PDA

View Full Version : Plaatsing Noise Suppressor



mel-aers
15 december 2009, 15:14
Ik ga binnenkort een NOise Suppressor aanschaffen omdat ik te veel last heb van onnodige geluiden omdat ik hoge gain gebruik.

Maar waar moet ik deze in de effectchain plaatsen?

Gitaar > Tuner > Phase > Wah > Boost > OCD > HT-DIST > Volume > Micro Amp > Versterker

Ik heb al gekeken bij het toppic volgorde, maar hier staat helaas niets van bij

Nielsje
15 december 2009, 15:24
Tja,

ruis wordt vaak versterkt door distortion/drive pedalen, derhalve zou je daar je ruis willen verminderen. Toch werkt erna ook vaak erg goed.

Maar, waarom probeer je het niet eerst gewoon, of zoek je het op in't forum? Er is al genoeg over geschreven.

mel-aers
15 december 2009, 17:27
Haalt de Noise Suppressor (Boss NS-2) ook de ruis en brom weg tijdens het spelen?

Heeft hier iemand ervaring mee ?

robert-gitarist
15 december 2009, 18:17
Boost > OCD > HT-DIST > Volume > Micro Amp >

Waarom 2x een boost en overdrive/distortion?

Ik denk dat als je die pedalen eens goed op elkaar afsteld incl. je amp dat je al een groot deel van je ruis kwijt bent ;)

Di Stefano
15 december 2009, 18:30
De bij de Boss NS-2 moet je de pedalen die ruis veroorzaken in een loop plaatsen (het pedaal heeft er een), dan werkt deze het beste. Of anders achteraan in de chain (na je laatste overdrive pedaal).

mel-aers
15 december 2009, 19:04
Boost > OCD > HT-DIST > Volume > Micro Amp >

Waarom 2x een boost en overdrive/distortion?

Ik denk dat als je die pedalen eens goed op elkaar afsteld incl. je amp dat je al een groot deel van je ruis kwijt bent ;)

de boost gebruik ik om de Distortion en overdrive meer ballen te geven tijdens het spelen, dit werkt zeer goed, Micro amp op het einde is om het signaal een beetje op te peppen.

Metalheart
15 december 2009, 19:56
Speel ook veel high gain, en heb n NS-50 Pro direct voor mn amp, dus gebruik je m als Gate ipv noise suppressor...

Op mn oefenruimtepedalboard heb ik het ook zo gedaan, voor alles eerst door een gate (KORG) en je ruis is nagenoeg weg.

De EHX Hum Debugger schijnt hier ook erg goed in te zijn...

Succes...

Guitarleon
15 december 2009, 22:17
De bij de Boss NS-2 moet je de pedalen die ruis veroorzaken in een loop plaatsen (het pedaal heeft er een), dan werkt deze het beste. Of anders achteraan in de chain (na je laatste overdrive pedaal).

inderdaad zoals hierboven beschreven. Werkt zeer goed... je delay wel na de loop plaatsen, anders ben je em kwijt!! je hoort dan de eerste paar repeats, en de rest wordt weggetrokken

mel-aers
15 december 2009, 22:31
Als ik het dus goed begrijp moet ik hem als volgt op stellen:

Gitaar > Tuner > Phase > Wah > Boost > OCD > DIstortion > NOISE SUPPRESSOR > Volume > Micro Amp> Versterker

FX: Noise Gate > Delay

Liquid_Metal
15 december 2009, 22:35
Ik ga binnenkort een NOise Suppressor aanschaffen omdat ik te veel last heb van onnodige geluiden omdat ik hoge gain gebruik.

Maar waar moet ik deze in de effectchain plaatsen?

Gitaar > Tuner > Phase > Wah > Boost > OCD > HT-DIST > Volume > Micro Amp > Versterker

Ik heb al gekeken bij het toppic volgorde, maar hier staat helaas niets van bij

Zo min mogelijk. Ik speel op een Engl E530 en de gain van kanaal 4 staat op 2 (8 uur). En sounds à la Lamb of God komen er makkelijk uit.
Nou is dit wel een héél strakke amp, maar met mijn Groove Tubes Trio staat de gain niet hoger dan 7 (en de tubescreamer ervoor staat op 2,5).
Een noise gate moet je echt pas als last resort gebruiken. Allereerst zorgen dat je goede kabels hebt, niet teveel gain gebruikt en goede effecten hebt natuurlijk (er zit echt verschil in ruis tussen Behringer en bv Blackstar :)).

mel-aers
16 december 2009, 11:03
ben net naar de gitaarshop geweest en pedaal getest. ze zeiden dat ik eerst mijn kabels moest vervangen en eventueel de volgorde aanpassen. de meeste brom komt van de buize distortionpedaal. kan het helpen als ik de overdrive hierna zet?

eerst maar eens nieuwe kabels gaan maken. mocht het niet helpen, dan toch maar een noise suppressor

interessander
16 december 2009, 11:23
Had je disco kabels dan? En wat voor voeding (en) gebruik je, dat kan ook nog wel eens uitmaken. De NS-2 moet je tweedehands wel voor 50-60 euro kunnen vinden, en als hij niet doet wat je wil raak je hem ook wel weer kwijt voor dat bedrag.

