PDA

View Full Version : Het grote speaker- en speakerkasten topic



Pagina's : [1] 2 3 4 5

Henri H
13 december 2009, 17:32
Persoonlijk had ik liever een apart subforum gehad, maar dat zit er voorlopig niet in, zie ook dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130189).

Het is de bedoeling om hier al je vragen, info, verhalen, discussies, foto's en wat al niet meer, te posten omtrent alles wat te maken heeft met gitaar-speakers en speakerkasten.

Om gelijk maar on topic te beginnen:
Ik ben voor m'n HOOK Captain 34 op zoek naar een 4x12 speakerkast.
Ik heb de volgende kasten al getest:

- HOOK 4x12 met V30's, erg goede kast, alleen veel te zwaar (fysiek)
- Bogner 4x12 slanted met V30's, klinkt goed maar minder dan de rechte HOOK/Bogner 4x12
- Marshall 1960AX Greenbacks, klinkt wel OK, maar is niet ideaal.
- Marshall 1936 met G12-65's, klinkt beter dan de 1960AX, maar is maar 2x12
- Mesa Boogie half open 4x12 met Black Shadows, klinkt goed, maar niet beter dan de HOOK, ongeveer gelijkwaardig aan de 1936.

Ik denk dat er nog een drietal mogelijkheden, wat 4x12 betreft, over blijven:
- Marshall 4x12 met V30's, ga ik a.s. week testen in de oefenruimte met m'n band
- Mesa Boogie 4x12 met V30's, ik weet nog niet of deze kasten niet net zo zwaar zijn als de HOOK/Bogner kasten, ben d'r bang voor.
- Brunetti 4x12, zelfde als hierboven.

Misschien is een goed alternatief wel de Bogner OS 2x12, maar ik heb gelezen dat die nogal veel laag hebben, ik weet niet of ik daar zoveel problemen mee zou hebben.
Ook heeft Paul Lenders interssante 2x12 kasten, maar het liefst zou ik toch voor een 4x12 gaan, zijn er nog ander opties?

Het liefst moet de 4x12 ook nog bij m'n Marshall JCM 800 2205 en Mesa Boogie Stiletto Deuce passen.

jerome
13 december 2009, 17:52
Ik zou zelf zeggen een cab met:
4 X G12-65's of
4 x Celestion Silver Alnico (dat wordt ebay of Marktplaats afstruinen)
4 x Alnico Gold (of 2x Alnico Gold)

Je zou ook eens een cab bij Kool & Elfring kunnen proberen
Misschien kunnen ze wel een demo regelen met G12-65's of
Alnico Gold's

Heus
13 december 2009, 20:38
Ik vraag me af of iemand hier op gitaarnet al eens een `awardwinning` Mills Afterburner Cab gehoord heeft.
In plaats van de houten `paal`in het midden van de kast gebruiken ze een soort plank met gaten. Lijkt me niet moeilijk te realiseren in een bestaande speakercab.
Het proberen waard ?

http://millsacoustics.com/main.html

the sure thing
13 december 2009, 22:28
Ik mis in je geteste cabinets nog de Bogner 2x12 Oversized (OS) versie. Klinkt zeer bruut: kan menig 4x12 aan. En K&E (Kool en Elfring) ontbreekt in je lijstje. Nooit op gespeeld maar hun 4x12's zijn ook zeker de moeite waard om te testen.

minoin
13 december 2009, 22:50
En waar blijft de ENGL V30 Pro? Niet zo donker als de Bogner en niet zo droog als de Mesa, voor mij perfect en het testen waard. Wat voor sound zoek je eigenlijk precies?

Henri H
13 december 2009, 23:07
De Bogner OS 2x12 staat wel in de lijst ergens, ik betwijfel of die niet teveel laag heeft, aangezien ik dat verschillende keren heb gelezen.
Lijkt me een goed alternatief, maar ik zou graag een niet al te zware 4x12 kast willen, puur vanwege de hoogte, en ik heb het idee dat het gewoon voller klinkt.

K&E valt eigenlijk ook af vanwege z'n gewicht, schijnt even zwaar als Bogner te zijn.
ENGL vind ik persoonlijk erg lelijk. Dan kan het nog zo mooi klinken, het oog wil ook wat.
Weet iemand toevallig of de Mesa en Brunetti kasten wat lichter van constructie zijn?

@ Heus: nooit van gehoord, geen dealer in NL?
Dat concept van die plaat lijkt me wel een goeie.

Mitch
14 december 2009, 00:09
De Bogner OS 2x12 staat wel in de lijst ergens, ik betwijfel of die niet teveel laag heeft, aangezien ik dat verschillende keren heb gelezen.
Ja, die OS staat voor OverSchat toch? *zoekt dekking*
Teveel sublaag, niet strak, veel te zwaar en groot... maar ja, het ziet er wel mooi uit natuurlijk en daar zijn we als gitarist niet ongevoelig voor.

Ace 1.15.19
14 december 2009, 00:14
Hey Henri, ik zag vanmiddag je topic in Algemeen en ik ga meteen gebruik maken van je initiatief. :p

Ik wil mijn JCM 900 1960A Lead verkopen. Het ding is in een erg goede staat, slechts op de achterkant een heel klein stukje tolex los en geen scheuren in het doek. Ik heb een beetje op Marktplaats gesnuffeld en ik zat aan een vraagprijs te denken van € 350,-. Is dit een te hoge of te lage prijs?

[Edit] Ik probeer dus hier niks te verkopen. Daar is GitaarMarkt en Marktplaats voor, ja ja dat weet ik. Het gaat me puur om de waarde van het cabinet.

Misery Signals
14 december 2009, 00:22
Bijna 1500 posts om nu nog een quasi-spam neer te zetten :)

MS

Ace 1.15.19
14 december 2009, 00:24
Ben benieuwd naar de waarde van het ding. Heb zelf al wat research gedaan en hier worden wel vaker vraagprijzen besproken. :soinnocent: Heb m'n post effe ge-edit.

Arvoitus
14 december 2009, 00:41
Hey Henri, ik zag vanmiddag je topic in Algemeen en ik ga meteen gebruik maken van je initiatief. :p

Ik wil mijn JCM 900 1960A Lead verkopen. Het ding is in een erg goede staat, slechts op de achterkant een heel klein stukje tolex los en geen scheuren in het doek. Ik heb een beetje op Marktplaats gesnuffeld en ik zat aan een vraagprijs te denken van € 350,-. Is dit een te hoge of te lage prijs?

[Edit] Ik probeer dus hier niks te verkopen. Daar is GitaarMarkt en Marktplaats voor, ja ja dat weet ik. Het gaat me puur om de waarde van het cabinet.
Wat ga je dan halen thijs?

Ace 1.15.19
14 december 2009, 00:43
Wat ga je dan halen thijs?
Een 4x12" voor alleen thuis is gewoon zwaar overkill. Ik had hem stereo geschakeld met links mijn Marshall 6100 en rechts mijn Peavey Deuce. Dan denk ik dat ik veel meer heb aan een 2x12" met Beam Blockers en een AB-boxje.

Henri H
14 december 2009, 08:31
€350,- tot €400,- lijkt me een normale prijs voor een 1960A.

HaroldA
14 december 2009, 09:51
€350,- tot €400,- lijkt me een normale prijs voor een 1960A.

Volgens mij mij je met 350 al in je handjes klappen...

iWishmaster
14 december 2009, 10:23
De Bogner OS 2x12 staat wel in de lijst ergens, ik betwijfel of die niet teveel laag heeft, aangezien ik dat verschillende keren heb gelezen.

Ik heb sinds zaterdag een Bogner OS 2x12" met V30's (met beamblockers): Guitarking had een tweedehandsje staan! Gisteren voor het eerst tijdens de repetitie gebruikt. Ik vind het een ontzettend vette kast!

Niet superstrak als een K&E of Mesa, maar zeker niet rommelig en absoluut niet storend. Wel vele male warmer, ronder en prettiger in het gehoor als bovenstaande.
Net niet de punch van een 4x12", maar veel, veel meer als de 1936 van een vriend van mij. Heeft redelijk wat laag inderdaad, maar wat sommige als 'bonkerig' ervaren hoor ik er niet in terug: met mijn setup prima in balans. Mijn Rivera (55W, EL34L) is ook niet direct een amp met veel (sub) laag, dat scheelt waarschijnlijk ook. Ik kan me voorstellen dat een amp die gemaakt is om bakken met laag eruit te pompen icm de Bogner OS teveel van het goede is. V30's scheelt ook: deze kast met greenbacks zie ik ook niet zo zitten ...

Ik vond de Bogner 4x12" net iets beter klinken, maar die is te groot, te lomp, te zwaar en ook erg duur (vooral nieuw). De 2x12" OS kon ik met 1 hand optillen de trap op naar mn zolderkamer toe (met een beetje moeite, ok, maar geen ruggebreker). Gewoon testen!

interessander
14 december 2009, 10:45
Gezien de HOOK kast: Ik denk dat elke degelijk gebouwde 4x12 te zwaar voor je is, of je moet voor neodymium speakers gaan.

Had die Mesa half-open back kast EV's (black shadows kunnen zowel Celestions, EV's alsmede Eminence speakers zijn) dan zal die ook ongeveer net zo zwaar zijn denk ik.
En wat ik niet helemaal snap is dat je die vergelijkt met de 1936, ik neem aan dat een 4x12 met een half-open achterkant heel anders klinkt dan een gesloten 2x12? Ik heb zelf ervaring met de 2x12 variant namelijk en dat klinkt wezenlijk anders dan mijn gesloten 4x12.

Ik heb zelf ervaring met de volgende speakerkasten die ik ik mijn bezit heb/had:

Marshall 1960B (GT12-75)
Marshall 1960AV (V30)
ENGL standard slanted (V60)
ENGL standard straight (V60)
Mesa traditional slanted 4x12 (V30/EVM12L)

De Mesa heb ik nu en die bevalt erg goed, dit is de eerste keer dat ik een mix van speakers gebruik en dat had ik al eerder moeten proberen.
De ENGL's bevielen mij beter dan de Marshall kasten, vooral vanwege de strakheid.
ENGL's vind overigens ik zelf ook niet per se mooi maar het zijn wel erg goed gebouwde kasten dus ik zou ze niet zo snel afschrijven puur op het uiterlijk.

Henri H
14 december 2009, 11:26
Gezien de HOOK kast: Ik denk dat elke degelijk gebouwde 4x12 te zwaar voor je is...

'k Ben d'r ook bang voor, vandaar dat ik zit te kijken naar een 1960B met V30's of G12-65's

Had die Mesa half-open back kast EV's (black shadows kunnen zowel Celestions, EV's alsmede Eminence speakers zijn) dan zal die ook ongeveer net zo zwaar zijn denk ik.

Die Mesa kast is een compacte 4x12 met, ik dacht Celestion Black Shadows

En wat ik niet helemaal snap is dat je die vergelijkt met de 1936, ik neem aan dat een 4x12 met een half-open achterkant heel anders klinkt dan een gesloten 2x12? ......

Mijn 2x12 (G12-65's) is ook half open

.......
Mesa traditional slanted 4x12 (V30/EVM12L)

De Mesa heb ik nu en die bevalt erg goed.....

Is die kast net zo zwaar als een HOOK/Bogner 4x12?
Ik dacht dat die EVM12L speakers ook erg zwaar waren?

De ENGL's bevielen mij beter dan de Marshall kasten, vooral vanwege de strakheid.
ENGL's vind overigens ik zelf ook niet per se mooi maar het zijn wel erg goed gebouwde kasten dus ik zou ze niet zo snel afschrijven puur op het uiterlijk.

Op zich heb je gelijk, maar als ik een acceptabel geluid kan krijgen met een Mesa, Marshall of andere kast heb ik dat lieverAntwoorden vetgedrukt

interessander
14 december 2009, 11:36
Die Celestion Black Shadows zijn Classic Lead speakers.

Dat je 1936 half open is verklaart ook een boel, ik had dat eerder ergens gelezen van je trouwens maar was het weer vergeten.

Mijn Mesa 4x12 is ook behoorlijk zwaar, ik heb nooit en Hook of Bogner getild maar het zal niet veel schelen. Ik heb er recent inderdaad nog een aantal kilo's aan toegevoegd door de EVM 12L's er in te plaatsen... gelukkig was het het wel waard qua geluid :)

Henri H
14 december 2009, 11:47
Krijg je die Mesa kast nog in je ééntje (met een "t" inderdaad ;)) achterin je auto of breek je dan je rug?
Een Marshall 1960A kast is nog goed te doen vind ik.

Trouwens, ik dacht ergens gelezen te hebben dat Black Shadows een soort van V30-speakers zijn maar dan zonder het extra midhoog.
Meer vlak in z'n spectrum dus.
Misschien dat Classic Lead speakers ook die eigenschap hebben....

interessander
14 december 2009, 12:01
Nee in mijn eentje niet, niet goed voor de rug. Ik zou dat overigens met een Marshall ook niet zo gauw doen maar ik begrijp dat dat je reden is waarom je naar een niet al te zware kast zoekt.

Probleem van de Black Shadow labels is dus dat het meer dan drie verschillende speakers kunnen zijn, waaronder de Classic Lead, die inderdaad omschreven wordt zoals je zegt. Mesa Boogie hanteert de naam C90 voor deze speakers op de website.
Maar er waren (in de oudere kasten) dus ook Electro Voice (200 Watt) en Eminence speakers (50 watt en 150 Watt) met dat label dus als iemand het over een Black Shadow speaker heeft zonder verdere info dan weet je eigenlijk nog niks.

Henri H
14 december 2009, 12:17
Zo'n kleine 4x12 half open cab is wel ideaal qua gewicht en afmetingen, maar ik heb ze verder nog nooit te koop zien staan, laat staan 2ehands.
Deze kast heeft de andere gitarist van onze band pas geleden gekocht bij Vriese in Doetinchem.

Een 4x12 Marshall kast is op zich te tillen vind ik, maar veel zwaarder moeten ze niet worden.
Ik denk dat een Bogner kast al gauw 10 kilo zwaarder is.

tillens
14 december 2009, 12:33
Probeer ook eens een Matchless 212. Klinkt vol, warm, genoeg bas, mooi hoog!

sjaak1990
14 december 2009, 14:07
Bogner 4x12 is zwaar, heb er vaker 1 tegen de trap opgetild. K&E was net weer wat zwaarder dacht ik, die ook vaker getild. Bogner OS vind ik idd ook overschat...clean zwaar ok, met drive veel te rommelig. Klinkt misschien raar maar de Brunetti 2x12 bevalt mij tot nog toe het beste, gebruik hem half open back maar closed back heeft hij ook goede spreiding.

iWishmaster
14 december 2009, 15:41
Bogner OS vind ik idd ook overschat...clean zwaar ok, met drive veel te rommelig.

Nogmaals: ik vind 'em totaal niet rommelig. Het is geen superstrakke Mesa kast, dat klopt, maar rommelig absoluut niet.

Lexvandoef
14 december 2009, 23:48
Nogmaals: ik vind 'em totaal niet rommelig. Het is geen superstrakke Mesa kast, dat klopt, maar rommelig absoluut niet.

Er zit echt enorm veel sub-laag in die kasten, vond ik zelf enorm in de weg zitten, maar wel een mooie kast!

@ts: Kijk ook eens naar de HOOK 2x12 met V30's of '65's, niet al te zwaar (22kg), klinkt goed (vind ik zelf, veel beter gebalanceerd dan de Bogner OS) en ziet er ook nog eens mooi uit!.
Of wil je per se een 4x12?

Henri H
15 december 2009, 08:38
Ik heb de HOOK 2x12 met G12-65 Heritage speakers getest naast de HOOK 4x12 en de Bogner slanted 4x12.
De 2x12 HOOK met '65's viel me tegen, geef me dan m'n Marshall met (oude) 65's maar.
De Brunetti 2x12 met V30's en de nieuwe 2x12 HOOK kast met G12H-30/V30 klonken allebei zeer OK, maar ik wil toch echt graag een 4x12.

Ik zit ook een beetje te GAS-sen op een Mesa cab, maar de rechte Stiletto-kast weegt al bijna 46 kilo, tegenover "maar" 38 kilo van mijn huidige 1960AX.
Trouwens, op de Bogner site staat dat de 4x12 kasten 100 pounds (= 45 kg) wegen, dat lijkt me een beetje weinig? 'k Heb die kast zelf geprobeerd te tillen. :stop:

Nog een paar gewichten volgens de fabrikant:

Orange PPC 4x12: 50 kg
Marshall 1960B: 37 - 41 kg
Mesa Rectifier 4x12: 48 kg
K&E XLs412: 44 - 48 kg
ENGL 412 SG: 50 kg

iWishmaster
15 december 2009, 10:47
Ik vind de rectifier kast die ik gehoord heb behoorlijk droog, kil en niet prettig, beetje schel zelfs en minstens net zoveel laag als een Bogner OS. Ze zien er bruut uit, maar qua klank vond ik het één van grootste tegenvallers. Maar er zijn ook veel fans van een droog en kil geluid, dus proberen kan nooit kwaad.

vinni
17 december 2009, 14:41
Ik ben begonnen met een Marshall 1936 kast.
Och.....voor een beginner.

Daarna een Tremoverbo 2X12 combo.
Vervolgens een ENGL 4X12 slanted cab met V30's

Toen stereo gaan spelen met 2 ENGL 2X12 PRO cabs.
eerst met V30's en later met Governors.

