PDA

View Full Version : Polariteit bevestigen, nameten?



erikvdh
15 december 2009, 19:37
Hallo,

Ik heb zojuist mijn pedalboard binnen gekregen (zit helaas geen handleiding bij) en daar zitten voedingskabels voor de pedalen bij, die je echter kan omdraaien om de polariteit te veranderen.

Als ik kijk naar onderstaande afbeelding, zou het op deze manier dus binnenkant negatief en buitenkant positief zijn:
http://www.ademcoaching.nl/pics/polariteit.jpg

Kan iemand bij bevestigen of dit klopt, en kan iemand mij vertellen hoe ik met een digitale multimeter de polariteit kan nameten, zodat ik zeker geen pedalen opblaas.

bvd, Erik.

JER00N
15 december 2009, 19:53
Ik meet die dingen altijd even na voor de zekerheid. Gewoon 1 pen op de buitenkant van de plug zetten, en 1 erin steken. Bij de meeste (maar niet allemaal! voor de zekerheid even de handleiding controleren) gitaareffecten moet de buitenkant positief zijn (9V) en de binnenkant negatief (0V/ground). Als je dan de rode pen tegen de buitenkant houdt en de zwarte erin steekt zou hij +9V moeten aangeven.

Midwolda
15 december 2009, 20:01
Of, anders gezegd: de rode pen geeft de polariteit aan. ;)
Ik doe altijd de rode pen in de tip, dan weet ik direkt hoe het zit.

erikvdh
16 december 2009, 11:55
@ everyone,

Gister even een multimeter gehaald (kwam er ineens achter dat ik er geen meer had) en het even nagemeten, anyway de afbeelding op de stekker geeft inderdaad de pool op de buitenkant aan.

Ik ben eruit!