PDA

View Full Version : nieuwe pups in Gibson SG Standard?



deftone82
13 december 2009, 20:33
De zoektocht naar mijn geluid gaat verder.
Ik ben aant overwegen om mijn pickups (490R/498T) van mijn Gibson SG te vervangen.

Ik ben op zoek naar een vet (thick) crunchy geluid. Ik hou er van als je de plectrum, door een goeie distortion, op de snaren hoort (denk SRV met iets meer crunch, slash, Clapton, Qotsa). Ik hoopte dit geluid uit mijn middelste of neck pick-up (op rhy 2 channel van Mark IV), voor de brug pup hoop ik wat meer high-gain stuff te krijgen (Metallica/Mastodon, op het lead kanaal).

Ik weet dat deze geluiden nogal verschillend zijn, maar ik hoop wat goed advies van jullie te krijgen voor pups.

Tot zover heb ik goede dingen gehoord over:
- Seymour Duncan SH-1 '57's
- Semour Duncan Antiquity HB's
- Gibson '57 classic's
- WCR darkbursts
- WCR crossroads

Groeten

kalmah
13 december 2009, 21:30
Ik heb de antiquity's in mijn LP. Denk dat ze voor jou iets te weinig output hebben. Superstrakke elementen die geweldig klinken, maar niet echt heavy!
En eeeerg duur :dontgeti:

Orpheo
13 december 2009, 22:31
De zoektocht naar mijn geluid gaat verder.
Ik ben aant overwegen om mijn pickups (490R/498T) van mijn Gibson SG te vervangen.

Ik ben op zoek naar een vet (thick) crunchy geluid. Ik hou er van als je de plectrum, door een goeie distortion, op de snaren hoort (denk SRV met iets meer crunch, slash, Clapton, Qotsa). Ik hoopte dit geluid uit mijn middelste of neck pick-up (op rhy 2 channel van Mark IV), voor de brug pup hoop ik wat meer high-gain stuff te krijgen (Metallica/Mastodon, op het lead kanaal).

Ik weet dat deze geluiden nogal verschillend zijn, maar ik hoop wat goed advies van jullie te krijgen voor pups.

Tot zover heb ik goede dingen gehoord over:
- Seymour Duncan SH-1 '57's
- Semour Duncan Antiquity HB's
- Gibson '57 classic's
- WCR darkbursts
- WCR crossroads

Groeten

antiquities: meesterlijk goede pickups, schreeuwend duur, en imho: de prijs niet waard. sorry...

SH-1 '59: tof element in een LP, te 'dun' in een LP.

Gibson classics: bagger, never ever zou ik ze vrijwillig in een gitaar stoppen.

WCR darkburst: tof, helder, scheurend, wellicht teveel van 't goede qua EQ in een SG. beetje een duncan JB met meer dynamiek en steviger laag, en iets minder output.

WCR Crossroads: lekker ouwe paf, maar ik vind 'm vlakker dan de antiquities.

Ik heb WCR's bespeeld bij een maat van me, nog niet gehad, helaas. in les pauls, overigens, maar de specs spreken voor zich.

Ik denk dat de crossroads qua tone het best passen bij wat je zoekt, en anders word het de dimarzio air norton. lekker stevig laag, grootse mids, zingend hoog, precies dat wat je zoekt om 't hoog van een SG te temmen, maar wel genoeg om door te prikken. Ik denk dat 't setje is wat je zoekt, maar tis niet zeg maar boutique, en dat is wel waar je mee aan komt qua specs :P toch is dat airbucker-idee wat je 'nodig' hebt voor jou doeleind.

De Duncan Custom ook, maar is ook geen high high high end element (met overigens de screamin demon in de hals, werkelijk waar).

De bareknuckle mule (high end) ga je denk ik te tam vinden, de black dog: hebbes, dit is n betere; hotrodded paf, maar niet zo helder als de JB. de Nailbomb is een pickup die super-organisch is, waarmee ik bedoel dat ie doorgeeft wat jij doet qua precisie, en klinkt heo de gitaar klinkt. hij zal niet zeg maar zijn eigen eq doordrukken, zoals de JB dat doet; die klinkt in iedere gitaar helder (gebiasd, zal ik maar zeggen).

soup
13 december 2009, 22:41
Ik vind het gek dat je QOTSA als voorbeeld geeft, ze spelen nl. niet altijd op zeer dure gitaren dus ...

