PDA

View Full Version : Het grote speaker- en speakerkasten topic



Pagina's : 1 2 3 [4] 5

Freeqi
15 januari 2012, 01:58
Hey,

Ik had Greenblacks ja... Tot er eentje de geest gaf en mijn amp erin meesleurde. Gelukkig was het niet erg met de amp, maar wel één kapotte Greenblack, de tweede was gespaard gebleven.
De Greenblack is 50 watt peak, niet RMS. Dus twee Greenblacks onder een Soldano SLO op volume was geen goed idee. Miscommunicatie tussen FAD en mij. Eigen FAD speakers worden trouwens nu niet meer aangeboden.

Niet helemaal Bart ... heb ooit tests gedaan en kon Greenblack een half uur meer dan 100W op zijn spoel zetten (na modificaties). Dat kan je niet in bvb een gesloten kast natuurlijk. Producenten nemen altijd serieus wat marge. Zwakke punten zijn: koeling en ophanging bij die speakers. Denk dat je kast closed was en zéér klein als ik me herinner dus zal eerste wel geweest zijn ... had dat moeten bedenken maar heb die kast nooit gezien. Mea culpa. Ik gebruik(te) ze ook bijna uitsluitend in open backs zonder wadding hé dus nooit problemen mee gehad.


Tayden maakte inderdaad de Greenblacks, meer nog, de FAD Greenblacks waren gewoon herlabelde Tayden True Brits van 25W RMS. Dat heeft Tayden me gisteren gemailed.

mmm ... true brit was de basis maar elke keer Tayden binnenkwam was ik ganse dag bezig. Surrounds herlijmen, dustcones herlijmen, doping toevoegen en spider modificeren. Anders speelde je ze in no time de bos in. Weet ook niet waarom maar hun lijm kwam steeds los. Ook niet zo heel consistent in produkties en traag ... heel traag. Ttz bvb in januari bestellen = eind maart leveren. Hoef niet uit te leggen dat zoiets niet opschiet. Elke keer uitvluchten 'we wachten op baskets', de verf op, geen magneten, noem maar op. 2 keer kan, 3 ook nog maar elke keer wordt je gauw beu. In het begin bij Tayden merkte ik die 'foutjes' op en na een tijd zijn we ze eigenlijk half beginnen verbouwen. Veel van geleerd door steeds iets aan te passen en dan te meten/luisteren en zo verder, heb nog pakken spiders, spoelen, cones, dustcones, dure rubbercyanoacrylaten ed liggen. Maar had er eerlijk gezegd de tijd niet meer voor ... Twee jaar geleden weekje naar italie gegaan en eens met Jensen gepraat en toen Falcon er was heb ik er een streep onder getrokken ...

Ik wil vier speakers plus één speaker om in mijn Isocab te zetten. Die True Brits in mijn kast vormen samen 100W RMS dus dat is net genoeg. In mijn Isocab is dat maar één enkele 25w, da's iets te weinig.

hangt dus eerder van kast af. Indien closed en met absorptie binnenin gaan ze aanlopen van warmte. (met hun lijm komt ie na paar uur goed doorspelen gewoon los ...) In een openback cabje durfde ik gerust een AC30 op één speaker draaien of zelfs een 2 x 5881 class AB. Gaf geen kik 412 closed oppassen dus een isocab zeker die is van nature klein én zwaar gewad ? Hun alnicos waren iets beter maar die hadden dan weer een zeer nauwe gap wat ze fragiel maakt cfr decentreren en hun centreren was ook niet steeds mooi symmetrisch. Wat ik raar vindt met hun ervaring. te veel te snel moeten bouwen ? don't know.

Ik denk dat ik voor de Jensen Falcons ga gaan.

goed idee ;-) Greenback alike, kleurt fel, maar vette korrel. Werkt zeer goed op marshalls en voxes. mooi laag, goeie bite zonder te agressief. Een van m'n meest gebruikte speakers ondertussen. En petje af voor de kwaliteit van Jensen. Spijtig dat ze die naam van vroeger nog hebben op het net van 'te agressief' maar dat is in de vintage reeksen. De nieuwe Jets zijn stuk voor stuk ware concurrenten voor andere befaamde speakers ...
try this:
Falcon vs Greenback of G12H
Electric Lightning vs V30
Blackbird vs Alnico Gold
Tornado vs ... don't know nog niks gevonden dat close komt
enz




http://jensentone.com/jc12-50f.php

http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/C12FALCON(1)---x_640-y_480.jpg

MS

greetz
stef

Misery Signals
15 januari 2012, 02:14
Hey Stef,

Niets mea culpa hoor, zo'n dingen kunnen gebeuren, punt. Geen enkel materiaal is onfeilbaar. Maar de sound van die Greenblack, heerlijk...

En die Taydens waren idd geen goede optie als ik dat zo lees, valt al onmiddellijk af. Zeer vreemd voor zo'n speakermerk. En zoals je zegt als bouwer verschrikkelijk om mee samen te werken.

Ik zoek dus echt een Greenback achtige sound naast mijn V30 cab.

MS

Freeqi
15 januari 2012, 09:35
tja ... achteraf bekeken eigenlijk niet want ik heb weer véél geleerd hé daarvan. Schiet enkel niet op als er 10 speakers type x binnenkomen, je hebt er nog een dag werk aan en 8 staan dan in backorder ? 1 stuk 212 in elkaar boksen en je kan terug bestellen ...

Thiez
15 januari 2012, 16:12
En misschien de scumbacks? Die worden regelmatig aangeraden voor greenback getinte speakers. Deze zijn er ook in verschillende wattages te krijgen.

Misery Signals
15 januari 2012, 16:20
En misschien de scumbacks? Die worden regelmatig aangeraden voor greenback getinte speakers. Deze zijn er ook in verschillende wattages te krijgen.

Daar heb ik ook veel goeds van gehoord maar die zijn veel te duur voor wat ik eraan wil spenderen.

MS

Gearjunkie
22 januari 2012, 15:52
Ik heb een 2x10 cabinetje. Daarin zit nu één g10 Greenback en nog één open plek. Nu wil ik dit cabje gebruiken voor zowel een zelfbouw 18watter als een tweed clone.
Is het stom om de Greenback met een Jensen alnico samen te gebruiken, of is het wijzer om er gewoon een tweede Greenback bij te zetten??

Mr. Dynamite
4 februari 2012, 13:32
Zoo, als 't goed is heb ik hier volgende week een setje g12m25s liggen.
Zag een setje op marktplaats staan en maar meteen gereageerd.
Eerst een combi met een v30 maken, en dan allebei maar eens in de marshall gooien.

Voor nu komen ze nog onder de Stiletto maar over nu en een tijdje komt er een 18 / 36/ 50 watt plexi bak op te staan, lekkere vintage roaar! :satisfie:

Mr. Dynamite
11 februari 2012, 17:55
http://i708.photobucket.com/albums/ww89/mr-dynamite/Familie%20Fotos/IMG_1930.jpg
Weet niet waarom hij niet in staat is te draaien? :dontgeti:

Yep ze zitten erin, een 1936 marshall kast. De linker is made in England en de rechter een chinees.
Vooraf tijd gespeeld, versterker (mesa stiletto) op 50w gezet en de sound goed in me opgenomen. Was benieuwd hoe groot het verschil was.
Nou.. echt dag en nacht. Eerste wat me opviel was het volume verschil en de spreiding. De Greenbacks lijken het geluid veel beter door de ruimte te spreiden? Na wat tweaken een heerlijke vintage crunch, mooi middengebied! Vind ze vooral hiervoor geschikt, wat steviger werk wat minder omdat ze heel wat minder body hebben.

Pluspunten vond ik echt de spreiding, het rechte in your face geluid van de V30s was weg.
En natuurlijk die crunch sound. Ben erg benieuwd hoe hij klinkt onder de toekomstige plexi achtige.
Minpunt is wel dat hij zwaarder werk moeilijker trekt. Ik denk door het lage wattage.

Denk dat ik de V30's er weer terug in schroef en deze even bewaar voor de toekomst. :)

HaroldA
11 februari 2012, 19:29
De linker is made in England en de rechter een chinees.

Heb je nog verschil kunnen merken tussen de Greenback en de Gleenback?

Mr. Dynamite
11 februari 2012, 19:37
Heb je nog verschil kunnen merken tussen de Greenback en de Gleenback?

De Greenback lijkt wat ronder in het laag, iets meer smooth.
Maar, degene waar ik ze van heb heeft de chinese later bij gekocht, dus die zal ook wat minder ingespeeld zijn. Daarbij speelde hij enkel op z'n slaapkamer dus ze kregen ook niet echt op hun donder.

Mr. Dynamite
18 februari 2012, 15:15
Even nog een update, donderdag voor het eerst met de greenbacks in band formatie gespeeld.
Wat me toch echt meteen opvalt, het geluid gaat meer opzij dan naar voren. Die V30's waren echt straight forward in your face zeg maar. Deze hoor je het beste als je wat opzij staat.

Ook prikken ze veel beter door de mix, lekker middengebied.
Waar ze wel door de mand vielen was bij bijvoorbeeld onze cover van enter sandman, dan missen ze wel wat laag bij de palmmutes. Maar bij Radar love of Highway to Hell stralen ze juist weer.
Plussen en minnen dus maar het zijn wel erg gave speakers en ik snap nu de term "Greenback" ook wel. :satisfie:

the sure thing
18 februari 2012, 15:30
Ik ga altijd heel kort door de bocht: V30 speakers voor metal (en moderne hardrock) en erger: greenbacks voor clean, crunch en rock. (geldt alleen voor de keuze V30 vs. Greenback).

allochthomas
18 februari 2012, 15:39
@Mr. Dynamite: daar kan ik mij helemaal in vinden en dat is precies de rede waarom ik nu greenbacks gebruik. Laag mag imo wel iets strakker, zeker nu ik stoner speel willen ze nog wel wat flubberen in het laag.

bass blom
18 februari 2012, 16:10
@Mr. Dynamite: daar kan ik mij helemaal in vinden en dat is precies de rede waarom ik nu greenbacks gebruik. Laag mag imo wel iets strakker, zeker nu ik stoner speel willen ze nog wel wat flubberen in het laag.

wat voor snaren gebruik je?
dat laag is bij mij vooruit gegaan sinds ik 052-010's heb :p

allochthomas
18 februari 2012, 16:13
011-056 :p

bass blom
18 februari 2012, 16:46
nog dikkerder nemen dan :seriousf:

Sanderltd
18 februari 2012, 17:02
Ik ga altijd heel kort door de bocht: V30 speakers voor metal (en moderne hardrock) en erger: greenbacks voor clean, crunch en rock. (geldt alleen voor de keuze V30 vs. Greenback).

Zou een X-opstelling (dus 2 verschillende speakers in X-opstelling) van een Greenback en een V30 dan niet een ideale combinatie zijn? Ik heb momenteel de combinatie van T75's en V30, en dat is érg vet! Met Greenbacks misschien nog vetter?

Mr. Dynamite
18 februari 2012, 17:25
@Allochthomas
Yep, ik vind het heerlijke speakers alleen het laag vind ik niet genoeg. Scheelt misschien ook omdat ik een 2x12 gebruik en niet de meest diepe. Maar je hoort wel dat de speakers wat moeite hebben met die lage tonen. Wat ik eigenlijk zoek is een Greenback die nog iets verder doorgaat in het laag, en die inderdaad ook wat strakker is. Zou graag een G12 65 proberen, die lijken me erg vet.

Nou was er ook nog een 50Hz greenback, iemand hier ervaringen mee?

@Sanderltd
Heb hier over nagedacht. Maar wel een punt is dat de v30 veel harder gaat en dus de greenback in de schaduw zal zetten.

HaroldA
18 februari 2012, 17:29
Wat ik eigenlijk zoek is een Greenback die nog iets verder doorgaat in het laag, en die inderdaad ook wat strakker is. Zou graag een G12 65 proberen, die lijken me erg vet.

Die zijn zeker vet, alleen vrij zeldzaam tegenwoordig. Ze hebben ook een heel ander mid dan de standaard M25, maar wel hetzelfde karakter. En meer laag :ok:


Nou was er ook nog een 50Hz greenback, iemand hier ervaringen mee?

Als dat de bas versie is met de 444-conus zou ik er ver van weg blijven!

Mr. Dynamite
18 februari 2012, 17:48
Die zijn zeker vet, alleen vrij zeldzaam tegenwoordig. Ze hebben ook een heel ander mid dan de standaard M25, maar wel hetzelfde karakter. En meer laag :ok:

Tja dat dacht ik al, dit lijken mij echt gave dingen. Helaas nooit 2ehands en nieuw knap prijzig, deze 2 kwamen op marktplaats langs en ik dacht het kan nooit kwaad om ze te proberen, voor dezelfde prijs kom je er ook wel weer vanaf :)

Als dat de bas versie is met de 444-conus zou ik er ver van weg blijven!

Hmm, maar ik meende ergens te hebben gelezen dat iemand deze wel voor zijn gitaar gebruikte?

HaroldA
18 februari 2012, 20:06
Hmm, maar ik meende ergens te hebben gelezen dat iemand deze wel voor zijn gitaar gebruikte?

Waarschijnlijk om clean mee te spelen. Wat ik er over gelezen heb zou de conus te stijf zijn om (figuurlijk) te scheuren.

Thiez
18 februari 2012, 20:18
Ik heb een marshall 1960AX kast, hier zitten standaard G12M25 speakers in. Dat klinkt heerlijk, geweldige crunch zit erin. Ballen met een smerig randje eraan. Het laag vind ik strak genoeg, maar dat is misschien het verschil tussen chinese G12M25 en engelse of de heritage greenbacks.
Ik heb later twee greenbacks gewisseld voor twee G12-65 speakers in X-patroon. Dit geeft net wat meer body en warmte maar hebben minder scheur dan de greenbacks. G12-65 zijn fijne speakers maar neigen mij soms iets te wollig te worden. Als je greenbacks al los vind in het laag, gaan de G12-65 dat zeker worden. Wel meer laag maar minder strak.
Misschien kun je eens kijken naar een combi van G12T75 met greenbacks?

HaroldA
18 februari 2012, 20:19
Misschien kun je eens kijken naar een combi van G12T75 met greenbacks?

... of gewoon een betere kast voor de 2 M25's die je nu al hebt?

Thiez
18 februari 2012, 20:31
... of gewoon een betere kast voor de 2 M25's die je nu al hebt?

Dat zou ook kunnen natuurlijk, ik heb geen ervaring met 1936 kastjes.

HaroldA
18 februari 2012, 20:34
Dat zou ook kunnen natuurlijk, ik heb geen ervaring met 1936 kastjes.

Daar is helemaal niks mis mee, maar ze zijn zeker niet "vol" of "donker".

Thiez
18 februari 2012, 20:37
Ben nog steeds wel benieuwd wat een orange kast zou doen met greenbacks. Lijkt me ook wel een dijk van een geluid geven.

HaroldA
18 februari 2012, 20:46
Ik heb hier trouwens nog steeds 2 oude cremeback M25's liggen, ik geloof ergens uit eind jaren 70.

Het was de bedoeling om die in X patroon in mijn 1960TV te zetten, maar ik zit er steeds meer aan te denken ze gewoon van de hand te doen en de UK M25's uit 1993 te laten zitten... :???:

Tankman
18 februari 2012, 20:55
Even een algemene vraag, wat zijn jullie ervaringen met Palmer Cabinets?

HaroldA
18 februari 2012, 20:56
Even een algemene vraag, wat zijn jullie ervaringen met Palmer Cabinets?

Ik ken niemand met zo'n cab.

Tankman
18 februari 2012, 20:59
Ik mag volgende week een 212 met Eminence speakers testen. welke Eminence speakers het zijn weet ik nog niet. Ik zag op hun site dat je dus 1,2 en 412 cabinets kan kopen met keuze uit erg veel Eminence en Celestions speakers naar wens. Wel een leuk concept. Ben benieuwd of het was is. Ze zijn niet eens duur. ca. 400 euro voor een 212 met Eminence.

the sure thing
18 februari 2012, 21:11
... ik heb 3 jaar geleden een hele berg 2x12 kasten bij Guitar King (boekel) getest. De meeste kasten hadden Celestion speakers. De VHT 2x12 kast had Eminence speakers (welke weet ik niet meer) maar ik vond ze te schel klinken met weinig laag. Snel aan de kant gedaan.

Tankman
18 februari 2012, 21:20
Met wat voor gitaar en amp had je die toen getest?

Ik heb zelf weinig ervaring met Eminence. Gebruik nu een Vintage 30 en wil graag Sheffield 1200's gaan gebruiken. De Palmer is dan ook niet voor mij, maar ik mag hem gewoon uittesten om te kijken wat ik ervan vind.

the sure thing
19 februari 2012, 09:13
Met wat voor gitaar en amp had je die toen getest?

