PDA

View Full Version : mesa toon



Fury66
15 december 2009, 21:25
hallo,
ik ben nu ongeveer anderhalf jaar de (trotse) bezitter van een mesa boogie dual rectifier. ik speel hierop met een epiphone les paul met een emg-81 element in de brug, dor een vergrote marshall cab met eminence "the governor" speakers. Op zich heel content ervan, maar wat ik al herhaaldelijks te horen kreeg is dat ik een heel scherp geluyid heb, alhoewel de bass op 12 staat, mid op 15u en de treble slechts op 9u, presense staat ongeveer tussen 10 en elf. dit vind ik op zich raar, want een vergrote cab zou meer lage tonen moeten produceren. aan wat zou die scherpe (soms zelfs té) klank kunnen liggen? emg element? het type speakers? of mss de batterij van m'n actief element dat leeg is?

andoni
15 december 2009, 22:21
- EMG 81 is een redelijk schel element,
- Als die Marshall cab Celestion GT75-speakers heeft: dat zijn schelle speakers,
- De presence-knop op Rectifiers in Modern-mode is overgevoelig, zet hem eens op 9 u of lager (zelfs uit). Rest van je knoppen doen dan wel minder, maar imo betere sound. Of gebruik een ander mode dan Modern.

iWishmaster
15 december 2009, 23:49
Een dual recto is een redelijk schelle amp: met goed draaien aan de knoppen wel iets te verbeteren, maar enigsinds blijft het altijd wat scherp in de hoge tonen.

Marshall kasten zijn redelijk schel. Probeer eens een kast van een ander merk: Bogner staat erom bekend heel warm te klinken (ongeacht de speakers die erin zitten).

Fury66
16 december 2009, 10:46
mijn marshall cab heeft Eminence speakers, type Governor. Dat was nog van de vorige eigenaar die deze daarin egstoken had. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een vergrootte marshall cab een veel warmere sound geeft, of toch nog meer de lows laat uitkomen.
Zou het probleem eventueel niet aan de lampen kunnen liggen? ze zijn anderhalf jaar oud...?

MaartenGibson
16 december 2009, 11:05
Ik heb nu een mesa boogie mark III te leen van mijn leraar. In het begin dacht ik ook: man wat een schelle toon, maar ik heb nu de prescence helemaal dicht gedraaid en toch blijft de toon helder. Ik heb bij mijn Hughes & Kettner hetzelfde probleem... alleen als ik op die amp de prescence dichtdraai klinkt hij nog steeds alsof de sinus eruit ziet asl een hoop kartel randjes :P Dus misschien eens met de prescence spelen :P De mark III klinkt nu heeeeeeeeerlijk :P ( ik speel op een gibson traditional mat '57 pickups)

iWishmaster
16 december 2009, 11:11
Buizen denk ik niet: je geluid wordt eerder dof ipv scherp bij oude buizen. Maar eindbuizen mogen op zich, afhankelijk van hoeveelheid gebruik, wel elke 1-3 jaar vervangen worden. Maar ook dat scheelt per amp: sommige klinken na 20 jaar nog prima met de originele buizen.

Maar zoals al aangeven:
-EMG81 is een fel, scherp en schel element
-Marshall maakt schelle cabinetten: oversized cab van Marshall ken ik zelf niet, maar mijn ervaring met oversized cabs is niet dat ze warmer klinken, wel dat ze meer bas geven.
-Dual rectifier is een schelle amp: vooral de modern modes en met veel gain.

Wanneer klinkt het te scherp? Bij rythm? Specifiek alleen bij solo's (bijv. hoge, enkele noten op de dunne snaren?).

Er zijn veel dingen die net 'dat beetje verschil' kunnen maken. Ik gebruik voor solo's een tonescreamer met de gain op nul en toneknop redelijk ver dicht om het wat minder scherp en ronder / vloeiender te laten klinken bijvoorbeeld. Maar iets 'raars' als andere kabels of dikkere snaren op je gitaar kan al een beetje helpen.

