PDA

View Full Version : serieel of parallel?



jaspertomas
10 april 2003, 18:05
vraagje: Wat is het verschil (in geluid) tussen een parallel of een serieel geschakelde pickup? Ik zit namelijk te denken aan een Seymour Duncan Basslines pickup met preamp in m'n OLP. Wat is het verschil? Kan me herinneren dat Allodox het hier een keertje over had.
bedankt,
Jasper

skabouter
11 april 2003, 23:44
dit geld alleen voor humbuckers.

een humbucker is een element van 2 single coils in 1. als je die in serie zet versterken ze elkaar. een humbucker klinkt wat warmer, en wat krachtiger. goed voor oversturing (igv gitaar)

bij parallel zet je beide single coils aan, maar los van elkaar. hierdoor is de werking iets minder warm en krachtig, maar juist wat helderder en feller/scheller

klopt hier iets niet, mensen, verbeter me dan, he

basswasp
12 april 2003, 00:38
Volgens mij zijn ook single coils wel parallel of in serie te schakelen... maar als hier iets van niet klopt, moet die het ook maar even zeggen :smile:

Laus
12 april 2003, 00:44
jullie hebben allemaal gelijk. er is een verschil in helderheid en ruis. humbuckers zijn doffer maar harder(laag vooral) en ruisen minder.
Op sommige Fenders(Jaguar, Jazzmaster) kan je je single coils op verschillende manieren, net als een humbucker dus, schakelen. Best leuk om eens te horen :smile:

Op een basgitaar is het verschil kleiner maar je hoort het vooral in de (hoe noem je dat..) knor en doorklank zeg maar.

Piezo elementen(zie topic daarover) zijn nog leuker...

skabouter
12 april 2003, 10:16
maar wat valt er nou te schakelen in een single coil ? de neem zegt het al, SINGLE coil. nouja, je zal wel gelijk hebben, maar het klinkt raar

tis inderdaad een groter verschil op gitaar, dan op bass. ik heb allebei, maar op de bass is het van mindere invloed om parallel te schakelen. bij gitaar krijg je echter meteeen een heeel ander geluid

bassopotmus
12 april 2003, 10:33
ey skabouter, als je nou es wist dat een jag of jazzmaster 3 sc had?