Toen een zelfbouw cab met twee governors (klonk echt goed!)

Nu twee 2X12 K&E's met V30's.

Mijn bevindingen :
Wil een kast met 4 V30's echt goed gaan klinken, dan moet-ie echt hard.
2X12 is meer mijn smaak. De druk in de kleinere kast en het feit dat er meer gevraagd wordt van de speakers geven een sound die mij meer aanspreekt. Ik gebruik V30's...maar ben er niet echt een fan van. Met speakers moet ik echt nog veel gaan testen. De spreiding van met name mijn huidige K&E's vind ik erg smal. Vond de ENGL's beter.

Ik heb nooit met open back gespeeld....moet ik toch ook maar eens naar kijken.

Vinni

sjaak1990
17 december 2009, 14:51
Ik vind de rectifier kast die ik gehoord heb behoorlijk droog, kil en niet prettig, beetje schel zelfs en minstens net zoveel laag als een Bogner OS. Ze zien er bruut uit, maar qua klank vond ik het één van grootste tegenvallers. Maar er zijn ook veel fans van een droog en kil geluid, dus proberen kan nooit kwaad.

Ik vond hem ook te droog, niks voor mij wel echt heel erg strak en kil maar niet schel. Vond het wel een erg goede kast, vond hem ook niet schel maar wat saai klinken. Versterkers met bombastisch laag en die verder een beetje getemd moeten worden zullen er wel goed door klinken denk ik. De Bogner OS kan ik niet strak noemen, heb hem echt uitgebreid aan de tand gevoeld maar het laag was te groot. Getest met een prs custom 24 en een ibanez RGA prestige door een Marshall JVM en een Diezel Einstein maar met meer gain en volume waren de balans en definitie weg en dat gebeurde bijvoorbeeld niet bij K&E.

De Bogner 4x12 kan mijn Brunetti niet aan, niet teveel gain maar de amp is te toch te ruig voor de kast. Clean vond ik de Bogner's allebei wel erg goed.

Orange leek erg op Bogner maar ik vond het persoonlijk net wat lekkerder.

@H.Huisjes, maakt 5 kilo verschil echt zoveel uit? Alle kasten zijn ongeveer even onhandelbaar.
Misschien zou 2 2x12's wat zijn. Wel 2 keer sjouwen maar makkelijk mee te lopen in je eentje en strakker dan 1 4x12.

Henri H
17 december 2009, 15:03
....
@H.Huisjes, maakt 5 kilo verschil echt zoveel uit? Alle kasten zijn ongeveer even onhandelbaar.
Misschien zou 2 2x12's wat zijn. Wel 2 keer sjouwen maar makkelijk mee te lopen in je eentje en strakker dan 1 4x12.'t Is minimaal 7 kilo verschil hè?
Maar de Bogner/HOOK 4x12 is echt niet te tillen in je ééntje.

Ik zag op de Brunetti site (http://www.brunetti.it/products_item_en.php?cid=123456789&pid=1214733055&ccid=1213709501) dat de CW412 maar 35 kg weegt!
Lijkt me ook wel wat....

Chiel
17 december 2009, 15:21
Heb een 2x12 PL Clubcab met Eminence Governers onder mijn Hook staan. Te gekke kast en gaat voor mij echt luid genoeg. Mooie lineaire response op verschillende volumes en ultra licht. Hij weegt net zoveel als één enkel Bagend kastje. En da's dan weer roady friendly :chicken:.

m@rijn
17 december 2009, 15:22
wat denken jullie van een JCM 800 cab met 4x G12-H100 speakers in voor 350€?

zijn die speakers wat te vergelijken met de 75'?

Ace 1.15.19
18 december 2009, 23:42
Ik zat er aan te denken om mijn 4x12 (Marshall 1960) de deur uit te doen en er een 2x12 voor in de plaats te nemen. Ik heb de 1960 stereo geschakeld met links mijn Marshall 6100 en rechts mijn Peavey Deuce (dus in principe gewoon 2x12 per amp). Ik zat er aan te denken om dat grote cabinet weg te doen en mijn twee amps op een 2x12 aan te sluiten. Om te switchen wilde ik dan een AB-box gebruiken. Nou hoorde ik zojuist dat dat niet zomaar kan.

Binnenkort ga ik met een band repeteren, en daar zit eigenlijk het probleem. Ik heb geen speakerkast of combo om vast in het repetitiehok neer te zetten. Als ik mijn 4x12 verkoop, en er een combo voor in de plaats koop voor in het repetitiehok, kan ik mijn heads niet meer gebruiken. Of ik moet én een combo kopen, én een 2x12. Dat lijkt me echter te veel van het goede. Bovendien is drie versterkers ook best veel.

Als combo zit ik te denken aan:
- Marshall JCM 800
- Marshall 6101 (in principe gewoon een 6100 zoals ik al heb, maar dan als combo)

Als 2x12 zit ik te denken aan:
- Marshall 1936, al zitten daar de standaard speakers in zoals in een 1960. Ik vind de G12T-75 speakers vrij schel (ook niet écht verkeerd though). V30's daarentegen vind ik strakker in het laag en niet zo fel.
- Harley Benton 212 V30, de speakers die me wellicht meer aanspreken, maar mijns inziens een behoorlijk budget-cabinet is.

Punt is dus wel dat ik niet 'zomaar' twee heads aan kan sluiten bij een 2x12. Wat zouden jullie doen of wat zouden jullie aanraden?

Henri H
19 december 2009, 02:41
Op zich kun je op die 2x12 (die ik te koop heb) "gewoon" 2 heads aansluiten. Er zal dan één speaker per head aangesloten zijn.
Als je de amps niet te hard zet (niet boven 5) moeten de speakers het wel aankunnen.
Maar waarom zou je die 4x12 weg willen doen, en waar gebruik je die Peavey Deuce voor? Voor de clean sounds?

Ace 1.15.19
19 december 2009, 18:00
Die Deuce gebruik ik voor zowel clean als classic rock. Het eerste kanaal (erg simpel, maar o zo lekker) scheurt een beetje en het tweede kanaal (met ingebouwde phaser) staat clean. Ik heb er al eens eerder aan zitten te denken om die 6100 weg te doen, maar ik denk niet dat ik dat over mijn hart kan verkrijgen. Ik denk dat ik daar na verloop van tijd heel veel spijt van ga krijgen.

Ik was geïnteresseerd in je 2x12, maar die speakers zijn niet helemaal wat ik wil. Niet verkeerd, maar ik denk dat ik meer naar V30 neig.

schwalbe
20 december 2009, 18:57
speaker vergelijk video:
http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI

Henri H
20 december 2009, 21:16
Goeie video!

Duidelijk de verschillen te horen.
Ik vind de T75 nog best goed klinken eigenlijk, ondanks dat ie vaak afgezeken wordt op dit forum.
Hij is in ieder geval niet scheller dan andere speakers, wat er vaak beweerd wordt.
Het verschil tussen de H30 en de Greenback is ook erg klein valt me op.

De Eminence Swap Thang klinkt erg goed vind ik.

Ace 1.15.19
20 december 2009, 21:59
Ik zeg ook niet dat ik de T75 verkeerd vind. Ik vind hem juist niet slecht (in tegenstelling tot wat inderdaad vaak op dit forum beweerd wordt), maar ik denk dat mijn voorkeur toch bij een andere speaker ligt. De T75 vind ik misschien toch net iets te schel. De V30 heeft dit totaal niet. Ik heb verder nog geen uitgebreide ervaring met verschillende soorten speakers.

Ibanez666
20 december 2009, 22:09
Goeie video!

Duidelijk de verschillen te horen.
Ik vind de T75 nog best goed klinken eigenlijk, ondanks dat ie vaak afgezeken wordt op dit forum.
Hij is in ieder geval niet scheller dan andere speakers, wat er vaak beweerd wordt.
Het verschil tussen de H30 en de Greenback is ook erg klein valt me op.

De Eminence Swap Thang klinkt erg goed vind ik.

Ik heb t75 en H30s (de laatstgenoemde dan wel uit '73) en ze klinken allebei prima en bruikbaar. Het val me trouwens wel op de de verschillen tussen deze twee speakers helemaal niety zo heel groot zijn.

Mukkez
21 december 2009, 11:10
Hier nog een aardige vergelijking

http://www.youtube.com/watch?v=GXp7wq9Euik

Ik vind de Vintage 30 op het eerste filmpje een van de lekkerste, lekker open en redelijk in het hoog klinkend, maar die van het filmpje hierboven vind ik ze lang zo lekker niet klinken, dat is wel wat frappant. Vooral die in die Legacy klinken me veel te modern.

Ik houd dan ook echt van de open AC/DC crunch.
NB: ik heb 0 ervaring met speakers dus ik kan er eens naast zitten (qua gemiddelde mening ) :sssh:

Mr. Dynamite
21 december 2009, 13:52
Ik zat nog met een vraagje,

Ik ben van plan om 2 marshall 1936 kasten te kopen. Nou is mijn head mono en heeft maar 2 uitgangen, 8ohm en 4ohm

Is er een mogelijkheid om de 2 kasten met elkaar door te lussen? en zoja, hoe doe je dit dan?
ik zelf had meer zoiets in gedachte:

amp --> 1936 --> 1936 ?? :???:

HaroldA
21 december 2009, 13:58
amp --> 1936 --> 1936 ?? :???:

Jep... 1 v/d 1936's van een doorlus jack voorzien (in = uit) en dan de boel op 4 Ohm aansluiten!

Mr. Dynamite
21 december 2009, 14:08
Jep... 1 v/d 1936's van een doorlus jack voorzien (in = uit) en dan de boel op 4 Ohm aansluiten!

Dus zonder een mod gaat dit niet lukken?

the sure thing
21 december 2009, 14:19
Dus zonder een mod gaat dit niet lukken?Dat hangt ervan af wat voor ingangen je 1946 kasten hebben. Je top hoeft er in ieder geval NIET voor gemod te worden, je 1936 kasten (of in ieder geval 1) wel.

Wat voor prikmogelijkheden hebben je 1936 kasten?

Wat trouwens ook nog een mogelijkheid is, is zorgen dat IN je snoer de kasten parallel worden geschakeld. Maar daar heb je wel iemand nodig die een goed speakersnoer kan solderen. Dan heb je geen mods nodig.

HaroldA
21 december 2009, 14:26
Dat hangt ervan af wat voor ingangen je 1936 kasten hebben.

De JCM 800 uitvoering heeft een mono 8 Ohm aansluiting en de JCM 900/1936 kastjes de bekende Marshall mono/stereo aansluiting dus 1x8 Ohm of 2x16 Ohm.

Je zou het schakelgedeelte uit 1 v/d kastjes kunnen slopen en de jacks met elkaar verbinden.

iWishmaster
21 december 2009, 14:33
Of je maakt een doosje met 1 ingang en 2 uitgangen. intern zet je beide uitgangen gewoon parallel met de ingang.

sjaak1990
21 december 2009, 14:38
't Is minimaal 7 kilo verschil hè?
Maar de Bogner/HOOK 4x12 is echt niet te tillen in je ééntje.

Ik zag op de Brunetti site (http://www.brunetti.it/products_item_en.php?cid=123456789&pid=1214733055&ccid=1213709501) dat de CW412 maar 35 kg weegt!
Lijkt me ook wel wat....

Dat verschil is wel de moeite natuurlijk. Die Brunetti cabs lijken mij ook interessant, wil er graag eentje horen in het echt, ze zien er wel erg mooi uit in het echt.

Mr. Dynamite
21 december 2009, 15:18
hier heb je een plaatje van de ingangen.
http://i15.photobucket.com/albums/a392/Stewz/1936cabpic.jpg

Het is dan dus de bedoeling dat de linker (waar right onder staat) word gemod ofzo? dat die verbonden word met de rechter (waar dus links onder staat) ? :dontgeti:

Henri H
21 december 2009, 15:46
@ Sjaak: Ik heb vanmorgen een oude 1960B met G12-65's getest (in A'doorn N.B. :)) en die klonk zwaar OK.
Ik ga waarschijnlijk eerst morgen nog een 1960A Slash (V30's) testen in de oefenruimte, maar ik heb m'n zinnen al een beetje op die 1960B gezet.

@ MR. DYNAMITE: Inderdaad, de linker input dusdanig aanpassen/"modden" dat ie als het ware gewoon doorgelust is met de rechter input, en dan de 4 Ohm's uitgang van je amp gebruiken.

Mr. Dynamite
21 december 2009, 15:53
@ MR. DYNAMITE: Inderdaad, de linker input dusdanig aanpassen/"modden" dat ie als het ware gewoon doorgelust is met de rechter input, en dan de 4 Ohm's uitgang van je amp gebruiken.

Oke thanks voor de replies iedereen :ok:

the sure thing
21 december 2009, 18:37
Of je maakt een doosje met 1 ingang en 2 uitgangen. intern zet je beide uitgangen gewoon parallel met de ingang.

Je kan toch ook een snoer zo solderen dat aan de ene kant de stekker in de amp gaat en aan de andere kant 2 pluggen naar 2 cabinetten, waarvan de bekabeling van het snoer zelf parallel is gesoldeerd?

Henri H
21 december 2009, 18:52
Je kan toch ook een snoer zo solderen dat aan de ene kant de stekker in de amp gaat en aan de andere kant 2 pluggen naar 2 cabinetten, waarvan de bekabeling van het snoer zelf parallel is gesoldeerd?Dat kan ook.....

iWishmaster
22 december 2009, 09:21
Je kan toch ook een snoer zo solderen dat aan de ene kant de stekker in de amp gaat en aan de andere kant 2 pluggen naar 2 cabinetten, waarvan de bekabeling van het snoer zelf parallel is gesoldeerd?

Klopt, maar nadeel hiervan is dat je een 'rare snoer' nodig hebt. Als die stuk gaat heb je een probleem (moet je een nieuwe solderen). Als je een doosje maakt heb je alleen 'normale snoer' nodig: als die stuk gaat koop je een nieuwe.

sjaak1990
22 december 2009, 21:08
@ Sjaak: Ik heb vanmorgen een oude 1960B met G12-65's getest (in A'doorn N.B. :)) en die klonk zwaar OK.
Ik ga waarschijnlijk eerst morgen nog een 1960A Slash (V30's) testen in de oefenruimte, maar ik heb m'n zinnen al een beetje op die 1960B gezet.


Haha getest bij Milan zeker? Een beertje. Erg lekkere cab!

Henri H
23 december 2009, 00:27
Inderdaad Milan. Wat bedoel je met "beertje"? Dat het een "lieve" jongen is? Aardige gast, dat wel.

Vanavond heb ik een 1960A Slash cabinet met V30's getest onder m'n HOOK tijdens het repeteren met de band.
Dat was een aanzienlijke verbetering t.o.v. de Greenbacks-kast.
Ik kon de mid en treble knop een stuk lager draaien.
De HOOK klinkt veel "losser" op de één of andere manier, losser in de zin van "speelt makkelijker", zéker niet minder strak, integendeel.
Waarschijnlijk gaat ie met een 1960B met V30's nog beter klinken, dus ik zit nu opnieuw met een dilemma: HOOK met V30's of Stiletto/Marshall met G12-65's.
Wellicht bevalt de G12-65/HOOK combi ook goed in de band.... :???:

De Stiletto heb ik niet in de band getest met V30's, maar wel even alleen met diezelfde Slash-cab.
Daar was ik niet zo enthousiast over, vond het behoorlijk "schreeuwerig".
Zowel m'n JCM 800 als de Stiletto klinken erg goed over m'n 2x12 met G12-65's.

Ik denk dat ik die 1960B kast van Milan maar ga kopen, als die niet bevalt i.c.m. de HOOK/bandmix dan is de keus gemaakt en gaat de HOOK er waarschijnlijk alsnog uit.

Henri H
28 december 2009, 22:49
Voor de geïnteresseerden, mijn zoektocht lijkt een zeer goed einde te hebben gehad: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130720

Ace 1.15.19
29 december 2009, 01:36
Henri nou snap ik het niet meer, heb je nou T-75's of 65's in je 1936 zitten?

Het gewissel van je gear kan ik intussen ook niet meer volgen. :p

Henri H
29 december 2009, 01:59
Ik heb twee 2x12 kasten en twee 4x12 kasten.
Van allebei één te koop.
Gear wisselen doe ik voorlopig niet meer. :)

Ace 1.15.19
29 december 2009, 02:12
Ik heb twee 2x12 kasten en twee 4x12 kasten.
Ah, dat verklaart een hoop. :D

Ibanez666
29 december 2009, 22:06
Ik heb sinds vandaag een 4x12 met 8ohm speakers. Ik ga er vanuit dat deze kast op 8ohm is geschakeld. Kan iemand dat bevestigen aan de hand van deze foto? (sorry voor de size, maar t is zo wel goed te zien dacht ik :) )

http://img685.imageshack.us/img685/1016/dsci6336.jpg

Henri H
29 december 2009, 23:03
Lijkt me inderdaad 8 Ohm.
De speaker linksboven staat parallel met de speaker linksonder.
De 2 andere speakers staan in serie met hun "buurmannen".

De draden kunnen een stuk korter trouwens....

Chocola
29 december 2009, 23:10
Gewoon rond de 8 ohm lijkt mij.

Any idea waarom ze zo een rare schakeling hebben gemaakt? Kan aan mij liggen hoor maar ik doe bij mijn speakers altijd 2 in parallel, dan nog 2 in parallel en dan die koppels in serie (of andersom, serie+serie=>parallel. Wat zijn de voordelen van deze schakeling?