Ik heb zelf weinig ervaring met Eminence. Gebruik nu een Vintage 30 en wil graag Sheffield 1200's gaan gebruiken. De Palmer is dan ook niet voor mij, maar ik mag hem gewoon uittesten om te kijken wat ik ervan vind.

Met een Marshall JCM800 en een Fender USA strat.

Mr. Dynamite
11 maart 2012, 13:18
Wat ik eigenlijk zoek is een Greenback die nog iets verder doorgaat in het laag, en die inderdaad ook wat strakker is. Zou graag een G12 65 proberen, die lijken me erg vet.


Dit dus, de Greenbacks gaan eruit en ben nu op zoek naar wat anders.
De G12 65 lijkt me gaaf, maar is duur en zeldzaam 2ehands te vinden.

Dan even verder kijken en kom ik bij de Eminence Tonespotter (http://www.eminence.com/pdf/Tonespotter.pdf) wat een soort kopie van de Celestion G12-65 (http://celestion.com/product/26/heritage_series_g1265/) zou moeten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik dus zoek is een speaker met een Greenback karakter (rijke mids) maar wat meer "oompf" en iets strakker laag. En dan komt Celestion op de proppen met de Creamback (http://celestion.com/product/123/g12m65_creamback/) die volgens hun omschrijving perfect aansluiten op mijn wensen. Filmpje:


http://www.youtube.com/watch?v=hvv5TXfZHs8

Dit vond ik ook: Creamback has the cream can on the rear like we had in the 70's (on occasion). UK built, 65w, Greenback with more low oomph. Th G12-65 is it's own thing.
Als ik het goed opmaak is dit dus een speaker die er al eens is geweest?

E-J
11 maart 2012, 13:33
Ik heb kortgeleden een setje G12-65 Heritages geruild tegen G12M-20's. De G12-65's zijn inderdaad strakker maar ook zachter en ronder qua klank. Een pak meer bas dan de Greenback, die meer open en gebalanceerd is. Puur een kwestie van smaak, ik prefereer de G12M-20's, wie weet vind jij de G12-65's fijner.

Mr. Dynamite
11 maart 2012, 13:44
Ik heb kortgeleden een setje G12-65 Heritages geruild tegen G12M-20's. De G12-65's zijn inderdaad strakker maar ook zachter en ronder qua klank. Een pak meer bas dan de Greenback, die meer open en gebalanceerd is. Puur een kwestie van smaak, ik prefereer de G12M-20's, wie weet vind jij de G12-65's fijner.

Tja wat jij schrijft dat lees je wel meer, en spreekt mij wel aan. Als ze langskomen dan ga ik ervoor, maarja, áls ze langskomen..
Dan nog iets, Warehouse Guitar Speakers ET65, "Upgrade from your Celestion™ G12-65" Dat nemen we wel met een korreltje zout maar toch, interessant..

the sure thing
11 maart 2012, 13:49
Ik heb kortgeleden een setje G12-65 Heritages geruild tegen G12M-20's. De G12-65's zijn inderdaad strakker maar ook zachter en ronder qua klank. Een pak meer bas dan de Greenback, die meer open en gebalanceerd is. Puur een kwestie van smaak, ik prefereer de G12M-20's, wie weet vind jij de G12-65's fijner.

Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Maar clean bij de g12-65 is zoooo mooi...

guhlenn
12 maart 2012, 08:22
65-ers zijn wat minder gedefinieerd en hebben wat meer ballen, beide zijn fijne speakers imho

dorrus
28 maart 2012, 09:47
65-ers zijn wat minder gedefinieerd en hebben wat meer ballen, beide zijn fijne speakers imho

Misschien is dit iets voor je:
Ik heb nog twee originele oude Rola G12-65's liggen
Samen af te halen voor 120 euro

HaroldA
28 maart 2012, 09:52
Misschien is dit iets voor je:
Ik heb nog twee originele oude Rola G12-65's liggen
Samen af te halen voor 120 euro

Sow, da's geen geld! Mijn laatste paartje heb ik voor €200 (wel incl verzendkosten) gekocht, maar ik moest ze dan ook per se van 8 Ohm hebben.

Thiez
28 maart 2012, 17:25
Ik heb in mijn marshall 1960AX kast twee greenbacks vervangen voor twee G12-65's om mijn sound wat meer ballen te geven. Waarschijnlijk binnenkort weer eruit halen, in de band heb ik dat extra laag niet persee nodig en versterk toch altijd de greenback uit.

G12-65 gaan waarschijnlijk een 2x12 kastje worden voor mijn zelfbouw plexi die er aan zit te komen.

Mr. Dynamite
28 maart 2012, 17:25
U heeft een PB :)

Ace 1.15.19
28 maart 2012, 18:18
Ik heb gisteren een PB'tje gestuurd naar Henri over het één en het ander maar het leek me ook wel interessant om hier hier eens op te gooien:

Ik heb een Marshall 1917 (18 á 20 watt JMP) uit 1970. Daar zat een zeer uniek 1x12" cab'je bij, ook uit de seventies. Heb dit setje in januari van Toaster overgekocht.

Nou zoek ik voor die top, met name voor live op het podium, een grotere cab zodat ik meer body krijg. Ik zit te denken aan een 4x12" want dan wordt dit kleine topje toch echt wel redelijk bruut. Ik heb een 1960A uit de JCM 900 serie met G12T-75 speakers voor bij mijn Marshall 6100 en zodoende heb ik dat eens uitgeprobeerd.

Maar, bij een oude top hoort natuurlijk een oude cab. Ik speel zelf voornamelijk classic rock en met mijn band oldies covers. Nu twijfel ik over een cabinet met orginele Greenbacks (G12M-25) of met een set G12-65's. Als ik voor een cab ga met dergelijke speakers dan wil ik voor the real deal gaan en geen reissue o.i.d.



Hieronder heb ik wat advertenties gevonden op Marktplaats:

Ik zie (http://link.marktplaats.nl/541880194) staan 30 watt speaker, is dat dan niet de G12H-30? Dan is het als ik me niet vergis geen 'echte' Greenback, ondanks de 'green back'. Verder lijkt hij me ook zeer prijzig.

Dit (http://link.marktplaats.nl/544474313) cabinet is loaded met G12-65 speakers. De locatie is voor mij zéér dicht in de buurt.

Hier (http://link.marktplaats.nl/540362502) zijn lelijke letters er op gestift, maar misschien zijn ze er af te halen. Amsterdam is wel een heel eind rijden. Ik heb alleen geen flauw idee wat voor speakers hier in zitten.



Ik heb totaal geen verstand van de waarde van deze kastjes en hoop dat jullie me er iets over kunnen vertellen.

Verder vraag ik me af in welke mate de Rola-periode van invloed is geweest op Celestion. Was dat een goede periode, juist slecht of alleen een verandering van naam? Hoef geen diepgaande antwoorden te hebben, kort volstaat. :)

Alvast bedankt!

Mr. Dynamite
28 maart 2012, 19:42
Dat rola gedoe is wel leuk enzo maar ik denk dat je in de band daar weinig van terug zult horen. Heb zelf een engelse en een chinese greenback gehad maar het verschil vond ik maar minimaal, kwam vooral omdat de chinese nog niet echt ingespeeld was.

Verder zal zo'n kast met 65's erin heel anders klinken dan een met greenbacks.
Maar wil je nou een sound die aansluit op dat 1x12 kastje of gewoon een fijne kast voor optredens?

B-stone
28 maart 2012, 21:30
dit wordt interessant; ik ben zelf ook namelijk een beetje passief op zoek naar een dergelijke cab. Ik speel nu op een g12-t75 standaard marshall cab. Als amp gebruik ik een 1959slp, op normal want trebble is niet the harden zo schel.

misschien een domme vraag maar hoe zullen jullie het vershil tussen de g12m-25 (gb) en de g12-65 beschrijven?

en is het zo dat als ik greenbacks zou gaan gebruiken, je ook eerdere breakup hebt (ivm lagere wattage v/d speakers?) (de zogenaamde speaker breakup?)

wat zal het in hoofdzaak met mijn geluid gaan doen icm met deze amp?
en is het verschil uberhaupt wel de moeite waard? (ik heb een early jcm900 1960a cab)

misschien wat "domme" vragen maar ik heb me nog nooit echt verdiept in speakers.

thanks :D

Thiez
28 maart 2012, 21:45
Ik heb zelf greenbacks G12M25 (de nieuwe chinese) en daar zit gewoon zoals het greenbacks betaamd een heerlijke crunch in. Soms vinden mensen ze te veel crisp geven en vinden ze het schel klinken. Toen ik de G12-65 in mijn kast hing heb ik ze AB getest en dan kan ik begrijpen dat mensen greenbacks schel vinden. De G12-65 hebben veeel meer laag en rond hoog. Ik vond ze zelf iets te wollig klinken. G12-65 gecombineerd met greenbacks gaven het dikke van de G12-65 met de crisp van de greenbacks en vond ik ideaal.
Ik merk nu opzich in bandverband wel dat ik de G12-65 niet persee nodig heb. Ik versterk altijd alleen de greenback uit en het laag wordt verzorgt door de bass

guhlenn
29 maart 2012, 08:46
precies dezelfde ervaring als Thiez. Zelf zou ik de 65 versie omschrijven als hoe een G12-75T zou moeten klinken. ;)

Rick trodat
29 maart 2012, 09:12
De g-12 65 zijn speakers met veel compressie, en warme middentonen. Door zijn sensitivity van slechts 97, moet een versterker zoals de marshall een flink stuk harder staan om hetzelfde db te produceren. Aangezien Marshalls altijd lekkerder klinken als ze hard staan is dit geen straf.

Probleem is echter met de speaker dat het geheel wat wollig kan klinken. De combinatie met een andere speaker is lastig ivm de db van 97.

Waar ik goede ervaringen mee heb, maar dan icm met een hook, is de combi tussen een g-12 65 en een classic lead 80.

Laatstgenoemde speaker is een vrij neutrale speaker, maar heeft een razendsnelle response en snelheid en brengt het hoog een stuk meer naar boven, zonder schel te worden. Deze speaker heeft een sensitivity van 98 db-99db en kan in feite gecombineerd worden, zonder dat de speaker de ander overtreft wat volume betreft.

B-stone
29 maart 2012, 09:21
ik haal nu mijn od uit 2 pedalen; een tubescreamer alles open en een boss od3 met volume op het juiste niveau, tone midden en overdrive op 0, en ik krijg er best een overtuigende ac/dc crunch uit. zou deze crunch nog overtuigender gaan klinken als ik besluit een greenback kast aan te sluiten?

HaroldA
29 maart 2012, 09:35
ik haal nu mijn od uit 2 pedalen; een tubescreamer alles open en een boss od3 met volume op het juiste niveau, tone midden en overdrive op 0, en ik krijg er best een overtuigende ac/dc crunch uit. zou deze crunch nog overtuigender gaan klinken als ik besluit een greenback kast aan te sluiten?

http://www.businesspundit.com/wp-content/uploads/2009/09/zzzzjanite.jpg

Iets verbeteren aan je gear wordt als bovenstaande beschouwd door mr B.

Ace 1.15.19
29 maart 2012, 09:37
Laatstgenoemde speaker is een vrij neutrale speaker, maar heeft een razendsnelle response en snelheid en brengt het hoog een stuk meer naar boven, zonder schel te worden. Deze speaker heeft een sensitivity van 98 db-99db en kan in feite gecombineerd worden, zonder dat de speaker de ander overtreft wat volume betreft.
Mooi stukje informatie, bedankt! Ik heb de Classic Lead 80 nooit gehoord maar wat ik er van gelezen heb zag er zeer interessant uit.

B-stone
29 maart 2012, 09:45
http://www.businesspundit.com/wp-content/uploads/2009/09/zzzzjanite.jpg

Iets verbeteren aan je gear wordt als bovenstaande beschouwd door mr B.

je snapt het niet harold, kees heeft "pas" een nieuwe gitaar speelt ongeveer 6 maanden (of niet?) en wil gelijk de pickups en alle hardware gaan vervangen. waarop ik en andere hebben gereageert dat dit een beetje nutteloos is. en ik dacht dat wij hem daar nu vanaf hadden gepraat. Ik zag nu net dat hij toch nieuwe tuners wilde gaan kopen. Terwijl hij zelf een spiksplinter nieuwe gitaar heeft, die niet ontstemt en waarvan ik mij dus afvraag of hij uberhaupt het verschil hoort tussen een standaard gibson brug of een nieuwe van weet ik wat voor een merk. dan denk ik dat hij dat geld beter in een nieuwe versterker kan stoppen, welke hij ook nog van plan is te gaan kopen.......

groetjes Bram, nog een fijne dag!

allochthomas
29 maart 2012, 12:45
Greenbacks moeten goed ingespeeld worden want anders willen ze nog wel eens wat schel klinken is meestal de ervaring. Ik heb zelf 2 hele oude g12m 25 watters die nooit gebruikt waren en die hadden dat dus absoluut niet.

@B-stone: het is allemaal een kwestie van smaak. Zie het als een gemeubileerd huis kopen, soms zijn de meubels je smaak en goed genoeg en soms wil je toch andere meubels hebben. Niks mis mee om de hardware te vervangen, zelf heb ik binnen een week nieuwe pickups besteld voor mijn nieuwe strat.

B-stone
29 maart 2012, 14:43
Greenbacks moeten goed ingespeeld worden want anders willen ze nog wel eens wat schel klinken is meestal de ervaring. Ik heb zelf 2 hele oude g12m 25 watters die nooit gebruikt waren en die hadden dat dus absoluut niet.

@B-stone: het is allemaal een kwestie van smaak. Zie het als een gemeubileerd huis kopen, soms zijn de meubels je smaak en goed genoeg en soms wil je toch andere meubels hebben. Niks mis mee om de hardware te vervangen, zelf heb ik binnen een week nieuwe pickups besteld voor mijn nieuwe strat.

tuurlijk, en dat moet hij ook helemaal zelf weten maar als je topics daar over opent met de rede om meningen van andere te horen, dan worden die ook gegeven. harold heeft zelf een keer gezegt; overdrijven maakt de zaak duidelijker. en dat heb ik in deze situatie toegepast, want ik denk werkelijk dat iemand die relatief een beginner is het verschil tussen andere hardware echt niet hoort. laat staan dat er uberhaupt zoveel verschil in geluid komt.

denk jij dat iemand die 6 maanden speelt, het verschil tussen gibson hardware of weet ik veel welk ander beter merk hardware hoort? Ik denk namelijk van niet en ik geef mijn mening door te overdrijven en dus door die afb te plaatsen.

niks kwaat mee bedoelt ik denk alleen dat hij zijn geld beter aan iets anders kan uitgeven.....

Ps: het blijft kees zijn geld, hij bepaald wat hij ermee gaat doen (het zal mij een worst wezen) ik geef alleen mijn mening over hoe ik er over denk.

werker123
29 maart 2012, 16:49
http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI&feature=related ik weet niet of hij al eens eerder gepost is maar is wel een goed filmpje denk ik..

Liquid_Metal
29 maart 2012, 17:03
http://www.youtube.com/watch?v=jWK0sa7tlfI&feature=related ik weet niet of hij al eens eerder gepost is maar is wel een goed filmpje denk ik..

Die is inderdaad al eens langsgekomen, maar ik vond het een fijn filmpje dus wat mij betreft bump-waardig.

Ace 1.15.19
30 maart 2012, 18:34
Ik heb hem al eens eerder gepost, maar is deze prijs een beetje reëel?

http://link.marktplaats.nl/544474313

Henri H
30 maart 2012, 19:12
Lijkt mij wat duur, zeker voor een cab met gerepareerde speaker(s).
Bovendien zou ik liever voor een B(ottom)-kast gaan > betere sound.

Hij heeft echter wel nieuwe wielen en speakerdoek, is een pré, vooral de wielen.

Edit: Oude 65's worden echter steeds schaarser, dus vandaar is de prijs misschien enigszins te rechtvaardigen.

Ace 1.15.19
30 maart 2012, 19:13
Maar zou hij door het nieuwe speakerdoek juist niet in waarde verminderen?

Henri H
30 maart 2012, 19:14
Denk 't niet....

B-stone
30 maart 2012, 20:57
Dat is die met " gescheurde " speakers of niet? Is dit niet erg waarde verminderend?
En of dit nog invloed heeft op de sound?

Ace 1.15.19
30 maart 2012, 21:36
Weet niet of dat effect heeft op het geluid, ik verwacht dat dat zeer minimaal zal zijn, als het al hoorbaar is.

€ 500,- wellicht een beter prijs of is dat ook nog aan de hoge kant?

B-stone
31 maart 2012, 00:21
Denk het wel, mits die gerepareerde speakers niet waarde verminderend zijn en mits ze de orginele zijn...

