PDA

View Full Version : vocals opnemen



dennis_rhcp
14 december 2009, 18:17
hallo iedereen,

ik ga binnekort mijn band opnemen. en wil daar bij ook de vocals goed opnemen. ik neem eerst de drums plus de bas tegelijk op dan kan ik de microfoons waaronder 2 md421 voor de gitaar gebruiken. anders had ik de hele band tegelijk gedaan. en dan wil ik de vocals opnemen ivb met overspraak en microfoon inputs op mijn interface. ik heb hier veel over opgezocht waar onder homerecording.be waar de de sm58 veel wordt aangekaart. ik wou persoonlijk de sm58 achter de hand houden als het echt niet anders kan. ik heb een Audio technica groot condersator AT2035 en pop filter plus een micscreen (http://www.thomann.de/nl/the_tbone_micscreen_mini.htm)
maar ik zie veel bij opnames bv seether dat men de microfoon op de kop doen en best hoog neerzetten. waarvoor doet men dit? of is dit een van de vele technieken? hebben jullie tips wat ik kan gebuiken?

alvast bedankt

fivelastwords
14 december 2009, 18:52
Op de kop hangen gebeurd voornamelijk met buizen mics, omdat die warm worden. Als die hitte - natuurkundig te verklaren - omhoog stijgt kan dat het membraan verwarmen waardoor er toonhoogte verandering kan optreden. Verder zou ik ook voor die AT mic gaan en niet voor de 58, maar het beste is beide proberen en degene die de beste resultaten oplevert gebruiken. Succes!

Ries89
15 december 2009, 10:51
Wanneer er teveel "mondgeluiden" worden opgenomen word de microfoon ook vaan iets schuin omhoog of omlaag gezet. Dan pakt hij wat minder ploppen e.d. op.