PDA

View Full Version : Galm van tremolo-veren.



Orpheo
13 december 2009, 23:16
Sommige gitaren van mij hebben een 'fender style' trem, met een tremblock door de body, en veren aan dat block, verankerd in de body.

Bij het spelen heb je het, dat die veren gaan meegalmen, en je hoort dan een nogal nare galm in je tone, alsof je reverb aan staat, maar die heb je niet eens in je amp! Sommige gitaristen vinden het geweldig, voor anderen is het een doorn in 't oog.

Ik heb eens wat geexperimenteerd, en de oplossing is enorm simpel, bij toeval...

Ik heb een stuk rubber elastiek gewikkeld om de veer, en een gaatje erin gemaakt. hij zit met dat eind vast in het pennetje van de veer, waarbij dat pennetje dan in het tremblock steekt. het andere eind klemt vast tussen de spring claw en de veer zelf. Lekker klem dus, maar het dempt die verdraaide 'reverb' als een tierelier, zonder dat het de beweging van de veer belemmerd.

Ik dacht, kleine tip, kan nooit kwaad :)

pannekoek
13 december 2009, 23:22
goede tip orph! , maar helaas heb je het wiel uitgevonden ;)

Orpheo
13 december 2009, 23:32
goede tip orph! , maar helaas heb je het wiel uitgevonden ;)

ik kende 'm al met lijm inspuiten, en met papier erop doen, maar met een elastiekje had ik 'm persoonlijk nog niet eerder gezien ;) maar goed, tips kunnen nooit kwaad lijkt mij, toch?

jutter
13 december 2009, 23:41
Die vervelende galm wordt meestal veroorzaakt door te strak aangespannen veren. Meestal zie je dat die klauw zo strak zit aangedraaid dat de veren onder veel spanning staan. Bij mijn strat heb ik hem zo afgesteld dat de brug net niet de body raakt. Werkt perfekt en je hoeft niet met elastiekjes, doekjes, wc papier etc te werken...heel simpel eigenlijk!

Orpheo
13 december 2009, 23:46
Die vervelende galm wordt meestal veroorzaakt door te strak aangespannen veren. Meestal zie je dat die klauw zo strak zit aangedraaid dat de veren onder veel spanning staan. Bij mijn strat heb ik hem zo afgesteld dat de brug net niet de body raakt. Werkt perfekt en je hoeft niet met elastiekjes, doekjes, wc papier etc te werken...heel simpel eigenlijk!

De veren staan/stonden bij mij net strak genoeg dat ze er niet uit plopten bij een pull up en/of normaal gebruik, dus niet bijzonder strak. De trem kan per definitie niet vlak tegen de body, omdat de bodytop een bolling heeft; tis een les paul.

Verder, ik gebruik behoorlijk dikke snaren op deze gitaar, dus de veren moeten behoorlijk wat krachten weerstaan. dan ontkom je niet aan dit soort perikelen.

jutter
13 december 2009, 23:47
De veren staan/stonden bij mij net strak genoeg dat ze er niet uit plopten bij een pull up en/of normaal gebruik, dus niet bijzonder strak. De trem kan per definitie niet vlak tegen de body, omdat de bodytop een bolling heeft; tis een les paul.

Verder, ik gebruik behoorlijk dikke snaren op deze gitaar, dus de veren moeten behoorlijk wat krachten weerstaan. dan ontkom je niet aan dit soort perikelen.

Hoeveel veren heb je erin?

Orpheo
13 december 2009, 23:52
Hoeveel veren heb je erin?

