PDA

View Full Version : Attenuator loadbox: 250w@2ohm = ?w@4/8 ohm?



Nitefly7
14 december 2009, 12:34
hallo allen,

heel simpel (hoop ik); ik zoek een loadbox/attenuator/power soak (dus: SILENT) voor mijn Fender Jazzmaster Ultralight (om verhouding volume/gain op 'oorlogssterkte' te kunnen testen/opnemen..), welke 250w @2ohm zou moeten leveren, als solid state bakkie..
kan ik 'zomaar' een 125 @4 of 60w@8ohm loadbox halen/laten maken?

echter, de enige 2ohm Hot Plates die ik zie, gaan maar tot max 125w..
Mijn Fender (solid state/geen buis in sight) schijnt 250w @ 2ohm te leveren..
nu zoek ik tevergeefs naar 250/2ohm dingen, maar ik vroeg me af of ik niet gewoon met een 'mismatch' een lagere spec'd loadbox kan vinden?
dus bijvoorbeeld eentje die 125 @ 4 of 60w@8ohm pakt?
ik heb eindexamen Natuurkunde gedaan, way back when, maar dit soort gegevens gaat me even boven de pet; kan ik zo makkelijk blijven delen (dus Impedantie/Weerstand, delen door 2) ?

Weet iemand of ze bestaan, resp. of er een schema voor is?
Verder zoek ik ook een optie om van Speak-on (Fender) naar Neutrik/jack te gaan (verloopkabel) of evt. een loadbox met speakon te vinden...

makkelijkste (maar wel het grootste) zou een ISO-box bouwen, op basis van de Fender Ultralight enclosure (1x12/2ohm...)

fredjuh
14 december 2009, 21:09
Je zegt dat je versterker volledig solid state is. Wat is dan het nut van een loadbox? Je kunt toch de line out pakken en daar een speaker emulator achter zetten als dat nodig is? Of anders een loadbox met laag vermogen en m dan gewoon zacht zetten...

iWishmaster
14 december 2009, 22:27
Weerstand en vermogen hebben geen lineair verband met elkaar! Die deling gaat in geen enkel geval op. Het vermogen zal ongeacht de belastingsweerstand, nagenoeg gelijk blijven.

cluseau
14 december 2009, 22:29
nu zoek ik tevergeefs naar 250/2ohm dingen, maar ik vroeg me af of ik niet gewoon met een 'mismatch' een lagere spec'd loadbox kan vinden?

Een transistor amp hoef je in principe niet af te sluiten met een impedantie.

Wil je perse 250w/2 Ohm neem dan twee van die 125w/4 Ohm en zet die parallel, dan heb je precies wat je wil.

Als je amp 250 watt in 2 ohm leverd hoort daar een Ueff bij van ruim 22V~
Aangezien deze spanning niet veranderd bij verhoging van de impedantie mag je idd stellen dat het vermogen wat in de load wordt ontwikkeld twee keer zo klein is bij verdubbeling van de impedantie.

Hieruit volgt dat bij 4 ohm maar 125 watt wordt ontwikkeld en in 8 ohm zelfs maar 62.5 watt.

Neem dus lekker die 4 ohm 125 watt load, werkt op zeker.

Frans.

Nitefly7
14 december 2009, 22:30
Je zegt dat je versterker volledig solid state is. Wat is dan het nut van een loadbox? Je kunt toch de line out pakken en daar een speaker emulator achter zetten als dat nodig is? Of anders een loadbox met laag vermogen en m dan gewoon zacht zetten...

verwacht de versterker, zelfs als solid state ding, geen 'load' achter zijn eindtrap?
in de handleiding staat dat bij het gebruiken van de headphone out, 'speaker output disabled' is, maar wil dit zeggen dat er dus ook geen speaker aanwezig hoeft te zijn?

DeiDRagonas
14 december 2009, 22:36
verwacht de versterker, zelfs als solid state ding, geen 'load' achter zijn eindtrap?
in de handleiding staat dat bij het gebruiken van de headphone out, 'speaker output disabled' is, maar wil dit zeggen dat er dus ook geen speaker aanwezig hoeft te zijn?

Klopt.. Solid state amps kun je rustig laten draaien zonder speaker.

D.

Nitefly7
15 december 2009, 09:35
Klopt.. Solid state amps kun je rustig laten draaien zonder speaker.

D.

weet je dat HEEL zeker, ik weet nl. niet waarom, maar omdat dit ding 250w @2ohm zou zijn, ben ik bang toch iets 'op te blazen' ..?

fredjuh
15 december 2009, 16:47
Als de 2 speakerdraadjes elkaar aanraken als ie hard staat, ja dan help je m naar de eeuwige jachtvelden. Anders kan er niks gebeuren. Maar alsjeblieft, gebruik geen loadbox bij solid state versterkers. Het is zo'n geldverspilling.

Nitefly7
16 december 2009, 09:29
Als de 2 speakerdraadjes elkaar aanraken als ie hard staat, ja dan help je m naar de eeuwige jachtvelden. Anders kan er niks gebeuren. Maar alsjeblieft, gebruik geen loadbox bij solid state versterkers. Het is zo'n geldverspilling.

welke speakerdraadjes, die aan de 'binnenkant' ?
ik zie geen draden, omdat de head en het cabinet, Speakon-stekkers hebben;
jij zegt dus dat ik die speakons gewoon ontkoppeld kan laten.. ?

DeiDRagonas
16 december 2009, 11:36
jij zegt dus dat ik die speakons gewoon ontkoppeld kan laten.. ?

JA.. Hoevaak wil je t nog horen dude?


Succes, D.