PDA

View Full Version : Drama op het podium



Dribbel_
13 december 2009, 16:05
Naast de topics hoe je je nu het best kan voorbereiden op het optreden 1 vanaf de andere kant wat voor dingen er allemaal wel een fout bij jullie zijn gegaan.

Ik hoop dat jullie ook echt kutdingen hebben meegemaakt zodat het wat beter voor mij voelt tegenover wat gister gebeurde haha.


Nouja het optreden begon met het eerste nummer een beetje rommelig, tot zover niet echt een probleem dat trekken we meestal wel weer recht. Vervolgens valt bij de voglende 2 nummers af en toe m'n gitaar weg wat natuurlijk al heel kut is en ik had op dat moment geen flauw idee waar het vandaan kwam (gitaar? pedalen? amp?) nouja na het 3e nummer kapt dus m'n gitaar er helemaal mee.

Zul je net zien, een kort optreden en voor de verandering eens géén reserve gitaar bij je en dan krijg je dat. KUT

Nouja dan de gitaar van de zanger maar overgenomen en improviseren door de 2 partijen te combineren. Dat is opzich al kut aangezien al onze nummers voor twee gitaren geschreven zijn maar het ging goed tot na 2 minuten.

Godverrr breek ik m'n hoge E, nog nooit een snaar live gebroken en dan uitgerekend nu moet het gebeuren. Normaal is daar de reserve gitaar voor, of spelen we een nummer met 1 gitaar zodat een vriend die andere snaar kan vervangen. Nouja dat was nu dus geen optie we konden nog maar kort spelen dus snaar vervangen zat er ook niet bij.

Dan maar vooral richten op de ritme partijen en de lead partijen grotendeels maar laten zitten. Dat ging 1 nummer goed tot m'n lage E óók breekt. GODVERDOMEMEME ARHGHH nouja toen was de drama compleet dacht ik.

Was het niet dat daarna het geluid uitviel helemaal weer (waarom nu weer) omdat er een powerblok op het podium het begaf waardoor de pedalen geen signaal mee doorgaven, dat was snel opgelost door om te pluggen maar toch weer kut.

Dan denk je alles gehad te hebben en dondert je microfoonstandaard nog eens in elkaar :')

Soms zit het mee en soms zit alles gewoon ehhh..... KUT Ik kon wel door de grond zakken :')

pimmetje
13 december 2009, 16:16
Ja, da's goed kut als alles fout gaat. Aan de andere kant hebben jullie dan nu de pech in 1x gehad in plaats van dat je de eerstvolgende 8 optredens steeds één van die dingen hebt :D.

't Enige wat ik zou doen is goed nagaan wat er door jullie fout is gegaan:
- waar lag de allereerste uitval van jouw gitaar aan?
- hoe krijg je 't voor elkaar om die twee snaren te breken? (is de gitaar van de zanger wel enigszins bruikbaar voor jou? Zo niet, dan toch meer op de reserve gitaar letten.)...
- Opgeven powerblok: hadden jullie vrijwillig alles (iets te veel) in 1 blok gedaan waardoor die groep eruit klapte of zo? Of was 't een fout in de bedrading van de kroeg?... Nemen jullie voortaan voor de zekerheid 1 of 2 extra haspeltjes mee en/of communiceren jullie voortaan vooraf beter met de tent over de benodigde stroomvoorziening...?

En, héél belangrijk: hoe denken jullie dat jullie als band met de kut-situatie omgegaan zijn? Niet alleen vanuit jullie eigen optiek, maar ook volgens tent-eigenaar/personeel/publiek... Wat moet je daarvan onthouden voor het volgende eventele ramp-optreden.

Op die manier kan je tenminste nog IETS positiefs daaruit halen.
Blijft kut, maar 't slijt in mijn ervaring sneller als je er iets van kunt leren... zo snel mogelijk een anekdote van maken over hoe jullie 't "vroeger" regelden :D.

Han S
13 december 2009, 16:18
Ik heb tien jaar met een PA gesleept en soms heb je een probleem, maar je moet altijd anticiperen en ik heb nog nooit zonder geluid gezeten.

Een keer moesten we optreden in de Koog en daar stond een PA van een snuiter uit Leiden, heel aardige en relaxte vent, maar tijdens de soundcheck hield zijn grote mengpaneel (Soundcraft) het voor gezien en zaten we zonder geluid.

Klein Roland mengpaneeltje met acht kanalen uit de oefenruimte aldaar gehaald en de hele avond mee gedraaid, het publiek heeft niets gemerkt.

Bottom line: een gitarist heeft altijd reserve spullen als hij moet optreden zodat hij altijd blijft spelen. Ik heb wel eens een gitarist meegemaakt die geen reserve snaren bij zich had met een belangrijk optreden, dan vraag je om ellende.

Dribbel_
13 december 2009, 16:22
Ja, da's goed kut als alles fout gaat. Aan de andere kant hebben jullie dan nu de pech in 1x gehad in plaats van dat je de eerstvolgende 8 optredens steeds één van die dingen hebt :D.

't Enige wat ik zou doen is goed nagaan wat er door jullie fout is gegaan:
- waar lag de allereerste uitval van jouw gitaar aan?
- hoe krijg je 't voor elkaar om die twee snaren te breken? (is de gitaar van de zanger wel enigszins bruikbaar voor jou? Zo niet, dan toch meer op de reserve gitaar letten.)...
- Opgeven powerblok: hadden jullie vrijwillig alles (iets te veel) in 1 blok gedaan waardoor die groep eruit klapte of zo? Of was 't een fout in de bedrading van de kroeg?... Nemen jullie voortaan voor de zekerheid 1 of 2 extra haspeltjes mee en/of communiceren jullie voortaan vooraf beter met de tent over de benodigde stroomvoorziening...?

