PDA

View Full Version : Rothwell Love Squeeze (review)



RelicBert
13 december 2009, 16:49
Op advies van derden heb ik wat compressors gebruikt; de laatste een Keeley twee knops. Geen van deze bracht wal ik zocht. Ik speel clean, beetje country, chicken picking achtige dingen enzo. Tele op een zelfbouw DeLuxeReverb.
Daarnaast speel ik toch wel veel op de strat, maar meestal ook vrij clean. Denk dan aan pop/rock achtige dingen. Blues ook regelmatig, maar dan pak ik toch al snel mijn LP.

Een zoektocht op het internet (veel guitarshop.com video’s) gaf mij twee winnaars:
De Maxon CP-9 Pro+ en de Rothwell Love Squeeze. Vooral die laatste sprak mij erg aan. Alleen, niet te koop in NL. Dus direct bij Rothwell besteld, precies een week later in huis. Kosten omgerekend 145 euro, geen verzendkosten. Prima Rothwell.

Rothwell (http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/)
Love Sqeeze (http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/love_squeeze.html)

http://www.xs4all.nl/~amphora/fotohost/LoveSqueeze/Love%20Squeeze.jpg

De LoveSqueeze wordt geleverd in een eenvoudig doosje en met een manual ter grootte van een A5, enkelzijdig bedrukt. (er zat zelfs al een batterij in). De manual verteld wat eigenlijk ook in alle reviews wordt verteld: een eigen ontwerp opgebouwd rond een FET. Handgebouwd in Engeland. Speciaal voor gitaar ontwikkeld. Bediening is eenvoudig, een compressie knop en een volume knop. Een true-bypass voetschakelaar en een adaptor ingang, 9 tot 18 Volt, center negatief, zoals de meeste pedaaltjes tegenwoordig hebben. (ala Boss)

http://www.xs4all.nl/~amphora/fotohost/LoveSqueeze/LS%20binnenkant.jpg

De binnenkant is eenvoudig maar erg netjes afgewerkt. Handwerk. Tja als je het soldeerwerk bekijkt lijkt het inderdaad op sommige plaatsen handwerk. De eenvoudige print is bestukt met prima materialen, o.a. metaalfilm weerstanden. Afwerking van de bedrading op de potmeters e.d. is ook dik in orde. Of e.e.a. de reldelijke hoge prijs rechtvaardigd mag iedereen zelf beoordelen.

http://www.xs4all.nl/~amphora/fotohost/LoveSqueeze/LS%20print.jpg

De LoveSqueeze wordt omschreven als een studio compressor in pedaalvorm. Dit klopt wel redelijk denk ik. Het pedaal is super stil, geen enkele ruis is waarneembaar. Met de compressie knop dicht en het volume helemaal open werkt het pedaal als een buffer. Tot ongeveer stand 12 uur is de compressie nauwelijks merkbaar aanwezig. Hogere instellingen maken de compressie merkbaar, maar het gaat nergens pompen of zuchten en je blijft steeds het gevoel met je spel houden. De volume knop geeft wat extra boost, tot 20 dB volgens de manual, maar met de compressie op 1 uur en de volume knop op 1 uur heb je geen volume verschil tussen bypass en compressie. Prima regelbaar dus.

Het geluid. Tja, je merkt eigenlijk pas hoe fijn deze compressor “klinkt” wanneer je hem uitzet, je zet hem gelijk weer aan. De toon veranderd nauwelijks, nergens wordt het schel om modderig. Je aanslag klinkt wat “smoozer” zonder de agressie te verliezen. Moeilijk te omschrijven; het lijkt wat vetter te gaan klinken zonder dat het karakter van mijn Tele verdwijnt. Ik heb vanmiddag nog weer een paar uur zitten spelen, de compressor is niet uit geweest, heerlijk. Met de strat merk je dat je iets meer signaal hebt, de compressie neemt wat toe tov de Tele. Akkoorden klinken heerlijk door; de balans van de snaren lijkt te verbeteren. Solo’s klinken voortreffelijk, vooral ook de meer langere noten. Mijn LP geeft nog meer signaal en dat is te merken ook. Toch gaat het ook hier nergens pompen en blijf je gevoel met de spel houden, ook bij hogere instellingen.