Orpheo
13 december 2009, 22:47
Ik vind het gek dat je QOTSA als voorbeeld geeft, ze spelen nl. niet altijd op zeer dure gitaren dus ...

dat zegt toch niks? de tone kan nog wel geweldig zijn?

nickofzo
13 december 2009, 22:53
ik vind classic 57s juist erg fijn,,

maargoed..
voor jou denk ik (zoals ik zie wat je wilt gaan doen) beter voor seymore duncans kan gaan,


:speed:over en uit:speed:

soup
13 december 2009, 22:57
dat zegt toch niks? de tone kan nog wel geweldig zijn?
dat snap ik maar dan moet je toch geen dure pickups kopen?!

Orpheo
13 december 2009, 23:06
dat snap ik maar dan moet je toch geen dure pickups kopen?!

waarom niet of waarom wel? Als de eigenaar het idee heeft dat ie daar een betere tone voor zichzelf mee kan maken, so what? Ik krijg de lekkerste strat tone uit een les paul, en de lekkerste es335 tone uit het hals element van een 50ies style tele... het gaat niet om gitaar, picup of amp, maar om tone en je eigen oren.

soup
13 december 2009, 23:08
Whatever ... ik denk niet dat je me echt begrijpt maar dat doet er niet toe. :)

Orpheo
13 december 2009, 23:10
Whatever ... ik denk niet dat je me echt begrijpt maar dat doet er niet toe. :)

jawel, jij vindt 'wil je die tone, koop dan goedkope gear, dat doen zij ook', en ik vind dat een kolderargument ;)

Chocola
13 december 2009, 23:10
Whatever ... ik denk niet dat je me echt begrijpt maar dat doet er niet toe. :)

Nou leg dan uit wat je bedoeld want ik ben nu ook wel benieuwd :p

soup
13 december 2009, 23:24
jawel, jij vindt 'wil je die tone, koop dan goedkope gear, dat doen zij ook', en ik vind dat een kolderargument ;)


Ik bedoel enkel als je dat geluid wilt behalen dat QOTSA en ... heeft betekent dit toch niet dat je perse pickups van 150 euro moet kopen en dat dit bv. ook zou kunnen met pickups van 50 euro.

Het heeft niks met de prijs of kwaliteit van de pickups te maken.


Geluid wordt toch ook gecreëerd door de pedalen en versterker(s) dus zijn de pickups een onderdeel van ...


Ik hou er van als je de plectrum, door een goeie distortion, op de snaren hoortIk snap niet dat ik hier eigenlijk commentaar op krijg, 1. ik bedoel hier al niets slecht mee en 2. ik weet helemaal niet meer wat ik wou zeggen.


:)

Orpheo
13 december 2009, 23:33
@soupero: tis geen commentaar of kritiek (van mijn kant :P ) ik ben gewoon benieuwd wat je precies bedoelde.

En ik snap 'm nu (beter), en ben 't toch niet met je eens. Ja, de tone komt ook vooral uit amps, pedalen en vingers, maar dat neemt niet weg dat een goed setje pickups nooit slecht kan zijn. Zeker niet als je het alleen maar als voorbeeld geeft voor een (onderdeel) van je (te zoeken) tone.

VanMeekeren
13 december 2009, 23:58
;)
waarom niet of waarom wel? Als de eigenaar het idee heeft dat ie daar een betere tone voor zichzelf mee kan maken, so what? Ik krijg de lekkerste strat tone uit een les paul, en de lekkerste es335 tone uit het hals element van een 50ies style tele... het gaat niet om gitaar, picup of amp, maar om tone en je eigen oren.

Dit vind ik altijd wel heel dapper van je, Orpheo.