2. Ik weet 't, tis weinig, maar met meer gaat ie ontstemmen als de ziekte. Ik weet niet waarom, maar met 3 is 't niet te houden, en met 2 doet ie 't perfect. de topkam is door Warmoth (toen ik de hals en body en trem kocht) netjes en precies uitgefreesd, voor mijn snaardiktes, en die doet 't prachtig. hals ging naar een andere gitaar, en toen was er dus niks aan de hand. vandaar dat ik de topkam direct als boosdoener kan uitsluiten. trem ook, omdat 't een hipshot is met rollers ipv messen, en rollers slijten niet/anders dan messen.

jutter
13 december 2009, 23:58
2. Ik weet 't, tis weinig, maar met meer gaat ie ontstemmen als de ziekte. Ik weet niet waarom, maar met 3 is 't niet te houden, en met 2 doet ie 't perfect. de topkam is door Warmoth (toen ik de hals en body en trem kocht) netjes en precies uitgefreesd, voor mijn snaardiktes, en die doet 't prachtig. hals ging naar een andere gitaar, en toen was er dus niks aan de hand. vandaar dat ik de topkam direct als boosdoener kan uitsluiten. trem ook, omdat 't een hipshot is met rollers ipv messen, en rollers slijten niet/anders dan messen.

Vaak wordt vergeten dat bij veren de rek er uit gaat. Nieuwe veren kan soms uitkomst bieden.

Orpheo
14 december 2009, 00:13
Vaak wordt vergeten dat bij veren de rek er uit gaat. Nieuwe veren kan soms uitkomst bieden.

nja, het zijn pas veren van 2,5 a 3 jaar oud, dus zo erg zal 't nog niet zijn :) het grootste probleem is/was, DENK ik, dat ik 2 dezelfde veren heb (nog steeds erin) en 1 die anders was, ouder, dikker, ik weet 't niet, maar daardoor ging 't mis. denk ik.

jutter
14 december 2009, 00:17
Nieuwe veertjes kosten bijna niks. Ik vervang ze 1x per jaar. Afstellen van nieuwe veren is wel belangrijk en een secuur werkje maar een fluitje van een cent. Probeer het maar eens. Tip, koop er gelijk 3 stuks....☺

Orpheo
14 december 2009, 00:19
Nieuwe veertjes kosten bijna niks. Ik vervang ze 1x per jaar. Afstellen van nieuwe veren is wel belangrijk en een secuur werkje maar een fluitje van een cent. Probeer het maar eens. Tip, koop er gelijk 3 stuks....☺

vaak genoeg gedaan :P zoals het nu zit, werkt het perfect. Kahler, om effe iemand aan te halen, suggereert vervangen van veren eens in de 5 a 10 jaar, afhankelijk van gebruik. eens per jaar vind ik wel heel veel...

HaroldA
14 december 2009, 00:21
Ik weet niet of het al genoemd is maar de veren op mijn RG heb ik 'volgestopt' met watten... Nooit meer gehoord!

Orpheo
14 december 2009, 00:24
Ik weet niet of het al genoemd is maar de veren op mijn RG heb ik 'volgestopt' met watten... Nooit meer gehoord!

Hm, ook een goede. gebruik jij de trem? ik kan me namelijk wel voorstellen dat watten ook nog eens meer kunnen dempen dan de veer alleen.

jutter
14 december 2009, 00:24
vaak genoeg gedaan :P zoals het nu zit, werkt het perfect. Kahler, om effe iemand aan te halen, suggereert vervangen van veren eens in de 5 a 10 jaar, afhankelijk van gebruik. eens per jaar vind ik wel heel veel...

Waarschijnlijk gebruik ik ze superveel;)
Maar wat zeker is, is dat die galm bij de veren vandaan komt. Het enige wat je kan doen is ze regelmatig vervangen en goed afstellen. Tissues etc achter de veren werkt ook prima maar komt in mijn ogen niet erg professioneel over, sorry.:makeup:

geert1976
14 december 2009, 00:29
Bij de backplate van mijn Gibson M3, is er een stukje schuimrubber op geplakt, ik heb geen last van meegalmende veren

Orpheo
14 december 2009, 00:31
Waarschijnlijk gebruik ik ze superveel;)
Maar wat zeker is, is dat die galm bij de veren vandaan komt. Het enige wat je kan doen is ze regelmatig vervangen en goed afstellen. Tissues etc achter de veren werkt ook prima maar komt in mijn ogen niet erg professioneel over, sorry.:makeup:

nee, ik vind ook dat het een ontwerpfout is van de veer en/of het tremsysteem. Ik vind dat het best anders had moeten zijn. Maar ey, Steve Vai gebruikt ook tissues, dus zo erg zal 't niet zijn lijkt me :D En stukkies rubber om je veren heen wikkelen zit er nog wel redelijk netjes uit ook, als je 't niet weet, merk je er geen steek van.