Fuhgawz
16 december 2009, 11:50
Oversized cabs staan dan wel bekend om meer bas, maar meer bas is niet hetzelfde als minder treble. Ze zijn net zo scherp als vergelijkbare kleinere cabinetten, maar zijn daarnaast wat dikker in de lage tonen.

Governors staan toch niet bekend als schelle speakers. In tegendeel zelfs. Ze staan wel bekend als mid-rijke speakers. Misschien dat het helpt als je je mids een beetje terugdraait? Ik heb nooit over een Rectifier gespeeld, maar als anderen zeggen dat het een redelijk schelle amp is dan kan me voorstellen dat de middenknop ook wat mid/hoog meedraait. Veel mids uit amp + veel mids uit speakers = heel veel mids. Misschien meer dan je nodig hebt.

Anders, heb je al geprobeerd aan de toneknop van je gitaar te draaien? Minder treble in = minder treble uit.

Johannes
16 december 2009, 12:37
Het is al gezegd her en der, maar durf de knoppen van de versterker te gebruiken. Soms moet je bijvoorbeeld de bas helemaal open draaien en de presence helemaal dicht om de sound te krijgen die je zoekt. Kortom probeer de extremen van de versterker uit.

Fury66
17 december 2009, 10:20
de amp klinkt eigenlijk vooral te scherp tijdns de rythm stukken, veel solos speel ik niet. ik speel vooral punkrock dus is het voor mij belangrijk dat de mids goed benadrukt worden; maar zoals gezegd, mss inderdaad ebst es met de knoppen, vooral dan presence spelen. dus presence terugdraaien, gain wat hoger en zien wat ie allemaal uitsteekt.
ivm die extremen gebruiken. nog nooit echt geprobeerd want ik wou me zoveel mogelijk aan de mesa handleiding houden, daarin stond dat het beter was geen enkele knop over 2u te draaien, nuja, idd, daar zit wel veel speling op.
nog 1 iets over dat element, wat zijn minder schelle elementen, seymour duncan? ik dacht gehoord te hebben dat deze meer de mid benadrukken (maar dan weer te veel mid...), anyway,
:makeup:
bedankt voor de tips!

Fuhgawz
17 december 2009, 10:40
Ik denk dat je toch eerder voor DiMarzio moet gaan dan voor Seymour Duncan omdat SD's over het algemeen toch ook behoorlijk wat treble hebben. Hoewel daar natuurlijk ook uitzonderingen op zijn. Maar dit soort elementvragen kun je beter in het "Gitaren"-subforum kunt plaatsen.

AART
17 december 2009, 10:43
als je verder tevreden bent over de EMG 81's kan je de EMG 85 eens in de brug proberen. Die zijn iets minder schel, zijn erg midfocussed en hebben lekker veel punch. Gebruik het zelf zo al jaren.

andoni
19 december 2009, 16:01
Alles kan natuurlijk op alles gespeeld worden, maar voor een (traditionele) punk rock sound denk ik niet meteen aan een EMG81 en een Rectifier. Eerder een mildere pickup door een Marshall-achtige.

Voor punk rock zou ik ook zeker niet de Modern mode gebruiken, dat is echt instant metal.

marter544
19 december 2009, 16:40
Alles kan natuurlijk op alles gespeeld worden, maar voor een (traditionele) punk rock sound denk ik niet meteen aan een EMG81 en een Rectifier. Eerder een mildere pickup door een Marshall-achtige.

Voor punk rock zou ik ook zeker niet de Modern mode gebruiken, dat is echt instant metal.

Ach, ik speel punkrock met een Engl Fireball, kwestie van smaak.

