PDA

View Full Version : benodigde zaaghoogte zaagtafel



gengar
15 december 2009, 14:55
voor degenen die met een zaagtafel werken ( cirkelzaag), wat is volgens jullie de benodigde zaaghoogte? IK denk dan o.a. aan zagen van neckblanks voor de headstock verbinding.
250 mm blad geeft ongeveer 80 mm zaaghoogte, 315 mm geeft ongeveer 10 mm.
grz Mario

Hedge
15 december 2009, 16:11
Ik heb een 315mm blad, maar kies er regelmatig voor om aan 1 kant bv 5 cm te zagen en dan het hout om te draaien en de rest te doen.

Scarf joint zaag ik met de hand.

gengar
15 december 2009, 17:09
en dat lijkt me nou net iets om niet meer met de hand te doen

Cocobolo
15 december 2009, 19:07
en dat lijkt me nou net iets om niet meer met de hand te doen

heb je wellicht een vlakbank? Ik heb daar een mal voor gemaakt en dan zaag ik de scarf joint eerst ruw met de hand en daarna schaaf ik de scarf joint m.b.v. mijn mal mooi strak en vlak :-)

oigun
15 december 2009, 19:42
Als je kan kiezen ga dan voor een zo groot mogelijke zaaghoogte. Dan kan je ook nog een topje bookmatchen. Dat gaat et niet met 8cm en net wel met iets meer.

Mattia
15 december 2009, 21:22
Als je kan kiezen ga dan voor een zo groot mogelijke zaaghoogte. Dan kan je ook nog een topje bookmatchen. Dat gaat et niet met 8cm en net wel met iets meer.

Bookmatchen met een zaagtafel lijkt me nogal...nouja, risque. Zaagtafels zijn zwz de 'gevaarlijkste' type zagen. En minder praktisch dan een lintzaag voor de gitaarbouwer. Ik zou er graag een bijkopen, hoor, maar de plaats ontbreekt.

stijnkenens
15 december 2009, 21:25
Een bookmatch zou ik met de lintzaag doorzagen: minder verlies en minder kans op brandplekken, want er ontstaat wel heel wat wrijving...

Scarfjoint: zagen met japanse zaag en dan schaven met stanley nr 5.
Gaat perfect en is goedkoop :)


s.

gengar
16 december 2009, 00:13
Ik werk heel graag met handgereedschap maar om de een of andere manier valt het zagen van de scarf joint er niet onder, ik weet niet waarom..Tuurlijk gaat dat prima, maar ik denk dat dat op een zaagtafel primader gaat. Bookmatchen doe ik ook met de lintzaag, maar dat zou best wel kunnen denk ik met een dun 315 mm blad.

oigun
16 december 2009, 00:17
Bookmatchen met een zaagtafel lijkt me nogal...nouja, risque. Zaagtafels zijn zwz de 'gevaarlijkste' type zagen. En minder praktisch dan een lintzaag voor de gitaarbouwer. Ik zou er graag een bijkopen, hoor, maar de plaats ontbreekt.

Bij gebrek aan een lintzaag met voldoende hoogte natuurlijk..
En het blad moet voldoende scherp zijn, anders is het niet zo fijn. Een cirkelzaagtafel met goede geleiders en voldoende hp kan een heel veelzijdig apparaat zijn.

gengar
16 december 2009, 11:39
ik denk inderdaad dat een cirkelzaag voor heel veel doeleinden heel erg gewenst is. Ik denk dan vooral voor het maken van gelamineerde nekblanks, fretsleuven zagen, houten binding maken en voor te kunnen bezuinigen op hout inkoop door grotere stukken zelf te kunnen verwerken.
Dat het de gevaarlijkste zaag is daar heeft Mattia groot gelijk in, alhoewel de freestafel misschien wel net zoveel slachtoffers maakt. Ik ga binnenkort zelf een freestafel maken, en dan gewoon voor mijn 10mm frees trouwens. Staat een hele mooie op houtbewerkersforum.

Cocobolo
16 december 2009, 11:56
ik denk inderdaad dat een cirkelzaag voor heel veel doeleinden heel erg gewenst is. Ik denk dan vooral voor het maken van gelamineerde nekblanks, fretsleuven zagen, houten binding maken en voor te kunnen bezuinigen op hout inkoop door grotere stukken zelf te kunnen verwerken.
Dat het de gevaarlijkste zaag is daar heeft Mattia groot gelijk in, alhoewel de freestafel misschien wel net zoveel slachtoffers maakt. Ik ga binnenkort zelf een freestafel maken, en dan gewoon voor mijn 10mm frees trouwens. Staat een hele mooie op houtbewerkersforum.

Als ik alleen maar met gitaren bezig zou zijn en ik moest kiezen, dan zou ik nog eerder voor een vlak/vandikte bank gaan dan voor een cirkelzaag. Voor de gelamineerde neckblanks kun je jouw lintzaag gebruiken om ze ruw op maat te gebruiken (heb je ook niet zoveel zaagverlies als bij een cirkelzaag!) en vervolgens ze vlakken en op dikte brengen. Die vlakbank kun je ook eventueel gebruiken voor de scarf joint (ik zal even opzoeken hoe mijn mal daarvoor werkt). Ok, de vlakbank is wel wat lastig voor fretsleuven ;)