HaroldA
14 december 2009, 00:31
Hm, ook een goede. gebruik jij de trem? ik kan me namelijk wel voorstellen dat watten ook nog eens meer kunnen dempen dan de veer alleen.

Mijn RG staat al maanden met een kapotte snaar en ik heb geen zin om weer uren*) te gaan zitten stemmen met die klote FR. :stop:

Ik ga de tremolo wel een keer vast zetten. Kutding.


*) Uren is misschien een beetje overdreven, maar ik weet niet meer welke snaren er op zaten dus het is wel een klote klus om de snaren te vervangen en te stemmen...

jutter
14 december 2009, 00:33
nee, ik vind ook dat het een ontwerpfout is van de veer en/of het tremsysteem. Ik vind dat het best anders had moeten zijn. Maar ey, Steve Vai gebruikt ook tissues, dus zo erg zal 't niet zijn lijkt me :D En stukkies rubber om je veren heen wikkelen zit er nog wel redelijk netjes uit ook, als je 't niet weet, merk je er geen steek van.

Waarom lukt het mij dan elke keer wel?

Orpheo
14 december 2009, 00:34
Mijn RG staat al maanden met een kapotte snaar en ik heb geen zin om weer uren*) te gaan zitten stemmen met die klote FR. :stop:

Ik ga de tremolo wel een keer vast zetten. Kutding.


*) Uren is misschien een beetje overdreven, maar ik weet niet meer welke snaren er op zaten dus het is wel een klote klus om de snaren te vervangen en te stemmen...

nee man, floyd is echt niet lastig hoor.

Trucje: ga naar de kroeg, bestel een biertje, en neem een stuk of 6 bierviltjes mee. breek die in tweeen, zodat je 12 halfjes hebt. prop er een stuk of 3 tot 6 onder de brug, zodat ie alleen de pitch kan verlagen. dan een paar zodat ie alleen omhoog zou kunnen, in de cavity dus, snaren eraf, erop leggen, stemmen, en dan die stukkies er weer uit vissen. staat de trem opeens heel scheef, is 't een kwestie van de veren een stukje losser schroeven. al met al ben je er ongeveer 10 minuten langer mee zoet dan normaal. Ik vind 't bijvoorbeeld niet erger dan bij een strat, en dat is ook een crime vind ik :D

pannekoek
14 december 2009, 00:36
Mijn RG staat al maanden met een kapotte snaar en ik heb geen zin om weer uren*) te gaan zitten stemmen met die klote FR. :stop:

Ik ga de tremolo wel een keer vast zetten. Kutding.


*) Uren is misschien een beetje overdreven, maar ik weet niet meer welke snaren er op zaten dus het is wel een klote klus om de snaren te vervangen en te stemmen...

dit is wat je nodig hebt!

http://www.youtube.com/watch?v=xiZnipHc1ec

Orpheo
14 december 2009, 00:37
Waarom lukt het mij dan elke keer wel?

geen idee. wellicht hoor jij het minder erg, of erger je er minder aan? ik ben les pauls gewend, en heb een gruwelijke hekel aan strats en alles dat erbij hoort ;) ik wil een trem op een LP die solide is, en niet galmt, stevig kan palmmuten, double stops en chickin pickin gewoon goed trekt zonder dat ik moet terugvallen op trucjes, en deze trem is een compromis. Liever stukjes rubber over de veren, wat jij niet professioneel vindt, en een stemvaste gitaar die goed klinkt, wat ik professioneel vind, dan andersom ;) Whatever works...

HaroldA
14 december 2009, 00:38
Trucje:


Dat zou best nog wel eens kunnen werken!

Hoe dan ook, ik ben eigenlijk van plan er dikke snaren op te leggen (.70-.11) en 'm dan in B te stemmen. Om makkelijk naar A te kunnen droppen zet ik dan toch de FR in 1 richting vast...