Ace 1.15.19
29 december 2009, 23:12
De draden kunnen een stuk korter trouwens....
Komt dat de geluidskwaliteit ook ten goede?

Henri H
29 december 2009, 23:23
Gewoon rond de 8 ohm lijkt mij.

Any idea waarom ze zo een rare schakeling hebben gemaakt? Kan aan mij liggen hoor maar ik doe bij mijn speakers altijd 2 in parallel, dan nog 2 in parallel en dan die koppels in serie (of andersom, serie+serie=>parallel. Wat zijn de voordelen van deze schakeling?Volgens mij is dit een normale schakeling, de draden lopen alleen een beetje vreemd.

Komt dat de geluidskwaliteit ook ten goede?Och, hoe korter, hoe beter, hoe dikker, hoe beter, maar je zult het niet echt gaan horen denk ik.

Chocola
29 december 2009, 23:35
Volgens mij is dit een normale schakeling, de draden lopen alleen een beetje vreemd.

Och, hoe korter, hoe beter, hoe dikker, hoe beter, maar je zult het niet echt gaan horen denk ik.

Ah dan zal het wel aan mijn schele hoofd liggen ^^. Dat plaatje was zo fucking groot dat ik niet eens alles kon zien.

Overigens, over die draden. Dat is allemaal theorie, zolang de draad dik genoeg is voor het signaal e.d. hoort er geen verschil mee te zijn qua signaal overdracht. Dat begreep ik laatst uit een wetenschappelijk artikel bij hi-fi speakers. Wat wel scheen te helpen (tegen storing e.d.) zijn beschermde draden en dat soort meuk. Lengte was ook maar theoretische bottleneck want draad moest extreem lang zijn wil een mens het merken.

Maar of dit klopt, don't know for sure, maar heb het ergens gelezen.

Henri H
29 december 2009, 23:47
Het voordeel dat de draden korter zijn is dat je minder last kunt hebben van storingen van buiten af, signaal verlies is verwaarloosbaar, tenzij je 30 m. kabel gaat gebruiken.
Ook zal de kabel bij kortere lengtes minder snel los raken, en kunnen gaan rammelen e.d.

Chocola
30 december 2009, 00:07
Het voordeel dat de draden korter zijn is dat je minder last kunt hebben van storingen van buiten af, signaal verlies is verwaarloosbaar, tenzij je 30 m. kabel gaat gebruiken.
Ook zal de kabel bij kortere lengtes minder snel los raken, en kunnen gaan rammelen e.d.

Dat sowieso ja. Maar ik doelde uiteraard op de geluidseigenschappen van snoer. Ik zou die dragen alleen al inkorten uit praktische overwegingen. Sterker nog: alleen al uit mierenneukerij, vind het geen porum, ook de binnenkant van een cab moet mooi zijn xD.

Thijssie
30 december 2009, 08:53
Het voordeel dat de draden korter zijn is dat je minder last kunt hebben van storingen van buiten af ...
In een speakerkast? :???:

Ibanez666
30 december 2009, 10:10
Thnx guys,

wat ik alleen nooit begrijp is dat de kabels van je gitaar naar je amp goed (en dik) moeten zijn, van je amp naar je cabinet hetzelfde en dat dan het laatste stukje naar je speakers toe van die superdunne draadjes gebruikt worden..

HaroldA
30 december 2009, 10:14
wat ik alleen nooit begrijp is dat de kabels van je gitaar naar je amp goed (en dik) moeten zijn, van je amp naar je cabinet hetzelfde en dat dan het laatste stukje naar je speakers toe van die superdunne draadjes gebruikt worden..

Het eerste wat ik met m'n Marshall cabs heb gedaan is die dunne touwtjes met lekker dikke speakerkabel vervangen.

Of het uitmaakt weet ik niet, maar het is gewoon voor m'n eigen gemoedsrust al een heel stuk beter! ;)

Ibanez666
30 december 2009, 10:23
Het eerste wat ik met m'n Marshall cabs heb gedaan is die dunne touwtjes met lekker dikke speakerkabel vervangen.

Of het uitmaakt weet ik niet, maar het is gewoon voor m'n eigen gemoedsrust al een heel stuk beter! ;)

Sja, leuk dat jij er aan denkt, maar ik hoor er verder eigenlijk niemand over, vandaar :)

Henri H
30 december 2009, 12:43
In een speakerkast? :???:In de kast van Iba666 lopen de draden behoorlijk buiten om. Dat KAN dus storingen geven, b.v. een gitaarsnoer of een 230V snoer zou kunnen storen.
In de praktijk zal het wel meevallen, maar zoals Harold zegt: "voor je gemoedsrust...."

Henri H
2 januari 2010, 11:47
@H.huisjes: ik had ook op die kast geboden. Was er erg benieuwd naar. Maar het was nogal een eind rijden voor mij dus had alleen interesse bij een lage prijs :P

zou je in het cabinet topic of speakercombi topic je bevindingen willen posten in verschil tussen 65's en greenback? ben erg benieuwd namelijk.Ik zag je naam inderdaad staan bij de biedingen, had hem nu maar gewoon direct opgehaald, kost je een (halve) dag rijden, maar dan had je wel een erg goeie kast gehad.
Ik ben er erg blij mee in ieder geval.

Het is wel lastig om een vergelijking met G12-65's en Greenbacks te geven, vooral omdat de GB's in een 1960A kast, en de 65's in een B kast zitten, maar mijn indruk is dat de GB's korreliger en wat krassiger klinker.
De 65's klinken mooi rond en smooth met een vette punch.
In de bandmix prikken de 65's wat minder, maar valt op te lossen door de amp wat harder te zetten, en/of wat mid en treble toe te voegen.

Volgens kenners, waaronder Chris W., zijn nieuwere GB's niet te vergelijken met oudere GB's, maar dat zou ik zo niet weten.
Ik heb wel 's een oude 1960TV kast (dus met oude GB's) getest onder m'n JCM 800 en dat klonk ook magistraal.
Misschien is dat ook een goede optie voor jou? Dan moet je wel op zoek naar een (oude) 2e hands. De nieuwe TV kasten zou je natuurlijk ook kunnen proberen.
Nadeel van een TV kast is dat ie weer een stukje groter en dus ook zwaarder is.

macwilliams
2 januari 2010, 14:23
We schrijven het jaar des heren anno 1987/88 het is december.
Al sinds enige tijd was ik aan het oefenen in de kunst van het gitaarspel.
Aangekomen op het niveau waarvan ik dacht het wordt tijd voor een heuse versterkerdt. Met de nodige flappen, vergezeld met mijn broertje zijn wij op de bus naar Zwolle gesprongen om naar de grote 1 muziekwinkel te gaan. Aldaar aangekomen liep ik naar een fullstack van het merk Marshall. Van boven naar beneden was deze als volgt gestapeld. B cabinet, A cabinet en JCM 800 amp daar boven op. Zo had ik dat altijd gezien dus zo hoorde dat dan ook. Vier luidsprekers recht naar voren en twee geheel nutteloos schuin naar boven. Het zag er maar wat stoer uit.

We maken even een sprong door de tijd.

We schrijven het jaar onzes heren 2010.
De geschiedenis heeft zich op wat details herhaald en wederom moet er na enige tijd een fullstack komen. Nu echter gewapend met enige vorm van kennis in betreffende materie. Inmiddels is er een JCM 1960A kast aangeschaft en is er oriëntatie gebezigd op de aanschaf van eenzelfde kast maar dan van het type B. Tot mijn schrik lees ik dat integenstelling tot wat ik altijd als zeker heb beschouwd nu een grote leugen blijkt te zijn. Het A cabinet hoort op de grond te staan en B er boven op. Ineens maakt dat dat slanted ook zinnig!!

Deden wij het allemaal verkeerd en hebben wij twee speakers teveel gekocht?
Vroeger waren onze materialen beter en kon er nog veel ontdekt worden qua geluid. Maar duidelijk ontbrak het ons aan inzicht hoe het eigenlijk hoorde!

Met vriendelijke groet,
twijfeltje.

Henri H
2 januari 2010, 14:39
Een B-kast past niet op een A-kast, tenminste, niet met de wielen eronder.
Het beste is gewoon 2 (of meer :D) b-kasten op elkaar/naast elkaar, klaar uit.
Slanted kasten klinken gewoon minder.
Ik kwam vorige week nog een oud mailtje tegen, wat ik meer dan een jaar in m'n prullenbak had staan.
Dat was een mailwisseling tussen mij en K&E.
Zij vertelden me toen al dat een B/rechte kast altijd beter klinkt.
Sinds die tijd was ik al bezig om kasten te testen, maar een goeie amp vond ik belangrijker.
Bovendien kan je dan pas kijken welke kast je er bij wilt.

macwilliams
2 januari 2010, 14:47
Dat is precies wat ik ook dacht en nogsteeds denk maar het slanted is dan ook een "waardeloze" eigenschap wanneer deze boven op staat. Dus dat onder lijkt dan ineens heel zinnig. Todat je amp aan gruzelementen stuitert omdat je B cabinet op de grond is gevallen en opengebarsten als een walnoot. :(


Toch raar allemaal.

Henri H
2 januari 2010, 21:38
Haha, ik moet er niet aan denken, mijn mooie Kapitein Koekstad splitted like a Coconut. :(

Trouwens, '87/'88 is precies de tijd dat ik mijn JMP combo destijds kocht.
Herkenbaar verhaal.

En inderdaad, Slanted slaat nergens op, zit er nu éénmaal in, net als Jezus, vuurwerk, verjaardagen etc. Het zou verboden moeten worden. :stop:

Thiez
2 januari 2010, 22:19
Ik zag je naam inderdaad staan bij de biedingen, had hem nu ..... Nadeel van een TV kast is dat ie weer een stukje groter en dus ook zwaarder is.

bedankt voor je uitgebreide review. mijn zoektocht gaat door.

HaroldA
2 januari 2010, 22:21
En inderdaad, Slanted slaat nergens op, zit er nu éénmaal in, net als Jezus, vuurwerk, verjaardagen etc. Het zou verboden moeten worden. :stop:

Ja en nee...

Bij een half stack op een podium heb ik echt veel liever een A dan een B anders kun je jezelf pas op 10 meter afstand horen...

Henri H
2 januari 2010, 22:43
Maar het klinkt voor geen meter....

HaroldA
2 januari 2010, 22:47
Maar het klinkt voor geen meter....

Nou niet gaan overdrijven he? Een B klinkt beter, maar een A kan handiger zijn.

macwilliams
2 januari 2010, 22:47
Maar het klinkt voor geen meter....

Mwøâhhhh, 't giet net.

Henri H
2 januari 2010, 22:49
Ok, laat ik het anders zeggen: ik doe het (liever) niet voor minder, je B kast op een verhoging o.i.d. zetten is geen optie?

macwilliams
2 januari 2010, 23:02
Ik wil gewoon beide en volgens gemanifesteerde foute ideen de slanted boven op de B kast. Back to the eighties :blast:

Thiez
3 januari 2010, 16:42
zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met marshall 4x12" 1960AHW kasten?
Er zitten G12H-30 greenbacks in.
Reviews op harmony-central klinken niet verkeerd. Maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die zo een kast welleens geprobeerd hebben.

HaroldA
3 januari 2010, 16:54
Ik heb H30's (55Hz) uit de 70's gehad en ik vond het 3x niks onder mijn oude Marshalls...

Thiez
3 januari 2010, 17:00
ok bedankt voor je mening. Het blijft natuurlijk heel smaak gebonden. Op internet de reviews ook. De ene zegt dat ze schel klinken en de andere heeft het weer over rond en romig.
Het blijft natuurlijk ook heel afhankelijk van welke amp je erop zet.

Puerco
3 januari 2010, 18:09
zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met marshall 4x12" 1960AHW kasten?
Er zitten G12H-30 greenbacks in.
Reviews op harmony-central klinken niet verkeerd. Maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die zo een kast weleens geprobeerd hebben.

Ik heb zo een kast en daar zitten inderdaad de G12H30 55hz HERITAGE met groene dustcovers in. Volgens de Celestion site zijn dit ook de speakers waar Jimi Hendrix op speelde.
Ik heb hem in de huiskamer staan en vond dit om te zien de mooiste cab van Marshall.
Ik vind hem erg goed klinken maar heb hiervoor alleen een kast met V30 speakers gehad en ergerde me daarbij aan het schelle midhoog.
De 1960AHW kan ook best schel klinken als de speakers niet ingespeeld zijn en omdat het vrij zware speakers zijn kan het een tijdje duren voor ze goed ingespeeld zijn maar af en toe met een bas erover spelen (volgens mij zijn ze daarvoor oorspronkelijk ontworpen in de 55hz uitvoering) wil dat proces natuurlijk wel versnellen.
Na die V30's ben ik er in ieder geval erg op vooruitgegaan qua sound, speakers klinken erg helder zowel clean als met distortion en erg hard vooral, en dat schelle is er heel makkelijk uit te draaien met de treble knop op de amp.
Bij deze cab is de achterkant ook gewoon van multiplex en niet van mdf of spaanplaat zoals de meeste andere Marshall cabs. Handvatten zijn van metaal maar iets breder dan bij vintage cabs het geval is.
Ik heb hem destijds uit de UK laten komen bij soundslive vlak voordat ze stopten met verkoop van Marshall spullen buiten de UK maar de prijzen hier liggen best hoog voor zo een ding, of je het waard vind moet je zelf bepalen. Als je wilt testen ben je welkom (wel overdag want in de avond kan ik dat niet maken ivm burengerucht :D )

Ibanez666
3 januari 2010, 18:59
Ik heb H30's (55Hz) uit de 70's gehad en ik vond het 3x niks onder mijn oude Marshalls...

Ik vind ze prima onder mijn amps :)

the sure thing
3 januari 2010, 19:38
.... De ene zegt dat ze schel klinken en de andere heeft het weer over rond en romig.... Dit heb ik echt nog nooit gehoord over een H30 (welk exemplaar dan ook). Het kunnen prachtig klinkende speakers zijn met de juiste amp, maar ROMIG vind ik echt niet (nooit) bij een H30 passen.

Ibanez666
3 januari 2010, 20:41
Dit heb ik echt nog nooit gehoord over een H30 (welk exemplaar dan ook). Het kunnen prachtig klinkende speakers zijn met de juiste amp, maar ROMIG vind ik echt niet (nooit) bij een H30 passen.

Ben ik met je eens, ik vind ze zelfs eerder naar mn Gt75's neigen

Thiez
3 januari 2010, 20:55
waarschijnlijk word er zoals wel vaker vergissing gemaakt in de versie's greenbacks door sommige.

Puerco
4 januari 2010, 09:56
De G12H30, de V30 en G12T75 hebben allemaal een zware keramische magneet van 50oz of 1.42KG en klinken allemaal helder en en luid, de G12M20, G12M25 en G12C en ook de G12-65 hebben allemaal een lichtere magneet van 35oz of 0.99KG en klinken wat smoother en warmer en meestal iets minder luid.
Het verschil in tone zit voornamelijk in de cone en het verschil in vermogen in de manier waarop de voicecoil is opgebouwd en de gebruikte materialen.
Dit gaat natuurlijk alleen op als de constructie min of meer hetzelfde is zoals bij vrijwel alle Celestions het geval is.
AlNiCo speakers zijn nog smoother omdat hierbij de magneet bij pieken gedeeltelijk gedemagnetiseerd word (zeer kortstondig) waardoor de pieken wat afgevlakt of compressed worden. Ook is de constructie van AlNiCo's wat anders.
Er zijn nog meer soorten speakers zoals neodymium magneten, field coil speakers (electro magneet) en sinds kort ook speakers met een variabele electro magneet waarbij de makers claimen dat de tone gelijk blijft alleen de efficiëntie van de speaker verandert, soort attenuator op speakernivo dus.
Voor info over deze laatste speakers zie hier: http://fluxtone-speakers.com/

Thiez
2 februari 2010, 18:21
Ik ben op zoek naar een 4x12 cabinet maar eigenlijk weet ik niet eens goed welke speakers ik nou wil.
Ik heb nu een V30 2x12 van K&E. In een K&E vind ik V30 heel aardig omdat deze kasten veel spreiden en redelijk houterig geluid geven. Laatst speelde ik op een Engl kast met V30 en deze vond ik behoorlijk schel klinken opzich (was frontloaded en misschien dat de kast ook een stuk strakker is dan K&E).
Ik speel over het algemeen blues tot hardrock met heel af en toe een uitschieter naar metal maar dan blijft het ook bij de jaren 80's heavy en trash dus niet het extreme werk.

Ik ben ook zeer benieuwd naar greenbacks omdat deze toch ook wel erg bekend staan in de blues en hardrock. Nu zijn er ontzettend veel verschillende greenbacks en er zijn altijd combinaties mogelijk met andere speakers.
Ik heb al in meerdere topics gelezen dat de 25 watt greenbacks ontzettend schel zijn en niet zo rond en muzikaal als bijvoorbeeld de heritage G12H en G12M.
Dan is er ook nog de G12H65's dit schijnt een 65 watt greenback te zijn en voorloper van de GT75?
En er is nog de G12H30 (geen officiele greenback maar schijnen weer lekkerder te klinken dan de 25 watters)

Wat zou een lekkere combinaties zijn eventueel met greenbacks?

Ik weet dat het beste is om zelf te proberen maar het is onmogelijk om alles te proberen aangezien het per kast verschilt hoe een speaker klinkt en combinaties zelden standaard in kasten zitten op bogner na.

