PDA

View Full Version : Roland Space Echo Re-201



Lantern Tree
14 december 2009, 13:19
Hoi :)

Helaas kon ik dit prachtige apparaat in geen van de threads hier op het forum terugvinden.. ik vroeg mij af, heeft iemand hier enig ervaring in?..

Ik ga deze van de week aanschaffen omdat ik de sound echt te fantastisch voor woorden vind maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten zodra ik hem test. Het is immers een oude tape delay.. iemand een pointer of twee die dat hier graag zou willen delen?

_M_P
14 december 2009, 15:50
Wat ga je kopen dan, zo'n oudeoude van tig jaar geleden, of zo'n unit die als re-issue is uitgebracht.

In geval van dat tweede, kan ik je een tip geven: lees de handleiding!!! Voor de rest is het een prima apparaat, maar moet het je smaak zijn.

Nellyrocks
14 december 2009, 17:50
Ik heb inderdaad ook het pedaal en ken het grote apparaat. Ik vind het een prachtige warme delay en dat is ook het enige dat ik van een delay verwacht. geen poespas. Ik gebruik niet eens de verschillende modes. Reverb die in het pedaal zit is matig maar live prima bruikbaar.

Qua verschil tussen de reissue en het origineel: Ik heb het origineel nooit met gitaar gehoord dus ik zou er niets zinnigs over kunnen zeggen. Voor stem is het echt te gek. Gore slapbacksounds to the max.

Lantern Tree
14 december 2009, 20:03
Thanks voor de input :)

Het ging me om de oude: (http://www.tonetweakers.com/images/used/roland_re201.1_pics_web/w_roland_re201.1_a.jpg) ik kan me voorstellen dat niet veel mensen deze meer gebruiken.. maar ik ben echt weg van dit soort oude apparaten.. helaas reikt mij kennis alleen niet zover om ook echt te beoordelen ofdat het een goede exemplaar zal zijn of niet..

Comfortably Daniel
14 december 2009, 21:46
't Is erg lastig voor iemand die er niet echt verstand van heeft, om zo'n apparaat "goed te keuren". Er kan van alles versleten zijn...koppen, motor, etc...Als je 'm koopt zorg er dan zeker voor dat je ook genoeg tape inslaat, voordat je 't nergens meer kan krijgen over een paar jaar.

Lantern Tree
18 december 2009, 12:57
Ik heb hem inmiddels gekocht ..

.. en, hij is echt zo enorm vet. Wat een mooi geluid man, en de self oscilatie van dat ding freaked zo ongelooflijk gaaf!..

Echt een aanrader mensen! :D

reinierscheffer
18 december 2009, 13:30
wat kost zo'n ding eigenlijk?

guitaraddict
18 december 2009, 14:05
Die heb ik vroeger ook een gehad toen ze net uit waren samen met een Roland JC120.

Ik mixte het echosignaal erbij , de reverb vond ik waardeloos.

Maar inderdaad er zit wel veel onderhoud aan en de tapes zijn die nog te koop ?

DE koppen slijten ook behoorlijk en dan gaat ook je kwaliteit achteruit.
Ik denk niet dat de koppen vervangbaar zijn , wel ?

Dus bij aanschaf hier op letten.

Comfortably Daniel
18 december 2009, 17:54
De koppen zijn wel te vervangen, maar je moet maar net de goeie vinden.

Maar euh...gefeliciteerd met de aankoop! :)

Lantern Tree
21 december 2009, 10:19
Thanks!

De originele Roland RT-1L tapes worden niet meer gemaakt en zijn dus moeilijk aan te komen. Echter zijn er replacement tapes van BasF die nog steeds gefabriceerd worden (..en een stuk beter klinken dan de originele) ..

Ik heb zowel de nieuwe als de wat oudere RT-1L tapes hier thuis liggen .. wat betreft de onderhoud, het valt best mee hoor.. ik heb uitgebreid uitgezocht hoe alles werkt (en klinkt) .. voordat ik uiteindelijk besloot om hem te kopen.. het apparaat was immers niet echt goedkoop.. eens in de drie maanden de tape koppen schoonmaken met een wattenstaafje.. en eens in de zoveel tijd de band vervangen.. gemiddeld gaat een tape zo'n 200 tot 300 uur mee.. het schijnt allemaal ook niet zo heel erg achteruit te gaan.. de mijne is immers al een tig tiental jaar oud en klinkt nog steeds heel erg goed.. maar goed, mocht er iets kapot gaan dan is er een bedrijfje in Utrecht die dat kan fixen.. (thank god!)

De reverb is idd. niet zo fantastisch.. gelukkig heb ik twee andere reverbs die dat probleem opvangen (de Electro Harmonix Cathedral & de reverb in m'n Fender Twin) ..

De delay is wel echt super man.. uber organisch.. het grote verschil met digitale delays is dat bij tape delays er continu kleine verschillen in de delay te horen is.. bij digitale delays wordt het signaal letterlijk gekopieerd.. ook mooi.. alleen heel anders.. ik vind een dd5 of een dd3 hier echt uitstekend voor.. maar qua analoge delays heb ik nog geen mooiere gehoord.. alhoewel ik toch ook wel best blij ben met m'n Mad Professor Deep Blue Delay ..

Tja, het verschil is gewoon te horen ik hoorde van een vriend van me trouwens dat Fulltone ook nog steeds tape delays fabriceert, heeft iemand daar ooit eens ervaring mee gehad?

ruezzz
21 december 2009, 10:25
Gefeliciteerd!
Mocht je er ooit een technisch probleem mee hebben, dan moet je deze man hebben:
Willem Sprick: http://www.winterswijksemuziekfabriek.nl/vintage.htm

Lantern Tree
21 december 2009, 10:26
Oh wow..

Thanks man!

De link is gebookmarked :D

_M_P
21 december 2009, 12:12
op www.proguitarshop.com staat een vrij goede review van de fulltone tape-echo.

Ik heb het ding nog nooit geprobeerd. Zou dat best eens willen. Ik weet dat ze er bij soundplaza in amsterdam eentje hebben.