PDA

View Full Version : effecten in een verbinding



crypticon
10 april 2003, 17:05
ok k heb ff wat advies nodig
ik wil graag een aantal van mn effecten aan elkaar elkaar koppelen, dit doe ik omdat ik van hun willekeurige kenmerken hou.
het zijn de boss megadistortion, korg tonework ax1g, en een behringer v-amp 2.
van de boss hou k gewoon van t distorion geluid, van de korg vind ik de wah's vet en de flangers en van de v-amp hou ik eigenlijk van alle geluiden :smile:
nu zit ik constant te kloten met losse dingen een boel snoeren en moet ik telkens van effect wisselen door mn snoeren los te gooien.
dus ik dacht k koppel ze aan elkaar en bypass de effecten die ik niet gebruik
mijn volgorde zou dus zo zijn:
gitaar---boss----v-amp-----korg----amp
en de pedaaltjes onderling verbind ik via een gewoon snoertje
is dit wijs of gaat er teveel verloren van mijn geluid, en raden jullie een andere volgorde aan
ik ben niet echt op zoek naar een groot multi effect als een gt6 of de boss me50, dit door een klein budget
advies, raad zijn welkom

Antal
10 april 2003, 17:44
Natuurlijk kun je je effecten op die manier aansluiten. En of er te veel signaal verloren gaat dat kun je het beste voor jezelf bepalen lijkt mij. Maar als je het signaalverlies een probleem vind kun je bijvoorbeeld een boss lineselector gebruiken. Daarmee kun je 2 effectlussen kiezen of alle effecten bypassen.
Als je budget dit niet toelaat dan kun je zoiets in een iets simpelere versie ook vrij eenvoudig zelf maken trouwens.

crypticon
10 april 2003, 17:45
hm ben een techniek groentje dus kan je t wat meer toelichten
de werking en hoe of wat
tnx!

Antal
10 april 2003, 18:04
Ok, je kunt natuurlijk alles achter elkaar knopen zoals je voorsteld. Maar ik begrijp dat je dan teveel signaalverlies hebt. Wat je dus wilt is dat als je die effecten niet gebruikt, ze ook je signaal niet beinvloeden. En dit is bij effecten die niet true bypass zijn wel het geval.
Wat die line selector doet is er voor zorgen dat als je het effect niet gebruikt, je het hele pedaal kan bypassen, waardoor die geen invloed heeft op je signaal. Dit kan met 1 pedaal, maar ook met een reeks aan pedalen.

Antal
10 april 2003, 18:05
Check anders ff op:
http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=47

crypticon
10 april 2003, 18:14
ah k begin btje te snappen
dus als ik er zo'n lineselector tussen gooi blijf mn signaal even sterk als bij 1 pedaal in gebruik
maar hoe ziet het er dan uit bij mn opstelling
gitaar---lineselector---boss---v-amp---korg---amp
of moet ik er 2 voor hebben
sorry voor de misschien domme vragen

crypticon
10 april 2003, 19:17
en je had t erover dat ie nie zo moeilijk zelf te maken was
heb je misschien n schema of iets dergelijks??

Antal
10 april 2003, 20:35
De opstelling wordt dan als volgt:
Gitaar - line selector - Amp

Aan die LS zitten 2 effectlussen die je aan en uit kunt zetten. De LS zelf beinvloed je geluid verders niet, dus als je allebij de effectlussen uit zet dan klinkt het hetzelfde als je gitaar direct in je amp.
Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om in 1 lus je boss en je v-amp te stoppen, en in de andere je korg.

Afhankelijk van welke lus je dan kiest krijg je het volgende resultaat:
Gitaar - boss - Vamp - Amp
of:
Gitaar - Korg - Amp

Tevens kun je er voor kiezen om deze lussen achter elkaar te gebruiken, of onafhankelijk. Dus je kunt eindeloos varieren.

Antal
10 april 2003, 20:37
Ik zal kijken voor je of ik een simpel schema kan vinden van iets waarmee je op een simpele manier een vergelijkbaar resultaat kunt krijgen.

crypticon
10 april 2003, 20:48
ok k begin t te snappen :smile:
alvast erg bedankt!