PDA

View Full Version : Fuzz achtige overdrive.



Daan_B
15 december 2009, 13:28
Heb de laatste tijd al meerdere topics geplaatst over mijn sound.
Ik ben nu op zoek naar een Fuzz geluid wat niet de modderig wordt, echte volbloed fuzzen gaan hem waarschijnlijk niet worden.
Nou ben ik na een tijdje zoeken op 2 pedalen gekomen:


EHX Germanium OD
http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_germanium_od.htm

Proco Rat
http://www.thomann.de/nl/proco_rat2.htm

De EHX klonk erg lekker op meerdere demo's, gaat ook niet zo hard als de meeste fuzz/OD pedalen.

Rat,zelfde verhaal, gaat daarentegen wel hard, ik zou wel iets meer fuzz eruit willen halen dan op de meeste demo's, is dat mogelijk?
Heb dit pedaal jaren terug gehad, toen speelde ik echter een andere stijl

De sound moet een beetje in de buurt komen van bijvoorbeeld de Beatles song Revolution (de versie met veel overdrive!)

Daan_B
15 december 2009, 13:42
De Big Muff mét tonewicker? Is dat een mogelijkheid? Door die tonewicker komt er meer treble bij, dat is ongeveer wat ik wil. Heb vroeger een Big Muff gehad maar die was al snel de duur uit, aangezien ik hem te dik en aggresief vond. Krijg een indruk dat je met die tonewicker wel wat kunt!:chicken:

J.B.
15 december 2009, 14:22
De Big Muff mét tonewicker? Is dat een mogelijkheid? Door die tonewicker komt er meer treble bij, dat is ongeveer wat ik wil. Heb vroeger een Big Muff gehad maar die was al snel de duur uit, aangezien ik hem te dik en aggresief vond. Krijg een indruk dat je met die tonewicker wel wat kunt!:chicken:

Nah zou ik niet doen... Zelfs met wicker is de Big Muff best vettig hoor. En op die Germanium OD moet je de gain al helemaal open zetten en de bias onder de helft voordat ie echt begint te fuzzen, en dan nog. Zit ook geen volume pot op dus je moet hem maar eens uittesten om er een idee van te krijgen zou ik zeggen.

joogi
15 december 2009, 14:33
sam ash fuzz of clone ,
overdrive met de dynamiek van een fuzz
totaal niet modderig

Squier4ever
15 december 2009, 16:18
Heb de laatste tijd al meerdere topics geplaatst over mijn sound.
Ik ben nu op zoek naar een Fuzz geluid wat niet de modderig wordt, echte volbloed fuzzen gaan hem waarschijnlijk niet worden.
Nou ben ik na een tijdje zoeken op 2 pedalen gekomen:


EHX Germanium OD
http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_germanium_od.htm

Proco Rat
http://www.thomann.de/nl/proco_rat2.htm

De EHX klonk erg lekker op meerdere demo's, gaat ook niet zo hard als de meeste fuzz/OD pedalen.

Rat,zelfde verhaal, gaat daarentegen wel hard, ik zou wel iets meer fuzz eruit willen halen dan op de meeste demo's, is dat mogelijk?
Heb dit pedaal jaren terug gehad, toen speelde ik echter een andere stijl

De sound moet een beetje in de buurt komen van bijvoorbeeld de Beatles song Revolution (de versie met veel overdrive!)

Meer fuzz uit RAT: Ruetz mod, zoek maar eens op internet. Kwestie van 1 weerstandje verwijderen en dan klinkt het meer fuzzy overdrive dan harsh distortion.

EuroCinema
15 december 2009, 17:33
De Rat met het toonfilter wat verder open en de juiste gainsettings kan inderdaad best een enigzins fuzzachtig karakter krijgen. Zou ik zeker mee experimenteren.

hugo123
15 december 2009, 17:41
Is zo'n oude Colorsound Overdriver niet zoiets?

robert-gitarist
15 december 2009, 18:14
Dunlop JH-1 Fuzz Face. Typische fuzz maar als je hem goed met je amp en overige set up afsteld kun je een heerlijk geluid krijgen dat net tussen een fuzz en overdrive zit. Ik von hem echt geweldig! Ik zoch namelijk ook een fuzz die niet te extreem is en niet het hele geluid dicht smeert. De Hendrix Fuzz Face was voor mij echt de uitkomst :)

Marshallover
15 december 2009, 19:13
Is dit niet wat voor onze Topicstarter?:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130227

Aca Ilic
15 december 2009, 19:31
Hey Daan, ik denk dat je misschien het beste Everman Fuzz drive kunt uitproberen...

