PDA

View Full Version : piep geluid in twin amp



jacobhdejong
15 december 2009, 15:26
Hallo Mensen,

Ik heb al sinds enige tijd een twin amp (nieuw model)
Nou heb ik soms een hele hoge piep in mijn geluid.
Ik heb al wat verschillende stopcontacten geprobeerd, en ik
hoor weinig verschil. Waarschijnlijk ligt dit aan een aardingsprobleem.
Nou vroeg ik mij af of er misschien ook een filter bestaat om zoiets op te lossen.

Gr Jacob
:supercool:

Aca Ilic
15 december 2009, 15:49
Hallo Mensen,

Ik heb al sinds enige tijd een twin amp (nieuw model)
Nou heb ik soms een hele hoge piep in mijn geluid.
Ik heb al wat verschillende stopcontacten geprobeerd, en ik
hoor weinig verschil. Waarschijnlijk ligt dit aan een aardingsprobleem.
Nou vroeg ik mij af of er misschien ook een filter bestaat om zoiets op te lossen.

Gr Jacob
:supercool:


welke Twin amp,

'57 twin amp of "Evil Twin"....

jacobhdejong
15 december 2009, 16:20
welke Twin amp,

'57 twin amp of "Evil Twin"....

Geen idee, 2 jaar geleden gekocht bij musicproductiv.
Het is een 2 kanaals versie

stikel
15 december 2009, 16:31
Microfonische voorversterkerbuis misschien ?


Groet Jan

cluseau
15 december 2009, 16:49
Nou heb ik soms een hele hoge piep in mijn geluid.Ik heb al wat verschillende stopcontacten geprobeerd, en ik
hoor weinig verschil. Waarschijnlijk ligt dit aan een aardingsprobleem.
Nou vroeg ik mij af of er misschien ook een filter bestaat om zoiets op te lossen.


Jacob, als je ineens een hoge piep hebt ligt dat niet aan een stopcontact en er is ook geen filter voor. Als het niet de normale feedback is bij hoog volume dan is er iets aan de hand met je amp. Je kan idd kijken of er een gaar buisje inzit maar daar houd het toch wel op wat het eenvoudige onderzoek betreft. Wat ook veel voorkomt is een rot contact in de jack's. Probeer daar eens een paar keer een plug in en uit te rammen, als je daar reactie op krijgt is dat het probleem. Schoonmaken of vervangen. De buisjes kun je zachtjes op tikken. Je weet waarschijnlijk zelf wel wanneer glas breekt. :soinnocent:

Frans.

jacobhdejong
15 december 2009, 17:20
Jacob, als je ineens een hoge piep hebt ligt dat niet aan een stopcontact en er is ook geen filter voor. Als het niet de normale feedback is bij hoog volume dan is er iets aan de hand met je amp. Je kan idd kijken of er een gaar buisje inzit maar daar houd het toch wel op wat het eenvoudige onderzoek betreft. Wat ook veel voorkomt is een rot contact in de jack's. Probeer daar eens een paar keer een plug in en uit te rammen, als je daar reactie op krijgt is dat het probleem. Schoonmaken of vervangen. De buisjes kun je zachtjes op tikken. Je weet waarschijnlijk zelf wel wanneer glas breekt. :soinnocent:

Frans.

Okee. Maar het is wel een constante piep.
Ik heb ooit met mijn peavey ook al eens een gare buis gehad.
Maar dat heeft toch wel een ander geluid.
Of is dit per amp verschillend?

jacobhdejong
15 december 2009, 17:31
Ik heb m net eventjes gecheckt maar ik verdenk de amp
er ook van dat die zachter is dan normaal.
Als ik hem op 1/2 = 25 w zet moet ik m toch wel bijna op volume=8
zetten voordat ik flink wat geluid heb.
Erg raar. De jacks heb geprobeerd, maar kan ik niets in vinden.