Alle tips over speaker en kasten zijn welkom om een lekkere hardrock sound uit mijn engl blackmore te halen.

vinni
2 februari 2010, 18:44
Hoi Thiez,
Zoals je nu hebt kunnen ervaren zit er enorm veel verschil in kasten en speakers. Vele gitaristen zie je experimenteren met elementen....maar met kasten en zeker ook speakers levert in mijn beleving (en ervaring) meer op.

Ik praat liever niet na als ik het zelf niet heb kunnen testen maar op een aantal buitenlandse fora zijn ze laaiend enthousiast op de Scumback M75 en H75 combinatie. Dit is ook iets wat ik zelf nog dit jaar wil gaan aanschaffen.
Dit gaan in mijn 2X12 K&E's. Wel duur om hier naar toe te halen.

Groet,
Vinni

Henri H
2 februari 2010, 18:47
Ik heb geen idee of de Blackmore een beetje vergelijkbaar is met een Marshall JVM410H, maar ik vond de combi van 25W GB's met G12T-75's wel lekker klinken met de JVM, ook m'n HOOK klonk er niet verkeerd op.
Voor hardrock zijn Greenbacks zeer geschikt, denk aan AC/DC, Van Halen, etc.
Ik zou het geen schelle speaker willen noemen, wel een speaker met een wat "grovere korrel" en wat meer hoog inderdaad.
65's klinken van zichzelf donkerder, ronder, meer laag (oompf), maar hebben als nadeel dat ze minder door de mix prikken, daarin blinken V30's toch wel uit denk ik.

Het is de kunst om een aantal kasten en/of combi's uit te proberen, om tot een goede speakerkeus te komen.
Lastige materie....

vinni
2 februari 2010, 18:53
Zet die Blackmore met een ENGL V30 kast maar eens lekker hard.
Dan klinkt-ie super goed.....da's dus het probleem.
Vaak kan je niet zo hard.

Heb zelf jaren een Blackmore gehad met een slanted 4X12 V30 ENGL kast.
Megagoed als-ie hard kan....maar ja.....

Wat al helpt is de V30's vervangen door Governors. Die hebben minder schel hoog en een natuurlijk klinkend midden. En zo-wie-zo een 2X12 i.p.v. een 4X12. Dan werken de speakers wat harder wat naar mijn mening beter klinkt.

Vinni

Thiez
2 februari 2010, 19:29
Bedankt alvast voor de reacties tot zover.

@Vinnie: ik heb idd de engl in muziekzaak geprobeerd waar je hem dus niet volledig open kan/mag draaien. plus nog het feit dat hij in een muziekzaak totaal anders klinkt dan in repetitieruimte en weer totaal anders dan op het podium. Dit maakt het lastig om echt een goede test te doen in muziekwinkel.
Tijdens repeteren draai ik hem flink open mijn versterker en we repeteren dan ook aardig hard. Waarschijnlijk word dit in de meeste kroegen niet toegelaten helaas.

@H. Huisjes: Zoals je weet ben ik idd zeer benieuwd naar de G12-65 omdat dit een hoger watt greenback zou zijn en zoals op de celestion site staat het een erg populaire speaker was voor de 80's hardrock. Eventueel combineren met een greenback of V30 om ze misschien wat beter te laten prikken ofzo.
Wat voor greenback heb jij het over? ***Edit: begrijp na nog keer lezen dat je het over de 25W hebt.*** Want ik heb voornamelijk slechte dingen gehoord over de 25 watters. De heritage schijnen aardig goed te zijn maar die zijn dan ook weer 150 euro per stuk... De greenbacks die je standaart in cabs vind zijn meestal de 25 watt (zo ook in de nieuwe engl greenback cabs waar ik opzich best benieuwd naar ben).

Zijn er mensen die ervaring hebben met de G12H30 anniversary (niet greenback)?

Realeigo
2 februari 2010, 19:30
Ik heb geen idee of de Blackmore een beetje vergelijkbaar is met een Marshall JVM410H, maar ik vond de combi van 25W GB's met G12T-75's wel lekker klinken met de JVM, ook m'n HOOK klonk er niet verkeerd op.


Ik wil ooit nog wel eens een cab met g12m25's en JBL D120's of EV 12L proberen
Strakke cleane speakers met lekker vieze gecombineerd.

HaroldA
2 februari 2010, 19:38
Zijn er mensen die ervaring hebben met de G12H30 anniversary (niet greenback)?

Ik heb 2 originele 70's G12H30's in een 1936 kastje gehad en die vond ik verschrikkelijk "harsh" en dus irritant klinken onder mijn oude marshalls. Ik heb die vervangen door G12-65's en dat klonk echt vele malen vetter en dikker...

Later heb ik nog 2 extra G12-65 speakers kunnen bemachtigen en met z'n 4-en in een oude 1960A kast kunnen zetten.

In vergelijking met m'n 1960B met oude G12M25's zijn de G12-65's een stuk warmer en ronder, maar de greenbacks hebben meer volume, "growl" en "bottom".

De combi is helemaal heerlijk!

Thiez
2 februari 2010, 20:39
Ik heb 2 originele 70's G12H30's in een 1936 kastje gehad en die vond ik verschrikkelijk "harsh" en dus irritant klinken onder mijn oude marshalls. Ik heb die vervangen door G12-65's en dat klonk echt vele malen vetter en dikker...

Later heb ik nog 2 extra G12-65 speakers kunnen bemachtigen en met z'n 4-en in een oude 1960A kast kunnen zetten.

In vergelijking met m'n 1960B met oude G12M25's zijn de G12-65's een stuk warmer en ronder, maar de greenbacks hebben meer volume, "growl" en "bottom".

De combi is helemaal heerlijk!

G12H30's van jou zijn dus vergelijkbaar met de heritage serie, aangezien het preciese remakes zijn van de oude?
Zijn de oude G12M25's dezelfde als de nieuwe of zit hier veel verschil in?
Mij lijkt idd de combinatie van G12-65's met een greenback ook erg lekker combineren.

casper innosence
2 februari 2010, 21:57
Ja en nee...

Bij een half stack op een podium heb ik echt veel liever een A dan een B anders kun je jezelf pas op 10 meter afstand horen...

ik heb daar me mijn rechte Orange totaaaal geen last van.. ding spreid als n malle :)

Henri H
2 februari 2010, 23:20
.....Zijn de oude G12M25's dezelfde als de nieuwe of zit hier veel verschil in?
Mij lijkt idd de combinatie van G12-65's met een greenback ook erg lekker combineren.Oude GB's (25W) zijn volgens de kenners niet echt vergelijkbaar met de nieuwe (Chinese) GB's.
Daar is recentelijk al 's een discussie over geweest, Chinese vs UK's, sommigen vonden de nieuwe beter dan de oude, maar de meesten lijken de oude te prefereren.
Ik heb er persoonlijk weinig vergelijkingsmateriaal mee, heb wel eens op een oude GB kast gespeeld, en dat klonk erg lekker, maar dat was ook in een winkel op een andere, onbekende amp (Marshall 2203 RI).

Vergelijken is inderdaad erg moeilijk, toch weet je vaak wel na één A-akkoord aan te slaan, op je eigen amp en gitaar, of het wat is of niet, dat voel je gewoon aan, het klikt, en dan kun je het niet meer echt uit je hoofd zetten.
Zo ging het wel een beetje met mijn 1960B kast met G12-65's.
Ik was in eerste instantie helemaal euforisch, en nog steeds wel blij en tevree ;), maar ben ook weer met beide benen op de grond gaan staan toen ik de kast in de band ging gebruiken.
Hij klinkt nog steeds goed, maar ik moet er meer mids en hoog indraaien, en ook nog extra volume geven om door de mix te prikken, dat heb ik er graag voor over. :)

Ik heb 2 weken geleden m'n GB's kast samen met de 65-er kast getest, maar vond het i.c.m. de HOOK geen lekkere combi, zoals ik al eerder zei: voor mij werken GB's niet met de HOOK, wel met m'n Marshall en Mesa.
Misschien werkt het voor jou wel....

Thiez
3 februari 2010, 11:06
Je hoort het idd vrij snel. Maar ik vind ook nog wel een groot verschil zitten tussen open akkoorden en palm mutes. Soms vind ik open akkoorden ontzettend lekker en scheurend klinken maar dan met palm mutes is het ielig en dun soms. Dan pompt het niet lekker.

Ik ga binnenkort eens wat kasten uitproberen weer. Heb al veel kasten gehad maar we gaan gewoon door met de zoektocht. Welke kast het meest fijn is ga ik nemen en dan daar eens met combi van speakers expirimenteren.
Ben zeer benieuwd naar die engl kast met greenbacks erin. Misschien 2 vervangen door G12-65 of G12-T75 ofzo.
Het zal nog een laaaange zoektocht worden.. En dan uiteindelijk koop ik misschien weer andere versterker en dan gaan we weer opnieuw haha..

Henri H
3 februari 2010, 11:21
Ik krijg de indruk dat je, gezien je muziekstijl, op Greenbacks/G12-65's/G12T-75(?) uit zult komen, of een combi hiervan.
Je zou ook nog 's kunnen kijken naar Eminence Legend, zijn dacht ik ook GB-achtige speakers, maar dan hoger vermogen (75W?).

Thiez
3 februari 2010, 11:37
Denk dat de G12-65 ook zeker wel fijn zijn. Aangezien de blackmore vrij schel kan klinken (heb de presence met V30 uit en treble op 9uur). Dus het zou geen probleem zijn als ik ze met 65's wat verder open moet draaien ;)

mattihafler
3 februari 2010, 13:24
Hoi,

Ik heb onlangs een London City cab gekocht...oud beestje..'72 wist de verkoper me te vertellen.
In de kast had hij zelf 2 greenbacks en 2 V30's geplaatst.

Nu heb ik nog niet heel veel tijd gehad om hem te testen en heb m misschien 10 minuten gehoord..maar het geluid leek me wat fuzzy (Stonersound). Nu vind ik dit in eerste instantie niet een groot probleem..maar was benieuwd wat voor effect het switchen van de speakers zou hebben.

Dus als ik de greenbacks inruil voor 2 V30's en dus 4X V30 kast heb, zal dan mijn geluid helderder zijn? Ik ben sowieso erg tevreden met de kast..lekkere grote kast die stevig in elkaar zit.

Op zoek dus naar wat tips wat ik in de toekomst nog zou kunnen modificeren aan mn cab.

Thnx!

Chris Winsemius
3 februari 2010, 13:26
welke versterker gebruik je?

HaroldA
3 februari 2010, 13:28
Dus als ik de greenbacks inruil voor 2 V30's en dus 4X V30 kast heb, zal dan mijn geluid helderder zijn?


welke versterker gebruik je?

Ook, maar het is ook interessant om te weten of je de greenback of de V30 te scherp/fuzzy vindt...


@Chris: check je mail!

mattihafler
3 februari 2010, 13:31
ik gebruik een H&K Tube 100 versterker.

Over de fuzzyness: ik ga ervan uit (na wat leeswerk op dit en andere fora) dat het de greenbacks zijn die ik 'fuzzy' vind klinken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

HaroldA
3 februari 2010, 13:38
Over de fuzzyness: ik ga ervan uit (na wat leeswerk op dit en andere fora) dat het de greenbacks zijn die ik 'fuzzy' vind klinken.

Ai, lezen en zelf luisteren zijn 2 heel verschillende dingen!

Dus: leg je oor maar eens voor de individuele speakers en bepaal dan welke je te fuzzy vindt. (versterker niet al te hard zetten!)

Henri H
3 februari 2010, 14:23
V30's klinken wel strakker, dus waarschijnlijk minder "fuzzy" dan GB's, maar om de GB's nou te bestempelen als een fuzzy speaker, neu...

Thiez
3 februari 2010, 16:58
Ik zat op site van K&E te luisteren naar die soundsamples. En daar vind ik eerlijk gezegd dat 25watt greenbacks beter klinken dan de heritage. Heritage klinkt fuzzyer en meer vintage vind ik.
Nu moet je natuurlijk niet op soundsamples af gaan maar het viel me wel op. Zeker omdat het merendeel heritage fijner vinden.

mattihafler
3 februari 2010, 18:15
Ik ga vrijdag maar eens goed de speakers afzonderlijk (op laag volume) beluisteren...

sjaak1990
3 februari 2010, 21:44
Een v30 en greenback vind ik allebei niet fizzy, tenminste de greenbacks die ik ken, de ouderen. V30's hebben redelijk veel compressie en bulderen en drukken meer. Greenbacks zijn opener en scheuren meer maar ik heb een andere definitie van fizzy. Het is geen viezige tophoog randje maar meer scheur. GB's worden wel redelijk snel modderig maar je kan er wel metal mee spelen alleen palm mutes met veel gain werken wat minder.

Thiez
3 februari 2010, 22:57
Dan lijkt me een combi van greenbacks met andere voor mij goed gaan werken. Greenbacks voor het scheuren en dan andere speaker om de palm mutes wat te laten drukken erbij.
Waarschijnlijk binnenkort een keer naar freeqi in gent (belgie) om die FAD greenblacks (50 watt greenback) eens uit te proberen. Veel goeds over gelezen al en ook van misery signal de overtuiging gekregen dat ze beter klinken dan alle celestion greenbacks.
Dus ben ik toch wel benieuwd naar aangezien ze ook nog een 50 euro goedkoper zijn dan heritage serie van celestion.

Henri H
4 februari 2010, 08:46
Fizzy is wat anders dan fuzzy, dacht ik.

- Fuzzy is een bepaalde soort van vervorming,

- Fizzy is is een soort van dun, nasaal geluid, tenminste, zo heb ik het een beetje begrepen, weet niet of de omschrijving echt goed is.

Ik heb, voor zover ik weet, nog nooit over FAD speakers gespeeld, maar het zou goed kunnen dat ze goed klinken, maar om nou te zeggen dat ze "beter" klinken dan Celestions?
Ik denk dat het eerder een kwestie van "anders" klinken is, 't is maar net waar je voorkeur naar uitgaat, toch?

Thijssie
4 februari 2010, 09:21
V30's hebben redelijk veel compressie en bulderen en drukken meer. Greenbacks zijn opener en scheuren meer
Hmmm, ik vind de V30 nou juist alles behalve compressie hebben, het is imho juist een luidspreker met heel veel dynamiek, waardoor ik hem voor high-gain toepassingen geschikter vond dan de Greenback (die ik weer wel heel veel compressie vind hebben :D)

Dat de V30 "meer druk" geeft ben ik wel met je eens....

Realeigo
4 februari 2010, 10:17
Fizzy is wat anders dan fuzzy, dacht ik.

- Fuzzy is een bepaalde soort van vervorming,

- Fizzy is is een soort van dun, nasaal geluid, tenminste, zo heb ik het een beetje begrepen, weet niet of de omschrijving echt goed is.



Warm, Koud, Dun, Dik, Fuzzy, Fizzy, Wollig, Scherp, Strak, Rond, Boomy, Nasaal.

It's all in the eye of the beholder!

Simon Hans
4 februari 2010, 13:45
Lijkt me inderdaad 8 Ohm.
De speaker linksboven staat parallel met de speaker linksonder.
De 2 andere speakers staan in serie met hun "buurmannen".

De draden kunnen een stuk korter trouwens....

Ik heb even zitten kijken, maar volgens mij is de schakeling fout (de foto van Ibanez666). De pijn zit hem in de aansluiting van de speaker boven rechts. De bruine draad die buitenom naar de onderste twee speakers gaat moet vastzitten aan de bruine draad die van boven komt (vanuit de versterker). Op die manier staan de bovenste twee speakers in serie. De onderste staan dan ook in serie, en deze twee paren staan dan parallel aan elkaar. Dan krijg je kast een impedantie van 8 Ohm. Ik zou zeggen laat het even goed nakijken. Nameten kan ook, je zou dan 8 Ohm moeten meten, alleen die 8 Ohm per speaker klopt meestal niet helemaal.

Thiez
4 februari 2010, 16:24
Fizzy is wat anders dan fuzzy, dacht ik.

- Fuzzy is een bepaalde soort van vervorming,

- Fizzy is is een soort van dun, nasaal geluid, tenminste, zo heb ik het een beetje begrepen, weet niet of de omschrijving echt goed is.

Ik heb, voor zover ik weet, nog nooit over FAD speakers gespeeld, maar het zou goed kunnen dat ze goed klinken, maar om nou te zeggen dat ze "beter" klinken dan Celestions?
Ik denk dat het eerder een kwestie van "anders" klinken is, 't is maar net waar je voorkeur naar uitgaat, toch?

Daar heb je gelijk in. Het is gewoon een questie van proberen en kijken welke het beste bij je smaak past. Dat is met alles. Sommige mensen vinden Mesa het beste andere ENGL andere Diezel. Het is maar net waar je smaak naar uit gaat want ze zijn allemaal van topkwaliteit.
Maar ben er wel erg benieuwd naar om ze een keer te proberen. Moet alleen nog even vragen of hij ook celestions heeft staan dat ik een vergelijk heb.

sjaak1990
5 februari 2010, 17:01
Fizzy is wat anders dan fuzzy, dacht ik.

- Fuzzy is een bepaalde soort van vervorming,

- Fizzy is is een soort van dun, nasaal geluid, tenminste, zo heb ik het een beetje begrepen, weet niet of de omschrijving echt goed is.



