PDA

View Full Version : verschil in ohm: effect op klank?



m@rijn
15 december 2009, 18:47
eenvoudige vraag: heeft het verschil in Ohm een effect op de klank?

Ik sta nl op het punt om een JCM 800 cab met 4 G12-H100's te kopen, maar die cabs zijn dus enkel 4 ohm.

groeten

rpl
15 december 2009, 20:43
Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar, ik wil een Fender Hot Rod Deluxe 112 Lacq Tweed voor mijn '57 Champ eerdaags aanschaffen :supercool:

Han S
15 december 2009, 20:49
Als je versterker 4 ohm kan trekken is er geen enkel effect hoorbaar. Kan hij geen 4 ohm trekken dan zul je die kast even open moeten maken en de bedrading veranderen waarmee de kast 16 ohm wordt. De vier spekers staan nu allemaal parallel aangesloten en als je daar twee keer twee speakers in serie aansluit en die twee paren aan elkaar parallel zit je op 16 ohm.

m@rijn
15 december 2009, 21:31
ok bedankt.
mijn jcm800 kan 4 ohm trekken. Op zich dus geen probleem, maar is het niet zo dat 4 ohm belastender is voor de amp?

MarkS
15 december 2009, 22:39
Verantwoord of niet, mijn Epi Valve Jr head klinkt steeds beduidend anders wanneer ik tussen 4/18/16 output wissel bij een gelijkblijvende belasting door de cab(s).

Han S
15 december 2009, 23:03
ok bedankt.
mijn jcm800 kan 4 ohm trekken. Op zich dus geen probleem, maar is het niet zo dat 4 ohm belastender is voor de amp?

De JCM800 is een buizenamp en dus heeft hij een uitgangstransformator met meerdere wikkelingen, zodat je die kunt aanpassen aan de impedantie van de speaker en dus de belasting daarvan. Vandaar de schakelaar aan de achterkant voor 4, 8 en 16 ohm.


Verantwoord of niet, mijn Epi Valve Jr head klinkt steeds beduidend anders wanneer ik tussen 4/18/16 output wissel bij een gelijkblijvende belasting door de cab(s).

Zie mijn antwoord hierboven, het verschil dat jij hoort komt door de misaanpassing die je bewust introduceert.

Chris Winsemius
16 december 2009, 01:02
Als je versterker 4 ohm kan trekken is er geen enkel effect hoorbaar. Kan hij geen 4 ohm trekken dan zul je die kast even open moeten maken en de bedrading veranderen waarmee de kast 16 ohm wordt. De vier spekers staan nu allemaal parallel aangesloten en als je daar twee keer twee speakers in serie aansluit en die twee paren aan elkaar parallel zit je op 16 ohm.

Nee.... (natuurlijk wel afhankelijk v/d kwaliteit van oren en rest v/d gear).

Bij de meeste uitgangstrafo's met vaste secundaire taps (4/8/16 ohm) wordt bij 16 ohm de volledige wikkeling gebruikt en bij 4 en 8 ohm maar 'n gedeelte v/d wikkeling. Bij 16 ohm klinken ze meestal ietsje brighter dan bij 4 ohm.

Daarnaast heb je bij bepaalde amps (bijvoorbeeld oude Marshalls uit de 60s) nog iets wat niet volledig meeschakelt (so to say) als je de impedantie verandert, bij dat soort amps krijgt de eindversterker wat meer gain als je de impedantie lager zet.

Maar... in de praktijk: amp gewoon op de juiste impedantie instellen en spelen. ;)

EDIT: daarnaast heb je gewoon verschillen in klank tussen 8 en 16 ohm speakers, spoel is anders dus de klank ook.