300-350 voor 1960 cabs g12t75 ong, greenbacks en v30's wat hoger. Een eind jaren 70 cab met g12-65 ( in de catogorie van greenback en v30's????). Maar aangezien de gerepareerde speakers denk ik een verlaagde prijs. Orginele wielen+ doek= waarde vermeerderend blijkbaar.

Ach wat boeit jou die 50 euro die je misschien teveel betaalt, als er een super sound uitkomt. ( over 10 jaar heb je die 50 euro waarschijnlijk al weer 3dubbel terug verdiend ;) )

Groetjes Bram

Edit: ik bedoel dus dat 500 euro na mijn mening niet te veel is

Ik geloof dat ik die cab een paar maanden eerder ookal heb gezien op mp, toen was die 750€ of zo. Dan heb je nu al snel 200 euro gespaard :P

guhlenn
31 maart 2012, 10:48
JE weet de kwaliteit van de reparatie niet. Ik xzou de gerepareerde speakers wantrouwen. Als de speakers goed waren geweest was het een hele normale prijs.

dorrus
29 april 2012, 19:46
modedit: spam

dorrus
30 april 2012, 08:46
Rola speakers zijn inmiddels gereserveerd voor Mr. Dynamite
Zijn de originele oudjes trouwens, geen heritage exemplaren :rockon:

Mr. Dynamite
30 april 2012, 12:41
Rola speakers zijn inmiddels gereserveerd voor Mr. Dynamite
Zijn de originele oudjes trouwens, geen heritage exemplaren :rockon:

Yeah :ok:
Het is alleen niet de bedoeling om dit topic als marktplaats te zien, denk dat je hier ook wel van de mods over te horen krijgt.

almarvk
30 april 2012, 13:18
Inderdaad. Dat regel je maar via PM of via Gitaarmarkt.nl

Mr. Dynamite
4 mei 2012, 16:04
Speakerts zijn binnen, vanmiddag maar meteen in de kast geschroefd.
Speel met een Marshall 1936 kast, origineel met v30s.
Laatst een setje M25ss aangeschaft om te proberen maar kwam er achter dat het niet helemaal mijn speakers waren.
Deze hadden een lekker midden gebied en voor acdc crunch werk waren ze lekker maar miste wel wat punch.
Daarom een setje rola G12 65's gekocht van Dorris (bedankt voor je berichtje).

https://lh6.googleusercontent.com/-0d21eTU4h8E/T6Pc_7YZGcI/AAAAAAAAAVU/dzCYiZRc-AU/s1036/IMG_2225.JPG

Ik kwam van V30's, wat ik zocht was een wat voller midden gebied en een niet zo fel mid-hoog.
Vind sound niet een wereld van verschil met de V30's maar wel duidelijk anders.
Deze matchen lekker bij mijn Stiletto (moet jij herkennen H. Huisjes).
Het hoog is wat afgerond en of het algemeen klinkt hij wat warmer.
Duidelijke focus op het mid-laag, echt een speaker met 'ballen'.
Wel een wat lossere sound dan de V30's, die waren wel strakker.

Al met al: Lekkere sound :ok:

Vraagje: op de speaker frames staat '77 geschreven met stift. Betekent dit het bouwjaar?

Henri H
4 mei 2012, 21:52
Gefeliciteerd Wander! :ok:

V30 klinken strakker idd, maar de 65'ers klinken voller, meer "3D", en warmer idd.
Ik vind het verschil tussen V30's en 65'ers wel redelijk groot.

Het kan zijn dat '77 staat voor het bouwjaar, maar het zou ook de conus aanduiding kunnen zijn.

Check ook even dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?136368-Wat-voor-speakers-zijn-dit&p=2394035&viewfull=1#post2394035

Ik heb zowel een 2x12 alsook een 4x12 Marshall cab, en de 2x12 heb ik zelf 1/3 open back gemaakt.
Naar mijn idee klinkt het dan ook wat voller, vooral in kleinere ruimtes, waar het geluid ook vanachter gereflecteerd wordt.
Heerlijke speakers, vooral i.c.m. o.a. een Stiletto.

Mr. Dynamite
4 mei 2012, 23:12
Gefeliciteerd Wander! :ok:

V30 klinken strakker idd, maar de 65'ers klinken voller, meer "3D", en warmer idd.
Ik vind het verschil tussen V30's en 65'ers wel redelijk groot.

Het kan zijn dat '77 staat voor het bouwjaar, maar het zou ook de conus aanduiding kunnen zijn.

Check ook even dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?136368-Wat-voor-speakers-zijn-dit&p=2394035&viewfull=1#post2394035

Ik heb zowel een 2x12 alsook een 4x12 Marshall cab, en de 2x12 heb ik zelf 1/3 open back gemaakt.
Naar mijn idee klinkt het dan ook wat voller, vooral in kleinere ruimtes, waar het geluid ook vanachter gereflecteerd wordt.
Heerlijke speakers, vooral i.c.m. o.a. een Stiletto.

Nouja, er zit wel verschil in maar het verschil tussen de greenbacks en v30s vond ik wel veel groter.
Die hadden echt een duidelijk ander karakter. Denk dat '77 wel voor het bouwjaar staat, op de conus staat 1777, dus dat zal dat type wel zijn.

Deels open back wil ik ook nog wel gaan proberen, ga nog een andere kast maken waar ik een deelbare achterkant in wil maken. Maar dat is allemaal voor de toekomst, nu klinkt het iig vet met de stiletto :)

edit: ja staat ook in dat topic, type T3054 met 1777 conus

Ijselrobo 07
23 mei 2012, 08:11
Voor mijn Blackstar HT-20 combo zoek ik een andere speaker.. het geluid wat uit de huidige speaker komt (celestion rocket 50) is me niet "helder" genoeg, zoals de 25w greenback's die in mijn 4x12 zitten.
Op het web heb ik deze 4 speakers gevonden die me wel interessant lijken:
Celestion G12M-65 Creamback (http://celestion.com/product/123/g12m65_creamback/)
Celestion G12H Anniversary (http://celestion.com/product/17/g12h_anniversary/)
Celestion G12M Greenback (http://celestion.com/product/16/g12m_greenback/)
Celestion Classic Lead (http://celestion.com/product/18/classic_lead/)
Iemand ervaring met de creamback? want dat lijkt me een goede keuze, vooral om dit gedeelte: (het dikgedrukte)

The G12M Greenback is perhaps the definitive vintage Celestion ceramic magnet guitar speaker. Developed in the mid-sixties, it was quickly adopted by players like Hendrix, Clapton, Beck and Page, who typified the louder and more aggressive blues rock playing styles that came to characterize that era.The G12M-65 Creamback produces the familiar woody G12M tone, but handles greater power making it ideally suited for today's amps, when a vintage tone is desired. The increased power handling brings with it low end grunt complementing the warm and vocal mid range, crunchy upper- mids and sweet, refined highs.

Mr. Dynamite
23 mei 2012, 09:24
Heb er destijds zelf ook naar zitten kijken. Speaker is dit dit jaar geloof ik uit gekomen dus weinig kans denk ik.
Maar lijkt me wel een toffe speaker, ben benieuwd hoe dat zich verhoud met een G12 65.

the sure thing
23 mei 2012, 09:54
De G12-65 speaker is zeker NIET helder. Prachtige toon, vooral clean heerlijke mids, maar zeker minder "helder" dan de G12M-25

muziekschuur
23 mei 2012, 11:46
Je versterker geeft maar 20 watt toch?

Mr. Dynamite
23 mei 2012, 13:42
Trouwens, dat niet helder licht denk ik ook voor een deel aan de amp. Die blackstars klinken redelijk donker, tenminste dat ervaarde ik toen ik een keer een ht20 aan de tand voelde.

scabiosa
23 mei 2012, 13:42
vrienden, ik ben op zoek naar nieuwe speakers voor in een open back 2*12 kabinetje. De v30's die er in zaten vond ik soms te schel klinken in samenwerking met m'n bassman en strat. Ik speel tegenwoordig ook zeer veel over een oude laney voor heavy fuzz-toestanden.

Iemand raadde mij de Jensen MOD/chicago 12/70 aan, niet alleen omdat ze goedkoop zijn maar vooral omdat het erg goede onderschatte speakers zouden zijn.

Heeft iemand ervaring met deze 12/70's?

Thiez
23 mei 2012, 14:55
Trouwens, dat niet helder licht denk ik ook voor een deel aan de amp. Die blackstars klinken redelijk donker, tenminste dat ervaarde ik toen ik een keer een ht20 aan de tand voelde.

Blackstar is inderdaad redelijk donker gevoiced. Ik heb thuis mijn blackstar HT5 over een 2x12 G12M25 cabinetje en dat klinkt prima vind ik zelf.

Verder ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen de G12-65 en de G12M65.

Ijselrobo 07
23 mei 2012, 16:25
ofja.. helder, het geluid van de greenback's zoek ik meer, en die vindt ik toch wat opener/helderder dan de blackstar.
ik ga eens internetten en kijken of die creamback ergens wordt aangeboden.

Nielsje
23 mei 2012, 16:55
Voor mijn Blackstar HT-20 combo zoek ik een andere speaker.. het geluid wat uit de huidige speaker komt (celestion rocket 50) is me niet "helder" genoeg, zoals de 25w greenback's die in mijn 4x12 zitten.
Op het web heb ik deze 4 speakers gevonden die me wel interessant lijken:
Celestion G12M-65 Creamback (http://celestion.com/product/123/g12m65_creamback/)
Celestion G12H Anniversary (http://celestion.com/product/17/g12h_anniversary/)
Celestion G12M Greenback (http://celestion.com/product/16/g12m_greenback/)
Celestion Classic Lead (http://celestion.com/product/18/classic_lead/)
Iemand ervaring met de creamback? want dat lijkt me een goede keuze, vooral om dit gedeelte: (het dikgedrukte)

Een openback combo met 20W en je zoekt een helder 'greenback' geluid?
Komt m'n advies:

Celestion G12H30, met beamblocker.
Jum per definitie :)

the sure thing
23 mei 2012, 19:48
Blackstar is inderdaad redelijk donker gevoiced. Ik heb thuis mijn blackstar HT5 over een 2x12 G12M25 cabinetje en dat klinkt prima vind ik zelf.

Verder ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen de G12-65 en de G12M65.

De G12m-65 bestaat niet. Excuses voor evt typefouten.... Het is de G12-65

Rinze
23 mei 2012, 20:00
Die bestaat inmiddels wel hoor..

Thiez
23 mei 2012, 20:36
De G12m-65 bestaat niet. Excuses voor evt typefouten.... Het is de G12-65

Er bestaan inmiddels een G12-65 en een G12M65 daarom ben ik er benieuwd naar. De G12-65 zou een higher powered greenback moeten zijn en dat is de G12M65 ook in de tekst. dus ben benieuwd naar de verschillen. De G12-65 vind ik redelijk rond en wollig. Greenback heeft een beter crunch vind ik. Dus hoop dat de G12M65 dat beter gaat doen.

the sure thing
23 mei 2012, 21:36
Er bestaan inmiddels een G12-65 en een G12M65 daarom ben ik er benieuwd naar. De G12-65 zou een higher powered greenback moeten zijn en dat is de G12M65 ook in de tekst. dus ben benieuwd naar de verschillen. De G12-65 vind ik redelijk rond en wollig. Greenback heeft een beter crunch vind ik. Dus hoop dat de G12M65 dat beter gaat doen.

Ik denk dat het geen reet uitmaakt: dat het alleen een marketing-technisch gezeik is. De term "creamback" komt van de lichtkleurige plastic kapjes die wel eens op de G12M-25 hebben gezeten in het verleden. Net zoals ook de "blackback" dus een zwart kapje was. In plaats van de standaard groene.....

Henri H
23 mei 2012, 21:46
Ja, dat idee krijg ik ook een beetje, ook omdat de Heritage versie van de G12-65 niet zo'n goede naam heeft, maar is puur suggestief....

Hier de verschillen:

http://celestion.com/images/products/26/graph.gif

http://celestion.com/images/products/123/graph.gif

Zou dat verschil niet exemplarisch kunnen zijn?

Mr. Dynamite
25 mei 2012, 18:52
Heb toen ook naar die diagrammetjes zitten staren... komt erg overeen.
Ik denk eigenlijk omdat er van de G12 65 alleen maar een UK model is ze een goedkopere hebben gemaakt voor ernaast, de creamback.
Al een tijd langer heb ik me afgevraagd waarom dat er niet was, omdat ze wel redelijk populair zijn.

the sure thing
25 mei 2012, 22:44
De Heritage versie van de G-65 geen goede reputatie? Bij mij klonken ze hemels...

Mr. Dynamite
26 mei 2012, 11:38
De Heritage versie van de G-65 geen goede reputatie? Bij mij klonken ze hemels...

Is dit aan mij gericht? Dat staat er namelijk niet, ik vind ze juist lekker, speel er zelf ook mee.

Henri H
26 mei 2012, 11:49
Ja, dat idee krijg ik ook een beetje, ook omdat de Heritage versie van de G12-65 niet zo'n goede naam heeft, ....

Ik denk dat tst hier op doelt.
Ik heb dat wel 's gelezen dat de Heritage-versie niet zo goed beviel, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

frekie
27 mei 2012, 10:56
Ik heb een "lead" naar een stel Celestion G12H-90 speakers die uit een Line 6 Vetta komen. Verkoper beweert dat ze UK zijn, kan dat kloppen? En hoe klinken ze vergeleken met bijv. V30 of G12T75?

Ijselrobo 07
27 mei 2012, 11:15
Ik heb een "lead" naar een stel Celestion G12H-90 speakers die uit een Line 6 Vetta komen. Verkoper beweert dat ze UK zijn, kan dat kloppen? En hoe klinken ze vergeleken met bijv. V30 of G12T75?

vraag om foto's van de plaats van de speaker waar staat: "Made in the UK" of iets dergelijks.

Nielsje
27 mei 2012, 11:37
Ik denk dat tst hier op doelt.
Ik heb dat wel 's gelezen dat de Heritage-versie niet zo goed beviel, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Henry toch, foei! Je weet toch wel dat je niet zomaar aan internet hear-say mag doen?
Ik heb ze ook gehad, en vond het wel fijne speakers. Ik had ze in een Bogner oversized, en dat was geen goed plan.
Iets te veel laag, te donker. Maar vond het zeker geen verkeerde speakers!


Ik heb een "lead" naar een stel Celestion G12H-90 speakers die uit een Line 6 Vetta komen. Verkoper beweert dat ze UK zijn, kan dat kloppen? En hoe klinken ze vergeleken met bijv. V30 of G12T75?

Nog nooit van een G12H-90 gehoord, eerlijk gezegd.
Waarom zou je voor die speakers gaan? Zo duur is een stel V30's (als je die wil) 2e hands nou ook weer niet.

Liquid_Metal
27 mei 2012, 12:37
Celestion G12H-30. Héérlijk!! Ik heb een maandje geleden een Egnater Tweaker head met twee cabs (112 met de G12Hs) erin gekocht. Ik ben altijd een V30-fan geweest en heb een ENGL PRO 212 met V30s. Dat geeft een superbrute metalsound, maar clean is het, voornamelijk door de strakheid van de kast, een beetje kil, koud en plat.
Dus heb ik eens een vergelijking gemaakt en ik hoorde precies wat ik verwachtte (wat er ook aan kan liggen dat het verre van een blinde test was):
- Clean is veel warmer met de G12H's; de V30's klinken scherp en plat.
- Strakke overdrive (ENGL SE) is super met de V30's maar er komt een lelijk schreeuwerig hoog met de G12H's
- Ik hou van dikke smeuïge solo's en de G12H's zijn daar erg geschikt voor; ze maken het geluid ronder, voller en minder scherp dan de V30's.

De kans bestaat dus dat ik live twee cabs ga gebruiken. Het klankverschil zit natuurlijk voor een groot deel ook in de kast.

G12H Anniversary (denk ik degene die ik heb)
http://celestion.com/images/products/17/graph.gif

G12V30
http://celestion.com/images/products/1/graph.gif

Ik heb dit soort grafieken voor speakers nog niet eerder goed geanalyseerd, maar ik zie niet veel verschil. De Heritage's lijken iets meer hoog te hebben rond 5 KHz, terwijl de Vintage meer produceert tussen 10 en 20 KHz.

Mr. Dynamite
27 mei 2012, 12:49
- Strakke overdrive (ENGL SE) is super met de V30's maar er komt een lelijk schreeuwerig hoog met de G12H's
- Ik hou van dikke smeuïge solo's en de G12H's zijn daar erg geschikt voor; ze maken het geluid ronder, voller en minder scherp dan de V30's.


Verwissel je ze hier nu of niet? Smeuïg maar toch schreeuwerig hoog?