Ik denk dat je eerst eens moet gaan nadenken over wat jou niet bevalt, tis jouw geluid en niet die van een ander, omdat je zegt dat je dat vaak van anderen hoort. Vind je het zelf ook te schel, zou ik eerst eens met de presence kutten, en idd die EMG 81 eruit halen. Ik ben zelf geen EMG gebruiker, maar vaak zit er in de hals een 85. Als jij dat ook hebt, zou ik eens proberen gewoon de 2 elementen om te wisselen, dat is iets dat erg vaak wordt gedaan, omdat de 81 gewoon erg schel is voor bij de brug.

Misery Signals
19 december 2009, 21:09
Bij punkrock denk ik aan een tweekanaals Mesa Rectifier met een Gibson Les Paul Standard. Denk bands als No Use for a name, New found Glory enz.

Doe aub die EMG81 uit je gitaar en vervang hem door bv een Duncan JB.
En indien je een driekanaals Mesa hebt, speel met het tweede ipv het derde kanaal. krijg je een veel betere punkrocksound uit, warmer, meer bass en organischer. Laat je switch maar lekker op modern staan met vanachter bold preset en solid state rectifier. Dan krijg je zo goed als perfect die tweekanaals leadsound.
MS

Pepe
19 december 2009, 21:17
Ja, vaak tellen dingen op, pickups, speakers, amp... ik had ook een tijd een schel geluid, dat bleek terug te voeren op de combie Celestions G12H met alluminium domes, en 79 strat en een amp die alleen goed klonk op het treble kanaal.

Een ander ding, je hoort een ander geluid als je naast je speakers staat dan wanneer je met je hoofd er voor staat, veel meer scherp hoog. Een microfoon krijgt dat geluid. Dan klink je lekker op een podium maar het publiek wordt aan reepjes gesneden..

DEA100MKIV
19 december 2009, 23:15
mee eens met aart.. die 85 klinkt goed in de brug...

gebruik zelf 89... die kan als85 of als s klinken...


heb hetzelfde gehad met governors...iedereen zei klinkt als v30

vond het niet zo klinken en het voelde ook niet zo strak

jutter
20 december 2009, 00:20
Een ander ding, je hoort een ander geluid als je naast je speakers staat dan wanneer je met je hoofd er voor staat, veel meer scherp hoog. Een microfoon krijgt dat geluid.

Dat heeft toch elke versterker? Door de microfoon meer aan de zijkant van de speaker te plaatsen wordt het geluid toch minder schel?

MaartenGibson
20 december 2009, 01:37
Ik heb vandaag nog een optreden gehad... toen kwam de geluidsman naar me toe van: JE HEBT TE VEEL BAS IN JE SOUND!! jaah logisch als je de mic naast speaker zet.... maar t klopt idd dat de positie van de mic ten opzichte van van de speaker heel veel aan t geluid kan veranderen...
maar dan moet nog je versterker zelf goed klinken zoals je dat wil... dus alleen een mic verplaatsen lijkt me geen optie ^^

Fury66
21 december 2009, 16:44
ik moet wel zeggen dat ik m'n geluid, dat ik graag wil horen op mijn versterker, toch haal bij bands zoals propaghandi, die spelen wel op een peavey 5150, maar slagen erin er een zalige mid uit te halen en een mooie heldere sound. met een mesa dual tracht ik dat niet per sé na te bootsen, mijn keuze voor deze versterker is vooral voor de veelzijdigheid ervan en de kwaliteit, ok er wordt heel veel metal op gespeeld, maar een andere sound of genre is er zeker uit te halen.
ik zal, zoals gezegd, best eens kijken naar een ander element, zoals die emg 85, of direct een andere gitaar, omdat ik al lang met dat gedacht zit (had gedacht aan een shecter tempest classic, maar dan meer om gewone rock te spelen, weet niet of die zo egschikt zou zijn voor een lekkere punrock sound)

caliban
21 december 2009, 19:14
Ik vind een rectifier echt geen specifieke metalversterker. Zonder pedaal láng niet strak genoeg