Ik krijg ook altijd de beste Audi rij-ervering als ik in een Mercedes rijd. ;)

Van Meekeren


(Hier liever niet op ingaan, voegt niet zoveel toe. Ik heb veel liever dat je je kennis deelt over pu's. Denk je bijvoorbeeld dat Bare Knuckle Mule's een beetje goed passen bij een Bonamassa achtige sound? Alvast bedankt.)

Orpheo
14 december 2009, 00:08
;)

Dit vind ik altijd wel heel dapper van je, Orpheo.

Ik krijg ook altijd de beste Audi rij-ervering als ik in een Mercedes rijd. ;)

Van Meekeren


(Hier liever niet op ingaan, voegt niet zoveel toe. Ik heb veel liever dat je je kennis deelt over pu's. Denk je bijvoorbeeld dat Bare Knuckle Mule's een beetje goed passen bij een Bonamassa achtige sound? Alvast bedankt.)

Ik ga er heel effe kort op in, om de achtergrond (heel kort) uit te leggen. 1: de les paul in kwestie heeft een geschroefde hals, tremolo, en 2 singlecoils in hals en mid. dus geen humbuckers. De tone vind ik lekkerder dan van menig strat. de tone die ik van een strat in m'n hoofd heb, ala knopfler, haal ik niet uit een strat, maar uit DIE les paul, of een LP met een speciaal gewonden setje humbuckers dat echt als een singlecoil klinkt als ik ze split. Ik mis bij een strat altijd dat warme low end, die lage push die ik op plaat wel hoor, maar bij n 'normale' strat nooit. BIj een LP, omdat ie gewoon een dikkere body heeft, en mahonie vaak, heb ik 't wel. De trem geeft 'm de airy-ness die een strat (in mijn oren) heeft, en de 2 singlecoils parallel, met een afstandje tussen beiden, de quack.

Ik vind dat Mules een lekkere bonamassa tone geven, zeker. Ik vind ze enorm veelzijdig, maarrrrr: ik vind de pearly gates beter. Meer growl, meer vunzigheid, meer karakter, meer blues. de mules weten niet wat ze willen zijn. een echte paf ala seth lover setje, een vieze paf ala pearly gates, of een hotte paf, ala de '59. het zweeft in 't midden. je kunt 'm alleen op een heel specifiek gebied op z'n lazer geven, anders zegt ie, bekijk t lekker, ik doe 't niet.

lastig uit te leggen, en wat ik schrijf ik plastisch, ik weet 't, maar ik weet t niet anders uit te leggen. ik vind de pearly gates gewoon beter. net iets meer karakter, zoals ik zei, en je kunt er meer kanten mee op. echt van zz top tot bonamassa tot de EvH brown sound. JA, de 78 van duncan is NOG beter voor eigenlijk ALLES, maar die is zo godsgruwelijk duur, ik zal die dus nooit aanraden :D

deftone82
14 december 2009, 20:33
Wow, veel reacties op korte tijd!

Omdat het hier al vlug over de prijs gaat en dure vs niet dure elementen, misschien even iets vermelden: ik heb nog niet naar de prijs gekeken. Ik ben ook niet echt op zoek naar een duur element 'omdat het dan sowieso beter is'.
Als ik mijn toon vind met een goedkoop element: heel leuk, kost ie wat meer: leuk!

Ik ben even gaan kijken op de website van DiMarzio. Daar kan je een hoop leuke sound samples beluisteren. Die Air Norton komt indd goed in de buurt. Alleen hoor veel appregio's en super snelle solo's. En vaak komen er te vlug harmonics door...maar dat kan ook liggen aan de manier van spelen(?).
Ik weet dus niet of dat zo mijn ding gaat zijn. De samples van de crossroads klinken op de website nogal lekker! Maar ook dat wil niet zeggen dat het hier op mijn amp met mijn speelstijl ook zo gaat klinken!

ps zijn die WCR's in Belgie of Nederland te krijgen?

Orpheo
14 december 2009, 23:04
wcr's kan je geloof ik alleen via de site kopen.

de air norton klinkt IRL vetter, breder, dynamischer dan dat heavy metal pingelepingele van de samples van dimarzio's site.