Henri H
27 mei 2012, 13:23
Henry toch, foei! Je weet toch wel dat je niet zomaar aan internet hear-say mag doen?
Ik heb ze ook gehad, en vond het wel fijne speakers. Ik had ze in een Bogner oversized, en dat was geen goed plan.
Iets te veel laag, te donker. Maar vond het zeker geen verkeerde speakers!
.....NOU! Sorry hoor. Dat was mijn indruk van deze speaker door de jaren heen, en niet alleen internet hearsay, ook van meetings e.d.
Ik heb ze ook 's getest met een 2x12 HOOK kast met mijn toenmalige HOOK Captain, en vond dat tegenvallen.
De oude (originele) G12-65's die nu in mijn Marshall cabs zitten deden het prima.
Het zou natuurlijk kunnen hebben gelegen aan het feit dat ze in een HOOK kast zaten. Misschien dat Marshall kasten beter geschikt zijn?

Maar goed, dit is dus mijn indruk/mening, en geen voldongen waarheid, daar heb je een punt. :)
Je moet tegenwoordig wel zó uitkijken met wat je zegt hè, alles wordt weer tegen je gebruikt. :confused:

Liquid_Metal
27 mei 2012, 13:54
Verwissel je ze hier nu of niet? Smeuïg maar toch schreeuwerig hoog?

Lastig, maar het Egnater cabinet reageerde niet goed op de SE. Het geluid werd heel ongedefiniëerd. Het stond nog niet zo hard dus ik denk dat ik daar live echt niet blij van zou worden.

Nielsje
27 mei 2012, 14:40
NOU! Sorry hoor. Dat was mijn indruk van deze speaker door de jaren heen, en niet alleen internet hearsay, ook van meetings e.d.
Ik heb ze ook 's getest met een 2x12 HOOK kast met mijn toenmalige HOOK Captain, en vond dat tegenvallen.
De oude (originele) G12-65's die nu in mijn Marshall cabs zitten deden het prima.
Het zou natuurlijk kunnen hebben gelegen aan het feit dat ze in een HOOK kast zaten. Misschien dat Marshall kasten beter geschikt zijn?

Maar goed, dit is dus mijn indruk/mening, en geen voldongen waarheid, daar heb je een punt. :)
Je moet tegenwoordig wel zó uitkijken met wat je zegt hè, alles wordt weer tegen je gebruikt. :confused:

Rustig maar hoor Henry, het is niet kwaad bedoelt :)
Het ging me om de term 'negatieve reputatie', want dat heb ik echt nog niet eerder gehoord.

Mitch
27 mei 2012, 20:50
Ik vind het de minst geslaagde Heritage. Maar misschien klonken de oude 65s toen ze nog nieuw waren ook wel zo aangekoekt in het midlaag en laag en worden ze pas na een jaar of wat lekker vol en open? Geen idee...

the sure thing
27 mei 2012, 21:57
De G12H-90 speakers werden speciaal voor Line6 gemaakt. Omdat Line6 moddeling geluiden produceert, LIJKT mij deze speaker vlak en evenwichtig, edoch niet warm of "lekker" klinken op een normale amp. Maar ja, ik ben bij alles wat met Linesucks te maken heeft, bij voorbaat al zwaar bevooroordeeld.

Mitch
27 mei 2012, 22:56
Zou alleen maar logisch zijn, als dat redelijk vlakke speakers zijn.

LordRiffenstein
4 juni 2012, 09:32
Ik heb de mogelijkheid om deze 4x12 te kopen, met G12-65s en nog in goeie staat.
Wat is de gangbare prijs van zo'n cab?

http://www.lordriffenstein.com/images/4x12-1.JPG

http://www.lordriffenstein.com/images/4x12-2.JPG

HaroldA
4 juni 2012, 10:01
Ik heb de mogelijkheid om deze 4x12 te kopen, met G12-65s en nog in goeie staat.
Wat is de gangbare prijs van zo'n cab?

Weet je zeker dat er 65's in zitten? Zo ja: 400-500 Euro.

the sure thing
5 juni 2012, 16:08
Maak daar maar eur 500 van

Nielsje
5 juni 2012, 16:37
Hm.. Ik zou eerst eens kijken naar de staat van de speakers.
De kast ziet er goed uit, maar als de randen van speakers zijn uitgedroogd zou ik hem fijn laten staan.

HaroldA
5 juni 2012, 16:39
Maak daar maar eur 500 van

Het is wel met een verbruind-doek-dat-ooit-zwart-is-geweest-en-nu-zo-droog-als-stro-is. Dat vermindert de prijs ook wel een beetje.

fantastik_badr
5 juni 2012, 18:49
Veel mensen vragen vandaag de dag sowieso achterlijk geld voor cabs. Recentelijk stond nog een 1960A Vintage cab met V30's op MP voor uiteindelijk rond de 230 eu en enkele reguliere 1960A's voor rond de 150/175 eu. Dat zijn tenminste normale prijzen.

HaroldA
5 juni 2012, 19:48
Veel mensen vragen vandaag de dag sowieso achterlijk geld voor cabs. Recentelijk stond nog een 1960A Vintage cab met V30's op MP voor uiteindelijk rond de 230 eu en enkele reguliere 1960A's voor rond de 150/175 eu. Dat zijn tenminste normale prijzen.
Hahaha! :???:

Henri H
5 juni 2012, 20:32
Ca. €200,- lijkt mij ook wat aan de lage (gunstige) kant.
Ik heb voor mijn B-kast met G12-65's €375,- betaald, maar dat was een jaar of 2 geleden.
De tolex was ook wel behoorlijk beschadigd, dus dat speelde ook wel mee, maar 65 Watters zijn vrij populair en relatief zeldzaam.

guhlenn
6 juni 2012, 12:58
Veel mensen vragen vandaag de dag sowieso achterlijk geld voor cabs. Recentelijk stond nog een 1960A Vintage cab met V30's op MP voor uiteindelijk rond de 230 eu en enkele reguliere 1960A's voor rond de 150/175 eu. Dat zijn tenminste normale prijzen.

In rotterdam heeft de crisis blijkbaar keihard toegeslagen.

Sanderltd
6 juni 2012, 14:51
Veel mensen vragen vandaag de dag sowieso achterlijk geld voor cabs. Recentelijk stond nog een 1960A Vintage cab met V30's op MP voor uiteindelijk rond de 230 eu en enkele reguliere 1960A's voor rond de 150/175 eu. Dat zijn tenminste normale prijzen.

Ik vraag me op Marktplaats soms af wat voor typetjes dat zijn die zo'n 'achterlijke' prijzen bieden op sommige cabs. Denk dat jij zo'n typeytje bent dus. :)

fantastik_badr
9 juni 2012, 19:00
Ik ben helemaal niet "achterlijk", ik betaal gewoon niet graag de hoofdprijs voor alles.

bass blom
9 juni 2012, 19:07
Ik ben helemaal niet "achterlijk", ik betaal gewoon niet graag de hoofdprijs voor alles.

en dus ik zet ergens een idioot bod op en dan is dat voor jou de prijs, zo werkt marktplaats dus :chicken:

fantastik_badr
9 juni 2012, 21:10
Ik bied zo goed als nooit op Marktplaats zelf, ik bel bij voorkeur de mensen en ga gewoon netjes het gesprek aan en probeer te onderhandelen en tot een goede prijs te komen.

Iets met "niet geschoten is altijd mis".

Fireburst
10 juni 2012, 11:17
Fair enough en inderdaad goed voor de portemonnee, maar die prijs als 'norm' bombarderen is niet juist : niet iedereen gaat op die manier onderhandelen en proberen de beste prijs eruit te persen.

Maar nogmaals, als het voor jou zo werkt : fijn.

macwilliams
10 juni 2012, 14:06
Voor een in goede staat zijnde tweedehands 1960(gt 75) cabinet is €350,- tot €375,- een normale prijs. Als dat ding flink toegetakeld is dan gaat de prijs donders rap naar beneden. Dan speelt de leeftijd een minder grote rol dan de staat.

Opportunistisch denken veranderd daar helemaal niks aan.

nico verduin
10 juni 2012, 14:31
Ach weet je het is maar net hoe graag iemand iets wil hebben en Iemand iets kwijt wil. Het is nu duidelijk een aanbieders markt en mensen hebben geld nodig. Dus zullen de prijzen zakken. Als de economie weer aantrekt gaan de prijzen weer stijgen. Als je nu het geld hebt, kun je nu voordelig kopen en straks weer leuk verkopen. Heb je indertijds gekocht en moet je er nu vanaf, dan heb je een probleem. En wat iets tweeedehands waard is.... Is niet relevant. Je moet er maar perse een hebben....

macwilliams
10 juni 2012, 14:56
Daarom ben ik blij dat ik niet direct geld nodig heb en genoeg ruimte heb voor m'n spulletjes.

Sanderltd
10 juni 2012, 17:32
Ik bied zo goed als nooit op Marktplaats zelf, ik bel bij voorkeur de mensen en ga gewoon netjes het gesprek aan en probeer te onderhandelen en tot een goede prijs te komen.

Iets met "niet geschoten is altijd mis".

Allemaal mooi en wel, dat is jouw goed recht. Maar het feit dat jij ergens 50 euro voor wilt betalen, wilt niet zeggen dat "de prijzen" tegenwoordig te hoog zijn als iets voor 100 euro verkocht wordt. Dat jij ergens niet de hoofdprijs voor wilt betalen is oké, maar daarmee bepaal jij de prijs van een product niet. De prijs van een product zal bepaald worden door wat de meerderheid van de mensen ervoor over heeft, en dat is kennelijk heel wat meer. :)

NB: Puur mijn mening en daar kan iedereen anders over denken, maar als er iemand een bod doet van 150 euro op een cab die makkelijk 300-350 waard is, dan vind ik dat je je nogal "laat kennen" zoals dat zo mooi heet. Om niet te zeggen dat je je belachelijk maakt. Maar ja, iedereen is vrij om te bieden wat hij wilt zeker? Dan voel ik me echter even vrij om er ook mijn mening over te hebben natuurlijk. ;)

RS-Rik
16 juni 2012, 01:13
Een tijdje geleden is er een hele leuke cab in mijn schoot geworpen met 4 echte ouwe Greenbacks. Klinkt als een klok maarja het kan altijd beter en het is bijna zomer dus je dan heb ik weer tijd om te bouwen. En om dat ding iets minder in het ook te laten schieten bij mijn betere helft (die kan een 4x 12 kast in een studenten-benedenwoning niet echt waarderen) wil ik misschien zelf een cab bouwen en die speakers erin zetten. De ouwe bewaar ik dan elders veilig.

Het wordt dan dus een 4x12 kast.
Wat zijn de effecten als ik het bouwmateriaal verander (van MDF naar bijv. 18mm multiplex of massief grenen) en de grootte iets aanpas (bijv alle kanten 2,5 of 5 cm erbij). Ik heb gehoord dat die paal in 4x12 kasten erin zit zodat het achterblad op spanning blijft. Dit veranderd te natuurlijke frequentie waarop hij trilt (en dus de toon die het meest gearticuleerd wordt).


Is er iemand met degelijke kennis van zaken die de effecten van het aanpassen van bouwmaterialen en dimensies kan uitleggen?

Thiez
16 juni 2012, 09:46
Een tijdje geleden is er een hele leuke cab in mijn schoot geworpen met 4 echte ouwe Greenbacks. Klinkt als een klok maarja het kan altijd beter en het is bijna zomer dus je dan heb ik weer tijd om te bouwen. En om dat ding iets minder in het ook te laten schieten bij mijn betere helft (die kan een 4x 12 kast in een studenten-benedenwoning niet echt waarderen) wil ik misschien zelf een cab bouwen en die speakers erin zetten. De ouwe bewaar ik dan elders veilig.

Het wordt dan dus een 4x12 kast.
Wat zijn de effecten als ik het bouwmateriaal verander (van MDF naar bijv. 18mm multiplex of massief grenen) en de grootte iets aanpas (bijv alle kanten 2,5 of 5 cm erbij). Ik heb gehoord dat die paal in 4x12 kasten erin zit zodat het achterblad op spanning blijft. Dit veranderd te natuurlijke frequentie waarop hij trilt (en dus de toon die het meest gearticuleerd wordt


Is er iemand met degelijke kennis van zaken die de effecten van het aanpassen van bouwmaterialen en dimensies kan uitleggen?

Bouwmateriaal doet veel. Je speakers resoneren en met ander materiaal en andere constructie resoneert hij anders. Eigenlijk alle cab worden gemaakt van berkenmultiplex en dat is ook de beste houtsoort. Goede constructie en licht van gewicht.
Wat constructie betreft is hoe stijver je constructie hoe strakker je sound. Dus eigenlijk hoe minder de cab resoneert hoe strakker je sound.

Maar je zegt dat een 4x12 te groot is voor een studenten kamertje maar je gaat wel een 4x12 bouwen?

the sure thing
16 juni 2012, 15:01
Er zijn ook compactere 4x12 kasten van bijvoorbeeld Marshall, in de Valvestate serie

RS-Rik
16 juni 2012, 21:39
Wat betreft vriendin: 't moet een "mooie" speakerkast worden die dus als schoonheidsobject in huis kan staan. Niet het versleten zwarte tolex wat 't nu is. Je moest eens weten wat niet-gitaristen allemaal wel en niet mooi vinden mbt gitaargerelateerde objecten. Dat gaat heel anders dan met mensen met een acquiered taste (lees, die afgetrapte versterkers en kasten prachtig vinden, zoals ik).


De huidige kast is +- 75h, 75b en 34d in centimeters. Dit is zelfs redelijk klein voor een 4x12.


Dus ik dacht, wat als ik 'm iets groter maak (1 of 2 inches aan alle kanten erbij, Semi-Open Back met evt los inzetstuk (nu closed back)) en dan van 18mm multiplex (kweenie of speciaal Berken wel zo goed te verkrijgen is) of van grenen als ik dat in zo dunne plankies kan vinden.
Wat voor invloed heeft die extra grootte op 't geluid?


Ik had zelf wel inspiratie van bijv Dr Z amps. Mooi creme tolex-achtig spul erop, frisse grillcloth, tof logo (bijv waterstraalsnijden, is niet zo duur).

http://massresonator.com/wp-content/uploads/2010/10/head-and-cab.jpg
Zoiets is helemaal te gek toch.


http://www.drzamps.com/Images/Products/Main_Photo/4x10_1.jpg
Of zoiets

Liquid_Metal
28 augustus 2012, 18:56
Een schopje want ik zoek wat tips. Ik gebruik al jaren een ENGL PRO 212 cab, waar dus V30's in zitten. Sinds een half jaar heb ik een Egnater Tweaker met twee bijbehorende cabs en daar zitten G12H's in.
Een poosje geleden heb ik ze goed vergeleken en bevonden dat ik de ENGL heel fijn vind voor m'n dirtsounds, omdat deze retestrak is. Denk aan de sound van Nevermore. De Egnater vind ik te dik en wollig.
De Egnater is daarentegen wel mijn favoriet voor clean sounds. De ENGL is daar te kil voor maar de Egnater maakt de sound veel warmer.
Voor leads weet ik het nog niet. De Egnater is vol maar maakt het geluid modderig, terwijl de ENGL wel bijt maar daarbij ook erg schel en een tikje dun is.

Mijn vraag is eigenlijk: wat zou een goede oplossing zijn? Deze twee speakers combineren? In een cabinet (allebei in de ENGL PRO 212 want de Egnaters zijn 112) of twee cabs meezeulen? Of zouden er speakers zijn die deze dingen combineren?

Vooralsnog is het puur een interessevraag. De meeste gigs die ik doe, en dat zijn er nogthans niet veel, worden gedaan met een Boss GT-6 direct over P.A.

lespaulnmarshall
28 augustus 2012, 19:05
Ik wil even snel een speaker aanraden, eminence tonespotter. Als je van de celestion g12-65 sound houd, is dit een g12-65 on steroids. Prachtig met marshall, dumble style en mesa/boogie versterkers.

Thiez
28 augustus 2012, 19:20
De G12H is dat de greenback serie of de anniversary? De anniversary zou namelijk al een combi zijn van V30 en greenback.

Dat je engl meer bijt heeft, heeft ook een beetje te maken met front loaden speakers. Daardoor krijg je een wat meer in your face sound.
Combineren zou kunnen, maar daar heb je eigenlijk alleen wat aan in de studio. Ik heb ook een combi en live wordt er toch altijd maar 1 speaker uitversterkt. In de studio heb ik wel de slagpartijen voor de greenback gemiced en de leads met G12-65.

Rinze
28 augustus 2012, 19:23
De G12H is dat de greenback serie of de anniversary? De anniversary zou namelijk al een combi zijn van V30 en greenback.

Dat je engl meer bijt heeft, heeft ook een beetje te maken met front loaden speakers. Daardoor krijg je een wat meer in your face sound.
Combineren zou kunnen, maar daar heb je eigenlijk alleen wat aan in de studio. Ik heb ook een combi en live wordt er toch altijd maar 1 speaker uitversterkt. In de studio heb ik wel de slagpartijen voor de greenback gemiced en de leads met G12-65.
Heb het laatste anderhalf jaar al een aantal keren meegemaakt dat er twee (verschillende) microfoons voor mijn cab werden geplempt bij optredens. En anders vraag je er toch om in de rider?

