster (tubescreamer) zal doen.

De reden: Een 5150 is redelijk strak (in het laag), maar vele willen het echt 'superstrak' hebben, vooral om met palm mutes een directer geluid, zonder dat het 'na-buzzed' bij gebrek aan een beter woord. Ofwel, dat het geluid ook echt meteen stopt zodra je mute en niet de het fuzzy bijklank. Tevens klinkt je attack wat feller met een booster.

Gain op 7 is bij een 5150 denk ik teveel om nog een effect te hebben. De truc is minder gain gebruiken (~3-4) en je signaal boosten met een tubescreamer met volume hoog en gain laag (hoeft niet op nul, maar ik zou niet snel meer dan een kwart gebruiken). Met de tubescreamer krijgt je amp ook dat zetje extra gain dat jij nu geeft door de gain op 7 te zetten, maar dan strakker en directer.

Probeer het ook eens op de crunch stand van kanaal 1: klinkt erg lekker met een tubesscreamer vond ik.

Geoffrey
16 december 2009, 14:31
flikker die ts maar weg, heb je echt niet nodig met een 5150...

Als je er fora/forums op naleest zijn er die trouw zweren aan een TS voor hun 5150/6505..
Daarom wou ik ook wel eens weten waarom.

@Renin: jij gebruikt de ts om je amp van medium-gain naar high-gain te laten overgaan, maar oversturing zeg maar.
De gain op mijn ts staat volledig dicht omdat ik de gain volledig uit mn amp haal.

@ iWishmaster: gain terug draaien en de rest uit de ts halen dan? Als ik je goed begrijp.
Dan vind ik persoonlijk dat mn klank niet strakker wordt door die ts..

Renin
16 december 2009, 14:43
Door met het level open te spelen en de drive (zoi goed als) dicht, komt er een volumeboost uiit je ts.

(speel maar eens zo over een transistorversterker).

Omdat je signaal versterkt wordt (meer volume) gaat je amp meer oversturen, ook al staat de gain op 3-4. Je haalt dus nog steeds gain uit je amp, maar op een andere manier.

Vergelijk het maar met de volumeknop op je gitaar. Op 5 heb je minder gain dan 10, terwijl de gain op je amp hetzelfde blijft.

interessander
16 december 2009, 15:02
Wellicht is het gewoon je smaak niet.

Maar een van de meest voorkomende manieren is inderdaad minder gain in de preamp van een 5150 draaien en hem boosten met een klein beetje drive en de level vol open. Zo wordt hij in principe strakker dan als je dezelfde hoeveelheid gain enkel uit de preamp haalt.
Je verliest wat laag maar dat kun je er dan bijvoorbeeld met resonance weer indraaien.

Ik heb geen ervaring met de II overigens en je hoort vaak dat de gain daarvan wel wat anders is maar ik vond dat bij mijn normale 5150 de gain boven de 5 of 6 al gauw te wollig werd, wel in combinatie met high output elementen overigens.

iWishmaster
16 december 2009, 15:02
@ iWishmaster: gain terug draaien en de rest uit de ts halen dan? Als ik je goed begrijp.
Dan vind ik persoonlijk dat mn klank niet strakker wordt door die ts..

Niet de 'gain' van de TS gebruiken. Je gebruikt 'em om met minder gain, toch een felle attack en duidelijke palmmutes te krijgen. Zo blijft je geluid in een band (en met opnames) veel beter overeind en laat je meer ruimte over voor de rest van band.

Ik vond de 5150 (ik ken alleen de 1-kanaals) overigens wel strakker worden door een TS!

dml
16 december 2009, 20:35
Altijd dat gejank over een TS voor een high gain amp zetten om het strakker te krijgen. Wat een TS bij een dergelijk gebruik vooral doet, is comprimeren. Probeer het eerst eens met je speltechniek voordat je een paardenmiddel zoals een TS gaat toepassen.

Geoffrey
17 december 2009, 17:06
En dan altijd dat geleuter over speltechniek.. :soinnocent:
Ik ben in dit topic ook niet op zoek naar lapmiddelen.

Het gaat er hem enkel en alleen om, waarom velen trouw zweren aan een ts voor hun high-gain amp.
Ik ben meer dan tevreden over mn sound, maar hou mn opties open.
Daarom probeer ik regelmatig een andere ts, maar ik snap niet wat zovelen hier goed aan vinden..

interessander
17 december 2009, 17:11
Het gaat bij high gain amp + een TS ook niet meer over een enorm verschil in geluid. Het gaat er meer om hoe de amp reageert en hoe hij je spel weergeeft, dat heeft dus wel indirect met speeltechniek te maken. Maar ik heb niet het idee dat je het effect van compressie met speltechniek zou kunnen nabootsen.

TimoSomers
17 december 2009, 17:12
Ik vind het met een tubescreamer altijd gewoon een stuk strakker.
Zelfs m'n dual rect. vond ik niet strak genoeg en flapperig, tubescreamer ervoor en het is (naar mijn oren) geweldig.

caliban
17 december 2009, 17:58
Ik vind het met een tubescreamer altijd gewoon een stuk strakker.
Zelfs m'n dual rect. vond ik niet strak genoeg en flapperig, tubescreamer ervoor en het is (naar mijn oren) geweldig.

Een 5150 is zonder boost sowieso pakken strakker dan een mesa rectifier. Een recto zonder boost vind ik slecht klinken (voor metal dan toch).