Heb je gelijk in ja. Ik weet wat ik bedoelde maar gebruikte het woord niet goed. V30's zijn minder fuzzy dan GB's.

guitarguru
5 februari 2010, 17:10
Maar dan wel weer meer Fizzy, dat dan weer wel...

Henri H
5 februari 2010, 17:49
Volgens mij zijn geen van beide als fuzzy of fizzy te bestempelen, als er al één speaker fizzy zou klinken zou het de G12T-75 kunnen zijn, maar ik denk toch eerder dat het met de amp te maken heeft.
Mijn Hook klonk nl niet extreem fizzy (of fuzzy) op een 2x12 met G12T-75's, misschien iets.

Een V30 speaker vind ik persoonlijk wat schreeuweriger dan een Greenback b.v.
De GB heeft meer een vintage klank.

Thiez
7 februari 2010, 21:08
Woensdag ben ik de eigenaar van een 1960AX met 4 25watt greenbacks dus.
Heb vandaag zo een zelfde kast uitgeprobeerd tijdens de repetitie en hij klonk minder compressed en wat crunchier dan mijn V30 kast. Maar aangezien mijn engl erg compressed is heeft dat elkaar wat op. Vond de sound erg gaaf. Wel komt er waarschijnlijk een combi van speakers in de kast maar eerst zo maar eens gebruiken.
Heb de kast ook nog even samen met de JCM 800 reisue die er normaal op staat geprobeerd en dat ding scheurt ook echt als een malle. Maar zoals bekend is bij iedereen hij moet wel flink open anders klinkt hij erg droog. Maar als je preamp volume helemaal open zet en met master het volume regelt (en ook wel lekker open zet) klinkt dat prima. Dan had hij er nog een box of rock voor staan om te boosten voor solo's maar dat speelt toch wel erg lekker.
Ook heb ik ontdekt dat de engl blackmore toch wel gebasseerd is op marshall schema. Engl is wat strakker en meer compressed maar de overall sound lijkt het best goed op elkaar. Ben dus ook zeker erg tevreden met mijn engl blackmore en met greenbacks eronder klinkt hij al een stuk rauwer en hardrock dan met V30.

Henri H
7 februari 2010, 21:14
Ah, gefeliciteerd. :cheerup:

Ik ben benieuwd of hij uiteindelijk echt goed gaat bevallen.
Heb je die kast via Marktplaats gekocht?

Ik heb er ook nog zo één, waarschijnlijk ga ik hem verkopen
Het probleem is dat ik die kasten eigenlijk alleen maar in de oefenruimte kan testen, en dan ook nog niet te lang, anders beginnen de overige bandleden te zaniken, en terecht natuurlijk. :)

Bolder
7 februari 2010, 21:24
Ah, gefeliciteerd. :cheerup:

Ik ben benieuwd of hij uiteindelijk echt goed gaat bevallen.
Heb je die kast via Marktplaats gekocht?

Ik heb er ook nog zo één, waarschijnlijk ga ik hem verkopen
Het probleem is dat ik die kasten eigenlijk alleen maar in de oefenruimte kan testen, en dan ook nog niet te lang, anders beginnen de overige bandleden te zaniken, en terecht natuurlijk. :)

Je gaat PM hebben!

Bolder
7 februari 2010, 21:32
Je hebt PM!

Thiez
7 februari 2010, 22:41
Ah, gefeliciteerd. :cheerup:

Ik ben benieuwd of hij uiteindelijk echt goed gaat bevallen.
Heb je die kast via Marktplaats gekocht?

Ik heb er ook nog zo één, waarschijnlijk ga ik hem verkopen
Het probleem is dat ik die kasten eigenlijk alleen maar in de oefenruimte kan testen, en dan ook nog niet te lang, anders beginnen de overige bandleden te zaniken, en terecht natuurlijk. :)

Jah ik had hem graag van je overgenomen maar zoals ik al zei is het een flink eindje rijden naar de koekstad voor mij.
Ik heb hem via marktplaats gekocht idd en de verkoper wilde hem bij mij thuis afgeven dus dat is mooi wel handig.

Waarom doe je de kast weg? Om de sound of omdat het anders gewoon te vol komt te staan bij jou in dat keldertje? ;)

Henri H
7 februari 2010, 23:02
Da's wel tof natuurlijk, dat ie 'm bij je thuis afleverde. :ok:

Ik doe hem (waarschijnlijk) weg, omdat ik nog een 4x12 (1960B) heb met G12-65's.
Deze vind ik beter klinken, zowel met m'n HOOK als met m'n Stiletto, maar voorlopig houd ik de AX-kast nog even, wil binnenkort nog testen met m'n JCM 800.
Misschien dat ik ook nog een mix van speakers ga proberen.

Thiez
7 februari 2010, 23:10
Heb hem vandaag uitgeprobeerd met JCM800 en dat klonk echt wel lekker. Dat scheurde als een malle. Heerlijk simpel die 800's. Presence dicht, bass en middle helemaal open, treble dicht, preamp helemaal open en met master je volume regelen wat je wilt. Heerlijke sound voor smerige hardrock ;)

Ik wil misschien ook nog gaan combineren met V30, G12-T75 of G12-65. Maar ga hem eerst maar eens zo gebruiken. De andere gitarist van me band heeft 1960A met G12-T75 dus waarschijnlijk ga ik ze eens naast elkaar op me versterker aansluiten en kijken hoe dit combineerd. En vervolgens nog een keer naast mijn 2x12 K&E met vintage 30 zetten. en dan moet ik nog ergens de G12-65 vandaan zien te halen om keer te proberen haha.

AART
8 februari 2010, 00:18
Even los van de rest van de discussie, een interessant topic op HCAF met inhoud (zeldzaam) dat duidelijk enkele verschillen in bouwkwaliteit blootlegt:

http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?t=2554880

Naast de constateringen van de TS kan je ook mooi zien dat Mesa mooi berkenplex gebruikt voor de achterkant en dat zowel Marshall als Peavey spaanplaat gebruiken voor de achterkant. Minder goed te zien is dat Mesa repen berkenplex (gelijmd) gebruikt als verstevigingslatten terwijl marshall voornamelijk vuren (geniet) gebruikt.

Los van de sound zie je nu wel duidelijk waarom er een aardig prijsverschil zit tussen de cabs hier (in de US blijkbaar niet...).

Thiez
8 februari 2010, 00:26
Leuk topic idd wel. En er is idd erg veel verschil in bouwkwaliteit. Maar het is maar net wat je zoekt in sound denk ik ook.
Ik verkies qua sound marshall boven mesa eerlijk gezegd. maar voor iemand anders is dat uiteraard weer heel anders. Het is maar net wat je zoekt en wat er lekker combineerd met je versterker.
Hoewel je waarschijnlijk een mesa misschien van de 2e verdieping af kan gooien en een marshall niet :P (om maar even de bouwkwaliteit te benadrukken)
Orange cabinets zijn ook gebouwd als een tank maar voor vele hebben ze te veel druk hierdoor.

mattihafler
8 februari 2010, 06:09
Afgelopen vrijdag eens goed mijn London City met 2x greenbacks en 2x v30 getest. Klonk in 1ste instantie nog steeds beetje. Fuzzy/zompig. Scheelde al wel een heel stuk dat ik met m'n eigen gitaar speelde.. Geluid was veel opener. Toen maar eens flink aan de knoppen gaan draaien en dat maakte echt een verschil. Alle Bas eruit gedraaid en flink wat treble erin... Heerlijk geluidje!

Ga hier wel flink wat plezier aan beleven denk ik zo.

Henri H
8 februari 2010, 08:43
Even over die bouwkwaliteit van marshall/Peavey vs Mesa, zowel mijn 1960AX als mijn 1960B (allebei Marshall) hebben een spaanplaat achterkant.
Mocht je het per se willen, kun je die eenvoudig zelf vervangen door een multiplex plaat, ik heb het nooit geprobeerd of met elkaar vergeleken.
Mijn 1960B stamt uit '79 en de tolex heeft het zwaar te verduren gehad, het aansluitplaatje is niet meer origineel, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.
Er zat allemaal gras tussen de wielen.
Nadat ik dat verwijderd had reed de kast weer prima, erg stevige wielen, redelijk snel demonteerbaar, er zit een lange schroefdraad aan, maar daarmee kun je hem ook weer stellen op een oneffen ondergrond.
Een beetje teflon-spray of wat WD40 zou wellicht goed kunnen helpen om de wielen nog soepeler te laten rollen, en roestvorming tegen te gaan.
Ik vind beide kasten, op de aansluitplaatjes na, stevig en zwaar genoeg.
De handvatten zijn van kunststof, maar sterk genoeg, voordeel is dat ze weer lekker licht zijn.
Ik kan beide kasten in m'n eentje optillen, zonder al teveel moeite, probeer dat maar 's met een Bogner of Mesa(?). Dat is voor mij wel een belangrijk punt.

cerpintaxt
8 februari 2010, 13:02
Hallo,

Heeft iemand enige ervaring met de de madamp J5Mk1.
Ik ga er binnen kort 1tje maken(ben aan het wachten op onderdelen)
Maar wat voor speaker kan ik er het beste aanhangen ik heb eigenlijk
geen tot weinig verstand van speakers.

Geluid waar ik van hou is wel een beetje dat vintage blues geluid.

Zit er sterk aan de te denken zelf wat te bouwen..
Maar dat moet ik nog even zien hoe ik dat ga doen.

Groet
Swen

Puerco
8 februari 2010, 13:07
M'n Marshall 1960AHW heeft gewoon een multiplex achterkant.
Is dan wel iets duurder dan een gewone 1960 maar zitten ook G12H30 HERITAGE speaker in dan.

Thiez
8 februari 2010, 13:25
Heb ik ook over zitten twijfelen idd die kast. Stond er een tijdje terug een op marktplaats. Maar die is weer een heel stuk duurder dan de 1960 kasten inderdaad.
Toen vond ik de 1960ax kast voor een leuke prijs dus gaan we die maar eens stevig aan de tand voelen.

Henri H
9 februari 2010, 10:14
Gisteravond zijn mede-forumlid WillemdaGuide, ik en de drummer van onze band in onze oefenruimte geweest om op ons gemak mijn 2 speakerkasten te testen en wat te jammen.
Wat hadden we bij ons:

De amps:
- Marshall DSL 85th Anniversary (van Willem)
- Marshall JCM 800 2205 '86 (van mij)
- Mesa Boogie Stiletto Deuce Stage I (van mij)

De gitaren:
- Gibson Les Paul Standard (jaren '90(?) van Willem)
- Fender Stratocaster USA ('95 van mij)

De cabs (beide van mij):
- Marshall 1960AX (Greenbacks)
- Marshall 1960B met G12-65's

Willem had eerst zijn DSL op de B-kast, en ik de Stiletto op de AX kast.
Onze drummer kwam ook vrij vlot binnen, en vervolgens kwamen de nodige AC/DC-, G&R's-, etc. riffs uit onze vingers.
Lekker gejammed, de Strat/Stiletto matchte perfect met de LP/DSL.
Het klonk echt goed vond ik, de LP/DSL zorgde voor een solide basis, en de Strat/Stiletto sneed daar lekker doorheen met genoeg laag, heerlijk.

Toen ff pauze; peukje, pilsje, babbeltje, gezellig. :)
Toen wilde ik m'n JCM 800 op m'n B-kast testen, maar het bleek dat de JCM 800 het niet meer deed. :(
We hebben van alles geprobeerd, speakerkabel, andere gitaar(kabel), maar helaas.
Misschien is er een zekering doorgebrand? Vanmiddag even naar kijken...

Vervolgens heb ik de Stiletto op de B-kast aangesloten en Willem de DSL op de AX-kast, en opnieuw ging het los met wat bekende riffs of een bluesrock jam. :rockon:

Conclusie: Ik vond de Stiletto (iets) beter klinken op de AX-kast (Greenbacks).
Willem vond zijn DSL iets beter klinken op de B-kast (G12-65's).
Voorlopig gaat de Greenbacks kast nog niet weg dus.
Ik had graag mijn JCM 800 even aan de tand willen voelen, omdat ik die alleen maar even kort heb getest op de B-kast toen ik hem thuis had staan.
Dit was op laag volume, bovendien is het met een drummer en 2e gitarist erbij altijd leuker en beter om te kijken hoe die zich houdt.
Ik hoop niet dat er iets ernstigs met mijn JCM 800 aan de hand is.

Foto's:

http://img188.imageshack.us/img188/1366/afb004m.jpg

http://img109.imageshack.us/img109/7609/afb009r.jpg

http://img708.imageshack.us/img708/6970/afb007l.jpg

Edit: Ik bedenk me net dat ik de impedantie-schakelaar v.d. JCM 800 met m'n plectrum op 16 OHM heb gezet.
Misschien is daarbij de draaiknop niet helemaal in de goede positie terchtgekomen, oftewel in een tussenstand.
Vanmiddag weet ik meer...

WillemdaGuide
9 februari 2010, 10:55
Hey leuk verslag, jammer dat we geen goede camera bij ons hadden.
Hoe dan ook, vond die B kast met die 65 watters idd net iets lekkerder klinken dan de Greenbacks.
Wat mij vooral opviel was het verschil in volume, de AX kast knalde veel harder. Dit betekend dat ik op de B kast de amp harder kon zetten waardoor die ook weer iets lekkerder klinkt.
Verschillen waren niet groot, vooral niet in de mix met drums en 2e gitaar.

Ben met Henri eens dat de combi qua sounds (amps, guitars, cabs) wel heel erg vet was zo samen:rockon:

Thiez
9 februari 2010, 15:50
Hey leuk verslag, jammer dat we geen goede camera bij ons hadden.
Hoe dan ook, vond die B kast met die 65 watters idd net iets lekkerder klinken dan de Greenbacks.
Wat mij vooral opviel was het verschil in volume, de AX kast knalde veel harder. Dit betekend dat ik op de B kast de amp harder kon zetten waardoor die ook weer iets lekkerder klinkt.
Verschillen waren niet groot, vooral niet in de mix met drums en 2e gitaar.

Ben met Henri eens dat de combi qua sounds (amps, guitars, cabs) wel heel erg vet was zo samen:rockon:

Dat viel me ook op. Ik ging dan zowizo van een 2x12 naar 4x12 wat moeilijk te vergelijken is. Maar ik moest bijna me volume halveren.
Hebben jullie toevallig ook nog de combi greenback en g12-65 geprobeerd?

Henri H
9 februari 2010, 17:24
Gelukkig is m'n JCM 800 niet kapot, was inderdaad die impedantie-draaiknop, vanmiddag deed ie het weer. :rockon:

De combi Greenback/G12-65 hebben we gisteren niet uitgeprobeerd, maar een vorige keer wel.
Op zich klinkt dat best lekker, maar doordat we gewoon twee 4x12 kasten naast elkaar hadden staan, hoorden we de GB's toch wel wat harder.
Als je ze samen in een 4x12 zou zetten, en dan kruislings, zou dat best goed kunnen klinken.

Als je een dergelijke combi gaat installeren, zou ik de beide GB's in serie met elkaar zetten, evenals de 65's.
In een eerdere discussie op dit forum werd gezegd dat dit nog wel verschil maakt, experimenteren hiermee kan ook natuurlijk.

Thiez
9 februari 2010, 18:20
Ok cool. Eerst maar eens mijn kastje afwachten. Morgen avond staat ze hier binnen.
Dan ga ik hem een keer proberen samen aansluiten met mijn K&E V30. kijken hoe dat combineerd. Deze combi heb ik ook al vaak gelezen dat er goed samen gaat.
En dan een keer samen met de 1960 kast van ander bandlid aansluiten om te kijken hoe het combineerd met G12-75 en mocht ik in geen van beide tevredenheid vinden ga ik maar weer op zoek naar de G12-65's.
Had nog een bod gedaan op die van marktplaats die jij getipt had maar nooit meer iets van gehoord.

Het maakt idd erg veel uit hoe je speakers aansluit. Dat merkte ik afgelopen week met me K&E. Eerst waren deze speakers in 2x8 ohm aangesloten. elke speaker dus zijn eigen jack ingang. Nu had ik hem laatste parralel gezet op 4 ohm dus en hij klonk veel lekkerder vond ik. Een veel voller en ronder geluid.

Henri H
9 februari 2010, 20:01
OK, spannend wat je nieuwe 4x12 gaat opleveren.

Als je die kast aansluit zoals je hem in eerste instantie had (2x8 Ohm), moet je hem op 2x4 Ohm aansluiten dacht ik(?).
Als de speakers parallel geschakeld zijn sluit je de kast ook aan op 4 Ohm, in beide gevallen op 4 Ohm dus (weet het niet zeker, misschien kan iemand met "echte kennis" dit bevestigen).

Edit: misschien deed je dit al wel, maar ik wilde je even waarschuwen.

guitarguru
9 februari 2010, 20:03
Speakerload is in beide gevallen 4 ohm.... De amp dus op 4 ohm zetten. Toch geluidsverschil?!

edit: in beide gevallen zijn de speakers parallel aangesloten m.i. Vanuit de amp zijn paralelle speakeroutputs of parallel intern in de kast...

Thiez
9 februari 2010, 20:07
Wanneer ik in cabinet dus 2 uitgangen heb van 8 ohms (elke 8 ohms speaker zijn eigen uitgang) moet ik deze aansluiten op 2x4 ohm aansluiting van me amp? hij heeft altijd in 2x8 ohm gezeten....:S dat leek mij logisch eigenlijk.