Thiez
28 augustus 2012, 19:32
Heb het laatste anderhalf jaar al een aantal keren meegemaakt dat er twee (verschillende) microfoons voor mijn cab werden geplempt bij optredens. En anders vraag je er toch om in de rider?

jah dat zou kunnen inderdaad. opzich vind ik het niet zo een probleem, de greenbacks snijden toch wat lekkerder door de mix.

Liquid_Metal
29 augustus 2012, 07:44
Ik wil even snel een speaker aanraden, eminence tonespotter. Als je van de celestion g12-65 sound houd, is dit een g12-65 on steroids. Prachtig met marshall, dumble style en mesa/boogie versterkers.

Naja, tot nu toe ben ik eigenlijk voornamelijk fan van V30's. Maar ze zijn voor clean wel een beetje dun. Ik ga die Tonespotters eens checken.


De G12H is dat de greenback serie of de anniversary? De anniversary zou namelijk al een combi zijn van V30 en greenback.

Dat je engl meer bijt heeft, heeft ook een beetje te maken met front loaden speakers. Daardoor krijg je een wat meer in your face sound.
Combineren zou kunnen, maar daar heb je eigenlijk alleen wat aan in de studio. Ik heb ook een combi en live wordt er toch altijd maar 1 speaker uitversterkt. In de studio heb ik wel de slagpartijen voor de greenback gemiced en de leads met G12-65.

Voor zover ik kan zien op de Egnater site (http://www.egnateramps.com/EgnaterProducts/Tweaker/TweakerCabinets/Tweaker112x.html) zijn het de Anniversaries. Het kan goed zijn dat vooral de cab me niet aanspreek: zo'n 112x is ontzettend dun en natuurlijk back loaded. Ik wil nog wel 'ns proberen hoe het klinkt als ik de speakers omwissel want zoals je zesgt geeft front load veel meer bite.
Bij mij wordt live meestal maar een speaker uitversterkt dus het zou vooral voor mezelf zijn, of ik zou per sound kunnen switchen. Das met de Switchblade geen probleem dus als het echt iets oplevert is het 't overwegen waard.

Dreverhaven
18 september 2012, 18:01
Heeft iemand hier ervaring met JBL speakers in een ouwe fender amp? Is het waar dat alleen clean lekker klinkt en fuzz bijvoorbeeld niet goed werkt daarop?

the sure thing
18 september 2012, 18:51
... Is op zich wel mogelijk, maar Fender icm JBL wordt wel kritisch naar pedaaltjes. Ligt geheel aan t type fuzz

Chris Winsemius
18 september 2012, 19:35
het hoog wordt meestal wat scherp/irritant bij vervorming

Dreverhaven
18 september 2012, 19:41
Ik speel met een Big Muff, over een Bassman 100. Ik zat te denken een 2 x 12 cab met JBL's te kopen voor op het podium, aangezien die 4x12 van die Bassman zo over de top groot is. Dat vervoert nogal irritant.

Maar goed, ik heb nogal een afwijkende smaak denk ik. Ik lees veel van mensen die met drive pedalen de bright switch uit zetten op een Fender, maar ik vind aan juist lekker. Ook zeggen veel lui dat JBL's strikt voor clean zijn. In het volgende filmpje (is geen fuzz, ook geen Fender, dat weet ik) vind ik juist de JBL het lekkerst klinken, en dat terwijl het dus een overstuurd geluid betreft.


http://www.youtube.com/watch?v=rRmAUzKef-w&feature=share&list=UUMNqTJ7lZA6Uevy-Gu50MUg

Dat overtuigt me dan weer van dat het eigenlijk prima kan, maar ik heb het nooit in het echt ervaren.

the sure thing
18 september 2012, 20:31
Ik speel met een Big Muff, over een Bassman 100. Ik zat te denken een 2 x 12 cab met JBL's te kopen voor op het podium, aangezien die 4x12 van die Bassman zo over de top groot is. Dat vervoert nogal irritant.

Maar goed, ik heb nogal een afwijkende smaak denk ik. (...)


Dat overtuigt me dan weer van dat het eigenlijk prima kan, maar ik heb het nooit in het echt ervaren.

Dat is hier toch ook de Boodschap? Het kan op zich prima

Misery Signals
18 september 2012, 23:53
Ik ben helemaal niet "achterlijk", ik betaal gewoon niet graag de hoofdprijs voor alles.
Ik ook niet, maar als verkoper smeet ik een mailtje met 175 voor een 1960 gewoon in de vuilbak denk ik, je hebt mensen die goedkoop willen kopen en je hebt "sjacheraars".
Een cab van 5 jaar oud is geen PC van 5 jaar oud he...
Goedkoop vind ik 300 of zo voor een 1960 en 325-350 voor een Vintage...

MS

Dreverhaven
19 september 2012, 00:52
Dat is hier toch ook de Boodschap? Het kan op zich prima

Oké. Ik ga het gewoon proberen.

Dreverhaven
20 september 2012, 23:56
Heeft iemand hier ervaring met cabs van Tube Town? Ik zit erover te denken hen een 2x12 Bassman cab voor me te laten bouwen. Zijn ze goed?

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p4106_TTC-212-American-Standard-Bassman.html

Mr. Dynamite
21 september 2012, 20:34
Heeft iemand hier ervaring met cabs van Tube Town? Ik zit erover te denken hen een 2x12 Bassman cab voor me te laten bouwen. Zijn ze goed?

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p4106_TTC-212-American-Standard-Bassman.html

Ga er zelf waarschijnlijk over een poosje een bestellen. Een lege 2x12 waar G12 65s in komen.
Forumlid Buzzel heeft een 1x12 besteld, wel via een lokale 'dealer' hier.
Hij had ook een kastje in de winkel staan (combo) en dat zag er zeer strak uit!

Tankman
21 september 2012, 20:53
Kijk ook naar Palmer Cabinets! Je kan ze tegenwoordig ook leeg bestellen en zelf speakers ergens anders halen als je geen Celestion of Emnence wilt. Ik heb er een 212 van met V30's en die is fantastisch!

Dreverhaven
22 september 2012, 01:44
Ga er zelf waarschijnlijk over een poosje een bestellen. Een lege 2x12 waar G12 65s in komen.
Forumlid Buzzel heeft een 1x12 besteld, wel via een lokale 'dealer' hier.
Hij had ook een kastje in de winkel staan (combo) en dat zag er zeer strak uit!

Oké dat klinkt goed. Ik las op Duitse fora ook positieve verhalen.


Kijk ook naar Palmer Cabinets! Je kan ze tegenwoordig ook leeg bestellen en zelf speakers ergens anders halen als je geen Celestion of Emnence wilt. Ik heb er een 212 van met V30's en die is fantastisch!

Bedankt voor de tip. Ik heb net even zitten kijken, maar ik denk niet dat dat iets voor mij is. Het ziet me er toch wat te modern uit, en ik wil juist meer de vintage kant op.
Een Bassman 2x12 onder mijn Bassman staat dan toch leuker en klinkt waarschijnlijk ook heel tof met de JBL's erin die ik binnenkort heb, zowel voor gitaar als bas.

Sowieso, wat speakers betreft ben ik er toch wel achter dat ik niet zoveel met Celestion heb. Op de een of andere manier vind ik Fender/Celestion een draak van een combinatie. Ik heb liever een paar ouwe Oxfords voor zo'n lekker gruizig geluidje, en misschien vind ik in de JBL's ook wel wat ik zoek. Lekker gruizen en snijden, fuzz erop en een geluid als een cirkelzaag, dat moet ik hebben.

Misery Signals
22 september 2012, 14:52
Voor dat geld bestel ik een Zilla kast denk ik.

Ook volledig te confugureren, als gewone of oversized 2x12 te kiezen en open/closed back mogelijkheid en vet mooi en goed afgewerkt.

MS

FruscianteFan
22 september 2012, 15:06
zijn hier nog mensen met ervaring met een Framus 2x12?

scabiosa
23 september 2012, 18:48
zijn hier nog mensen met ervaring met een Framus 2x12?

ja, dat wil ik ook graag weten!

Dreverhaven
23 september 2012, 19:59
Toevallig heb ik gisteren een Framus 2x12 met V30's gehoord. Het klonk op zich niet slecht, maar het was in bandverband, dus meer kan ik er niet over zeggen.

Mr. Dynamite
23 september 2012, 21:08
Zelf een keer vergeleken met wat andere 2x12s. De framus was de kleinste van het stel, en dat hoorde je ook terug in de sound.
Wat minder 'body' en niet zo'n volle sound. Gaf wel een goede spreiding maar dat kwam door de open achterkant.
Verder voor het geld dat hij moest kosten een deftig kastje, maar opboxen tegen duurdere kasten word lastig. ;)

FruscianteFan
24 september 2012, 08:21
Ah, dan weet ik eigenlijk al genoeg. Sowieso heb ik nu de EHX Black Finger al gekocht, dus ff geen geld voor een cab ;)

scabiosa
24 september 2012, 11:04
En ik denk dat ik voor een zilla cabje ga dan, want ik wil net wél een oversized kastje met veel bottom!!

http://www.zillacabs.com/2x12_cabs.php

Dreverhaven
24 september 2012, 16:59
Ik heb toch maar besloten een Bassman cab te laten bouwen. Ook lekker oversized qua afmetingen. Ondanks alle opties heb ik toch voor een saai rijtje gekozen, want ik wil dat hij lekker met m'n amp matched.

Grillcloth:Fender Blue-White-Silver AGED
Hardware: Standard silver, Fender Style
Piping: no Piping
Push in Castor:Yes
Tolex:Fender Black / Schwarz
TT Logo:no Logo
Wire Set:with Wire Set for Loudspeakers

MjS
24 september 2012, 20:07
Nieuwe cab:
https://dl.dropbox.com/u/1955976/kelw.jpg

Kool & Elfring XLs212 LightWeight met Tayden True Brits.

Hiervoor speelde ik over een K&E 112 met een V30, maar wilde meer spreiding en ook de speaker liet te wensen over (overigens in een vergelijkende test bij aanschaf van de 112 was deze veruit de beste). De 212 is echt vet. Strak, maar niet te, hoog dat mooi rond blijft en lekkere rauwe mids. Stuk meer brown sound. De V30 van de 112 heefr een nare felheid bij clean en crunch (voor leads wel okay). De Taydens uit de 212 supervet zonder narigheid. I'm happy! Zeer goede cab, goede prijs (zeker vergeleken met hun 112) en fijne speakers. Aanrader.

Dreverhaven
25 september 2012, 18:05
Zo, vandaag een setje JBL K120 binnen gekregen. Helaas kan ik ze nog niet echt in een cab schroeven, maar heb er wel eentje even geprobeerd in m'n 4x12 op niet al te hoog volume. Standaard zitten er Utah's in die Bassman 4x12 piramidekast, met van die kleine magneetjes, lekker inefficiënt. Ik hou wel van het geluidje, handig voor thuis, want dan kun je hem wat harder zetten zonder dat het gelijk heel hard gaat.
Maar goed, die JBL's klinken precies zoals ik gehoopt had. Met overdrive/fuzz is het echt heerlijk. Juist dat harde, beetje kille, geluid wat er dan uit komt vind ik te gek. Ze knetteren echt lekker met een Big Muff ervoor, niet zo rond/warm, maar gewoon heel open en breed. Perfect voor wall of sound/shoegaze achtig werk als je het mij vraagt.
Nu hoef ik dus alleen nog maar even te wachten op mijn 2x12 Bassman kastje en klaar is de ouwe Dreverhaven.

Trouwens, hier wordt wel eens gevraagd of je over gitaarspeakers bas kunt spelen. Dit bewijst het maar weer eens van wel, want die Utah's zijn gewoon gitaarspeakers die Fender in zoveel amps geflikkerd heeft. En ook in hun baskasten dus. Over deze wordt al bijna 40 jaar bas gespeeld, ze zijn nog perfect. Kan prima.

Dreverhaven
25 september 2012, 18:10
Oh ja, ze zijn alleen wel een klein beetje smerig. Hoe kan ik ze het beste schoonmaken?

scabiosa
4 oktober 2012, 13:11
vrienden, ik ben op zoek naar speakers die veel bas hebben (doom-stoner) maar liefst ook niet te luid gaan.
Is om in een 2x12 te steken en ik speel op een 100w laney.

iemand ervaringen met de celestion g12K100?

Dreverhaven
9 oktober 2012, 17:27
Ik heb toch maar besloten een Bassman cab te laten bouwen. Ook lekker oversized qua afmetingen. Ondanks alle opties heb ik toch voor een saai rijtje gekozen, want ik wil dat hij lekker met m'n amp matched.

Grillcloth:Fender Blue-White-Silver AGED
Hardware: Standard silver, Fender Style
Piping: no Piping
Push in Castor:Yes
Tolex:Fender Black / Schwarz
TT Logo:no Logo
Wire Set:with Wire Set for Loudspeakers

Er stonden vijf tot zes weken voor om hem te bouwen, maar hij is binnen twee weken al gebouwd en zojuist verzonden. Ik ben erg blij met de afhandeling tot nu toe. Als ik hem binnen heb maak ik wel even een topic aan met mijn bevindingen.

interessander
9 oktober 2012, 19:46
vrienden, ik ben op zoek naar speakers die veel bas hebben (doom-stoner) maar liefst ook niet te luid gaan.
Is om in een 2x12 te steken en ik speel op een 100w laney.

iemand ervaringen met de celestion g12K100?

Helaas geen ervaring met de bovengenoemde speaker, maar de V12-60 van Celestion die je ook in de ENGL standard cabs vindt vond ik erg goed voor het zwaardere werk (ik had een 5150 met twee ENGL's voor een stoner project), ze zijn niet gauw schel en tweedehands vaak goed geprijsd als je ze kunt vinden...

Rinze
9 oktober 2012, 20:31
Helaas geen ervaring met de bovengenoemde speaker, maar de V12-60 van Celestion die je ook in de ENGL standard cabs vindt vond ik erg goed voor het zwaardere werk (ik had een 5150 met twee ENGL's voor een stoner project), ze zijn niet gauw schel en tweedehands vaak goed geprijsd als je ze kunt vinden...

En de V60 levert erg veel bas. Laatst bij een soundcheck mocht ik in mijn eentje even iets in de microfoon spelen met mijn ENGL Standard cab. Iedereen schrok zich dood. Heb wel het idee dat de bas niet altijd even strak omlijnd en concreet is als bij bijvoorbeeld een V30 cab. Maar daar staat tegenover dat je met de V60 ook niet dat irritante geschreeuw in het hoogmid hebt. Denk dat ie het voor stoner zeker lekker doet. Hij klinkt wel vrij modern op een of andere manier. Het rendement ligt iets lager dan bij de V30 en G12T75, dus dat zou je dan denk ik ook wel goed uitkomen.

interessander
9 oktober 2012, 20:45
Ja die basweergave valt erg op, zeker als je de relatief kleine magneet ziet. Qua rendement zijn ze wat minder hard dan de andere gangbare Celestions inderdaad, lees nu net dat je dat ook als wens had.

scabiosa
18 oktober 2012, 17:50
aha, interessant maar helaas zijn die v1260's niet meer in productie...
ondertussen heb ik al de twee g12k100's in m'n cabinet gestoken en man, wat zijn die lekker zeg!!
Heel erg warme open sound, kan je volgens mij ook gerust met bas op spelen!! Ze blazen als geen ander, en ook lekker smoothe mids en het hoog dat er mooi door komt... Is helemaal wat ik zocht!! en met z'n 99db toch nog 4db minder luid dan bijvoorbeeld de eminence swamp thang (die ik ook wel interessant vond verder...)

Henri H
18 oktober 2012, 21:40
Mooi man! :ok:

Gearjunkie
4 november 2012, 21:40
Iets te fanatiek heb ik via MP eens een Jensen P12Q aangeschaft, bedoelt voor een Fender Tweed project.
Nu is dit laatste vooralsnog van de baan omdat ik op zoek ga naar een JTM45 clone. Nu zou ik daarbij een 2x12 cabinet willen, mijn vraag is dan ook of ik de Jensen hiervoor kan gebruiken (soundwise, impedantie en vermogen zijn ok) of is dit toch echt vloeken in de kerk??

Dreverhaven
4 november 2012, 21:53
Gewoon proberen.

Misery Signals
4 november 2012, 22:21
Again: Jensen Falcons :)

http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/C12FALCON(1)---x_640-y_480.jpg

MS

the sure thing
4 november 2012, 23:55
JTM45 + celestion G12M20 x 2 = yummie

Gearjunkie
5 november 2012, 09:54
jensen verpatsen dus zeg jij?

