PDA

View Full Version : Gitaar spelen met koptelefoon



J-L
15 december 2009, 16:11
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het spelen van elektrische gitaar via koptelefoon. Ik zit namelijk met het probleem dat ik niet gewoon simpelweg via m'n amp kan spelen omdat ik in een appartement woon waar de buren nogal last zullen hebben van mijn gitaarspel (ja, moet je schijt an hebben, ik weet 't, maar toch, ik ben zo sociaal :-))

Nu loop ik al een tijdje te klooien met wat bij elkaar geraapte oude apparaten om uiteindelijk het geluid uit een koptelefoon te krijgen, maar echt lekker werkt het allemaal niet. Wat ik eigenlijk wil is dat ik m'n gitaar in m'n Boss pedalen kan prikken waarna het signaal naar een mengpaneel gaat waar ook de audio van m'n PC naar toe gaat en dat ik dan die twee signalen mix zodat ik een backing track op m'n PC kan afspelen en dan zelf daar overheen meespelen.

Ik vraag me nu dus af of ik nog geld moet investeren in een soort van (pre)amp die het signaal uit m'n gitaar versterkt naar line level en zo ja, wat is dan een goede (en betaalbare) optie hier voor? Heeft iemand ook een suggestie voor een simpel, maar degelijk mixertje?

ellisvertellis
15 december 2009, 16:20
Line 6 Pocket Pod :sssh:

Fuhgawz
15 december 2009, 16:21
Het simpelste is gewoon de Vox Amplug. Die heb je in verschillende varianten (AC30, Classic Rock, Metal, etc). Hier kun je je koptelefoon op aansluiten en ook je MP3 speler, zodat je hier overheen kunt spelen. In plaats van die MP3 speler kun je ook wel de koptelefoonuitgang van je PC gebruiken met een simpel kabeltje.

Het ding kost rond de 45 euro geloof ik en je hoeft er zo niet eens een mengpaneel bij te kopen! Wel nog een kabeltje. ;)

Nydoom
16 december 2009, 08:18
Dacht ik ook meteen aan die Vox amplug..
in de aanbieding voor 39 euro ... http://www.feedback.nl/?id=52&o=3&q=vox+amplug

Il_Falco
16 december 2009, 08:46
En naar het schijnt kan je die na je pedalen hangen. Moet ik toch echt nog eens zelf proberen.

josan
16 december 2009, 09:31
Pocket Pod Express. Net gekocht. Goed geluid. Ultra simpel te bedienen. Geen menuutjes. Stemapparaat ingebouwd. MP3-speler of PC (Guitar Pro of muziekbestanden afspelen) in te pluggen. De basics aan amp-models, modulation en echo/reverb zit erop. Ideaal.:punk:

J-L
16 december 2009, 10:03
Het simpelste is gewoon de Vox Amplug. Die heb je in verschillende varianten (AC30, Classic Rock, Metal, etc). Hier kun je je koptelefoon op aansluiten en ook je MP3 speler, zodat je hier overheen kunt spelen. In plaats van die MP3 speler kun je ook wel de koptelefoonuitgang van je PC gebruiken met een simpel kabeltje.

Het ding kost rond de 45 euro geloof ik en je hoeft er zo niet eens een mengpaneel bij te kopen! Wel nog een kabeltje. ;)

ooh dat is wel een heel mooie oplossing. Ik ga daar eens naar op zoek...

mmrizio
16 december 2009, 10:25
Qua eenvoud en prijs is die Vox natuurlijk niet te kloppen. Flexibeler maar ook duurder is bv. de Digitech RP150 die bij een aantal muziekzaken gedumpt wordt rond 70 Euro. Dit is een modelling multieffect met USB-out en koptelefoon aansluiting. Door de USB-out kun je 'm ook op de PC aansluiten en met simulators op de PC spelen. Ik was niet onder de indruk van de metal geluiden in de Digitech, maar dat zal ik bij de Vox ook niet zijn (niet getest). Eventueel kun je je eigen pedalen ervoor zetten. De verdere effecten (chorus, echo, galm) zijn wel ok.

Je kunt via USB aansluiting ook nog geluid naar het toestel sturen, zodat je geen mixer nodig hebt. Dan moet je de audio van je PC naar de Digitech sturen. Tenminste, zo heb ik de simulators uitgeprobeerd.

Maurice

j3r03n
16 december 2009, 10:46
En naar het schijnt kan je die na je pedalen hangen. Moet ik toch echt nog eens zelf proberen.
Da ken!