En, héél belangrijk: hoe denken jullie dat jullie als band met de kut-situatie omgegaan zijn? Niet alleen vanuit jullie eigen optiek, maar ook volgens tent-eigenaar/personeel/publiek... Wat moet je daarvan onthouden voor het volgende eventele ramp-optreden.

Op die manier kan je tenminste nog IETS positiefs daaruit halen.
Blijft kut, maar 't slijt in mijn ervaring sneller als je er iets van kunt leren... zo snel mogelijk een anekdote van maken over hoe jullie 't "vroeger" regelden :D.

Het bleek uiteindelijk om een kapotte switch te gaan. LTD EC dus les paul model waar die knop op een plek zit lekker precies in de baan van je aanslag als je een beetje wild bezig bent en daar is binnenin iets fout gegaan.

Ik weet het van die snaren echt niet ik breek echt nooit snaren gewoon, hij heeft ook een LTD een viper dan en afgezien van dat ik de dikkere hals minder relax vind spelen is dat geen probleem om mee om te gaan.

Stroomvoorziening en alles was gewoon echt goed geregeld ieder bandlid had z'n eigen powerblok dus daarover niks te klagen dat was netjes gedaan en daar zat ook alleen die adapter in dus, geen idee wat daar precies fout is gegaan.

Ja het was voor een popprijs in Bibelot (bandboost) en de jury zei na afloop dat we er nog echt goed mee om waren gegaan dat vond ik opzich ook wel prima het is eigenlijk niet stil gevallen, direct alles opgelost en gewoon doorgaan. Dat van de nummers bijna niks meer over was van hoe ze normaal eigenlijk horen te klinken, dat horen de mensen opzich toch niet aangezien het eigen werk is.

Dribbel_
13 december 2009, 16:25
Ik heb tien jaar met een PA gesleept en soms heb je een probleem, maar je moet altijd anticiperen en ik heb nog nooit zonder geluid gezeten.

Een keer moesten we optreden in de Koog en daar stond een PA van een snuiter uit Leiden, heel aardige en relaxte vent, maar tijdens de soundcheck hield zijn grote mengpaneel (Soundcraft) het voor gezien en zaten we zonder geluid.

Klein Roland mengpaneeltje met acht kanalen uit de oefenruimte aldaar gehaald en de hele avond mee gedraaid, het publiek heeft niets gemerkt.

Bottom line: een gitarist heeft altijd reserve spullen als hij moet optreden zodat hij altijd blijft spelen. Ik heb wel eens een gitarist meegemaakt die geen reserve snaren bij zich had met een belangrijk optreden, dan vraag je om ellende.

Ja precies dan moet je het gewoon doen met de dingen die je hebt. Normaal hebben we twee backup opties hiervoor.
1)reserve gitaar
2)we hebben een nummer die op 1 gitaar is geschreven die spelen we dan zodat een vriend ondertussen de snaren kan vervangen zodat dat ook opgelost is.

Maarja nu dus zo stom om voor een korte tijd spelen die reserve gitaar weg te laten waardoor die optie wegviel (dat zal dus niet meer gebeuren maarja daar is het nu wat laat voor) En als je 1 gitaar over hebt die dan ook eraan gaat dan is optie 2 ook geen optie meer, dus dat is net kut.

Het had voorkomen kunnen wordne, maar nu blijft het bij een wijze les voor de volgende keer :P

bert k
13 december 2009, 18:00
Ik heb eens een optreden gedaan in Boskoop, klein zaaltje maar erg gezellig. Er was niet veel spul, we hadden zelf een PA meegesleept, maar er was wel een hokje voor de geluidstech, en zelfs een paar dimmers voor het licht, dus hij kon een beetje met kleuren spelen.
Het hele optreden was mijn geluid kut, soms viel het even weg, soms waren mijn effecten even dood, en op andere momenten klonk het weer prima. Het was pas na het optreden dat we doorkregen wat er aan de hand was: het stopcontact waar de hele backline op stond liep over dezelfde dimmer als de lichtinstallatie! En die tech maar aan de dimmer draaien... Tja, dat werkt kut.:)

Van Dattum
13 december 2009, 18:13
Welk zaaltje was dat in Boskoop, Bert?

budje
13 december 2009, 18:17
Bottom line: een gitarist heeft altijd reserve spullen als hij moet optreden zodat hij altijd blijft spelen. Ik heb wel eens een gitarist meegemaakt die geen reserve snaren bij zich had met een belangrijk optreden, dan vraag je om ellende.

Dit moet niet eens een sticky worden, dit moet iedereen ondertekenen en terugsturen voor ie zich aanmeldt op gitaarnet! :lovelove:

bert k
13 december 2009, 19:17
Welk zaaltje was dat in Boskoop, Bert?

Al sla je me dood, het is al 20 jaar geleden. Het was een houten gebouwtje, ik dacht dat het een eindfeest van de bosbouwschool was.

Ace 1.15.19
13 december 2009, 21:27
Er is ook een topic met allerlei anekdotes over gebeurtenissen op en rond het podium. Kan het nu alleen niet meer vinden, jammergenoeg.

Ik kan me een verhaal uit dat topic herinneren van een jongen die met zijn band, al spelend, opkwam van achter uit de zaal. Bleek het volume van zijn amp op het podium dicht te staan.

Outhis
13 december 2009, 22:54
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=18011&highlight=sukkeltje+op+het+podium

Deze bedoel je waarschijnlijk! Erg grappig topic inderdaad!

Ace 1.15.19
13 december 2009, 22:55
Ja dat is hem inderdaad. Vreemd, ik had gezocht op "sukkeltje op het podium" omdat ik bijna zeker wist dat het zo heette, maar ik kreeg hem niet bij de zoekresultaten.