Daan_B
15 december 2009, 19:41
Bedankt voor alle reacties, ik ga eerst even de geposte pedalen onderzoeken voordat ik er verder op in ga;). Wil natuurlijk wel serieus aan de slag!

Daan_B
15 december 2009, 19:46
Meer fuzz uit RAT: Ruetz mod, zoek maar eens op internet. Kwestie van 1 weerstandje verwijderen en dan klinkt het meer fuzzy overdrive dan harsh distortion.

Ik neem aan dat ik dit zelf thuis kan doen met een soldeerboutje?
Die andere pedalen klinken erg lekker, maar zijn nogal duur:(. Ben ook maar een arm studentje, dus als het met een Rat zou kunnen zou dat te gek zijn!

Comfortably Daniel
15 december 2009, 19:48
De Coloursound kan inderdaad een fuzzy randje krijgen als je 'm genoeg open draait.
Misschien eens tussen de Skreddy's kijken? ;)

Daan_B
15 december 2009, 19:49
'Kan fuzzy klinken' is dan denk ik weer net niet fuzzy genoeg:makeup:. Kon ze ook niet echt nieuw in winkels vinden. Die Skreddy's ga ik eens opzoeken!

Bernardduur
15 december 2009, 20:14
De Coloursound kan inderdaad een fuzzy randje krijgen als je 'm genoeg open draait.
Misschien eens tussen de Skreddy's kijken? ;)

Als je de Colorsound compleet opendraait is het een full blown fuzz! geniaal geluid :D

Daan_B
15 december 2009, 21:14
Als je de Colorsound compleet opendraait is het een full blown fuzz! geniaal geluid :D
Worden die nog gemaakt?

hugo123
15 december 2009, 21:24
Nee, maar er zijn wel alternatieven zoals throbak, en nog een paar die ik ff ben vergeten;) EDIT: lijkt me echt een heerlijk pedaal trouwens!

Comfortably Daniel
16 december 2009, 11:23
De Coloursound Overdriver/Power Boost wordt nog gewoon gemaakt hoor.

Einzeln
16 december 2009, 14:14
Leuk voor weinig:
http://www.youtube.com/watch?v=8CcPaK0ulbM

hugo123
16 december 2009, 16:29
De Coloursound Overdriver/Power Boost wordt nog gewoon gemaakt hoor.

Ooh sorry dat wist ik niet..

Comfortably Daniel
16 december 2009, 18:20
Ooh sorry dat wist ik niet..

We learn new stuff every day ;) :hippie:

hugo123
16 december 2009, 21:28
Maar, ook die met die grote behuizingen, ik dacht altijd dat die zo gruwelijk duur waren, omdat ze neit meer te krijgen zijn;) Hmm, inderdaad we leren elke dag weer bij!:)

scabiosa
20 december 2009, 11:57
een fuzzy, niet té modderige distortion...

dat klinkt als een perfecte omschrijving van mijn t-rex mudhoney
hiermee ga je lekker smerig maar heb je toch nog altijd genoeg definitie...
ik ben er in ieder geval weg van
hehe:blast:

yhcmarc
20 december 2009, 13:29
een fuzzy, niet té modderige distortion...

dat klinkt als een perfecte omschrijving van mijn t-rex mudhoney
hiermee ga je lekker smerig maar heb je toch nog altijd genoeg definitie...
ik ben er in ieder geval weg van
hehe:blast:

Ik wilde net hetzelfde posten. Boost uit = geweldige overdrive, boost aan is dikke, heldere maar toch fuzzy distortion, ik ben echt een groot fan van dit pedaal.

j-op
20 december 2009, 16:44
Ik neem aan dat ik dit zelf thuis kan doen met een soldeerboutje?
Die andere pedalen klinken erg lekker, maar zijn nogal duur:(. Ben ook maar een arm studentje, dus als het met een Rat zou kunnen zou dat te gek zijn!

Bij de RuetzRat die ik heb gehad, is het me gelukt met een nagelknippertje. :)
Toch weet ik niet zeker of ik het nieuwe karakter van het pedaal als meer fuzzy zou omschrijven. Hij krijgt een stuk minder gain (dat wilde ik heel graag) en een behoorlijke basboost. Klonk naar mijn oren ronduit goed, maar na een tijdje miste ik het gewone Ratgeluid toch wel. Uiteindelijk heb ik de mod dus schakelbaar gemaakt en toen heb ik 't pedaal vervangen door een ouwe.