Henri H
9 februari 2010, 20:13
Impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965)

guitarguru
9 februari 2010, 21:15
Wanneer ik in cabinet dus 2 uitgangen heb van 8 ohms (elke 8 ohms speaker zijn eigen uitgang) moet ik deze aansluiten op 2x4 ohm aansluiting van me amp? hij heeft altijd in 2x8 ohm gezeten....:S dat leek mij logisch eigenlijk.

Weet niet hoe dat zit op jouw amp. Op mijn amps kan ik switchen tussen 4, 8 of 16 ohm. Als ik 2 x een 8 ohm speaker aansluit moet ik hem dus op 4 ohm zetten.

edit: trouwens, op je cab zitten ingangen, geen uitgangen...

Thiez
9 februari 2010, 21:32
ah nee bij mijn versterker zit dat anders. ik heb geen knop.
zitten gewoon 5 uitgangen bij mij.

| O O | O O | O |
| 1x4 | 1x8 | 16 ohm|
| 2x8 | 2x16| |

Zo zit het achter op mijn versterker. Dus die pakt idd automatisch de goede (4 ohm)

En idd op cab zijn ingangen:P in meer eerste post had ik het goed verbeterd maar hier typte ik het weer fout XD

guitarguru
9 februari 2010, 21:35
Okay! Dus gewoon in 2 x 8 ohm stoppen die speakers ja, of 1 x 4 ohm als je je cab parallel hebt bedraad op 1 ingang. En dit geeft dus verschil in geluid?

Thiez
9 februari 2010, 21:54
Jah ik vond het wel een verschil in geluid maken. Maar het kan zowizo heel erg verschillend klinken waar je staat natuurlijk. Als je er recht voor staat is het veel scherper dan wanneer je halve meter opzij stapt. Dus het zal misschien tussen mijn oortjes zitten :P

Rinze
9 februari 2010, 21:58
Ik heb wel eens van een bevriende amptech gehoord dat het inderdaad verschil uitmaakt. Er worden andere aftakkingen van de speakertrafo gebruikt (geloof ik??) bij een versterker die schakelbaar is qua ohmage.

Henri H
9 februari 2010, 22:23
2 verschillende dingen worden hier door elkaar gehaald volgens mij.

Ik kan me een discussie herinneren waarin Chris W. vertelde dat het verschil uitmaakt WELKE speakers je met elkaar in serie zet.

Het Vermogen/Impedantie verhaal is logica, hoe de speakers het beste gecombineerd kunnen worden is wetenschap of zoiets. :D

Chroxy
20 februari 2010, 12:32
heeft iemand wel eens V30's en G12-65's in 1 speakerkast samengezet? Hoe klonk dit?

Ik heb nu wat speakers thuis liggen en wil dit gaan uitproberen.

Thiez
20 februari 2010, 12:33
Geloof dat H.huisjes deze combi een keer geprobeerd heeft?

Henri H
20 februari 2010, 13:10
heeft iemand wel eens V30's en G12-65's in 1 speakerkast samengezet? Hoe klonk dit?

Ik heb nu wat speakers thuis liggen en wil dit gaan uitproberen.


Geloof dat H.huisjes deze combi een keer geprobeerd heeft?It wasn't me. ;)

De enige combi die ik gehad heb waren G12T-75's met Greenbacks, mooie combi trouwens.

Ik meen dat er wel iemand in het speaker combinatie-, of in dit topic was die het wel (geprobeerd) heeft.
Ik dacht dat diegene er wel tevreden over was.

the sure thing
20 februari 2010, 18:46
Ik dacht dat diegene er wel tevreden over was. Diegene was er idd tevreden over, maar hoorde de V30 wel duidelijker op de voorgrond. Hij omschreef het als 75% V30, 25% G12-65.

Liquid_Metal
20 februari 2010, 21:55
Jongens ik ben op zoek naar een nieuw cabinet en er staat een Engl 4x12 slanted op marktplaats met V60's. Zijn dat goede speakers? Ik heb er ooit wat over gelezen en volgens mij vonden veel mensen ze minder lekker dan V30. Wat ik nu kon vinden: iemand op n ander forum raadt ze af bij sterk gemid-scoopte amps (dat is die van mij niet).
Ik speel op mahoniegitaren (dik dus), een Groove Tubes Trio preamp en binnenkort een Engl 930/60.
Het gaat om dit (http://link.marktplaats.nl/316890744) cabinet.

caliban
20 februari 2010, 22:11
Ik heb er een keer over kunnen spelen, en direct daarna over een orange met v30's, en ik vond die ENGL zeer goed meevallen. Op zich vond ik de speakers niets missen, maar misschien langs een v30 wat te gescooped.

Ik denk dat je niet al te veel mis kan doen ermee. Doe desnoods een x-config met de v30's uit je andere cabinet oid.

Thiez
20 februari 2010, 22:17
V60 zijn iets minder gedefinieerd dan de V30 en dat komt dus door de net wat meer aanwezige mids. V60 is net wat scooped. Maar zeker voor metal vinden veel mensen ze erg lekker klinken ook. En ik denk dat je met EQ veel bij kan regelen.
Je moet er wel rekening mee houden dat de V60 kasten van berken multiplex in combinatie met spaanplaat zijn. En de V30 kasten van engl zijn volledig berken multiplex dus beter geconstrueerd.

Edit: ik zie net dat het om een V30 kast gaat waar V60's in gezet zijn. Goede kast dus zowizo. En je kunt idd zoals caliban zegt er 2 V30 bijzetten. Dit schijnt wel gave combi te geven die elkaar goed aanvullen.

Chroxy
20 februari 2010, 22:50
Diegene was er idd tevreden over, maar hoorde de V30 wel duidelijker op de voorgrond. Hij omschreef het als 75% V30, 25% G12-65.

duidelijke taal! bedankt!

Liquid_Metal
20 februari 2010, 22:57
V60 is dus wat meer gescooped. Ik gebruik nu een EQ om om 750 hertz een -6 dB uit te voeren, dus dat lijkt me voor mij dan wel geschikt :).
Volgens de verkoper kan het cabinet alleen mono. Daar moet ik maar ns goed over nadenken. Voor thuis geen enkel probleem, maar misschien voor live. Maar aan de andere kant, hoe vaak zal ik stereo worden uitversterkt...
300 leek me een puik bedrag :).

caliban
20 februari 2010, 23:34
Edit: ik zie net dat het om een V30 kast gaat waar V60's in gezet zijn. Goede kast dus zowizo. En je kunt idd zoals caliban zegt er 2 V30 bijzetten. Dit schijnt wel gave combi te geven die elkaar goed aanvullen.

Die combinatie lijkt mij ook super. Ik vond die 60's echt wel iets hebben

dml
21 februari 2010, 13:10
Iemand nog suggesties betreffende een 2x12" cab met het "machtige" geluid van een Mesa Recto 4x12" Std? Nee, geen Kool & Elfring!!

caliban
21 februari 2010, 13:24
Ik ben pro orange cabs :), maar hetzelfde als een boogie gaan die waarschijnlijk niet klinken. Prijs valt wel veel beter mee als die van boogie. Framus 2*12 is denk ik voor zijn prijs het beste wat te krijgen is.

Wat heb je zelf al geprobeerd?

FALLINGLEGACY
21 februari 2010, 17:01
Iemand nog suggesties betreffende een 2x12" cab met het "machtige" geluid van een Mesa Recto 4x12" Std? Nee, geen Kool & Elfring!!

http://freeqi.be/FADcabinets/212cabinets/212cabinets.html

Ik heb naast m'n Mesa Boogie STD 4x12" de FAD Tornado 2x12 staan en ik vind de FAD eigenlijk beter.. :sssh:

Ik heb de mesa sinds de aankoop van m'n FAD eigenlijk bijna niet meer ingeplugged..

een echte aanrader!

interessander
21 februari 2010, 17:20
V60 is dus wat meer gescooped. Ik gebruik nu een EQ om om 750 hertz een -6 dB uit te voeren, dus dat lijkt me voor mij dan wel geschikt :).
Volgens de verkoper kan het cabinet alleen mono. Daar moet ik maar ns goed over nadenken. Voor thuis geen enkel probleem, maar misschien voor live. Maar aan de andere kant, hoe vaak zal ik stereo worden uitversterkt...
300 leek me een puik bedrag :).

Hee dat is mijn oude kast, Rinze had hier volgens mij ook al een topic over aangemaakt.
Zeker een goed ding, en voor dat geld een stuk beter dan een standaard tweedehands Marshall naar mijn mening. Je kunt de wiring zelf gewoon weer stereo aansluiten, dit is ooit naar mono teruggebracht door een vorige eigenaar. Goed idee van Caliban om er twee V30's in te zetten, volgens mij is dat een goede combi.

Thiez
21 februari 2010, 17:25
Iemand nog suggesties betreffende een 2x12" cab met het "machtige" geluid van een Mesa Recto 4x12" Std? Nee, geen Kool & Elfring!!

Misschien zo een genz benz kast? Aangezien ik mesa altijd een aanwezig laag vind hebben en die genz benz dat ook schijnen te hebben. Zelf nooit op gespeeld maar voor sommige mensen is het toneheaven en sommige vinden het niks.

caliban
21 februari 2010, 17:26
Hee dat is mijn oude kast, Rinze had hier volgens mij ook al een topic over aangemaakt.
Zeker een goed ding, en voor dat geld een stuk beter dan een standaard tweedehands Marshall naar mijn mening. Je kunt de wiring zelf gewoon weer stereo aansluiten, dit is ooit naar mono teruggebracht door een vorige eigenaar. Goed idee van Caliban om er twee V30's in te zetten, volgens mij is dat een goede combi.

'Caliban' en 'goed' passen toch zo mooi samen in een zin hè..

Liquid_Metal
21 februari 2010, 17:47
Hee dat is mijn oude kast, Rinze had hier volgens mij ook al een topic over aangemaakt.
Zeker een goed ding, en voor dat geld een stuk beter dan een standaard tweedehands Marshall naar mijn mening. Je kunt de wiring zelf gewoon weer stereo aansluiten, dit is ooit naar mono teruggebracht door een vorige eigenaar. Goed idee van Caliban om er twee V30's in te zetten, volgens mij is dat een goede combi.

Verkoper heeft teruggemaild dat 'ie waarschijnlijk al verkocht is :'(.

caliban
21 februari 2010, 19:35
Verkoper heeft teruggemaild dat 'ie waarschijnlijk al verkocht is :'(.

Verder zoeken!!

Liquid_Metal
21 februari 2010, 19:44
Komt goed. kHeb toch nog geen geld.
En 2x12 zou ook prima zijn. (wss wel V30 of V60 speakers).

caliban
21 februari 2010, 23:08
Komt goed. kHeb toch nog geen geld.
En 2x12 zou ook prima zijn. (wss wel V30 of V60 speakers).

In elk van je 2*12's dan 1 v60 en een v30 steken.

Simon Hans
22 februari 2010, 09:25
zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met marshall 4x12" 1960AHW kasten?
Er zitten G12H-30 greenbacks in.
Reviews op harmony-central klinken niet verkeerd. Maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die zo een kast welleens geprobeerd hebben.

Ik heb er onlangs ééntje gekocht bij (Music Store Prof), ter vervanginging van mijn (gewone) Randall 4x12. Ik speel Les Paul met een VOX AC 50 CPH (50 W head dus), de stijl is classic rock. Ik moet toegeven dat het prachtig klinkt. Redelijk fel warm en transparant (je hoort de details van je gitaarspel heel goed) , minder diep dan de Randall. Meer poezie wil er niet aan weiden, want het is tensollte ook nog erg subjectief allemaal. Ik ben heeeeeeeeel tevreden. Op de Gear Page is ook nog iemand te vinden die er een HOOK 34 op heeft staan, die is ook zo tevreden (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=403572).

groetjes,

Simon

Simon Hans
22 februari 2010, 09:31
2 verschillende dingen worden hier door elkaar gehaald volgens mij.

Ik kan me een discussie herinneren waarin Chris W. vertelde dat het verschil uitmaakt WELKE speakers je met elkaar in serie zet.

Het Vermogen/Impedantie verhaal is logica, hoe de speakers het beste gecombineerd kunnen worden is wetenschap of zoiets. :D

Als je speakers van verschillende impedanties combineerd (parallel of serie) gaat het vermogen dat de amp leverd zich ongelijk over de speakers verdelen: lage impedantie krijgt meer, hoge minder. Het gevolg kan zijn dat de speakers met hoge impedantie bijna geen hoorbare bijdrage meer leveren aan het geluid, Of misschien zelfs dat de laagohmigen worden overbelast. Ik zou hier voorzicht mee zijn, of liever helemaal niet doen.

groetjes

Simon

Henri H
22 februari 2010, 12:13
Als je speakers van verschillende impedanties combineerd (parallel of serie) gaat het vermogen dat de amp leverd zich ongelijk over de speakers verdelen: lage impedantie krijgt meer, hoge minder. Het gevolg kan zijn dat de speakers met hoge impedantie bijna geen hoorbare bijdrage meer leveren aan het geluid, Of misschien zelfs dat de laagohmigen worden overbelast. Ik zou hier voorzicht mee zijn, of liever helemaal niet doen.

groetjes

SimonJe hebt gelijk; speakers van verschillende impedanties (Ohm) niet combineren, maar daar ging het ook niet over.
Het ging over het combineren van verschillende speakers met dezelfde impedantie.
Als je dan b.v een 4x12 V30 en een H30 combi hebt, kun je het beste de beide H30's met elkaar in serie zetten en ook de V30's.
Volgens mij was dat wat Chris Winsemius vertelde.

Thiez
22 februari 2010, 12:48
Heb gistere mijn 1960AX (greenbacks) kast naast een 1960 (g12-t75) gezet en daar mijn engl bovenop gezet. Samen klinken deze kastjes opzich best wel lekker. De grit van de greenbacks naast de wat meer laag vertegenwoordigde g12-t75's.

Chroxy
23 februari 2010, 17:56
lang geleden dat ik zo druk bezig was met speaker- en kasten.

Ik heb een zelfgebouwde Bogner 2x12 kast met V30s (zelfde afmetingen + materiaal) en heb sinds kort 2 g12-65 watt speakers liggen en een oude JCM800 4x12a..

Testen dus!
V30 in Bogner-style kast was mijn 'standaard' geluid van afgelopen 2 jaar. Flink aanwezige bas, maar flink rommelig in het laag en met een penetrant hoog erbij. Lekker, maar ik had dus het idee dat het beter kon.

V30 + g12-65's als kruis in de 4x12 gestopt en gespeeld.
V30: damn, wat klinkt die Marshall-kast 'dun' vergeleken bij de Bogner-kast. Wel is de rommel in het laag hier veel minder. V30 klonk vrij lekker, maar ik miste die aanwezig bas en was hij vrij schel/hoog.

G12-65: Oef, dit was weer eens wat anders dan de V30, overal sound veel natuurlijker, minder schel hoog, en lekker warme, strakkere crunch dan de V30. Ik miste alleen de agressiviteit en de lage-mid-hump van de V30.

Dus, normaal heb je een speaker/combinatie die je ideaal vind, maar beiden speakers hadden iets tofs en iets minder tofs.. Testen testen en uiteindelijk vond ik de G12-65 toch beter voor mijn muziek + apparatuur klinken.

van het weekend doortesten of het een 4x12 met g12-65's gaat worden, of dat ze in de Bogner komen (wat in theorie het beste is, dan heb ik toch het laag erbij wat ik mis, maar flinke minder rommel dan de V30)

voor zover mijn toevoeging ;)

Marc Oblivian
24 februari 2010, 10:24
Wat me opvalt is dat Marshallkasten vaak wat minder worden gevonden omdat ze wat dunner/scheller klinken en minder bass hebben. Dat zal inderdaad wel zo zijn, maar het is volgens mij wel zo dat deze eigenschappen er voor zorgen dat je in een bandsituatie beter door de mix prikt.
Vaak worden speakerkasten natuurlijk stand alone beoordeeld en dan is het mooi als het allemaal lekker dik, massief en zwaar klinkt. Met de rest van de band erbij kan dat allemaal wat minder goed uitpakken.
Daarmee wil ik echter niet zeggen dat Mesa, Bogner e.d. niet goed zijn, maar meer andersom: Marshallkasten zijn niet per definitie slechter omdat ze die geluidseigenschappen hebben. Bouwkwaliteit zal gerust minder zijn, dat dan weer wel, maar het gaat toch om het geluid/bruikbaarheid in een band?

interessander
24 februari 2010, 10:28
Dat is een mooie "elk nadeel heb z'n voordeel" theorie maar dat zou betekenen dat je met een beter gebouwde kast alleen maar een beetje laag uit je sound zou moeten draaien om ook ineens beter door de mix te prikken.
Het is niet dat de Marshall kasten fysiek meer hoog in het geluid hebben, ze geven er misschien wel relatief meer van weer.

Realeigo
24 februari 2010, 10:33
Dat is een mooie "elk nadeel heb z'n voordeel" theorie maar dat zou betekenen dat je met een beter gebouwde kast alleen maar een beetje laag uit je sound zou moeten draaien om ook ineens beter door de mix te prikken.
Het is niet dat de Marshall kasten fysiek meer hoog in het geluid hebben, ze geven er misschien wel relatief meer van weer.

Samenvattend van wat je nou zegt is:
De bouw/constructie van de kast maakt niet uit, want met mijn amp kan ik de verschillen er wel uithalen.