Ik heb zelf goede ervaringen met de ISP decimator als gate, dus als eerste in de keten.

Geoffrey
16 december 2009, 11:29
+10 voor een ISP Decimator!!!

Best gewoon even zelf kijken waar je die noisegate plaatst..
Bij mij gaat mn (gitaar)signaal nog door de ProRackG voor het door mn amp gaat, maar ik heb dan ook geen delay of wah.

HaroldA
16 december 2009, 11:45
Ik heb zelf goede ervaringen met de ISP decimator als gate, dus als eerste in de keten.

Als eerste??? Ik heb 'm juist als laatste staan. (wel voor m'n delay)

Waarom als eerste?

interessander
16 december 2009, 11:52
Ik heb hem nu niet meer maar ik gebruikte hem dus niet om bijgeluiden e.d. weg te halen maar echt als gate. Zodat hij bij high gain staccato stukken mooi stil blijft en niet gaat feedbacken, het voordeel van de ISP bij dit soort gebruik is dat je sustain behouden blijft omdat hij de langere noten niet afkapt. Vandaar als eerste, dan reageert hij het beste op je gitaar.

HaroldA
16 december 2009, 12:03
Ik heb hem nu niet meer maar ik gebruikte hem dus niet om bijgeluiden e.d. weg te halen maar echt als gate. Zodat hij bij high gain staccato stukken mooi stil blijft en niet gaat feedbacken, het voordeel van de ISP bij dit soort gebruik is dat je sustain behouden blijft omdat hij de langere noten niet afkapt. Vandaar als eerste, dan reageert hij het beste op je gitaar.


Ach so... Ik gebruik 'm wel voor de bijgeluiden. Als we bijvoorbeeld overleg hebben tussen nummers door is het lekker stil, zelfs met OD aan.

Ik heb trouwens mijn Decimator in een insert in m'n OD ingebouwd. Hij zit dus alleen in m'n keten als m'n OD aan staat. Ideaal!

interessander
16 december 2009, 12:12
Voor beide manieren is het een perfect pedaal inderdaad, maar met mijn huidige versterker heb ik hem niet meer nodig. Geen last van feedback en de setup is verder behoorlijk stil, op de fan van de versterker na dan.

Maar ik denk dat de topicstarter er inderdaad goed aan doet om eerst het probleem te vinden dat wellicht in de gebruikte kabels, voeding of stapeling van drive pedalen zit dan om enkel het symptoom te bestrijden met een noisegate.

harrie-beton
16 december 2009, 13:08
Een noise gate zoals de boss ns1 is erg handig en kabels hebben er weinig mee te maken.

Mijn advies zou zijn:

Gitaar -> boss ns1. De ns1 heeft een loop in en out. In de loop van de ns1 je effecten in de volgorde.
Als je dan heel zacht speelt of gedempt dan zorgt de ns1 er voor dat het stil is.

Na de boss n1 loop zou ik galm en delay doen. Het is mooi dat deze door blijft klinken met een stille gitaar.

mel-aers
16 december 2009, 13:16
Ik heb de blackstar distortion aangesloten met nieuwe kabels, alleen deze aangesloten op de versterker en krijg nog steeds dezelfde brom

Denk toch dat het verstandig is om een noise suppressor aan te schaffen.

Ik lees op internet via Harmony Central ook vele goede reviews over de MXR Noise Gate

interessander
16 december 2009, 13:28
En zonder distortion geen brom neem ik aan? Welke voeding gebruik je voor de blackstar?

mel-aers
16 december 2009, 13:32
Zonder distortion inderdaad geen brom

Gebruik de bijgeleverde voeding die bij de blackstar zat.

De overige pedalen voed ik met een One Spot

mel-aers
16 december 2009, 15:16
Heb vanmiddag mijn hele pedaal uit elkaar gehaald en alles een voor een aangesloten.

Ben tot de conclusie gekomen dat mijn patchpunt vanuit het pedaal naar de versterker niet goed is, is zit de brom.

Komt het goed uit dat ik deze wilde gaan vervangen omdat deze te veel ruimte in beslag namen.

Bedankt voor al de hulp

interessander
16 december 2009, 15:26
Had je deze zelf gemaakt of was dit een kant en klare van warwick bijvoorbeeld?

mel-aers
16 december 2009, 16:43
Waren kant en klare Jack naar jack inputs.

Heb gisteravond zelf een patchbay inelkaar gezet met neutrik input jacks.

DeBôdy
8 oktober 2010, 15:01
Waar zouden jullie Boss NS-2 plaatsen in een rack?!
Ik stuur alles aan via mn ground control en mn pedalen liggen in mn rack en worden dus adhv de desbetreffende preset aan/uit gezet via de gcx. Maar nu las ik dat veel gasten de effect pedalen in de loop vd noise gate zetten, maar gaat dat ook als je een rack hebt waar alle pedalen los staan van elkaar dmv de gcx. Mijn setup is nu:

Gitaar - loop 1: OCD - amp in - fx send: loop 2 in: compressor - loop 3: EQ - loop 4: tremolo - loop 5: boost - intellifx - fx return.

Daarnaast heb ik nog een volume pedaal en wah voor me liggen maar dat is nu ff niet ter sprake.

Waar zouden jullie de noise surpressor zetten?! Dacht zelf na de boost...