PDA

View Full Version : Active mid boost?



DeadHerring
15 december 2009, 18:52
Hoi!

Onlangs kwam ik een Gibson Les Paul Joe Perry Signature tegen, niet de Boneyard, maar de oude zwarte sig. Die had in een van de tone knoppen een push-pull pot dat een actieve mid-boost gaf aan zijn signaal. kan je zoiets tegen een deftige prijs in je gitaar laten modden, of zou dit veel kosten?

Aca Ilic
15 december 2009, 19:09
mid-boost bij een gitaar met humbuckers.....?

geloof, me dit zal echt overbodig zijn, en by the way deze mod doen ze meestaal bij single coils om pickups wat dikker te laten klinken.Denk nog een keer over na.....

DeadHerring
15 december 2009, 19:29
Mja, ik hou wel van de mogelijkheid om variatie in de sound te steken... Varitone knob, coil taps, phase switch, mid boost, ik zou het er allemaal insteken als ik kon... :D

Aca Ilic
15 december 2009, 19:35
Dat is idd wat anders,

bedenk een ding als je hieraan begint, dat je met alle die toeters en bellen meer met het zoeken naar juiste /gewenst geluid zult zijn dan je daadwerkelijk zal spelen...

DeadHerring
16 december 2009, 08:57
In tegenstelling tot velen hier heb ik geen pedalboard en ben ik dat ook niet van plan dat te gebruiken :)

Flanger, Phaser, Delay, distortion etc. is allemaal niks voor mij. Ik wil zo geen gedrocht voor mijn neus dat ik moet veranderen van settings voor elk liedje. Het liefst gewoon een footswitch voor mijn amp en een wah. Daar ik ook niet zo voor alle soorten knopjes op een amp ben, hou ik me daar ook niet mee bezig.

En dan denk ik niet dat ik via geexperimenteer met functionaliteit van mijn gitaar te veel tijd verdoe aan het zoeken naar verschillende sound. Dit is ook niet iets dat ik direct ga doen, maar toch de mogelijkheid wil weten om dit later in een bepaalde gitaar te modden; of dat nu met HB's of SC's is.

interessander
16 december 2009, 09:47
Volgens mij heeft EMG wel een aantal varianten aan in te bouwen boosters, maar ook GFS heeft de zogenaamde MODboards: http://store.guitarfetish.com/onswwamiboco.html

telecastermaster
16 december 2009, 15:20
EMG - VMC (Variable Mid Control):

http://www.emginc.com/products/index/144/146/4

Di Stefano
16 december 2009, 15:36
De VMC is een mid control voor bas. De gitaarequivalent is de SPC. Hiervoor moet je wel een actief circuit in je gitaar hebben.

Maurits
16 december 2009, 15:45
Ik heb zelf de Strat Precence Control van EMG in m'n custom strat zitten om de single coils af en toe wat vetter te laten klinken. Lijkt me zelf niet echt heel zinvol om op een gitaar met humbuckers te zetten. Die hebben zoiets helemaal niet nodig. Aan de andere kant kon Joe Perry er waarschijnlijk toch mee overweg. Zelf heb ik toen dertijd ongeveer 60 euro betaald voor alleen de mid-boost.

Ace 1.15.19
16 december 2009, 16:44
Zo uit mijn hoofd heeft EMG ook de Afterburner.

[Edit] Niet dus, is een gain boost.

Di Stefano
16 december 2009, 23:18
Om de SPC te gebruiken icm passieve pickups heb je geloof ik wel ook die afterburner nodig.

Maurits
17 december 2009, 00:25
Om de SPC te gebruiken icm passieve pickups heb je geloof ik wel ook die afterburner nodig.

Nee. De SPC en de AB zijn twee verschillende dingen. De AB is een gainboost (maakt je uitgaande signaal harder/meer overstuurd) en de SPC is een Mid-boost (maakt je uitgaande signaal vetter en haalt er wat hoog uit). Als je iets van actieve toonregeling in je gitaar wilt hebben moet je alleen een batterij plaatsen en aansluiten.

Kijk overigens eens rond op www.emginc.com. Daar vind je enorm veel informatie over dit soort zaken.

Di Stefano
17 december 2009, 01:45
Idd sorry. Het is de EXG die je niet zomaar kan gebruiken met passieve pickups.

Gearjunkie
17 december 2009, 07:27
Ik heb zelf in 2 strats (één 'normale' en één met dubbele humbucker, beiden met SD elementen) ooit pre-amps laten inbouwen, die bedien ik met een push-pull knop.
Ik heb me ooit iets over een laagohmig signaal laten vertellen, dat is wensellijk bij veel kabel en behoud dan je tone.

Nadeel voor mij:
- Ik hoor een plop als ik het systeem inschakel, dus tijdens het spelen switchen is lastig
- Ik (maar dat ligt vast aan mij) hoor minimaal verschil.

Over dat laatste meteen dan maar een vraag:
Ik kan de treble, bass en de output met een klein potmetertje bijstellen.
Allen van -14 naar + 14 db. (output tot + 20 db geloof ik)

Vraag aan de techneuten: wat stel ik in bij een gewone strat en die andere met HB's???