Gr J

cluseau
15 december 2009, 17:34
Ik heb m net eventjes gecheckt maar ik verdenk de amp
er ook van dat die zachter is dan normaal.
Als ik hem op 1/2 = 25 w zet moet ik m toch wel bijna op volume=8
zetten voordat ik flink wat geluid heb.
Erg raar. De jacks heb geprobeerd, maar kan ik niets in vinden.

Gr J

Kijk eens in de eindbuizen naar het grote grijze oppervlak. Heeft dat een orange achtige gloed? Ik krijg namelijk de indruk dat hij stevig staat te oscilleren.

Frans.

Aca Ilic
15 december 2009, 18:45
Geen idee, 2 jaar geleden gekocht bij musicproductiv.
Het is een 2 kanaals versie

niet te geloven man, je weet niet welke model je hebt...
dit is een '57 twin

http://img94.imageshack.us/img94/2987/8140500000md.th.jpg (http://img94.imageshack.us/i/8140500000md.jpg/)

en dit is Twin amp a.k.a. Evil twin ( wat ik denk dat jij hebt aangezien het om een twee kanaals amp gaat , ehum correctie, drie kanaal : clean, crunch, lead)

http://img704.imageshack.us/img704/1186/0215700000md.th.jpg (http://img704.imageshack.us/i/0215700000md.jpg/)

enfin,
mij lijkt het idd. dat amp aan het oscileren is. Als je amp op 25 watt schakkelt, zou toch aardig wat geluid moeten uitkomen.

Man, leer je amp kennen.....

jacobhdejong
15 december 2009, 19:42
Okee allemaal.
Ik heb dus die evil twin, maar wel degelijk een 2 kanaals hoor,
"meneertje-leer-je-amp-kennen" pfff....afijn.
wat houd dat oscilleren in, en wat kan ik er aan doen.
Mijn eind buizen 4x 6L6 zien er keurig uit.
Ik zie geen oranje gloed. Ze zien er nog als nieuw uit.

Gr Jacob

Aca Ilic
15 december 2009, 23:30
Okee allemaal.
Ik heb dus die evil twin, maar wel degelijk een 2 kanaals hoor,
"meneertje-leer-je-amp-kennen" pfff....afijn.
wat houd dat oscilleren in, en wat kan ik er aan doen.
Mijn eind buizen 4x 6L6 zien er keurig uit.
Ik zie geen oranje gloed. Ze zien er nog als nieuw uit.

Gr Jacob

Oke Jacob, ik zal proberen dat"meneertje-leer-je-amp-kennen" te negeren,net alsof je je eigen stomheid hiermee niet ondertsreept hebt ( doordat je niet weet welke amp je hebt ), en ik zal proberen een zet in goede richting te geven.
Sommige Fendere amps hebben wel eens last van deze dingen ( oscileren), en heel vaak is het combi tussen onderdelen, printplaat solderingen en buizen cq buisvoeten.
Je zegt dat je buizen er keurig uitzien, maar als je niet weet welke amp je hebt, dan neem ik aan dat je wel verstand van buizen hebt ( dit was off the record sarcastisch bedoeld).
Probeer als je je amp aanzet, en op normale volume gaat spelen, iedere eindtrap buis ( dat zijn meestaal die dikste buizen) een voor een met bijv. een drumstok of een schroevendraaier aan te tikken. Mocht je merken dat bepaalde buis raar ten opzichte van andere klinkt, dat betekent dat je buizen niet "keurig" zijn, maar dat je ze misschien wel moet laten keuren.
Het zou ook nog een storinkje in de eindtrap kunnen zijn, maar dan moet je amp naar erkende amp tech brengen.
Wat je ook kunt doen ( en dan kun je ook gauw achterkomen of bias van de buizen goed is, want twin is op dat gebied gebruikers vriendelijk gemaakt) neem gewoon een multimeter en meet bias van je buzien op de achterpaneel van de amp, waar je ook bias regelknop aantreft.
Succes, en by the way Twin amps zijn echte killers ( en dat bedoel ik niet sarcastisch maar positief).