Ik moet er alleen een keer tijd voor maken...

jutter
14 december 2009, 00:38
geen idee. wellicht hoor jij het minder erg, of erger je er minder aan? ik ben les pauls gewend, en heb een gruwelijke hekel aan strats en alles dat erbij hoort ;) ik wil een trem op een LP die solide is, en niet galmt, stevig kan palmmuten, double stops en chickin pickin gewoon goed trekt zonder dat ik moet terugvallen op trucjes, en deze trem is een compromis. Liever stukjes rubber over de veren, wat jij niet professioneel vindt, en een stemvaste gitaar die goed klinkt, wat ik professioneel vind, dan andersom ;) Whatever works...

Met alle respect; ieder zijn ding!

Orpheo
14 december 2009, 00:39
dit is wat je nodig hebt!

http://www.youtube.com/watch?v=xiZnipHc1ec

Heb jij 'm? ik wel. ik vind het een ding van hel. Ratelt als de ziekte, en je hoort 't versterkt, en dat is 't ergste ervan! Als je een pull up doet, en hij is te hoog, dan valt dat ding van het blok af, en is ie verbogen. Echt, de ergste miskoop EVER. Ik heb 'm aangepast, en nu kan ik er alleen maar mee blokken, of dive+pull up, maar niet meer dive only. Nu nog een systeem maken aan de tremarm, dat als ik daaraan draai, de trem vast geblokt zit, en ik ben tevreden.

Orpheo
14 december 2009, 00:41
Met alle respect; ieder zijn ding!

als vanzelf :)

@harald: Vergeet niet je intonatie goed af te stellen en de halspen wat strakker te zetten als je zo'n sprong gaat maken. Maar als je 'm volledig vast zet, dat ie niet omhoog of omlaag kan, dan is de spanning als 't goed is, al zo goed als zoals het hoort te zijn. Effe bijstemmen, klaar. Vergeet niet natuurlijk je finetuners wat lager erin te hebben dan wat hun midden is, want als je je locknut dicht draait, gaat ie vaak wat hoger staan qua stemming.

Riky
14 december 2009, 09:36
Stop er al jaren gewoon ene schuursponsje onder... De harde schuur kant eraf knippen en het zachte spons onder de veren tussen de body en de veren stoppen. Tremelo functioneert nog perfect en geen last van mee trillende veren.

lindstrom
14 december 2009, 09:45
transparante sanitairkit erin werkt ook erg goed!

Rinze
14 december 2009, 10:07
Pianovilt :ok:

Ik gebruik met .011 snaren trouwens meestal drie of vier veren, anders wordt het zo'n wiebelbak. Maar ik gebruik de trem eigenlijk ook nooit, heb hem op twee van de drie tremgitaren gewoon vast op de body zitten.

Rubenios
14 december 2009, 11:04
rukdoekjes erin. net als steve vai, werkt primah

geert1976
14 december 2009, 12:44
rukdoekjes erin. net als steve vai, werkt primah

rukdoekjes:???: leg eens uit wat dat zijn, want ik krijg er nu een beetje een raar beeld bij:)

Quicksilver
14 december 2009, 12:53
rukdoekjes:???: leg eens uit wat dat zijn, want ik krijg er nu een beetje een raar beeld bij:)

Ja ikmeende altijd dat het 'toiletpapier' heette..

snaarplukker
14 december 2009, 12:57
transparante sanitairkit erin werkt ook erg goed!+1, om het even welke kleur.;)
Elastiek is een natuurproduct en wil na een paar maanden vergaan.

Gothra
14 december 2009, 13:21
Ik heb nu dat spul erin wat je krijgt bij je elementen in het doosje, dat schuimachtige spul. Werkt voor geen meter.. Heb ook geprobeerd die plastic buisjes erin te doen maar dat werkte ook niet. Binnen kort even dat elastiek proberen dus!

Orpheo
14 december 2009, 13:33
+1, om het even welke kleur.;)
Elastiek is een natuurproduct en wil na een paar maanden vergaan.

rubber is allang geen natuurproduct meer... tis een gekunsteld rubber. en dan nog; de postbode blijft wel langskomen :D