PDA

View Full Version : Impedanties voor randapparatuur...



Psychomantis
15 december 2009, 19:12
Hey,
Ik weet niet erg veel van elektriciteit, maar door eventjes op gitaarnet rond te kijken heb ik wel geleerd dat je je aan de impedantie van speakerkasten etc moet houden om de versterker niet op te blazen. Nu gaat mijn vraag niet over speakerkasten dus dacht ik dat dit topic niet in versterkers thuishoorde, en post ik het hier maar (mods, verplaats maar als het hier fout staat).
Hoofdtelefoons hebben ook een impedantiewaarde, maar deze verschilt soms sterk, ik heb een hoofdtelefoon van 75 ohm en een van 24 ohm. Nu is mijn vraag: Moet je ook op de impedantie letten bij het aansluiten van hoofdtelefoons? Ik heb een oude versterker waarop staat dat je een 75 ohm koptelefoon moet gebruiken, maar tegenwoordig vind je dat enkel nog ver achteraan in de handleiding of gewoon niet.
Hetzelfde voor microfoons, de impedantie is daar ook verschillend. 600 ohm hier, 800 ohm daar. En als je een versterker of iets dergelijks aan de hoofdtelefoon uitgang van een mengpaneel/keyboard/... hangt, is er dan ook geen probleem?
Mijn intuïtie zegt dat het niet veel uitmaakt omdat de fabrikanten er nergens voor waarschuwen, maar ik wilde het toch maar eens vragen, dan ben ik ook van deze onwetendheid af :)

skabouter
15 december 2009, 19:28
microfoons kunnen altijd (zelf ook nooit een probleem mee gehad), maar er zijn preamps (extern) waarop je de impedantie kan afstellen op de impedantie van je mic...hoe beter gematched, hoe beter resultaat, zegt de fabrikant.

Koptelefoons kunnen ook altijd geloof ik, maar voor sommige koptelefoons met een lage impedantie heb je een krachtigere (koptelefoon)versterker nodig....

Psychomantis
15 december 2009, 20:26
microfoons kunnen altijd (zelf ook nooit een probleem mee gehad), maar er zijn preamps (extern) waarop je de impedantie kan afstellen op de impedantie van je mic...hoe beter gematched, hoe beter resultaat, zegt de fabrikant.

Koptelefoons kunnen ook altijd geloof ik, maar voor sommige koptelefoons met een lage impedantie heb je een krachtigere (koptelefoon)versterker nodig....

oke, bedankt!

Fenderwim
20 december 2009, 23:47
Er is voor impedanties één basis regel: Ga altijd van laag naar hoog.

Dan heb je het beste signaal.

Van hoog naar laag is de kans aanwezig dat je iets opblaast.

Groeten

Wim

Psychomantis
21 december 2009, 00:17
Er is voor impedanties één basis regel: Ga altijd van laag naar hoog.

Dan heb je het beste signaal.

Van hoog naar laag is de kans aanwezig dat je iets opblaast.

Groeten

Wim

bedoel je dat de relatief hoogste impedantie aan het einde van de ketting moet hangen? Ik volg niet helemaal (ben nog een noob op record-gebied)

skabouter
22 december 2009, 18:31
nee andersom... het begint bij een hoog ohmige mic (rond 600ohm) of gitaar, en dan wordt het signaal steeds wat versterkt, en op het eind naar een eindversterker, dan zit je meestal op 4 of 8 ohm.

Psychomantis
22 december 2009, 20:16
nee andersom... het begint bij een hoog ohmige mic (rond 600ohm) of gitaar, en dan wordt het signaal steeds wat versterkt, en op het eind naar een eindversterker, dan zit je meestal op 4 of 8 ohm.
Ah zo XD
Ok dat snapte ik ongeveer wel, dat je aan het einde van de ketting speakers laagohmig zijn; Maar ik vroeg me gewoon af of de impedantie van een koptelefoon uitmaakt. Als je een koptelefoon van 25 Ohm hebt en een van 75 ohm, dat is toch een groot verschil. Maakt dat uit voor een hoofdtelefoonvoorversterker (keyboard, Pc, Mengpaneel) of niet?