HaroldA
24 februari 2010, 10:33
Daarmee wil ik echter niet zeggen dat Mesa, Bogner e.d. niet goed zijn, maar meer andersom: Marshallkasten zijn niet per definitie slechter omdat ze die geluidseigenschappen hebben. Bouwkwaliteit zal gerust minder zijn, dat dan weer wel, maar het gaat toch om het geluid/bruikbaarheid in een band?

Ik speel graag over Marshall 1960A of B kasten. Dan weet je ten minste zeker dat het wel goed zit. Misschien "mis" je dan wat laag, maar dat heb je toch helemaal niet nodig in een mix.

Marc Oblivian
24 februari 2010, 10:48
Samenvattend van wat je nou zegt is:
De bouw/constructie van de kast maakt niet uit, want met mijn amp kan ik de verschillen er wel uithalen.

Ik begrijp zelfs helemaal niet wat er nou gezegd wordt (zeker de laatste zin niet), maar dat zal wel aan mij liggen:-)
Het is ook wat je wilt met een kast. Als je loodzware metal in drop A wilt spelen, zal een Engl of Mesa kast wellicht wat beter omgaan met de hoeveelheid bassen.
Anderszijds hebben Marshallkasten het jarenlang goed gedaan in allerlei muziekgenres en zijn nog steeds de meest gebruikte kasten volgens mij. Er zijn legendarische platen mee op genomen met sounds die door hordes gitaristen als het ultieme worden gezien.
Het zal gerust zo zijn dat er kasten met een beter bouwkwaliteit zijn, maar zijn deze per definitie bruikbaarder? En maakt de mindere bouwkwaliteit van Marshall ze minder bruikbaar of goed voor gebruik in een band? Volgens mij niet. Volgens mij is de discussie over bouwkwaliteit dus een beetje overrated. Je zou dus alleen moeten/kunnen kijken naar welke sound die de kast heeft en of die voor jou bruikbaar is en het hele verhaal over hoe dat ding nou is gebouwd kunnen vergeten:-)
Bouwkwaliteit zal wel invloed hebben op de sound, maar is slechts 1 van de aspecten IMO.

interessander
24 februari 2010, 11:10
Ik heb helemaal niks tegen Marshall kasten, en ik zeg ook niet dat je de verschillen in bouwkwaliteit, en wat dat doet met de sound, kunt opheffen met het anders afstellen van je versterker.

Waar ik op reageerde was de stelling van Marc Oblivian dat een Marshall kast beter door de mix heen prikt enkel vanwege het gemis van het laag, dat leek me een beetje kort door de bocht. En de laatste zin heeft er mee te maken dat een speakerkast een passief iets is. Een kast kan niet meer hoog weergeven dan de speakers die er in zitten dat kunnen. De bouw van een kast kan het hoog ten opzichte van het laag meer weergeven, wat hem een schel karakter kan geven, maar niet meer hoog...

Marc Oblivian
24 februari 2010, 14:03
Oh, dan was ik waarschijnlijk niet duidelijk: ik heb niet gezegd dat ze alleen door het hebben van minder bass beter door de mix prikken. Ik reageerde nml ook op de post voor mij waarin werd gezegd dat de Marshallkast in vgl met Bogner veel scheller zou klinken (en minder aanwezige bass zou hebben).
Dat deed bij mij de vraag rijzen of dat wel zo erg was, met in het achterhoofd dat deze kenmerken vaak wel zorgen voor makkelijker door de mix prikken. Dit nog daargelaten of dat een gevolg zou zijn van een verschil in bouwkwaliteit.

Chroxy
24 februari 2010, 14:50
dan heb je niet goed gelezen ;)

Ik zei dat de Marshall vergeleken bij mijn zelfbouw Bogner iets dunner klinkt en inderdaad minder bassig, maar wel strakker. De bogner was namelijk nogal rommelig in het laag.

Of het voor de mix erg is of niet, vind ik niet zo heel spannend. Ik ben over het algemeen altijd erg goed te horen, ik speel op telecasters door een JCM800, veel mid dus. Juist die extra bass zorgde ervoor dat mijn geluid in een iets ander spectrum zit dan de andere gitarist, waardoor we samen een mooi totaal geluid hebben. Daarnaast gebruik ik weinig bass, dus dat beetje extra was net dat ik nodig had voor een lekkere oempf live.

Marc Oblivian
24 februari 2010, 15:29
Ik zeg in mijn post toch eigenlijk precies hetzelfde? Namelijk scheller/dunner en minder bas dan Bogner (ik noemde ook bv Mesa). Ik heb nergens gezegd dat jij vond dat de Marshall wel of niet strakker zou zijn.
Ik beweer alleen in het algemeen dat de wat schellere snijdende sound die vaak aan Marshallkasten wordt toegeschreven (en die jij noemt in post in vgl met de Bogner), zonder de bijbehorende enorme hoeveelheid aan bass, zorgt dat het geluid vaak wat beter hoorbaar is in de bandmix en helemaal niet nadelig of minder goed hoeft te zijn dan duurdere kasten met een 'betere' bouwkwaliteit:-)

Chroxy
24 februari 2010, 15:40
nee, je hebt een punt.. algemeen gezien. Kan me idd prima voorstellen dat je met een Marshall-kast beter door de mix gaat prikken vergeleken met een Bogner, wanneer je loads aan bass en hi gebruikt.

Anyway, waar ik op mierenneukte, scheller vind ik niet dunner. Schel doet 'pijn' aan je oren wanneer het 'te' is, dunner is gewoon minder laag/laag mid in de sound!

WillemdaGuide
25 februari 2010, 17:05
Ik heb gisteren eindelijk een cab met greenbacks op de kop getikt!!
Speel al een tijdje op enkel V30 kasten, erg lekker maar een test laatst met mijn amps over Henri's 1960AX gaven mij wel de Kriebels! GAS dus.

Gisteren een 2e hands 1960TV opgehaald, ter plekke even getest en wat een heerlijke sound, toch wel een stuk smoother dan de V30's
Nu snel de oefenruimte eens in om de verschillende amps over de nieuwe cab te testen!!!

Henri H
25 februari 2010, 17:08
Gefeliciteerd Willem!

Greenbacks doen het altijd goed i.c.m. een Marshall is mijn ervaring.

WillemdaGuide
25 februari 2010, 17:13
En op een Laney ;)

Ga nu 1 v30 kast wegdoen, is nu wel wat overkill.
Uiteindelijk komt er vast ook nog wel eens een cab met die 65 watters, vind ik toch wel ultiem briljant, maar voor nu...Heerlijk!!!

Thiez
25 februari 2010, 17:50
Hier zitten toch heritage serie greenbacks in? of ook gewoon de G12M25?

WillemdaGuide
25 februari 2010, 19:08
In deze zitten 4 G12M 25 watters.
Ze zien er nog vrij nieuw uit. Op de groene plastic kap over de magneten staat Made in England, maar of dat voor die kap geldt of voor die speaker... geen idee...

Thiez
25 februari 2010, 20:49
Ok ik vergiste me met de 1960AHW. Hier zitten de heritage greenbacks in.

Negative K3 fan
25 februari 2010, 22:37
Gisteren een 2e hands 1960TV opgehaald, ter plekke even getest en wat een heerlijke sound, toch wel een stuk smoother dan de V30's
Nu snel de oefenruimte eens in om de verschillende amps over de nieuwe cab te testen!!!

gefeliciteerd, 1960TVs zijn de shit!

Puerco
25 februari 2010, 22:53
Ok ik vergiste me met de 1960AHW. Hier zitten de heritage greenbacks in.

Ik heb deze kast en de speakers hierin (G12H30 HERITAGE) hebben wel van die groene kappen maar met greenbacks worden doorgaans de G12M speakers bedoeld. Die kappen kunnen overigens ook creme of zwart zijn en heten dan nog steeds greenbacks.

Henri H
25 februari 2010, 23:35
Er zijn ook nog G12M-20 speakers, worden ook Greenbacks genoemd dacht ik?

Puerco
26 februari 2010, 02:15
Er zijn ook nog G12M-20 speakers, worden ook Greenbacks genoemd dacht ik?

Klopt, G12M speakers kwamen eerst als G12C (C voor ceramic) op de markt in 20Watt uitvoering, maar toen er een G12H (H voor Heavy) kwam werd de G12C de G12M (M voor Medium) om onderscheid te maken tussen M en H. Later is de 20Watt uitvoering 25Watt geworden.
De G12M HERITAGE uitvoering is weer 20Watt maar er word beweerd dat deze gewoon 25Watt is maar 20Watt genoemd word omdat dat meer vintage correct lijkt. Ook is de G12C weer terug, eerst alleen in de JH100 full stack (JH=Jimi Hendrix) en later in de vintage modern cabs.
Deze zijn allemaal leverbaar met een 75hz cone maar vroeger ook met 55hz bass cone.
De G12H30 was en is altijd 30Watt gebleven en eveneens leverbaar in 75hz uitvoering (de gewone G12H30) of met 55hz bass cone (de HERITAGE uitvoering).
De EVH (Edje van Halen) speakers van Celestion zijn ook gewone greenback HERITAGE speakers met een ander label erop maar verder identiek.
Verschil tussen G12M en G12H: G12M heeft een keramische magneet van 0.99Kg en de G12H heeft een 1.42 Kg keramische magneet.

deftone82
26 februari 2010, 09:28
Hallo allemaal

Eindelijk bestaat deze topic! Had ook liever een niveau hoger gezien want hier vraagt iedereen alles door elkaar waardoor het niet eenvoudig is om te volgen.

Eeniewee, gezien dat de gang van zaken is, doe ik gewoon mee!

Sinds enige tijd ben ik trotse bezitter van een beestige Mesa Boogie Mark IV.
Super versterker. Alleen ben ik aan het twijfelen over een paar mods.
Momenteel weet ik niet of ik beter een nieuwe speaker in de huidige combo steek (bv een V30...) of een aparte 1 of 2x12 speakerkast met closed back koop. Een V30 maakt mijn geluid volgens sommigen beter. Een closed back maakt dat ik beter en vetter kan choppen!

Iemand een tip of ervaring hiermee?

En indien een externe speaker..welke sluit lekker aan bij mijn MB? MB zelf maakt iets te dure cabs vind ik...

Thiez
26 februari 2010, 14:08
Bedankt voor de info puerco!

Wat is precies het verschil tussen de 1960AX kasten en de 1960TV? alleen het speakerdoek of zit er in de kast zelf nog verschil?


@deftone: Als je een open back combo hebt zou ik geen v30 pakken. Heb keer op V30 combotje gespeeld met open back en vond het niet erg mooi rond. Ik zou zeker gaan voor een 1x12 cab erbij. 2 speakers vind ik een heel stuk ruimtelijker effect geven dan 1 speaker.

caliban
26 februari 2010, 14:11
Hallo allemaal

Eindelijk bestaat deze topic! Had ook liever een niveau hoger gezien want hier vraagt iedereen alles door elkaar waardoor het niet eenvoudig is om te volgen.

Eeniewee, gezien dat de gang van zaken is, doe ik gewoon mee!

Sinds enige tijd ben ik trotse bezitter van een beestige Mesa Boogie Mark IV.
Super versterker. Alleen ben ik aan het twijfelen over een paar mods.
Momenteel weet ik niet of ik beter een nieuwe speaker in de huidige combo steek (bv een V30...) of een aparte 1 of 2x12 speakerkast met closed back koop. Een V30 maakt mijn geluid volgens sommigen beter. Een closed back maakt dat ik beter en vetter kan choppen!

Iemand een tip of ervaring hiermee?

En indien een externe speaker..welke sluit lekker aan bij mijn MB? MB zelf maakt iets te dure cabs vind ik...

Een v30 zo in die combo lijkt me zo geen goed idee, beter een aparte closed back cabinet. Wat is je beschikbare budget ervoor?

Puerco
26 februari 2010, 22:52
Wat is precies het verschil tussen de 1960AX kasten en de 1960TV? alleen het speakerdoek of zit er in de kast zelf nog verschil

De 1960TV (TV = Tall Vintage) is wat hoger gebouwd dan een gewone 1960 kast en als zodanig meer bedoeld als stand alone en niet zozeer als bovenste deel van een full stack.
Daardoor ook wat meer inhoud en iets ander geluid, wat meer laag maar ook soms wat minder strak in het laag.
De 1960TV is overigens geen reproductie of reissue want er is nooit een oude versie van geweest dus alleen qua uiterlijk ziet het er vintage uit met z'n pinstripe speakerdoek, zeker een blikvanger qua uiterlijk.
Beide cabs hebben G12M25 speakers.

deftone82
27 februari 2010, 10:47
Een v30 zo in die combo lijkt me zo geen goed idee, beter een aparte closed back cabinet. Wat is je beschikbare budget ervoor?

Aangezien ik nog niet lang geleden een forse duit heb gespaard voor de Mark IV, wil ik er niet teveel voor betalen. Vooral omdat het meer 'hebbe, hebbe' is dan echt nodig :satisfie:. Ik gebruik hem voorlopig enkel op mijn appartement, dus loeihard blazen zit er eerste maanden niet in...

En dus ik zou best 1x12 kopen om dat tegelijk met de combo te laten knallen?

caliban
27 februari 2010, 12:44
Aangezien ik nog niet lang geleden een forse duit heb gespaard voor de Mark IV, wil ik er niet teveel voor betalen. Vooral omdat het meer 'hebbe, hebbe' is dan echt nodig :satisfie:. Ik gebruik hem voorlopig enkel op mijn appartement, dus loeihard blazen zit er eerste maanden niet in...

En dus ik zou best 1x12 kopen om dat tegelijk met de combo te laten knallen?

2*12 zou ik doen

Thiez
27 februari 2010, 15:11
Wat voor speaker zit er in je combo nu? Misschien kun je de speaker uit je combo vervangen door een betere en dan de oude speaker die uit je combo komt bouw je een 1x12 closed cabinetje voor. 2 vliegen in 1 klap en misschien een geweldige verbetering in sound?

Liquid_Metal
28 februari 2010, 12:18
Vrijdag bij Nederland muziek langsgeweest en ik kan daar verschillende cabinets uitproberen. Ze hebben niet zoveel:
Rivera K412B (http://www.nederlandmuziek.com/page.htm?detail.asp?id=4330&produkt=Rivera+K412B&)
Egnater Tourmaster 412A (http://www.nederlandmuziek.com/page.htm?detail.asp?id=4134&produkt=Egnater+Tourmaster+412A&)
een Orange 412 met V30 speakers

Ze hebben nog wel meer, maar geen cabs die mij aanspreken. Ik zou graag de Engl 212VH en de Mesa Boogie Recto 212 willen uitproberen. Misschien toch maar eens ergens anders heen :P.

Ik heb vrijdag ook de Engl E530 weer eens aangesloten want ik heb een nieuwe eindtrap (Engl 930/60) en hij klinkt wel erg goed. Misschien hou ik die dus, om mijn scheursound te maken (en dan clean en solo via de Trio).
Ook voor het setje zit ik nu dus te denken aan een Engl 212VH. Ziet er in ieder geval strak uit.

caliban
28 februari 2010, 14:25
Ik heb vrijdag ook de Engl E530 weer eens aangesloten want ik heb een nieuwe eindtrap (Engl 930/60) en hij klinkt wel erg goed. Misschien hou ik die dus, om mijn scheursound te maken (en dan clean en solo via de Trio).
Ook voor het setje zit ik nu dus te denken aan een Engl 212VH. Ziet er in ieder geval strak uit.

Ik vind bij engl orange heel goed klinken, en vet dat je de preamp weer zo nice vindt. (I told you so :D;))

Liquid_Metal
28 februari 2010, 15:08
Ik vind bij engl orange heel goed klinken, en vet dat je de preamp weer zo nice vindt. (I told you so :D;))

Hij klonk altijd al goed, maar ik kon er gewoon niet die typische Engl-scheur die ik bij jou en op internet wel hoorde (dat rauwe), uithalen. Nu met de 930/60 met z'n 6L6 buizen klinkt het precies zo rauw en dat vind ik wel erg tof. In combinatie met mijn Trio kan ik toch hele warme sounds halen dus misschien is het wel mijn ding.

Misschien dat een orange cab lekker klinkt, maar ik vind ze zo ontzettend lelijk! Die van Engl spreken me qua looks echt veel meer aan, dus het moet wel héél veel beter zijn.
Bovendien vind ik een matched set (E530, 930/60 en 212VH) ook wel erg aantrekkelijk. Ziet er superstrak uit.

caliban
28 februari 2010, 18:23
Daar heb je een punt ;), matched is extra lekker, alhoewel orange GEIL ist naar mijn bescheiden mening...

Ik denk dat jouw set nu beter klinkt dan de Fireball alleen, de preamp bij jou heeft bepaalde punten waar de Fireball wat mods kan gebruiken (het scherpe dat de Fireball soms wat heeft ga jij minder hebben, en je hebt die bas boost voor eens te overdrijven, en aparte regelbare clean en zo...)

deftone82
1 maart 2010, 18:37
Wat voor speaker zit er in je combo nu? Misschien kun je de speaker uit je combo vervangen door een betere en dan de oude speaker die uit je combo komt bouw je een 1x12 closed cabinetje voor. 2 vliegen in 1 klap en misschien een geweldige verbetering in sound?

Nu zit er een C90 in.
Het vreemde is dat sommige mensen zeggen: vervang de speaker anderen zeggen: speaker vervangen in open-back heeft geen zin, koop externe cab...