Ik gebruik 'm voor dezelfde doeleinden. Daarnaast is het me ook al aardig gelukt om er mee op te nemen. :)

Nobler
16 december 2009, 11:45
Ik heb toch een ander advies. Ik vind zelf dat gitaargeluid via de koptelefoon toch enkele belangrijke nadelen heeft. Het eerste is dat het té direct klinkt, waardoor het niet natuurlijk is, het tweede is dat je de neiging hebt de boel te hard te zetten, wat natuurlijk op den duur funest is voor je gehoor. Met een klein 5 watt transistorversterkertje naast de stereo kun je geluid maken wat niet harder is dan de stereo. Op dat niveau krijg je met een eenvoudig en goedkoop versterkertje toch een aanvaardbaar geluid. Als de buren niet over de stereo klagen zullen ze ook niet over het geluid van je gitaar klagen. Voor relatief weinig geld kun je oefenversterkertjes van goede merken krijgen, voor iets meer zelfs met modelling en effecten, maar in mijn ervaring kun je zelfs met versterkertjes van enkele tientjes een leuk geluid krijgen. In mij beleving in ieder geval beter dan wat je via een VOX amp-plug kunt horen.

Yek1
16 december 2009, 12:50
Ieder z'n ding maar ik hou het niet langer dan 10 min. uit om met een koptelefoon te spelen. "Oormoeheid ...."

tidalwave_sideburns
16 december 2009, 13:12
Ieder z'n ding maar ik hou het niet langer dan 10 min. uit om met een koptelefoon te spelen. "Oormoeheid ...."

niet te hard zetten, wat minder bas, werkt voor mij prima. Ik hou het niet langer dan 10 minuten uit om iemand te horen oefenen, da's dan weer de andere kant.

harrie-beton
16 december 2009, 13:15
Dat zit dan tussen je oren. Geluid is bewegende lucht. Of dat het een koptelefoon is of speakers maakt niet uit.

Ik speel afwisselend met koptelefoon of speakers en als je maar goede spullen hebt maakt het niets uit. Er zijn hele goede koptelefoons hoor. Ik heb de Beyer Koptelefoon van 160 euro. Deze klinkt beter dan een hoop speakers en amps die ik heb gehoord.

Ewoud Kuijt
16 december 2009, 13:23
+1 voor de PocketPod. Ik heb 'm nu twee jaar en is misschien wel mijn best besteedde 100 euro op gitaar gebied.

that90sshow
5 april 2010, 20:16
Hallo,

Heb even de zoekfunctie gebruikt, dus rakel dit topic even op...

Laat de pocketpod toe om te schakelen tussen je eigen amp en je koptelefoon? Ik wil gewoon m'n eigen versterker en pedalen horen in de koptelefoon en geen geprogrammeerde geluiden. Of schaf ik dan best iets anders aan?

Bedankt!

koen77
14 april 2010, 10:39
ik speel al jaren door een pod xt over mijn pc. Niet zoals een echte versterker, maar zeker niet slecht als de 2 kleintjes boven slapen. Na veel tweaken komt er best wat behoorlijks uit. En om op te nemen klinkt hij echt wel ok.

Liquid_Metal
14 april 2010, 11:11
Via koptelefoon is je geluid veel directer en je hebt natuurlijk geen ruimtelijke galm. Daardoor klinkt het vaak een stuk droger, maar voor gitaar hebben ze daar iets moois voor bedacht: reverb.
Ik speel repetities ook met headset omdat we met elektronisch drumstel spelen. Het fijne is dat je geluid heel direct is (en een stuk duidelijker dan bij een gewone repetitie, maar dat terzijde). Ik speel met Guitar Rig 3 via een laptop, dus je zou kunnen overwegen om dat aan te schaffen, in combinatie met een goede usb interface of soundcard (waar je ook een headset op aan kunt sluiten). Het idee is hetzelfde als met bijvoorbeeld een POD, maar dit is dus op de computer. Ik neem aan dat je die hebt.
Een bijkomend voordeel is dat je op deze manier heel goed kunt opnemen.

guitarkid
14 april 2010, 17:43
En J-L, waar ben jij uiteindelijk op uit gekomen...?

Gr. C.

minoin
15 april 2010, 18:35
Mooie opties allemaal. Ik speel op mijn studentenkamer over een Rocktron Chameleon, briljant apparaat. Lekkere dikke sound, vol met effecten en alles stereo over mijn Logitech boxjes. Altijd Logitech als computerspeaker, gasten maken niet voor niets ook de Ultimate Ears inears ;)