Mr. Dynamite
5 november 2012, 10:59
JTM45 + celestion G12M20 x 2 = yummie

Of G12M25 Hmmmm :satisfie:

Dreverhaven
5 november 2012, 16:38
Of gewoon eerst proberen en dan wellicht verpatsen.
Heb zelf ook jarenlang met Celestions staan zeulen, maar op een gegeven moment kwam ik er toch achter dat andere merken en combinaties soms gewoon lekkerder klinken. Ondanks dat het niet voor de hand ligt.

werker123
8 november 2012, 17:35
Hoi Gitaarnet,

binnenkort ga ik waarschijnlijk (hoop ik) een nieuwe gitaarversterker halen (orange dual terror). Heb deze al eens getest bij Feedback en ik vind het echt een geweldig ding. Nu zit ik alleen met 1 probleem, ik weet niet welke speakerkast ik moet kopen:( Zelf denk ik aan een Orange ppc112, hier hoor ik alleen niet veel goede verhalen over. Heeft iemand van jullie deze cabs ooit gezien of een mening erover? Is het verstandig om deze te kopen? Wat ook zou kunnen is een harley benton 212 met vintage 30's (dezelfde speakers als in de orange). Het uiterlijk van de orange is wel mooier vind ik, past ook beter bij de versterker:) Ook lees ik dat je beter door kan sparen voor de ppc 212 omdat die veel beter is, hier heb ik alleen geen geld voor. Zou het hetzelfde klinken wanneer ik 2 orange ppc112 op elkaar zet? (ziet er wel super vet uit lijkt mij:P). Ik denk ik stel deze vraag snel even hier (post niet zo veel, ik lees meer;) )

mvg.
werker123

blademan
8 november 2012, 18:29
+1 helemaal mee eens, ik heb de Falcons in mn 112 gezet, en ik vind ze echt erg lekker klinken!!!

Again: Jensen Falcons :)

http://www.tubeampdoctor.com/images/products/thumbs/C12FALCON(1)---x_640-y_480.jpg

MS

Kamiess
20 december 2012, 13:27
Ik heb even een vraag...

Ik heb een 100w plexiclone die ik gebruik met een 2x12 van K&E met g12h anniversaries erin.
Hiermee loop ik wat risico aangezien de cab dus 60w is en de amp 100w, maar aangezien de boel nooit ergens voluit gaat wil dat goed.

Nu wil ik binnenkort een 2e amp erbij gebruiken voor clean/crunch, maar wil graag compact blijven qua cab.
Het liefste hou ik het bij 1 2x12 cab(die ik dan stereo ga gebruiken>elke amp 1 speaker) en anders 2 1x12 cabs.

Alleen ik kom dus qua wattage niet uit > het lijkt me niet verstandig om een 100w amp op 1 30w speaker te gaan gebruiken.

Iemand tips of suggesties hoe dit te gaan doen of zijn er speakers met het karakter van de g12h anniversaries die een hoger wattage aan kunnen.

Bvd

Speeddemon
20 december 2012, 13:35
Iemand tips of suggesties hoe dit te gaan doen of zijn er speakers met het karakter van de g12h anniversaries die een hoger wattage aan kunnen.

Bvd
U vraagt, wij draaien:
http://wgs4.com/content/ReaperHP

De WGS Reaper HP (HP=High Power). Er is ook een 55Hz van de 30W variant beschikbaar, maar 55Hz+50W is alleen een custom optie, meen ik.
Te koop in de UK en Duitsland; prijzen vergelijkbaar met Chinese Celestions.

Kamiess
20 december 2012, 13:58
U vraagt, wij draaien:
http://wgs4.com/content/ReaperHP

De WGS Reaper HP (HP=High Power). Er is ook een 55Hz van de 30W variant beschikbaar, maar 55Hz+50W is alleen een custom optie, meen ik.
Te koop in de UK en Duitsland; prijzen vergelijkbaar met Chinese Celestions.

Thx, zal ff kijken.
Zat er sowieso al aan te denken om de plexi op 50w te laten draaien door 2 buizen te trekken > dan zit ik wat saver qua wattage.
En dan is dit een goede optie!

Henri H
21 december 2012, 20:29
Ik overweeg er een speakerkast bij te kopen i.v.m. een stereo setup.
Nu heb ik een Marshall 4x12 "1936" (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m613389682-1x-jcm-900-lead-1936-4x12-marshall.html) zien staan voor maar €225,-, da's toch vrij goedkoop?

HaroldA
21 december 2012, 20:41
Ik overweeg er een speakerkast bij te kopen i.v.m. een stereo setup.
Nu heb ik een Marshall 4x12 "1936" (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m613389682-1x-jcm-900-lead-1936-4x12-marshall.html) zien staan voor maar €225,-, da's toch vrij goedkoop?

Kijk nog eens...

Henri H
21 december 2012, 21:01
Het is een 1960 ... ?

Verder zie ik geen rare dingen. :???:

Brum
21 december 2012, 22:05
Ik overweeg er een speakerkast bij te kopen i.v.m. een stereo setup.
Nu heb ik een Marshall 4x12 "1936" (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m613389682-1x-jcm-900-lead-1936-4x12-marshall.html) zien staan voor maar €225,-, da's toch vrij goedkoop?

Zo... Ik heb er niet heel veel verstand van, maar die gast heeft er werkelijk helemaal geen kaas van gegeten. die advertentie is bijna niet serieus te nemen joh.:seriousf:

Het is overigens wel de JCM900 kast he, de 800's waren wel wat stijver, beter if you will en komen ook nog vaak voorbij.

the sure thing
22 december 2012, 14:56
Ik zou m kopen. Voor die prijs zet je m morgen zelf weer te koop... Doen! Als ik in de buurt zou wonen, had ik m gelijk gekocht. Niet extreem goedkoop, maar wel een goede koop...

Henri H
24 december 2012, 19:00
Yep, ik kon 'm ook niet laten staan, vanmiddag opgehaald. :supercool:

Rinze
24 december 2012, 20:00
1936 is toch 2x12?

JohnLord
24 december 2012, 20:08
Nee, 1936 is 2x968.

Henri H
24 december 2012, 21:27
Hehe, de verkoper had ook een 1936 te koop en is aan het klooien geweest met de advertentie. Dat vertelde hij me vanmiddag.
Boeien, ik heb een 1960A met G12T-75's voor weinig.
Als ik de verkoper mag geloven betreft het er één uit de mid 90's. Da's de betere periode dacht ik?

macwilliams
25 december 2012, 01:12
Hehe, de verkoper had ook een 1936 te koop en is aan het klooien geweest met de advertentie. Dat vertelde hij me vanmiddag.
Boeien, ik heb een 1960A met G12T-75's voor weinig.
Als ik de verkoper mag geloven betreft het er één uit de mid 90's. Da's de betere periode dacht ik?
Zijn de 1960 cabs uit midden jaren negentig zo anders dan die van nu qua constructie of materiaal dan?
Ik kan me voorstellen dat de speakers nu wel ingespeeld zijn en daardoor misschien wat anders klinken maar voor de rest kan ik me er weinig bij voorstellen.

Henri H
25 december 2012, 01:17
Ik weet het niet, vandaar het vraagteken, maar ik meen het wel 's gelezen te hebben.
Iets met mdf ofzo?

macwilliams
25 december 2012, 01:30
Ik kan het je niet verzekeren maar ik heb nog nooit een 1960 cab gezien van mdf. Wat ik wel gezien heb zijn die kleinere cabs met 4x12 van 140watt gemaakt van spaanplaat. Die vond ik slecht klinken op hoog volume. Die speakers konden geen 50watt buizen amp aan, de amp was een LC buldog. Diezelfde LC buldog klonk over een 1960 cab een heel stuk beter.

Henri H
25 december 2012, 01:36
OK, we zullen zien. Ik moet 'm nog testen eerdaags.
Hij is bedoeld voor m'n stereo-setup, experimenteer-dingetje.

MjS
28 december 2012, 14:33
Was het enige verschil niet het achterpaneel? Ik weet het niet meer zo goed. Ik heb wel een poosje geleden een late 80ies 1960 gehad en die naast de 90ies 1960 van een maat gehad, maar de vergelijking was zinloos wegens andere speakers. Toch klonkt die 90ies kast helemaal niet verkeerd. Niks op aan te merken.

HaroldA
28 december 2012, 14:36
Volgens mij zijn de < 2000 cabs van Marshall allemaal een paar kilo zwaarder. Beter(/ander) multiplex?

Speeddemon
28 december 2012, 14:47
Volgens mij zijn de < 2000 cabs van Marshall allemaal een paar kilo zwaarder. Beter(/ander) multiplex?
Ik weet niet hoe het met de 4x12's zit, maar de 2x12's van Marshall zijn van multiplex op particle board over gegaan ergens midden jaren '80. Een moderne 1936 of 1922 kast is dus inferieur gebouwd aan bijvoorbeeld een Harley Benton 2x12 Vintage 30 kast, die ook nog eens de helft kost!
De enige huidige Marshall 2x12's die nog van plywood/multiplex zijn, zijn de JVMC212's (ruim 500 euro...voor dat geld heb ik liever een Engl 2x12!)

HaroldA
28 december 2012, 14:52
Ik weet niet hoe het met de 4x12's zit, maar de 2x12's van Marshall zijn van multiplex op particle board over gegaan ergens midden jaren '80. Een moderne 1936 of 1922 kast is dus inferieur gebouwd aan bijvoorbeeld een Harley Benton 2x12 Vintage 30 kast, die ook nog eens de helft kost!

Volgens mij moet dat "midden jaren 90" zijn en zijn ze tegenwoordig wel weer van (berken)multiplex.

Speeddemon
28 december 2012, 16:55
Volgens mij moet dat "midden jaren 90" zijn en zijn ze tegenwoordig wel weer van (berken)multiplex.
Ik heb het puur over de 1936 kasten, die tot midden jaren '80 (niet 90) van plywood zijn gemaakt. De JCM800 serie kasten, en die zijn bij mijn weten niet in de 90's geproduceerd.
Zie:
http://www.marshallforum.com/cabinets-speakers/12178-baltic-birch-1936-2x12.html

Henri H
28 december 2012, 18:26
Vandaag heb ik de 1960 voor het eerst getest, en ik hoorde gelijk die typische T75-sound, vrij veel hoog, niet echt verkeerd, maar het kan echt beter --> G12-65. Dat hoog valt er trouwens met de EQ v.d. amp nog wel redelijk uit te draaien.

Speeddemon
31 december 2012, 17:03
Hier nog een hele goeie link met vergelijkingen tussen speakers in een mix-setting; de backing track loopt rechts, en de speakers links.

http://www.watfordvalves.com/soundfactory.asp

@Henri H, ben ook nooit echt kapot geweest van de T75's; hadden ook veel te weinig projectie verder weg. Alsof het geluid bijna ophield na 1,5 à 2m van de speakerkast.

Gearjunkie
27 januari 2013, 21:04
Heren ervaringsdeskundigen, om dat rare woord woord ook maar eens te gebruiken.
Dilemma, JTM45 top, waarbij ik graag een 2x12 Greenback kastje zou hebben. Tot zover geen probleem, totdat ik ga sjouwen. Mijn collega gitarist heeft momenteel geen auto en rijdt altijd met mij mee. Ruimte voor een leuke 2x12 is er dan echt niet en zou ik hem in het oefenhok willen laten staan. Nu hebben we een oefenhok dat enkel gestookt wordt als er iemand is. Afgelopen week is het 's nachts dus maar een paar graden daarbinnen.
Vernaggel je hiermee je speakers, of doen jullie dit al decennia zonder problemen? Ik denk aan uitzet en krimp, condensvorming e.d als mogelijke bedreigingen. Thanx!

the sure thing
27 januari 2013, 21:39
Geen enkel probleem! Zolang het daar maar niet vochtig is. En minimaal 1x per maand/week het er even opgestookt wordt.

Gearjunkie
28 januari 2013, 07:55
Geen enkel probleem! Zolang het daar maar niet vochtig is. En minimaal 1x per maand/week het er even opgestookt wordt.

Ok, dank je!!

the sure thing
1 februari 2013, 00:09
Net in de oefenruimte op een verticale Two Rock 2x12 gespeeld (open back) met WGS 12-65B speakers erin. Wat een heeeerlijk geluid! Zeer balansvol, niet teveel laag, zeer strak, mooi geluid. Ik ben verliefd...

Gearjunkie
1 februari 2013, 06:53
Quanta costa??

the sure thing
1 februari 2013, 07:44
Veul: eur 850

Thiez
1 februari 2013, 07:48
Zijn er inmiddels al mensen die de G12M65 creamback (de nieuwe) uitgeprobeerd hebben?
Ik heb momenteel een combinatie van een heritage G12-65 en G12M25 (nieuwe) in mijn cab zitten. Dit vult elkaar goed aan met wat ik wil. De crips van de greenback (4x greenback is te crispy) en die body van de G12-65 (4x G12-65 is te rond en wollig). Nu begrijp ik uit verhalen en reviews dat dit tamelijk in de buurt komt van wat de G12M65 te bieden heeft.

Brum
1 februari 2013, 08:13
Een Randall RS412KHX kast, is het wat, of...? Ik ben helemaal geen Kirkje Hammet fan, verre van, maar deze kast ziet er qua specs leuk uit en ik kan er zeer goedkoop aankomen en nog in de buurt ook. Goeie kast, of gevalletje doorlopen? Als het wat is, haal ik 'm vandaag nog op denk ik.

Thiez
1 februari 2013, 08:30
Een Randall RS412KHX kast, is het wat, of...? Ik ben helemaal geen Kirkje Hammet fan, verre van, maar deze kast ziet er qua specs leuk uit en ik kan er zeer goedkoop aankomen en nog in de buurt ook. Goeie kast, of gevalletje doorlopen? Als het wat is, haal ik 'm vandaag nog op denk ik.

Als je het voor een goede prijs kan krijgen, gewoon doen. Heb er zelf geen ervaring mee moet ik zeggen, maar als je hem nooit uitprobeerd zul je ook nooit weten hoe hij klinkt. Goede koopprijs = gevenaarde verkoopprijs dus nooit verlies.
Randall vind ik soms een ondergewaardeerd merk. Speelde laatst op zo een rare nuno bettencourt top, en dat klonk eigenlijk helemaal niet verkeerd.

Brum
1 februari 2013, 09:30
Doorverkoop waarde zit sowieso wel goed denk ik. Ik kan 'm krijgen voor ongeveer een kwart van de nieuwprijs en die dingen schijnen nieuw zo rond de €1000,- te liggen. Op zich natuurlijk een hele goeie deal, maar als het niks is, dan vind ik het alsnog zonde. Maar goed, ik kan 'm in ieder geval testen natuurlijk. Versterkertje mee en kijken of het wat is. Ze hebben meerdere Randall kasten staan, allemaal voor dezelfde prijs. Toch maar even met m'n eega overleggen straks en wellicht ben ik vanmiddag een 4x12 kast rijker, hehe...:roll:

Ze hebben overigens ook nog een Marshall JCM800 buikkast staan voor nog geen €500,- Het is dat ik dat eigenlijk niet kan uitgeven, maar anders... Het lijkt op de foto's of ie nooit gebruikt is, echt volledig strakke tolex nog.

edit: Over de nieuwprijs van die Randall kasten begin ik toch te twijfelen nu. Als ik een beetje rond neus op het internet, dan zie ik ze nergens rond de duizend eurie staan. Ik heb het idee dat de verkoper een mooier beeld wil creëren... Desalniettemin blijft het nog steeds redelijk goedkoop denk ik.

Rinze
1 februari 2013, 09:43
Met de speakers die in de Randall zitten kun je je in ieder geval geen buil vallen.

Een jcm800 kast voor bijna 500 euro vind ik dan weer idioot duur.

Brum
1 februari 2013, 09:49
Dat dacht ik eerst ook, da's gewoon heel duur, maar deze lijkt echt onbespeeld. Als dat niet zo is, dan vind ik 'm inderdaad ook veel te duur. Mocht het nou de versie zijn met G12-65's, dan ga ik m'n eega extra lief aankijken en een hele week voeten masseren.

HaroldA
1 februari 2013, 09:53
Ze hebben overigens ook nog een Marshall JCM800 buikkast staan voor nog geen €500,- Het is dat ik dat eigenlijk niet kan uitgeven, maar anders... Het lijkt op de foto's of ie nooit gebruikt is, echt volledig strakke tolex nog.

Die heb ik ook nog 2 staan (A en B), zelfs met spierwit Marshall logo!

Als je interesse hebt: PM!

Thiez
1 februari 2013, 11:12
JCM800 kast in nette staat met 4x G12-65 is 500 euro toch niet zo gek duur?

Die randall kast zit een G12-T75 en V30 combi in als ik me niet vergis toch?
Zo te zien de kast bij gitaardump die je bedoeld. Lijkt mij een goede prijs. 250 euro.. dan zijn de speakers in de kast al meer waard.