jurgend
16 december 2009, 08:37
Heb je het ook met de reverbknop dicht? ik had eens hetzelfde probleem en de oorzaak was dat mijn reverbtank eigenlijk te lost stond en helemaal mee stond te beven waardoor ik plots hoge schrille tonen te horen kreeg... .
De rverbtank wat meer aangespannen en alles was opgelost... .

jacobhdejong
16 december 2009, 14:18
Oke Jacob, ik zal proberen dat"meneertje-leer-je-amp-kennen" te negeren,net alsof je je eigen stomheid hiermee niet ondertsreept hebt ( doordat je niet weet welke amp je hebt ), en ik zal proberen een zet in goede richting te geven.
Sommige Fendere amps hebben wel eens last van deze dingen ( oscileren), en heel vaak is het combi tussen onderdelen, printplaat solderingen en buizen cq buisvoeten.
Je zegt dat je buizen er keurig uitzien, maar als je niet weet welke amp je hebt, dan neem ik aan dat je wel verstand van buizen hebt ( dit was off the record sarcastisch bedoeld).
Probeer als je je amp aanzet, en op normale volume gaat spelen, iedere eindtrap buis ( dat zijn meestaal die dikste buizen) een voor een met bijv. een drumstok of een schroevendraaier aan te tikken. Mocht je merken dat bepaalde buis raar ten opzichte van andere klinkt, dat betekent dat je buizen niet "keurig" zijn, maar dat je ze misschien wel moet laten keuren.
Het zou ook nog een storinkje in de eindtrap kunnen zijn, maar dan moet je amp naar erkende amp tech brengen.
Wat je ook kunt doen ( en dan kun je ook gauw achterkomen of bias van de buizen goed is, want twin is op dat gebied gebruikers vriendelijk gemaakt) neem gewoon een multimeter en meet bias van je buzien op de achterpaneel van de amp, waar je ook bias regelknop aantreft.
Succes, en by the way Twin amps zijn echte killers ( en dat bedoel ik niet sarcastisch maar positief).

Okee. Ik heb even gecheckt de buizen met een schroevedraaier.
Ik hoor niks raars. Bias regelknop heb ik niet. Alleen send en return draaiknop.
Ik heb nog even goed gekeken, maar het normale cleane speelniveau heb ik bij volume op 6 en dan de power op 1/4 = 25 watt.
Alleen heb ik dus ook het idee dat die in het begin veel harder was.
Volgens mij stond die bij 3 al knalhard.

jacobhdejong
16 december 2009, 14:37
Heb je het ook met de reverbknop dicht? ik had eens hetzelfde probleem en de oorzaak was dat mijn reverbtank eigenlijk te lost stond en helemaal mee stond te beven waardoor ik plots hoge schrille tonen te horen kreeg... .
De rverbtank wat meer aangespannen en alles was opgelost... .

Heb ik ook gecheckt, maar ik hoor geen verschil in volume.

Groet Jacob

Aca Ilic
16 december 2009, 20:34
Ok Jacob,

je zou ook kunnen uitproberen om eindtrapbuizen per stel ( en dan eerste binnenste twee , en daarna buitenste twee) uit te halen, rebiasen , en zo zou je achter kunnen komen of er misschien aan de buisvoeten ligt.

Wat biasen betreft denk ik dat je hiermee ( en een beetje kennis van Engl. language)vooruit kunt.

http://www.amp-fix.com/fender_twin_amp.htm

Anders, denk ik dat je amp helaas naar een amp tech moet brengen.

jacobhdejong
17 december 2009, 20:03
Ok Jacob,

je zou ook kunnen uitproberen om eindtrapbuizen per stel ( en dan eerste binnenste twee , en daarna buitenste twee) uit te halen, rebiasen , en zo zou je achter kunnen komen of er misschien aan de buisvoeten ligt.

Wat biasen betreft denk ik dat je hiermee ( en een beetje kennis van Engl. language)vooruit kunt.

http://www.amp-fix.com/fender_twin_amp.htm

Anders, denk ik dat je amp helaas naar een amp tech moet brengen.

Hee sorry voor der late reactie.
Dit ga ik proberen.
Bedankt voor de moeite!