Die Mudhoney die net genoemd wordt is ook echt vet, die boostfunctie......:crazyhappy: <-Meer commentaar lijkt me niet nodig.

Zelf gebruik ik nu een Fulltone '69 voor zulke geluiden; hij reageert erg goed op de volumeknop van je gitaar voor een randje van distortion, maar kan dus ook hélemaal open. Alleen jammer dat de '69 een beetje lastig is te vinden (en duur), maar hé, ik ben ook student. En je moet naast bier toch iets doen met je geld?
;)

ewout
22 december 2009, 11:22
Keeley Fuzz Head is misschien een optie, hij bevalt mij in ieder geval erg goed.

rocker_71
22 december 2009, 13:17
Ik zoek een licht fuzzy overdrive. Voor wat meer rocky nummers gebruik ik nu een Double Muff, maar die snoept toch wel wat tonen weg als hij aanstaat. Klinkt toch wel erg muffig met heel veel laag.

Nu wil ik graag een compacte fuzzy overdrive. Hoeft geen boost te geven, maar het kanaal van mijn Peavey Delta blues amp alleen wat viezer maken. Ik zat te kijken naar een MXR Distortion +, maar die schijnt nogal wat tonesuck te hebben als ie uitstaat. De MXR distortion iii lijkt me ook wel iets.

Het hoeft dus geen mid-range achtige overdrive te zijn, daar heb ik al andere pedalen voor. Liefst met een fuzzy randje. Geen echte fuzz, want daar ben ik ook al in voorzien. Het moet er eigenlijk iets tussenin zijn.

Rakker
22 december 2009, 13:24
Al eens een English Muff'n gebruikt? Ook geen last van tonesuck oid door de uitgebreide EQ

yhcmarc
24 december 2009, 14:53
Ik heb sinds een aantal dagen een Menatone workingman's blue, erg gaaf pedaal dat op een buizenamp die redelijk hard staat ook een goede fuzzy achtige overdrive geeft. Ik vind hem zelfs nog wat duidelijker en mooier dan de T-rex mudhoney waar ik al erg over te spreken ben. Hij is echter wel wat aan de prijzige kant.

rocker_71
24 december 2009, 16:28
Denk dat ik maar een de Trex Mudhoney ga proberen.

Heb inmiddels al wat aardige geluidsfragmenten gehoord. :blast:

FruscianteFan
24 december 2009, 18:00
heb een tijdje terug een kopie van een big muff (een ibanez) vervangen door een proco rat. Als je de gain opengooit, komt die heel aardig in de buurt van de big muff (met de filter op een uur of 9:30). Groot verschil is dat de Rat véél harder kan en dat je dat Rat wél hoort in een band. Dat is echt een wereld van een verschil. Ik kan hem van harte aanraden.

Over de English Muff'n hoor ik ook alleen maar goede dingen. Mijn grote held (Frusciante) is er fan van ;)

scabiosa
26 december 2009, 13:14
maar jongens, voor wat er hier gevraagd wordt (je amp een smerig fuzzy randje geven) is er een héél leuke en goede oplossing die nog niet eens veel hoeft te kosten!!!!!!

met name de blues-driver van boss!!!!

heerlijk pedaal en fuzzy, wat minder hard dan de t-rex maar zeer zeker een steengoed pedaal...

Schuey
27 februari 2010, 23:52
Ik heb de search gebruikt, en denk dat ik hier wel op de goeie plek zit. Vond het onnodig een apart topic aan te maken...

Nu ben ik opzoek naar een pedaal wat een, ik denk 'fuzzy' overdrive doet, zoals de lead klinkt in Welcome Home (Sanitarium) van Metallica.

(vanaf 46 seconden: klik (http://www.youtube.com/watch?v=WElvEZj0Ltw))

Weet iemand welke pedalen daarvoor te gebruiken zijn, die niet teveel kosten? Het is waarschijnlijk allee maar voor de heb, want ik ken geen Metallia nummer (voor tribute band) waarin dat nog meer wordt gebruikt, toch niet met rhytm guitar dan tenminste.