Overigens die marshall kast is een 1960 lead kast. Op het plaatje staat geen JCM800. Dus zijn gewoon de G12-T75 speakers. no way dat die 500 euro waard is.

MjS
1 februari 2013, 11:26
Ik moet toch nog even in deze topic nogmaals melden dat ik super blij ben met mijn Kool & Elfring kasten. Ik heb de 2x12 lightweight (met Tayden True Brits) en de 1x12 (eerst met V30, later voorzien van Tayden High Brit).

De 1x12 met V30 klinkt strak, vol en groter dan 'ie is. Ideaal voor thuis, (kleine/compacte) gigs en de oefenruimte. De V30 klonk met mijn amp (Egnater Tweaker) wat minder met crunch en clean, hi-gain was wel lekker. Later vervangen door een Tayden High Brit (zeg maar een H30 clone) en dat is echt een goede match. Clean en crunch klinken sprankelend maar niet te hard en fel. Ook high gain klinkt lekker, wat smoother. Voor metal zou je wel wat felheid missen maar daar heb ik bij (hard)rock geen last van.

Dan de 2x12: die staat nu in de oefenruimte. Deze is voorzien van Tayden True Brits (Greenbacks). Man, wat een lekkere kast is dat. Een maatje van mij heeft een ouwe Marshall kast met Scumbacks (ook greenback clones) en die klinkt fenomenaal, echt instant classic rock sound met een Plexi. De 2x12 klinkt natuurlijk niet exact hetzelfde (heb ze overigens niet naast elkaar gehad), maar damn, die heeft zeker datzelfde karakter. Je mist iets aan spreiding/geluidsdruk van een 4x12, maar hij klinkt zo fijn. Clean en crunch zijn levendig, niet te schel, niet te dof, en meer gain: heerlijk. Smooth maar wel met een lekker randje.

Deze kasten zijn echt ondergewaardeerd, te zien aan de tweedehands prijzen. Mensen, ga ze proberen, die gasten bij K&E weten wat ze doen.

Brum
1 februari 2013, 11:36
JCM800 kast in nette staat met 4x G12-65 is 500 euro toch niet zo gek duur?

Die randall kast zit een G12-T75 en V30 combi in als ik me niet vergis toch?
Zo te zien de kast bij gitaardump die je bedoeld. Lijkt mij een goede prijs. 250 euro.. dan zijn de speakers in de kast al meer waard.

Overigens die marshall kast is een 1960 lead kast. Op het plaatje staat geen JCM800. Dus zijn gewoon de G12-T75 speakers. no way dat die 500 euro waard is.

Die kast bedoel ik inderdaad. Lijkt me wel een aardige kast, ik geloof alleen de nieuwwaarde niet zo wat ze er bij hebben gezet. Ze hebben ook de gewone XL kast staan en daar zie ik toch veel lovende meningen over als ik er zo een beetje op rond Google. Die ga ik ook zeker even proberen. Vanmiddag toch maar 's naar Tilburg afreizen, ik heb al toestemming.:crazyhappy:

T75's vind ik persoonlijk helemaal niet verkeerd en ik denk dat ze best goed combineren met m'n 2210. Misschien kan ik nog aardig wat af lullen van die Marshall cab. Beetje lief kijken en zo, zielig verhaal erbij...:)

@Harold: Ik neem het in overweging. Mocht ik die Randall kasten niks vinden, dan neem ik zeker even contact met je op. Sowieso bedankt voor het aanbod.

HaroldA
1 februari 2013, 11:42
JCM800 kast in nette staat met 4x G12-65 is 500 euro toch niet zo gek duur?

Zeker niet, die speakers doen los al €100/stuk.

Overigens vermoed ik dat de eerste serie T75's veel op de 65's lijken... De 65's heeft zo'n gat in z'n magneet met een gaasje, de eerste T75's hebben die volgens mij ook.

Thiez
1 februari 2013, 12:10
@ brum. Het is ook afhankelijk wat voor muziek je speelt. Randall met V30 en G12-T75 zijn gave kasten voor metal. Waar een marshall kast misschien weer wat lekkerder klinkt voor rock. Ik ben naar marshall kasten gegaan omdat ze meer resoneren door een 'slappere' kast en dat geef een wat lossere sound. Dat is onder mijn strakke engl amp lekkerder dan de K&E met V30's die ik had, toen was het echt een metal bak. Gewoon uitproberne die handel en als het bevalt kopen ;)

@MjS. De K&E kasten zijn inderdaad lekker van sound. Ik heb een 2x12 met V30's gehad. Prima dingetje en ze geven ook zeer goed advies over speakerkeuzes. De afwerking van mijn kast was wel wat minder. Aan de onderkant waar de tolex koud tegen elkaar geplakt is tot een naad ging het bij mij al vrij snel loslaten.
Gaaf dat je taydens hebt trouwens. Wat voor muziek speel je precies en kun je wat uitgebreider de speaker reviewen? Daar zit ik over te twijfelen. Daarom stelde ik eigenlijk de vraag of er mensen waren die de nieuwe celestion creamback al geprobeerd hadden. Ik zit te twijfelen tussen creambacks of tayden high/great brit. Ook zitten kijken naar scumbacks en wgs maar die zijn weer lastiger te verkrijgen hier in nederland.

Henri H
1 februari 2013, 12:16
Randall RS412KHX Review: http://www.ultimate-guitar.com/reviews/guitar_amplifiers/randall/rs412khx/index.html

Ik heb ooit een goedkopere Randall kast gehad (4 x 75's), heb er toen €200,- voor betaald, en ook weer voor €200,- verkocht, maar dat was eigenlijk puur omdat ik het niet mooi vond staan bij mijn Marshall amps.
De bouwkwaliteit van de kast op zich liet wel te wensen over, want de hoekbeschermers lieten bij het minste of geringste los.
Dat zal met deze wellicht meevallen.

Brum
1 februari 2013, 12:52
@Thiez: Echt metal speel ik niet eigenlijk, maar een strak geluid heb ik wel baat bij. Onze andere gitarist speelt over een eerste serie Bogner XTC, met een ouwe Marshall kast met G12-65's. Da's op zich een combinatie voor een vrij warm geluid, met redelijk veel laag. Ik speel over een JCM800 2210, wat een wat strakkere bak is, met minder laag. Ik denk dat ook een vrij strak klinkende kast wel goed combineert in de band. Die Randalls heb ik echt nul ervaring mee, maar schijnen veel gebruikt te worden in de metalwereld, waar ze toch wel bij enige strakheid gebaat zijn, dus dat zou wel 's heel goed kunnen uitpakken voor mij. Ik ga sowieso straks even naar Tilburg die kasten testen. Ben heel benieuwd! Misschien dat ik wel een flinke hap van die Marshall kast kan afdingen, wie weet. Mocht die bevallen natuurlijk.

@Henri: Als ik het mag geloven van het internet, zouden deze kasten wel wat beter moeten zijn dan de oudere kasten van Randall. Het is wel iets wat ik o.a. ook even ga bekijken. Ik laat het vanmiddag/vanavond wel even weten wat het geworden is.:)

Thiez
1 februari 2013, 13:26
@Thiez: Echt metal speel ik niet eigenlijk, maar een strak geluid heb ik wel baat bij. Onze andere gitarist speelt over een eerste serie Bogner XTC, met een ouwe Marshall kast met G12-65's. Da's op zich een combinatie voor een vrij warm geluid, met redelijk veel laag. Ik speel over een JCM800 2210, wat een wat strakkere bak is, met minder laag. Ik denk dat ook een vrij strak klinkende kast wel goed combineert in de band. Die Randalls heb ik echt nul ervaring mee, maar schijnen veel gebruikt te worden in de metalwereld, waar ze toch wel bij enige strakheid gebaat zijn, dus dat zou wel 's heel goed kunnen uitpakken voor mij. Ik ga sowieso straks even naar Tilburg die kasten testen. Ben heel benieuwd! Misschien dat ik wel een flinke hap van die Marshall kast kan afdingen, wie weet. Mocht die bevallen natuurlijk.

@Henri: Als ik het mag geloven van het internet, zouden deze kasten wel wat beter moeten zijn dan de oudere kasten van Randall. Het is wel iets wat ik o.a. ook even ga bekijken. Ik laat het vanmiddag/vanavond wel even weten wat het geworden is.:)

Precies. gewoon uitproberen. alles wat je kan vinden moet je proberen en het beste moet je kopen (mits het binnen je prijs valt natuurlijk).
XTC met G12-65 is mooi setje. Hoewel het voor mij wat te wollig zou worden denk ik. Vind de XTC al redelijk rond, warm en vol van sound (waar niks mis mee is natuurlijk) maar met dan ook nog G12-65 speakers eronder zou het voor mij wat te rond worden. Dan mis je redelijk wat bite volgens mij. Maar het is idd maar net wat je zoekt.
Mocht je die randall kast nemen moet je voor de gein ook eens wisselen met je andere gitarist. Denk dat dat een beter evenwicht zou geven in sounds. De ronde XTC op een wat strakkere kast, gecombineerd met de wat strakkere fellere marshall op de rondere G12-65 cab.

Edit: die marshall zou ik niet bij hem meenemen tenzij er veel af gaat. die kun je vaak voor 300 euro al kopen. Zoiets bijvoorbeeld http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=167532

Brum
1 februari 2013, 16:16
En dit is 'm geworden:

http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/DSC00344_zps42568777.jpg

De 'gewone' Randall RS-412 XL, met 4 V30's. Die andere kast hadden ze al niet meer staan en ook de Marshall kast niet meer. Schijnt nogal hard te lopen die kasten en da's ook wel op hun site te zien, want de helft staat er vanaf vandaag al niet meer op en dit was dan ook de laatste buikkast. Twee hele vriendelijke mannetjes op leeftijd die mij ontvingen, gelijk ook koffie aangeboden, maar ik wilde natuurlijk meteen testen (voor de spits thuis zijn natuurlijk, wat niet helemaal gelukt was, als in; file). Eerste indruk was gelijk goed. Hele duidelijke klank, niet al te boomy en kneiterstrak. Ik was dan ook vrij snel verkocht en heb ook na een kwartiertje al afgerekend. Voor de som van €250,- en ik zie nu op hun site dat ie eigenlijk €100,- duurder is, hehe...:roll:

Achterop ook nog wat instelmogelijkheden. Stereo, dark, bright, of normaal, etc. Ik ben niet zo'n goeie fotograaf, maar een ideetje van de mogelijkheden:

http://i1085.photobucket.com/albums/j423/Brummert/DSC00345_zps12e0dd58.jpg

Ik ben er erg blij mee, vette kast! Ik ben heel erg benieuwd hoe deze kast zich in de band gaat verhouden!

En nu eerst uit eten en da's niet eens alleen om het vrouwtje tevreden te houden, ik vind het zelf ook leuk.:)

Rinze
1 februari 2013, 16:48
Gefeliciteerd! Maar die schakelaar voor bright etc. is voor een ingebouwde microfoonsimulatie, op het plaatje afgaande tenminste. Een direct out vanjaf je speakerkast dus. Zou bij een kast zonder tweeter ook raar zijn dat je het geluid verder kon afregelen ;) Nog nooit gezien zoiets trouwens..

Brum
1 februari 2013, 20:11
Ik dacht ook al weinig te horen bij het verschuiven van die switch, maar nu snap ik 'm.:D

Thiez
1 februari 2013, 20:14
prima kastje. zo zie je maar weer dat je gewoon je oren moet gebruiken.

HaroldA
1 februari 2013, 20:20
prima kastje. zo zie je maar weer dat je gewoon je oren moet gebruiken.

Ehm, de andere kasten waren er niet, dit was de enige.

Brum
1 februari 2013, 20:24
Klopt, maar dat neemt niet weg dat ik wel eerst ben gaan testen en deze ook op het te testen lijstje stond. Zoiets zou ik nooit zonder testen kopen, zo'n mierenneuker ben ik wel op dat gebied. Ik had die Kirkje Hammet handtekening ook nog willen proberen, maar die hadden ze niet meer als buikkast helaas. Nou ja, ik ben blij met de nieuwe aankoop.:)

Thiez
1 februari 2013, 21:39
Ehm, de andere kasten waren er niet, dit was de enige.

True, maar Randall wordt vaak langs alle kanten afgekraakt en als goedkoop gezien. Terwijl je nu een prima cab hebt voor 250 euro. Vermoed dat de randall beter zijn dan bijvoorbeeld laney.

Brum
1 februari 2013, 22:20
Die naam hebben ze denk ik aan de oudere type RG cabinetten te danken, die waren niet van hele goeie kwaliteit, als ik mag geloven wat er her en der op internet staat. De RS XL cabinetten zijn wel van behoorlijke kwaliteit, sowieso beter dan de huidige Marshall cabinetten. Ze kosten normaal gesproken ook niet voor niks zo'n duizend eurie. Dit zijn gewoon goeie kasten hoor. Ik had daar eerst ook een heel ander idee over, maar daar ben ik nu uiteraard wel van terug gekomen. Geen onderdeel is plastic, stevig gebouwd en goeie, stevige tolex, V30's, etc. Er zijn merken die daar meer voor vragen, zeker als ze USA made zijn.

Weet iemand hier ook bijpassende wielen voor dit cabinet? Ik denk dat ze er normaal gesproken bij horen, maar zaten er niet bij. Marshall wielen passen niet (al geprobeerd). Dit zijn van die wieltjes die je er in kunt klikken, niet schroeven. Ik heb me het leplazerus gezocht, maar kan ze nergens vinden, behalve bij Tonefactory, maar die vragen per stuk er veel te veel voor.

HaroldA
1 februari 2013, 22:23
Weet iemand hier ook bijpassende wielen voor dit cabinet?

Liggen vast ergens in een la bij in winkel.

Brum
1 februari 2013, 22:27
In dit geval niet. Het betreft een dumpzaak, die hebben gewoon een hele mik opgekocht. Er zat ook geen doos bij en dergelijke, vandaar ook deels de prijs. Ik ben nog niet zo dom dat ik me dat niet had kunnen bedenken ey.;)

edit: Ik heb het de hele tijd over RS, maar dat moet RA zijn natuurlijk (slanted/angled, duhu...).

MjS
2 februari 2013, 19:36
@MjS. De K&E kasten zijn inderdaad lekker van sound. Ik heb een 2x12 met V30's gehad. Prima dingetje en ze geven ook zeer goed advies over speakerkeuzes. De afwerking van mijn kast was wel wat minder. Aan de onderkant waar de tolex koud tegen elkaar geplakt is tot een naad ging het bij mij al vrij snel loslaten.
Gaaf dat je taydens hebt trouwens. Wat voor muziek speel je precies en kun je wat uitgebreider de speaker reviewen? Daar zit ik over te twijfelen. Daarom stelde ik eigenlijk de vraag of er mensen waren die de nieuwe celestion creamback al geprobeerd hadden. Ik zit te twijfelen tussen creambacks of tayden high/great brit. Ook zitten kijken naar scumbacks en wgs maar die zijn weer lastiger te verkrijgen hier in nederland.

Grappig dat je over de tolex begint. Mijn 1x12 had ook dat de tolex bij de naad (aan de onderkant in het midden) wat losliet. Gefixt met wat superlijm. De 2x12 is netter afgewerkt wat dat betreft (hoewel er een fout in het typeplaatje zit).

Ik speel rock/classic rock. Ik hou van de klassieke rocktones van een plexi en greenbacks. Het moet lekker crunchen, lekker rocken, niet te strak maar ook niet te flabby. De High Brit klinkt erg fijn, klinkt redelijk rond maar wel met aardig wat tophoog (niet schel) en genoeg laag. Ik kan hier met single coils, een fuzz en delay een aardige Eric Johnson-achtige leadsound uithalen. Vergeleken met de V30 klinkt de speaker gebalanceerder en minder aggressief (zowel positief als negatief, smaak).

De 2x12 met de True Brits klinkt het fijnst. De True Brits hebben een wat rauwer midden dan de High Brits, klinken daardoor wat aggressiever. Clean klinkt hierdoor erg levendig en interessant. Scheur is echt klassieke Marshall-esque overdrive. Deze speaker heeft voor mij de beste compromis tussen aggressiviteit en een gebalanceerd geluid. Echt zo'n geluid om met een Tele en een goede crunch akkoorden met veel kracht aan te slaan.

Mind you, ben niet zo'n speaker kenner hoor. Naast G12T75's (op lage volumes waardeloos schel en hard klinkend) en Scumbacks (zeker ook heel erg fijn maar duurder).

Thiez
2 februari 2013, 19:47
Grappig dat je over de tolex begint. Mijn 1x12 had ook dat de tolex bij de naad (aan de onderkant in het midden) wat losliet. Gefixt met wat superlijm. De 2x12 is netter afgewerkt wat dat betreft (hoewel er een fout in het typeplaatje zit).

