Inloggen

View Full Version : Samson C01U en een Line 6 UX1



Pietaar
14 december 2009, 23:59
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Overal lees ik ingewikkelde verhalen over pre-amps, condensers, interfaces, ik snap er allemaal geen bal van.
Het enige wat ik wil is nu gewoon eens fatsoenlijke ruisloze opnames kunnen maken van akoestische gitaar, zang, bas en piano. En die over elkaar kunnen opnemen.

Ik heb hier een Samson C01U en een Line 6 UX1 staan, gebruik Audacity software...
Als ik over elkaar wil opnemen loopt het nooit gelijk, en die Samson geeft eigenlijk nog te veel ruis naar mijn zin.
Wat te doen?

Moet ik een kabeltje kopen zodat ik die C01U op mn UX1 kan aansluiten?
Of is de Samson in de USB ingang van mn laptop stoppen genoeg? Zo ja, waarom geeft hij dan nog zoveel ruis?

Kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen?
Zo moeilijk kan het toch niet zijn...

Alvast bedankt!

Groetjes Pieter

Ries89
15 december 2009, 10:40
De Samson die je hebt is een microfoon met ingebouwde interface.

Het opname pad dat je normaal bij een thuis opname volgt is: Bron->microfoon of di-box-> preamp -> ad converter->interface/geluidskaart->computer.

De pre-amp is een voorversterker die het microfoon signaal versterkt. Een slechte pre-amp kan meer ruis opleveren, net zoals te zacht inspelen of de microfoon te ver weg zetten en daardoor teveel moeten versterken. De ad converter maak van het analoge versterkte microfoon signaal digitaal signaal, en de interface stuurt dit naar de computer.

Meestal bij home recording spullen zitten een deel van deze funkties in een apparaat. Meestal zitten de pre-amp en de ad converter in de interface. Soms zit er in de interface ook een of meerdere di-boxen, zodat je een instrument rechtstreeks in de interface kan prikken. In een professionele installatie heb je meer of alle onderdelen los.

Volgens mij heeft je samson alleen een usb uitgang, dan kan je die niet aan je ux-1 aansluiten, omdat wat de ux-1 doet al in de samson gebeurd. Als je dit anders wil doen kan je dus kijken naar een usb of firewire interface van motu/presonus/m-audio/digidesign/andermerk, en een microfoon. Over beide is in de sticky's bovenaan dit forum en op de rest van internet een hoop geschreven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Edit: Ik zie dat de ux-1 ook een microfoon ingang heeft. Je kan hier dus ook een andere microfoon op aansluiten. Waar je alleen even naar moet kijken is of hij fantoom voeding heeft voor een condensator microfoon (anders word je microfoon keuze beperkt tot alleen dynamische microfoons, hoeft natuurlijk geen probleem te zijn). En als dat belangrijk voor je is, of je een microfoon en je gitaar tegelijk op kan nemen, of maar een van de 2.

harrie-beton
16 december 2009, 09:41
De ux1 heeft geen phantoom. Je kunt de ux2 gebruiken of een losse phantoomvoeding of een mengtafeltje met phantoom.

Die Samson microfoon is vooral voor podcasting maar niet voor een degelijke akoestische gitaaropname.

Je kleine opmerking over "dat het niet gelijk loopt" is zorgelijk. Dat heet latency en is het grootste manco bij opnemen op een computer als deze ook TEGELIJK bestanden moet afspelen. We moeten die latency zo klein mogelijk zien te krijgen < 8 msec. Om te beginnen met een krachtige moderne computer en het liefst een maagdelijke windows. Ook zo weinig dingen op de achtergrond dus geen msn en dergelijke onzin aan.
Ik weet dat de ux1 een betere latency heeft dan de samson mic, ik zou eens een xlr microfoon in de ux1 testen of de gitaar via een kabel in de ux1 om te testen of je kunt afspelen en opnemen tegelijk.