Orbis
28 februari 2010, 00:29
Heeft iemand eigenlijk wel eens de Interstellar Overdriver van Death By Audio geprobeerd? Op de filmpjes klonk het pedaal waanzinnig, en DBA is voornamelijk een bedrijf van fuzzes, dus ik kan me voorstellen dat de Overdriver ook een fuzzy kant heeft.

Schuey
1 maart 2010, 10:44
Is een Big Muff Pi misschien handig voor wat ik voor ogen heb? Kwam die net tegn op youtube, fuzzy overdrive, I like :)
(zie vorige post)

rocker_71
1 maart 2010, 12:51
Is een Big Muff Pi misschien handig voor wat ik voor ogen heb? Kwam die net tegn op youtube, fuzzy overdrive, I like :)
(zie vorige post)

Da's wel wat heftiger dan een overdrive. ;)
natuurlijk wel een prima pedaal, denk aan bv White Stripes.

Overigens ben ik dik tevreden met mijn Trex Mudhoney. Hele fijne pedaal en goed instelbaar. Deze geeft zeker een vies randje. En gaat nog veel verder als je de boost switch indrukt.

Schuey
1 maart 2010, 13:00
Ok ik dacht dat de Big Muff ook een overdrive was :P

Zal eens de Trex mudhoney op gaan zoeken, thanks :)

edit:
die is nice yep! Alleen nogal boven mijn budget en mist die fuzz die de Big Muff wel weer heeft jammergenoeg :(

Orbis
1 maart 2010, 14:44
Is een Big Muff Pi misschien handig voor wat ik voor ogen heb? Kwam die net tegn op youtube, fuzzy overdrive, I like :)
(zie vorige post)

De Big Muff is ongeveer de proto-fuzz, samen met de klassieke fuzz face.

titzenpitzer
1 maart 2010, 15:13
maar jongens, voor wat er hier gevraagd wordt (je amp een smerig fuzzy randje geven) is er een héél leuke en goede oplossing die nog niet eens veel hoeft te kosten!!!!!!

met name de blues-driver van boss!!!!

heerlijk pedaal en fuzzy, wat minder hard dan de t-rex maar zeer zeker een steengoed pedaal...

Mmm, de bluesdriver is inderdaad een goed pedaal maar fuzzy? Lijkt me niet..

Hanzemannetje
1 maart 2010, 19:02
Overigens ben ik dik tevreden met mijn Trex Mudhoney. Hele fijne pedaal en goed instelbaar. Deze geeft zeker een vies randje. En gaat nog veel verder als je de boost switch indrukt.

Ik vond die Mudhoney heel lekker voor vies randje, inderdaad prima instelbaar, maar die boost switch die zuigt gelijk een kalfje op een uier. Nu ja, de naam doet het natuurlijk al vermoeden, modderig kwam wel aardig in de buurt bij mijn beleving van het geluid met die boost aan.

Daan_B
13 maart 2010, 15:22
Ik heb de search gebruikt, en denk dat ik hier wel op de goeie plek zit. Vond het onnodig een apart topic aan te maken...

Nu ben ik opzoek naar een pedaal wat een, ik denk 'fuzzy' overdrive doet, zoals de lead klinkt in Welcome Home (Sanitarium) van Metallica.

(vanaf 46 seconden: klik (http://www.youtube.com/watch?v=WElvEZj0Ltw))

Weet iemand welke pedalen daarvoor te gebruiken zijn, die niet teveel kosten? Het is waarschijnlijk allee maar voor de heb, want ik ken geen Metallia nummer (voor tribute band) waarin dat nog meer wordt gebruikt, toch niet met rhytm guitar dan tenminste.


Is een Big Muff Pi misschien handig voor wat ik voor ogen heb? Kwam die net tegn op youtube, fuzzy overdrive, I like :)
(zie vorige post)


Hehehe, dat is dus totaal de verkeerde richting!:seriousf:

Heb nu een fuzzface, lekkere fuzz, maar toch te fuzzy..
Ik doe het maar even rustig aan wat deze zoektocht betreft, heb nu een Fende Blues Deluxe en een fuzzface.

Brent Ray Vaughan
13 maart 2010, 17:22
Een ultimate octave van fulltone misschien. Heb hem pas in huis en vind hem heerljk.

Daan_B
16 maart 2010, 14:10
Laatst kwam ik de double muff tegen.
Hiermee kan je overdrive en fuzz afstellen, dat lijkt me opzich wel wat.
Geloof dat 'ie ook geen reet kost.