Ik speel rock/classic rock. Ik hou van de klassieke rocktones van een plexi en greenbacks. Het moet lekker crunchen, lekker rocken, niet te strak maar ook niet te flabby. De High Brit klinkt erg fijn, klinkt redelijk rond maar wel met aardig wat tophoog (niet schel) en genoeg laag. Ik kan hier met single coils, een fuzz en delay een aardige Eric Johnson-achtige leadsound uithalen. Vergeleken met de V30 klinkt de speaker gebalanceerder en minder aggressief (zowel positief als negatief, smaak).

De 2x12 met de True Brits klinkt het fijnst. De True Brits hebben een wat rauwer midden dan de High Brits, klinken daardoor wat aggressiever. Clean klinkt hierdoor erg levendig en interessant. Scheur is echt klassieke Marshall-esque overdrive. Deze speaker heeft voor mij de beste compromis tussen aggressiviteit en een gebalanceerd geluid. Echt zo'n geluid om met een Tele en een goede crunch akkoorden met veel kracht aan te slaan.

Mind you, ben niet zo'n speaker kenner hoor. Naast G12T75's (op lage volumes waardeloos schel en hard klinkend) en Scumbacks (zeker ook heel erg fijn maar duurder).

Die true brit lijken me inderdaad interessant.

the sure thing
3 februari 2013, 14:15
Tsja... Als aartsconservatieveling hield ik altijd trouw vast aan Celestion. Maar... Die WGS speakers klinken ook errug goed. Tayden ken ik niet. Maar de true brit ziet er in ieder geval groen genoeg uit :/)

Gearjunkie
3 februari 2013, 17:15
Tsja... Als aartsconservatieveling hield ik altijd trouw vast aan Celestion. Maar... Die WGS speakers klinken ook errug goed. Tayden ken ik niet. Maar de true brit ziet er in ieder geval groen genoeg uit :/)

Ook prijstechnisch zijn ze leuk...

flo123
3 februari 2013, 20:50
Hebben jullie misschien een mooi adresje waar jullie die Tayden en WGS speakers kopen?

Thiez
3 februari 2013, 21:49
Hebben jullie misschien een mooi adresje waar jullie die Tayden en WGS speakers kopen?

Tayden in ieder geval bij K&E.

Gearjunkie
3 februari 2013, 22:25
Tube Town
123456789

Speeddemon
3 februari 2013, 22:27
WGS bij lean-business.co.uk

Buzzel
2 april 2013, 20:12
Bump :chicken:

Goede avond! Ik zit met een probleem en vraag om jullie mening. Ik speel al een paar jaar op een 2X12 mesa kast met V30's, deze heb ik ooit gekocht met het idee dat ik wat degelijkheid in huis haalde, wat ook helemaal waar is. Maar over de sound heb ik nooit echt nagedacht. Meer en meer loop ik hier tegenaan.

Ik vind de mesa te donker en 'boomy' klinken. Wat ik zoek ik een wat openere (?) sound met wel genoeg laag zonder dat dit meteen donker overkomt. Ik heb niet echt de mogelijkheid om overal speakerkasten te proberen aangezien maar weinig winkels zijn met veel kasten op voorraad ;)

Nu vroeg ik me af of jullie wat suggesties hebben. K&E? Bogner (denk het niet), Orange, marshall kast, oude fender kast? Wat voor speakers?

Ik speel meestal op een Fender bassman 100 (ja bassman, maar met mijn orange rocker 30 vond ik het ook maar donker dus dat zal het niet zijn). In mijn rokc-pop coverband speel ik meestal over een fender strat en met mijn bluesrock band op een tele met p90 en singelcoil humbucker.

Nu is budget niet een heel groot probleem aangezien het eventueel verkopen van de mesa kast wel een aardige financiële buffer creëert :)

Bij voorbaat dank!


EDIT: ohja, de bassman past niet mooi op de mesa kast! Het oog wil ook wat :chicken:

pasqual
2 april 2013, 22:59
Je kan alvorens een andere kast te proberen de achterkant losschroeven en luisteren of ie dan minder "boomy" wordt. Zo ja, probeer dan eens zelf een achterwand te maken die een kwart open is ( dus de originele achterwand NIET verzagen! ) en vervolgens half open. Dit zou eigenlijk al een deel bas moeten schelen.

Henri H
2 april 2013, 23:12
Goeie tip van Pasqual, en kost je alleen een multiplex plankje (in tweeën gezaagd).
Bij een meer "open" sound denk ik ook wel een beetje aan Greenbacks.

Buzzel
2 april 2013, 23:22
Goeie tip van Pasqual, en kost je alleen een multiplex plankje (in tweeën gezaagd).
Bij een meer "open" sound denk ik ook wel een beetje aan Greenbacks.

Die kunnen alleen het vermogen van mijn bassman niet aan... Eventueel zagen in multiplex mwaa. Het is een leuke test maar lijkt me niet een permanente oplossing. +De achterkant zit goed vast, al eens los proberen te krijgen maar compleet klem.

Henri H
2 april 2013, 23:29
Krijg je de achterplaat ook niet los als je de speaker-aansluiting eerst verwijdert, en m.b.v. dat gat de achterplaat los proberen te trekken?
Wat betreft het zagen in een stuk multiplex, en geen permanente oplossing, hoezo niet?
Bij mijn 2x12 Marshall heb ik hetzelfde gedaan, en die 2 achterplaatjes zitten er toch al zo'n 2 jaar in, permanent genoeg voor mij. :)

Dreverhaven
3 april 2013, 09:22
Heb zelf ook een Bassman 100 en vond alle kasten met Celestion waar ik hem op heb gehad klote klinken. Idd te boomy, lelijk hoog.

Buzzel
3 april 2013, 10:57
Heb zelf ook een Bassman 100 en vond alle kasten met Celestion waar ik hem op heb gehad klote klinken. Idd te boomy, lelijk hoog.

En wat was de oplossing (naast bassman wegdoen)? Overigens vond ik hem met mijn orange rocker ook niet mooi klinken.

Het zelf maken van een achterkant vind ik ja, ik heb liever gewoon een mooie kast die goed is zonder extra getimmer en gezaag.


EDIT: Greenbacks hebben niet genoeg vermogen, maar wat van creambacks? Die kunnen 65Watt trekken.

pasqual
3 april 2013, 12:45
Tja, je hoeft alleen maar een passend achterwandje op maat te maken en als het uiterlijk voor jouw veel uitmaakt, kun je 'm natuurlijk bekleden met tolex. Maar als je het liever niet doet, het is natuurlijk jouw feestje. Maar als je zeker wilt zijn van een geschikt cabinetje, zul je toch echt jouw basman mee moeten nemen, anders weet nog niets. Succes in ieder geval.

kassie
3 april 2013, 13:53
Voor een half open open back zou ik zeker een ported design alla dumble 2x12 aanbevelen. Die heeft mij positief verast met mijn zelfbouw. Ik vond hem een hele gebalanceerde sound hebben met voldoende strak laag. Er staan plannen online. Dus als je de inhoud van de bestaande dumble 2x12 opmeet en dan in relatie tot de oppervlakte van de poort. Zou je dit oppervlak kunnen herleiden tot de inhoud van de kast die je al hebt. Gewoon even een plaat halen bij de doe-het-zelf zaak en decouperen. Lak hem gewoon zwart.

Buzzel
3 april 2013, 13:58
Tja, je hoeft alleen maar een passend achterwandje op maat te maken en als het uiterlijk voor jouw veel uitmaakt, kun je 'm natuurlijk bekleden met tolex. Maar als je het liever niet doet, het is natuurlijk jouw feestje. Maar als je zeker wilt zijn van een geschikt cabinetje, zul je toch echt jouw bassman mee moeten nemen, anders weet nog niets. Succes in ieder geval.

Zoals ik al zei, er zijn eigenlijk geen winkels in de buurt met veel speakerkasten. Heb laatst wel op een oude hiwatt kast gespeeld bij een winkel, was wel mooi, maar die had nogal een stevige mismatch. De kast was 16 ohm.

Ik denk dat het ook erg de aard van de mesa kast is dat hij donker klinkt. Het is een oer stevige kast die weinig mee resoneert met het geheel. Als ik hem deels openback maak haal ik denk ik alleen punch weg.

pasqual
3 april 2013, 21:30
Zoals ik al zei, er zijn eigenlijk geen winkels in de buurt met veel speakerkasten. Heb laatst wel op een oude hiwatt kast gespeeld bij een winkel, was wel mooi, maar die had nogal een stevige mismatch. De kast was 16 ohm.

Ik denk dat het ook erg de aard van de mesa kast is dat hij donker klinkt. Het is een oer stevige kast die weinig mee resoneert met het geheel. Als ik hem deels openback maak haal ik denk ik alleen punch weg.

Probleem is en blijft dat je hier om advies vraagt en vervolgens een mening krijgt die misschien totaal niet strookt met jouw mening/gevoel dus zul je het toch zelf moeten ervaren, hoe dan ook. Of je kast zonder back alle punch weghaalt weet je pas als je het probeert. hmmm......moeilijk. Mijn advies: probeer gewoon te experimenteren zonder back, half of driekwart.... Dit is makkelijk zelf te doen zonder het halve land af te reizen. Andere cabs proberen betekent toch het huis uit.....

kassie
3 april 2013, 21:43
Als ik hem deels openback maak haal ik denk ik alleen punch weg.

Nope... Een dumble 2x12 heeft meer dan voldoende punch dan menig gesloten 2x12. Wat je wel weghaalt is dofheid. Zo'n gesloten kast design geeft een flinke compressie over de gehele sound. Zoek maar eens vergelijkingsfilmpjes op youtube.

Midwolda
3 april 2013, 23:00
Net even wat joeptjoepjes bekeken en beluisterd.
Ik ga m'n cab openback maken.
Thanks guys. :ok:

Dreverhaven
3 april 2013, 23:20
En wat was de oplossing (naast bassman wegdoen)? Overigens vond ik hem met mijn orange rocker ook niet mooi klinken.



Ik heb bij Tubetown een 2x12 Bassman cab laten bouwen en op marktplaats een setje JBL K120's gekocht. Ze zeggen online dat die schel klinken; niets van gemerkt. Ze zeggen online dat overdrive of fuzz er niet op klinkt; ik vind het juist heerlijk. De speakers kleuren veel minder heb ik het idee, klinken mooi vol, maar niet bonkerig, en ze gaan tot 50hz, dus ik kan met octavers ook goed uit de voeten.

Buzzel
4 april 2013, 00:09
Ach, Die achterplaat er uit halen kan natuurlijk ook geen kwaad. Als het me bevalt kan ik mijn bovenfrees skills wat aanslijpen. Daarna kijk ik wel weer verder :) Dus u hoort nog van mij!

Mitch
27 april 2013, 22:14
Tijd voor een review nu ik een paar weken de Creamback G12M65 aan de tand heb kunnen voelen. Ik had in mijn AC30CC de standaard NeoDog, wat een prima speaker is, maar ik wilde graag meer naar de greenback sound en een dBtje lagere sensitiviteit zou ook fijn zijn. Hevig getwijfeld tussen een Heritage M20 die 96dB is, maar in een open back 1x12 leek het beloofde extra laag van een Creamback me toch een beter idee, om van de portemonnee nog maar te zwijgen :D
Anyhow: het is absoluut wat Celestion belooft. Het is absoluut een greenback qua sound, met een net iets ruimer maar nog steeds strak laag. Het bekende piekje in het hoogmid en een hoog dat wel bijt maar niet knarst of fizzy is op drive. Let wel: ik ben geen high gain mens, G'nR is wel de max voor mij, normaal gesproken. Maar met een full hollow in drop D krijgt de speaker toch wel eens een boven gemiddeld laag te verwerken. Doet -ie prima!
Ik ben benieuwd hoe het onder een Marshall zou klinken, maar onder de Vox doet -ie 't zonder meer prima. Met de aantekening dat ik een absolute greenback fan ben. In ieder geval blij met de speaker: een aanrader.

Speeddemon
27 april 2013, 23:17
Tijd voor een review nu ik een paar weken de Creamback G12M65 aan de tand heb kunnen voelen. Ik had in mijn AC30CC de standaard NeoDog, wat een prima speaker is, maar ik wilde graag meer naar de greenback sound en een dBtje lagere sensitiviteit zou ook fijn zijn. Hevig getwijfeld tussen een Heritage M20 die 96dB is, maar in een open back 1x12 leek het beloofde extra laag van een Creamback me toch een beter idee, om van de portemonnee nog maar te zwijgen :D
Anyhow: het is absoluut wat Celestion belooft. Het is absoluut een greenback qua sound, met een net iets ruimer maar nog steeds strak laag. Het bekende piekje in het hoogmid en een hoog dat wel bijt maar niet knarst of fizzy is op drive. Let wel: ik ben geen high gain mens, G'nR is wel de max voor mij, normaal gesproken. Maar met een full hollow in drop D krijgt de speaker toch wel eens een boven gemiddeld laag te verwerken. Doet -ie prima!
Ik ben benieuwd hoe het onder een Marshall zou klinken, maar onder de Vox doet -ie 't zonder meer prima. Met de aantekening dat ik een absolute greenback fan ben. In ieder geval blij met de speaker: een aanrader.
Ik sta op het punt er ook 1 te halen, om te pairen met een WGS ET-65 in een Marshall 1966B (60x60cm, 2x12) cab.
Heb heel lang zitten dubben tussen WGS Reaper HP, Veteran 30, Celestion G12H30 Anniv. en de Creamback... Ben toch wel zeer benieuwd.
In een ander 2x12 cab heb ik een G12H30 Anniv en een Vintage 30 zitten, dus met 4 verschillende speakers dan zullen er vast wel wat interessante pairings gevonden moeten kunnen worden.

the sure thing
30 april 2013, 09:09
Tijd voor een review nu ik een paar weken de Creamback G12M65 aan de tand heb kunnen voelen. Ik had in mijn AC30CC de standaard NeoDog, wat een prima speaker is, maar ik wilde graag meer naar de greenback sound en een dBtje lagere sensitiviteit zou ook fijn zijn. Hevig getwijfeld tussen een Heritage M20 die 96dB is, maar in een open back 1x12 leek het beloofde extra laag van een Creamback me toch een beter idee, om van de portemonnee nog maar te zwijgen :D
Anyhow: het is absoluut wat Celestion belooft. Het is absoluut een greenback qua sound, met een net iets ruimer maar nog steeds strak laag. Het bekende piekje in het hoogmid en een hoog dat wel bijt maar niet knarst of fizzy is op drive. Let wel: ik ben geen high gain mens, G'nR is wel de max voor mij, normaal gesproken. Maar met een full hollow in drop D krijgt de speaker toch wel eens een boven gemiddeld laag te verwerken. Doet -ie prima!
Ik ben benieuwd hoe het onder een Marshall zou klinken, maar onder de Vox doet -ie 't zonder meer prima. Met de aantekening dat ik een absolute greenback fan ben. In ieder geval blij met de speaker: een aanrader.

Ha Mitch, interessante review! Komt de creamback IETS richting de G12-65 qua compressie/smoothness, of blijft de creamback duidelijk in de "G12M-25"-stal?

Mitch
30 april 2013, 14:44
Ik zou 'm eens onder mijn AC30 head moeten zetten, die heeft een wat andere respons dan de CC combo. Als je compressie en smoothness in één adem noemt lijkt het of je bedoelt dat je vindt dat de 65 meer compresst? Ik heb de AC30 tijdens het inspelen van de speaker (lang leve de looper...) op standje knalhard gehad en daar compresste de speaker in mijn beleving erg weinig, dus niet zoals een M25 nederig zou buigen voor de kracht van een AC30 :D
Smooth qua klank zou ik zeggen: ja, er zit een mooie verhouding tussen hoog en laag in, mooier dan een huidige M25. Wél het lekkere hoogmid piekje dat Greenbacks zo lekker maakt maar niet zo sterk als V30s of Blue Alnico's dat onder bepaalde omstandigheden kunnen doen.

Thiez
30 april 2013, 20:48
Interessante review. Zit ook te twijfelen 2 van die creambacks in mijn 2x12 te zetten. Ik heb ook twee G12-65's maar die vind ik erg wollig klinken, ik mis dat crispy randje van de greenbacks, zit dit in de creamback wel?

HaroldA
13 juli 2015, 00:43
Ik heb deze week twee oude(?) G12K-85's gekocht die ik samen met mijn blackback G12-M25's in een 1960B wil testen ... heeft iemand ervaring met die K-speakers? ;)

HaroldA
15 juli 2015, 22:31
Ik heb deze week twee oude(?) G12K-85's gekocht die ik samen met mijn blackback G12-M25's in een 1960B wil testen ... heeft iemand ervaring met die K-speakers? ;)

Ik heb ze nog niet kunnen testen, maar ze zouden een rendament van 99/100dB hebben, terwijl de blackbacks het met 96/97dB moeten stellen.

Kan dus goed zijn dat ze de M25's nogal gaan overheersen?