Zelfbouw ben ik niet zo voor te vinden. Moet ik weer op zoek naar materiaal etc...en daarvoor ken ik te weinig van de techniek!

caliban
1 maart 2010, 18:39
Nu zit er een C90 in.
Het vreemde is dat sommige mensen zeggen: vervang de speaker anderen zeggen: speaker vervangen in open-back heeft geen zin, koop externe cab...

Zelfbouw ben ik niet zo voor te vinden. Moet ik weer op zoek naar materiaal etc...en daarvoor ken ik te weinig van de techniek!

Als speaker vervangen inhoudt: V30 erin: NIET DOEN. Als het inhoudt: EV oid erin, zou je kunnen doen, maar persoonlijk zou ik dat zeker niet doen.

Andere speaker moet je zelf eraan beginnen prutsen, ik weet niet wat dat met de waarde van je amp doet. Cabinet eronder is fijn, want dan heb je iets nieuws erbij :D

Henri H
1 maart 2010, 19:03
Je zou 's een mailtje naar Kool & Elfring kunnen sturen met je wensen.
Die gasten weten er veel vanaf, en kunnen je wellicht een beter advies geven.
Ik heb ook wel 's gehoord dat een CL80 het ook erg goed doet in een open back.

caliban
1 maart 2010, 19:04
Je zou 's een mailtje naar Kool & Elfring kunnen sturen met je wensen.
Die gasten weten er veel vanaf, en kunnen je wellicht een beter advies geven.
Ik heb ook wel 's gehoord dat een CL80 het ook erg goed doet in een open back.

C90 en classic lead 80 zijn dezelfde speakers.

Henri H
1 maart 2010, 19:07
OK, weer wat geleerd. :ok: :noob:

caliban
1 maart 2010, 19:09
OK, weer wat geleerd. :ok: :noob:

:):) Dezelfde is misschien een groot woord. Volgens sommigen worden ze speciaal voor mesa gemaakt in Engeland, volgens anderen simpel herlabeld.

Thiez
1 maart 2010, 19:15
Dan zou ik zeker gaan voor losse cab met V30 oid. V30 en CL80 is schijnbaar wel toffe combi.

caliban
1 maart 2010, 19:25
Dan zou ik zeker gaan voor losse cab met V30 oid. V30 en CL80 is schijnbaar wel toffe combi.

Classic lead wordt dan soms in open back deel gestoken. Persoonlijk vind ik v30 wat leuker, maar slecht zal de combinatie zeker niet zijn.

deftone82
1 maart 2010, 20:08
ok, dus de C90 black shadow laat ik erin en ik koop een externe cab (om gelijktijdig te spelen? of koppel ik de interne speaker los?)

Dan begint de zoektocht...voor wat ik het nodig heb denk ik dat ik best af ben met een 1x12 of 2x12. (krijg ik dan gewoon méér geluid, want das niet echt nodig of 'ander' geluid?)

Ik lees op fora soms dat een V30 vaak te 'muffeled' klinkt, beetje te wopperig in de bas. Greenbacks, EV12L, Thiele zijn namen die ik vaak zie voorbij komen.

Of moet ik kijken naar merken? Bogner, M/B, Marshall, Avatar...?
Of dit (http://www.freeqi.be/FADcabinets/112%20cabinets/112cabinets.html) belgische merk: schijnt degelijk te zijn, maar precies wel prijzig...

ohja, ik ben dus op zoek naar een vette lead met niet teveel bass (bas-pot staat nu al op 1 of 2 op mijn amp).
Stijl: metallica ritme, mastodon in de lead, Slash, AC/DC op ch2...cleans krijg ik er altijd wel netjes uit, is ook bijzaak...

ps:zoals jullie merken ken ik echt niets van externe cabs, dit is geheel nieuw terrein voor mij!

caliban
1 maart 2010, 20:28
FAD is zeker goed, maar zeker niet goedkoop, geldt voor veel andere merken ook. Orange vind ik goedkoop voor wat het is (prijs vergelijkbaar met marshall en toch pak beter qua bouw (en klank)), echt goedkoop is Harley Benton en dikke aanrader is Framus 2*12 v30-cabinet. V30 moet je voor zijn of niet eigenlijk, maar de cabinet waarin ze zitten doet ook zeer veel. Ik zou voor een 2*12 gaan, ookal heb je al een speaker in de combo zitten, twee speakers naast elkaar in 1 closed back is ruimer en gaat wat meer druk maken verwacht ik.

Of je beide samen kan aansluiten hangt van impedantie-zaken af.

Bas staat bij je laag omdat die na de eerste gainstage zit. Eigenlijke bas die dat uit je versterker komt regel jij met je grafische equalizer af eigenlijk

interessander
2 maart 2010, 09:36
In het tweedehands tips topic staan vooral gitaren, vandaar maar even hier voor de liefhebber, Mesa en ENGL 4x12's en een K&E 2x12 te koop voor zo te zien nette prijzen...

http://link.marktplaats.nl/326247515

Thijssie
2 maart 2010, 09:39
:):) Dezelfde is misschien een groot woord. Volgens sommigen worden ze speciaal voor mesa gemaakt in Engeland, volgens anderen simpel herlabeld.
Yeah right, boehahaha :D

caliban
2 maart 2010, 13:33
In het tweedehands tips topic staan vooral gitaren, vandaar maar even hier voor de liefhebber, Mesa en ENGL 4x12's en een K&E 2x12 te koop voor zo te zien nette prijzen...

http://link.marktplaats.nl/326247515

Die mesa is een mooie cab, zeker bij een mark, maar die speakers moeten wel je sound zijn denk ik

interessander
2 maart 2010, 13:46
Tja ik zocht er lang naar een maar heb nu al een andere Mesa, maar wel met die speakers dus ik zou er niet veel mee opschieten. Plus het feit dat half open back niet voor mij is, maar dat zou je eventueel wel op kunnen lossen met en paneel.
Maar bieden vanaf 500 is netjes, vaak wordt er toch al tussen de 700 en 800 voor gevraagd, zeker met EV's .

speedmusic
2 maart 2010, 19:31
Ik ben nog op zoek naar een 2x12 K&E als aanvulling op mijn bestaande K&E cabinet. Nadeel is natuurlijk dat hij kwa looks hetzelfde moet zijn als mijn bestaande cab zwart met light brown wheat grill

Liquid_Metal
9 maart 2010, 23:17
Ik ga, als alles meezit, aankomende zaterdag naar Nederland Muziek om eens wat cabinets te vergelijken. Ze hebben niet superveel, maar dan weet ik iig hoe goed mijn Harley Benton Vintage 212 is (want die gaat ook mee). Wat ik (als ze het nog hebben) in ieder geval ga testen zijn (wat ik eerder ook postte):
Rivera K412B (http://www.nederlandmuziek.com/page.htm?detail.asp?id=4330&produkt=Rivera+K412B&)
Egnater Tourmaster 412A (http://www.nederlandmuziek.com/page.htm?detail.asp?id=4134&produkt=Egnater+Tourmaster+412A&)
een Orange 412 met V30 speakers

En misschien staat er nog wel wat leuk spul. Dan kan ik in ieder geval aangeven welke ik beter vind, en kan er dus ook advies worden gegeven over andere cabs (iemand die de Rivera en een Engl heeft getest, kan een vergelijking maken).

caliban
10 maart 2010, 06:11
Ben benieuwd. Jij bent een gearslut, maar geen gearslut die zich sowieso door de naam van een merk laat overtuigen (voor zover ik weet). Dus het vergelijk wordt heel interessant :) ;)

AART
10 maart 2010, 07:26
Yeah right, boehahaha :D

It's true. Celestion zegt het zelf.

Niet dat het dan een hele ruk scheelt, maar er is verschil.

caliban
10 maart 2010, 18:43
It's true. Celestion zegt het zelf.

Niet dat het dan een hele ruk scheelt, maar er is verschil.

Zelfde kwestie als het verschil tussen marshall vintage speakers en v30's :)

Liquid_Metal
11 maart 2010, 15:58
Zoals beloofd ben ik vandaag cabinets wezen testen. Het was de eerste keer dus een hele openbaring. 5 cabinets getest, dik 2 uur bezig geweest. Dit zijn ze:

Marshall 1960B: strak maar niet vol
Rivera K412B (V30 speakers): niet strak maar wel vol
Egnater Tourmaster 412A (V30: strak én vol
Genz Benz G-Flex 412: fizzy, vervelende zoem in geluid; iel laag
Orange PPC412 (V30): te dik, snel dood, wel strak

Mijn oude Harley Benton V212 (V30) was ook mee: dood, fizzy, zompig. Meer aanwezig dan de Egnater, goed voor Meshuggah-stijl, maar niet voor mijn stijltje warme progmetal :P.

Lijkt me duidelijk, ik was flink overdonderd door de Egnater. Deze dus (http://www.nederlandmuziek.com/detail.asp?id=4134&produkt=Egnater%20Tourmaster%20412A). Kost 699 euro, wat ik best een mooie prijs vind.

Nu de vraag van mij: kan iemand me vertellen wat 'ie verwacht hoe ik de Mesa Boogie Rectifier en ENGL E212VH (of 4x12 voor mijn part) ga vinden? Deze had Nederland Muziek niet en ik denk dat ik voorlopig niet verder kan testen.
De looks van de Egnater staan me tegen, dus daarom zou ik graag willen weten of iemand iets zinnigs heeft te zeggen over Boogie en Engl, gebaseerd op bovenstaande smaken.

Zeer leerzaam en gezellig :).

caliban
11 maart 2010, 16:11
Die boogie cabinets zijn zo belachelijk duur sowieso, als die egnater echt super was, lijkt me dat een perfecte optie.

Thijssie
11 maart 2010, 16:19
It's true. Celestion zegt het zelf.
Natuurlijk zegt Celestion dat ook, het is immers een grote klant.


Niet dat het dan een hele ruk scheelt, maar er is verschil.
Schroef ze er maar eens uit en laat je oren beslissen....

caliban
11 maart 2010, 16:29
Natuurlijk zegt Celestion dat ook, het is immers een grote klant.


Schroef ze er maar eens uit en laat je oren beslissen....

Heb jij dat gedaan? Niet lullig bedoeld trouwens, het zou gewoon erg interessant zijn.

Thijssie
11 maart 2010, 16:34
Heb jij dat gedaan? Niet lullig bedoeld trouwens, het zou gewoon erg interessant zijn.
Ja, dat heb ik gedaan....

edit: ik had een Studio .22+, met een 50w "Black Shadow" speaker.

Ik had ook een 2x12 met Eminence GB12's en ik vond ze wel erg op elkaar lijken. (afgezien van de sticker op de achterkant) Dus de boel er uit geschroeft, zelfde chassis, zelfde gewicht, zelfde conus => Zelfde klank....

Is natuurlijk een marketingtruukje dat door heel veel fabrikanten in allerlei marktsegmenten wordt toegepast.

caliban
11 maart 2010, 16:35
Ja, dat heb ik gedaan....

En? Compleet hetzelfde? :)

Thijssie
11 maart 2010, 16:44
En? Compleet hetzelfde? :)
Ik heb geen enkel verschil waar kunnen nemen.

Liquid_Metal
11 maart 2010, 17:10
Die boogie cabinets zijn zo belachelijk duur sowieso, als die egnater echt super was, lijkt me dat een perfecte optie.

Jij hebt geen ervaring met Engl cabs hè? Ik vond die Egnater namelijk niet zo mooi en die Engl past volgens mij beter bij mijn set. Als ie nou een soortgelijk geluid zo produceren...

Thiez
11 maart 2010, 17:21
Jij hebt geen ervaring met Engl cabs hè? Ik vond die Egnater namelijk niet zo mooi en die Engl past volgens mij beter bij mijn set. Als ie nou een soortgelijk geluid zo produceren...

ik vond engl cabs zeker wel gaaf en voor metal zullen ze het prima doen. Voor hardrock vond ik ze wat TE strak opzich. Dan heb ik liever een wat lossere crunchy sound.
Ik zou de engl zeker uitproberen ik denk dat je er misschien wel in kan vinden wat je zoekt.

Liquid_Metal
11 maart 2010, 17:30
O ik zie net op de website van Egnater dat de 2x12 Tourmaster cab geen V30 speakers heeft, maar custom-voiced Egnater Celestion Elite-80. De 2x12 heb ik niet geprobeerd, dus het zou zomaar kunnen dat die me dus niet aanstaat....

4x12 is gaaf, maar ik denk veel te onpraktisch voor mij. Ik heb al heel lang geen gigs meer gehad (wil het wel weer gaan doen) en voor thuis is zoveel power echt niet nodig. Het staat stoerder, maar het is veel lastiger manouvreren en kost dus ook meer ruimte.

Wie weet kan ik binnenkort eens ergens een Engl uitproberen...

Realeigo
11 maart 2010, 17:42
O ik zie net op de website van Egnater dat de 2x12 Tourmaster cab geen V30 speakers heeft, maar custom-voiced Egnater Celestion Elite-80. De 2x12 heb ik niet geprobeerd, dus het zou zomaar kunnen dat die me dus niet aanstaat....

4x12 is gaaf, maar ik denk veel te onpraktisch voor mij. Ik heb al heel lang geen gigs meer gehad (wil het wel weer gaan doen) en voor thuis is zoveel power echt niet nodig. Het staat stoerder, maar het is veel lastiger manouvreren en kost dus ook meer ruimte.

Wie weet kan ik binnenkort eens ergens een Engl uitproberen...

Je moet ook niet vergeten dat de sound van een 2x12 ook totaal anders is dan een 4x12 met dezelfde speakers/van hetzelfde merk.

Liquid_Metal
11 maart 2010, 17:43
Je moet ook niet vergeten dat de sound van een 2x12 ook totaal anders is dan een 4x12 met dezelfde speakers/van hetzelfde merk.

Dat idee heb ik ook, maar wat is precies het verschil? Als je inderdaad hetzelfde merk/type/speakers hebt, wat is dan het verschil tussen een 212 en een 412?

HaroldA
11 maart 2010, 17:45
Dat idee heb ik ook, maar wat is precies het verschil? Als je inderdaad hetzelfde merk/type/speakers hebt, wat is dan het verschil tussen een 212 en een 412?

4x12"-ers zijn vaak een stuk dieper.

Henri H
11 maart 2010, 17:48
4x12's klinken grootser, meer spreiding, ook wel meer volume vind ik.

@ Liquid Metal: Zaten er G12T-75's in die 1960B?

Liquid_Metal
11 maart 2010, 19:35
4x12's klinken grootser, meer spreiding, ook wel meer volume vind ik.

@ Liquid Metal: Zaten er G12T-75's in die 1960B?

Grootser spreekt me wel aan xD.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor speakers er in zaten :$. kZal kijken of ik dat nog kan achterhalen.

Henri H
11 maart 2010, 19:46
Nou, als het een nieuwe, standaard 1960B is, kan je er wel vanuit gaan dat er 75's in zitten.

Liquid_Metal
11 maart 2010, 19:57
Was wel een nieuwe ja, dus dat zal wel.

Thiez
11 maart 2010, 20:59
waarschijnlijk wel ja. Bijna alle marshall kasten die je in de winkel tegen komt hebben GT-75 op de speciale uitgaven (1960AX, AHW, enz).

412 is zeker ook harder dan 212. Ik ben overgestapt van K&E 212 naar marshall 412 en volume van versterker is bijna 2 streepjes omlaag gegaan.

__________________________________________________ ______________

Zelf ben ik echt ontzettend benieuwd hoe bijvoorbeeld een orange cabinet met greenbacks erin zou klinken. De massieve kasten zorgen voor aardig wat punch wat ik in me marshall 1960AX af en toe beetje mis wel.

Liquid_Metal
11 maart 2010, 21:13
Zou ik mezelf voor het hoofd stoten als ik een 412 aanschaf? Is dat niet te over the top? (heb een paar pagina's terug iemand juist een 212 aangeraden :P). Voller en meer druk lijken me wel wat, meer volume heb ik echt NIET nodig.

Henri H
11 maart 2010, 21:31
Een 4x12 is voor thuis echt wel overkill, maar het kan gerust, kijk maar naar macwilliams' set in het stack topic. ;)

Thiez
11 maart 2010, 21:36
haha inderdaad. Ik gebruik me 412 ook alleen voor repetities. Maarja er zijn ook genoeg mensen die een 100watt lampenbak thuis gebruiken dat vind ik ook overkill zonder powerbreak er tussen.

Ik heb thuis sinds kort een blackstar HT5 met 2x12 K&E
en in de band Engl blackmore met marshall 412 en dat gaat prima.

Het is wat je zelf graag wilt. Andy timons (als ik het goed schrijf) gebruikt ook meerdere 2x12 kasten omdat hij dat lekkerder vind dan 4x12. Ik vond opzich mijn K&E ook super klinken maar de greenbacks net wat lekkerder. En aangezien ik voor leuke prijs aan die marshall kon komen heb ik dat gedaan. Waarschijnlijk wisselt mijn cabinet nog wel een keer maar voor nu ben ik even een tijdje gesteld.

macwilliams
11 maart 2010, 21:54
Door die 12x 12" speakers verdeeld over 3 cabs krijg je een heel verdeeld en breed geluid. En om dat de hele rotzooi ook nog in stereo staat aangesloten krijg je extra diepte met chorus in geschakeld. Ik kan me niet indenken nog terug te moeten naar minder dan dit. En ondanks de 2tops die elk 100watts kunnen leveren kan ik toch fluisterstil spelen zonder dat ik kwaliteit in geluid moet inboeten.