Overstuurd merk je weinig meer van de compressor, hij is aanwezig, maar er zijn dan betere alternatieven, bijv. de hierboven genoemde Keeley. Met de LP merk je wel dat de oversturing wat meer body krijgt en de sustain aanmerkelijk toeneemt; met de Tele is het effect veel minder aanwezig.

http://www.xs4all.nl/~amphora/fotohost/LoveSqueeze/LS%20board.jpg

Conclusie:
Voor mij een uitstekende compressor. Zoals gezegd merk je pas hoe goed hij zijn werk doet als je hem uitzet, je mist gelijk “iets”. Voor overdrive en distortion lijkt dit pedaal minder geschikt, maar dat zoek ik ook niet. Hoewel niet goedkoop denk ik een prima boutique pedaal te hebben gekocht voor een redelijk prijs. Groot pluspunt vind ik dat deze compressor echt heel stil is. Ik probeer er alles aan te doen om ruis en brom te voorkomen. Met deze compressor op mijn board gevoed met dezelfde 9V als mijn andere pedalen blijft de ruis helemaal weg. Ik ben er heel blij mee

Zjef
13 december 2009, 20:30
Kijk, dit zijn nu de reviews waar je echt iets aan hebt. Lijkt me een super pedaaltje voor de clean(ere) gitarist. Proficiat met de aankoop!

the sure thing
13 december 2009, 22:37
Damn! Deze review had ik nou niet moeten lezen.... GAS!!!

Enige minpuntje vind ik de schakelaar direct op de printplaat. Ik zie liever een "losse" schakelaar die met draden aan de printplaat/pcb/weet-ik-veel vast zit.

vinni
14 december 2009, 09:35
Voor het geval je je zoektocht continueert....;)

Een suggestie :
De FX-ENG Mirage compressor.
Worden in NL verkocht door GTRGEAR.

Erg goed!

Vinni

the sure thing
14 december 2009, 15:00
Voor het geval je je zoektocht continueert....;)

Een suggestie :
De FX-ENG Mirage compressor.
Worden in NL verkocht door GTRGEAR.

Erg goed!

Vinni Ik heb alle filmpjes/beschrijvingen van de Mirage gelezen/gehoord, maar ik vind het een compressor die te weinig "compresst" IMHO. Ik denk dat de Love Squeeze net ff dat beetje meer doet...

_M_P
14 december 2009, 15:42
Hoe is dat eventide apparaat trouwens? Ik ben benieuwd naar je review daarover (als je die nog niet geschreven hebt).

Dirk_Hendrik
14 december 2009, 18:30
Enige minpuntje vind ik de schakelaar direct op de printplaat. Ik zie liever een "losse" schakelaar die met draden aan de printplaat/pcb/weet-ik-veel vast zit.

Want?
Met de schakelaar op deze manier is weinig mis. De bouwer heeft ervoor gezorgd dat de soldeerlassen waarmee de schakelaar op de print zit mechanisch geen belasting krijgen waardoor ze stuk zouden kunnen gaan. Voordeel is nu dus dat je te doen hebt met maar 9 soldeerlassen in plaats van 18 wanner je draden gebruikt. Hogere betrouwbaarheid dus. Verder is de print meteen netjes en stevig in de behuizing bevestigd, zonder gezeik met verpakken in gaffa (Valoosj), schuimrubber (MXR, Mad Professor), extra schroeven of andere moeizame grappen.
Daarna is de enige meerwaarde die draden zouden kunnen hebben het rechtvaardigen van een hogere prijs. Acht of negen draden solderen is toch weer extra materiaal en tijd. Enige minpuntje dat ik op het hele ding zou kunnen aanmerken is dat ik em eigenlijk fysiek te groot vind voor de funktie.

Nielsje
14 december 2009, 18:32
Ik snap de verwarring wel, want veelal zie je ook schakelaar en aansluitbussen op de print. En dan zou je wel een mechanische belasting krijgen op je aansluitingen. Op deze manier, mocht de schakelaar een beetje bewegen, beweegt de hele print gewoon mee.

Dirk_Hendrik
14 december 2009, 18:48
Ik snap de verwarring wel, want veelal zie je ook schakelaar en aansluitbussen op de print. En dan zou je wel een mechanische belasting krijgen op je aansluitingen. Op deze manier, mocht de schakelaar een beetje bewegen, beweegt de hele print gewoon mee.
een mechanische kunnen belasting krijgen

Kwestie van zorgen dat je jacks ook mechanisch ontlast zijn op de pedaalbehuizing.

Zencaster
30 september 2010, 10:18
Wellicht interssant .. nu, een jaar later, is de Love Squeeze als SMD is opgebouwd. De handleiding zegt nog steeds "hand build". Ik ben geen expert maar volgens mij is deze wijziging bedoeld om het productie proces te automatiseren. Het zijn andere componenten maar of het invloed heeft op de prestaties? Ik ben tevreden zoals het ding is; heb hem niet kunnen vergelijken met de oude. Hij is stil en werkt subtiel.

Heb wel het idee dat meneer Rothwell zelf wat minder transparant is als zijn compressor ;-)

http://picasaweb.google.nl/vhelgm/Guitar?authkey=Gv1sRgCIeB49LrzLqRzwE&feat=email#